Toon posts:

Zahlman vf900-cu led op x1950xt 74C ??

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

heb gisteren op mijn vid kaart een nieuwe koeler gemonteerd, oude maakte veel te veel lawaai.
Als ie boven de 80c kwam ging ie op volle toeren, net een stofzuiger.
Nu deze zahlman werkt perfekt, lekker stil, met de kast open komt ie onder volle belasting (UT3) niet boven de 54 graden, maar als ik de kast dicht maak dan stijgt ie naar de 74c.

Is dit normaal ? De kast is heeft goede passieve ventilatie, een geperforeerde zijkant van 15x20 cm ter hoogte van de CPU, aan de achterkant is ie ook helemaal geperforeerd. Zou toch goed moeten kunnen.
Ventilator van de voeding zuigt lucht uit de kast en blaast die naar buiten. (deze gaat ook op hoog toeren als ik UT3 draai)

Kast is een ACER aspire E700
Core2duo 6300
2 gig geheugen
2x HD 320 gig Hitachi.
Radeon X1950XT 256mb saphire

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-01 19:44
Kan geen kwaad om een extra fan aan de achterkant van de pc te monteren die de lucht naar buiten zuigt. Even de afstand tussen de gaatjes meten en een fan kopen.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Verwijderd

Wat is er mis dan? Die kaarten verstoken nu eenmaal een hoop, en die koeler is al redelijk gedteerd.
De standaard koeler van de 1950xt is al redelijk, en nu is de temperatuur van je videokaart ook nog gedaald. Wat wil je nog meer?

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet wat hier aan de hand is maar nu kan ik de kast niet eens meer dicht maken anders loopt de temp van mijn x1950xt op tot boven de 90c. Heb de zalman al op volle toeren staan.

Heb 2 dagen probleemloos gespeeld, krijg ik net een vette crash met veel beeld vervorming. Kast was open en kon niet zien hoe warm ie was, moest hard rebooten.
Nu als ik een tijdje UT3 heb gespeeld krijg ik artifacts, maar temp stijgt niet meer boven de 74c(kast open). Als ik artifacts krijg betekent dit dat mijn geheugen te warm wordt ??

ps. ik heb niets overclocked, denk er zelfs aan om mijn x1950xt te underclocken want mijn CPU is toch de bottleneck.

ps heb al een casekoeler besteld + fanmate 2.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werd net nog gekker, had weer een vette grafische crash, kon de temp nog net aflezen: 66c

Maar nu bij het rebooten was de beeld vervorming nog niet weg !
Nog een keer rebooten, nog niet weg !!
Heb 'm 5 minuten helemaal uit laten staan en toen was het weg.
Dit betekent mijns inziens dat het geheugen veel te warm wordt, toch ??
Die zijn namelijk maar statisch gekoeld door die 8 kleine blauwe koelelementjes.

Graag adviezen hierbij voordat ik mijn Vid-kaart naar de klote help.
Is zo'n zalman wel genoeg voor een x1950xt ?, en dan met name de kleine geheugen koelertjes, Volgens de handleiding geschikt voor ATI X1900 series.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij is al kapot denk ik.
Als ik met atitool scan op artifacts op de standaard 900mhz geheugen knalt ie meteen vast.
Heb het geheugen nu op 300mhz, dan kan ik 3dview nog draaien, maar als ik hoger ga dan is het binnen 20 seconden al afgelopen, artifacts en naait ie vast.

Dit zal die extra casekoeler ook niet oplossen denk ik.....zucht. Nieuw vidkaart kopen denk ik.

Zal 'm eens half uur uit laten staan kijken of ie dan wel weer 900mhz aankan, dan zit er mischien 1 van die kleine heatsinks niet goed op.

Edit: Heb 'm nu een uur uit laten staan, kon daarna +-30 seconden in atitool scannen op artifacts (op 900mhz) voordat ik weer artifacts kreeg. Snel atitool afgesloten.
Lijkt er toch op dat het geheugen mischien niet kapot is maar te heet wordt. Als ik de casekoeler heb probeer ik het nog eens, anders nieuwe vid-kaart :(

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 17:24 ]

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-01 19:44
Heb je de cooler wel goed gemonteerd op je kaart? Ik zou hem anders loshalen en nog een keer monteren. Of probeer de oude cooler er weer op te zetten en kijk of hij dan wel goed funtioneerd met UT3.

[ Voor 32% gewijzigd door Heineken01 op 13-01-2008 17:35 ]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb hier ook het probleem dat de kaart veel te warm wordt! Ik heb zojuist de zalman fatal1ty koeler er even afgehaald, en er nieuwe koelpasta ondergezet, en hem weer vastgezet. De temperatuur bij TDU kwam alweer tot 82 graden celcius! Ik heb net met ATItool op artifacts gescanned, maar die vond niks.

Verwijderd

Topicstarter
Heineken01 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:35:
Heb je de cooler wel goed gemonteerd op je kaart? Ik zou hem anders loshalen en nog een keer monteren. Of probeer de oude cooler er weer op te zetten en kijk of hij dan wel goed funtioneerd met UT3.
Heb 'm precies gemonteerd zoals beschreven in de handleiding, heb gisteren voor de zekereheid nog ff de zalman eraf gehaald om te kijken of er goed op zat en overal goed kontakt maakt maar zag er perfekt uit. Maar het probleem is niet dat de GPU te heet word, die wordt nu niet warmer dan 74 graden onder extreme omstandigheden. Raar, heeft 2 dagen goed gegaan, nu ineens dit.

Als ik de oude koeler moet terug bouwen moet ik de 8 kleine heatsinks ook van het geheugen afhalen, daarna zijn ze niet meer bruikbaar, ik w8 ff op mijn casekoeler, die zet ik precies voor de vidkaart aan de zijkant tegen de geperforeerde zijkant, laat 'm koele lucht van buiten over de vidkaart blasen, dan kijk ik wel verder.
Maar mijn vraag is eigenlijk, wat is er nu aan de hand, geheugen te heet, gpu, of geheugen kapot ?
Zoue eigenlijk het topic nu willen veranderen in "x1950xt, geheugen kapot of iets anders aan de hand ?"

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2008 18:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:39:
Ik heb hier ook het probleem dat de kaart veel te warm wordt! Ik heb zojuist de zalman fatal1ty koeler er even afgehaald, en er nieuwe koelpasta ondergezet, en hem weer vastgezet. De temperatuur bij TDU kwam alweer tot 82 graden celcius! Ik heb net met ATItool op artifacts gescanned, maar die vond niks.
Ik weet niet hoe warm ze mogen worden maar wat ik overal lees mogen zie de temp wel hebben, is aan de hoge kant maar do-able.

• StanPC
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:30:
[...]

Ik weet niet hoe warm ze mogen worden maar wat ik overal lees mogen zie de temp wel hebben, is aan de hoge kant maar do-able.
Ja, dat gaat ook nog wel, maar nu heb ik ook al een temperatuur van 91 graden bereikt, en hij daalt dan ook niet, alleen als ik het spel of ATI-Tool afsluit.

Verwijderd

Topicstarter
StanPC schreef op zondag 13 januari 2008 @ 18:37:
[...]

Ja, dat gaat ook nog wel, maar nu heb ik ook al een temperatuur van 91 graden bereikt, en hij daalt dan ook niet, alleen als ik het spel of ATI-Tool afsluit.
Ja, had ik ook met mijn x1950xt, toen heb ik het toerental helemaal omhoog gedraaid van fanmate.

PS. mijn vidkaart heeft de geest al gegeven, boot niet meer tot in windows, en dat wat je ziet zit vol met atrifacts.
Zat te denken aan een 8600GT silent van asus<----edit: dus niet he !!

Heb ff zitten zoeken ATI HD3850 wordt het waarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb garantie aangevraagd bij de webwinkel waar ik 'm gekocht heb. Hoop dat ik nog garantie krijg, ding is 7 maanden oud.
Ik heb lang geleden het uitblaas rooster iets aanpast, de spijlen weg geknipt om de geluidsproduktie te drukken. Hoop dat ze daar geen probleem van maken.

Als ik een nieuwe krijg dan verkoop ik 'm aan mijn broer :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2008 16:42 . Reden: EDIT: ik heb wel ff de originele koeler erop gemonteerd. ]

Pagina: 1