Ben bezig een nieuwe compact aan het uitzoeken voor point&shoot werk. Compact om altijd bij me te hebben. Lekker heldere scherpe kleurrijke fotos ís erg belangrijk (ben Pentax Optio S gewend).
Nou kom ik steeds maar opmerkingen tegen over ''ruis''.
Hierop worden hele beslissingen genomen om types of zelfs hele merken over te slaan. Erg belangrijk dus.
Wat is nou eigenlijk ''ruis''?
Ik snap de basics wel, schemerdonker of erger geeft hoge ISO en dat geeft dan die ''ruis''. En dan zie je samplefoto's die er niet fijn uitzien. Dat ligt dan aan de ruis.
Maar kan iemand nou eens die ruis precies omschrijven svp?
EDIT: niet te veel uitleg over waar ruis door komt (techniek), maar svp meer over hoe ruis ER UITZIET.
Dus: 1 of 2 voorbeeldfoto's tonen en dan even kort uitleggen ''de veelbesproken ruis toont zich op .... en .... manier op deze foto''.
En dan tevens los daarvan:
Op de samples hier http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r7/sampleimage.html
en dan bedoel ik die met dat meisje en 2x die tractor (nrs 02, 03 en 07) zie ik bij een bescheiden vergroting (volledige foto openen en dan 1x klikken op de foto) een vaag korrelig effect over grote opervlakten of zelfs over heel de foto. Is dat nou een typisch geval van ruis?
Of is het iets anders? Zijn ze gewoon onscherp of ....?
(let wel: het zijn samples vd website vd fabrikant, dus optimaal!!!! )
EDIT: en als dit korrelige geen ruis is, wat is het dan wel? Of vindt u het prima kwaliteit voor een compact van 280E (mij lijkt het echt teleurstellend)
Nou kom ik steeds maar opmerkingen tegen over ''ruis''.
Hierop worden hele beslissingen genomen om types of zelfs hele merken over te slaan. Erg belangrijk dus.
Wat is nou eigenlijk ''ruis''?
Ik snap de basics wel, schemerdonker of erger geeft hoge ISO en dat geeft dan die ''ruis''. En dan zie je samplefoto's die er niet fijn uitzien. Dat ligt dan aan de ruis.
Maar kan iemand nou eens die ruis precies omschrijven svp?
EDIT: niet te veel uitleg over waar ruis door komt (techniek), maar svp meer over hoe ruis ER UITZIET.
Dus: 1 of 2 voorbeeldfoto's tonen en dan even kort uitleggen ''de veelbesproken ruis toont zich op .... en .... manier op deze foto''.
En dan tevens los daarvan:
Op de samples hier http://www.ricoh.com/r_dc/caplio/r7/sampleimage.html
en dan bedoel ik die met dat meisje en 2x die tractor (nrs 02, 03 en 07) zie ik bij een bescheiden vergroting (volledige foto openen en dan 1x klikken op de foto) een vaag korrelig effect over grote opervlakten of zelfs over heel de foto. Is dat nou een typisch geval van ruis?
Of is het iets anders? Zijn ze gewoon onscherp of ....?
(let wel: het zijn samples vd website vd fabrikant, dus optimaal!!!! )
EDIT: en als dit korrelige geen ruis is, wat is het dan wel? Of vindt u het prima kwaliteit voor een compact van 280E (mij lijkt het echt teleurstellend)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 13:10 ]