• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:39

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Is het mogelijk huurtoeslag te krijgen als je een koophuis huurt van een "prive" persoon ipv een woningbouwvereniging?

thankx

bla?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

http://www.toeslagen.nl/

heb je daar al gekeken of contact opgenomen ? dat lijkt me het juiste loket voor je

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
ja natuurlijk heb ik daar gekeken.

Echter er staat mij iets van bij dat wanneer je huurt van een prive persoon er andere regels zijn omtrent huurtoeslag...

Moet alleen even zekerheid hebben.

Of een ervaring van iemand die wel of geen toeslag krijgt omdat deze huurt in een koopwoning.
En hoe zit het met de huursom... wie bepaald deze en hoe wordt deze gecontroleerd.

bla?

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-01 19:35
Ja dat is mogelijk, wel zorgen dat je binnen de marges blijft. Dus niet teveel verdienen en aan de huurprijs zit ook een maximum, je mag niet boven een bepaald bedrag komen.

Verder is er geen verschil of je nu bij de woningbouw of een particulier huurt.

edit:
Maar inderdaad wat ray zegt, informeer gewoon even bij die site.

[ Voor 13% gewijzigd door Serpie op 12-01-2008 12:14 ]

• Ray

Ray

ik blijf erbij dat je heel simpel via

http://www.toeslagen.nl/contact/

je antwoord zou moeten krijgen (ok ze zijn op zaterdag niet bereikbaar)

'ja natuurlijk heb ik daar gekeken'
het is handig dat je ook zulke dingen in je TS zet anders krijg je logischer wijs een reactie zoals ik die gaf. Nu lijkt het namelijk alsof je zelf niets ondernomen hebt om achter het antwoord te komen!

Particuliere huurprijzen staan volgens mij niet onder controle. Die zijn vrij.

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 12-01-2008 12:10 ]

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
das tenminste goed om te horen!

(soz for ts)

nog even een andere vraag, in hoeverre is de prijs vrij? en in hoeverre is deze aan te passen?

bijvoorbeeld per 1 juli kan ik dan de prijs van 340 is onder 23 jaar naar 400 is boven 23 jaar doen?

of mag je bijvoorbeeld max 5 % verschil per half jaar?

bla?

• Ray

Ray

volgens mij is het zo dat in de particuliere sector het gewoon een verhaal van vraag een aanbod is. Dit zal voornamelijk gelden bij het aangaan van de overeenkomst. Tussentijdse aanpassing spreek je dan ook van te voren af! dus in je huurcontract neem je een clausule op met bv 'algemene indexering huurprijzen met max 5%' of iets in die trent.

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Eenvoudig antwoord: JA, het maakt niet uit van wie je huurt als je maar aan onderstaande voorwaarden voldoet.

U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Uw persoonlijke situatie

* U bent 18 jaar of ouder, of u bent minderjarig en getrouwd.
* U en uw eventuele medebewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of hebben een geldige verblijfsvergunning.
* Iedereen die bij u woont, is op uw adres ingeschreven bij de gemeente.

Uw woning

* Uw woning heeft een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken.
* Uw huur is niet hoger dan € 621,78 en niet lager dan € 202,95. Als u jonger bent dan 23 jaar, dan mag de huur niet hoger zijn dan € 343,49.
* Uw woning is passend voor uw situatie. Dus bijvoorbeeld niet te ruim of te duur. De gemeente beoordeelt dit.

Uw inkomen

* U bent jonger dan 65 jaar: als u alleen woont, mag uw inkomen maximaal € 20.600 (in 2007: € 20.300) zijn. Hebt u medebewoners, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal € 27.950 (in 2007: € 27.575) zijn.
* U bent 65 jaar of ouder: als u alleen woont, mag uw inkomen maximaal € 18.525 (in 2007: € 18.250) zijn. Hebt u medebewoners, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal € 24.625 (in 2007: € 24.275) zijn.

Uw vermogen

* U bent jonger dan 65 jaar: uw vermogen mag maximaal € 20.315 (in 2007: € 20.014) zijn.
* U bent 65 jaar of ouder: Het hangt van uw inkomen af, hoeveel vermogen u mag hebben:
o Uw inkomen is € 0 tot en met € 13.743 (in 2007: € 0 tot en met € 13.326): uw vermogen mag maximaal € 47.207 (in 2007: € 46.508) zijn.
o Uw inkomen is € 13.744 tot en met € 19.119 (in 2007: € 13.327 tot en met € 18.539): uw vermogen mag maximaal € 33.761 (in 2007: € 33.261) zijn.
o Uw inkomen is meer dan € 19.119 (in 2007: € 18.539): uw vermogen mag maximaal € 20.315 (in 2007: € 20.014) zijn.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

Topicstarter
Dit alles stemt mij zeer positief ;)

bedankt voor alles.

bla?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:46

job

Je mag niet zomaar de huur verhogen. Daar zit inderdaad een maximale verhoging op.
Deze verhoging wordt elk jaar bekend gemaakt door de overheid.

De verhoging van 1 juni 2007 - 1 juni 2008 is 1.1%.
De verhuurder mag de huur over deze periode dus maximaal verhogen met 1.1%.

Daarnaast is een huurprijs niet vrij vast te stellen. Daar zijn allemaal berekeningen op los te laten.

[ Voor 67% gewijzigd door job op 12-01-2008 14:04 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
job schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:59:
Je mag niet zomaar de huur verhogen. Daar zit inderdaad een maximale verhoging op.
Deze verhoging wordt elk jaar bekend gemaakt door de overheid.

De verhoging van 1 juni 2007 - 1 juni 2008 is 1.1%.
De verhuurder mag de huur over deze periode dus maximaal verhogen met 1.1%.

Daarnaast is een huurprijs niet vrij vast te stellen. Daar zijn allemaal berekeningen op los te laten.
Klopt tenzij de huurder ermee instemt dat je de huur verhoogt, verder is deze inderdaad aan een tal van regels gebonden. Dit gaat adhv een punten stelsel.

• Ray

Ray

maar toch vraag ik me af of die punten regels niet vooral voor woningbouw verengingen gelden. Ik bedoel als ik als particulier mijn tweede woning verhuur die volgens de punten € 500,-- zou mogen kosten en ik vraag € 700,-- en de huurder gaat akkoord en ik neem tevens in het huurcontract op dat ik 5% per jaar verhoog dan moet ik dat toch helemaal zelf weten. Ik bedoel vraag en aanbod. Als de huurder accoord gaat val ik toch simpelweg buiten al die wetgeving ?

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-01 19:35
n4m3l355 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:03:
Klopt tenzij de huurder ermee instemt dat je de huur verhoogt, verder is deze inderdaad aan een tal van regels gebonden. Dit gaat adhv een punten stelsel.
Inderdaad, ik heb ook eens mijn koophuis verhuurt en dit alles uitgezocht. Het puntenstelsel heb ik destijds gekregen via de woningbouw, deze kunnen je prima adviseren over het verhuren van je huis.
Ray schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 18:31:
maar toch vraag ik me af of die punten regels niet vooral voor woningbouw verengingen gelden. Ik bedoel als ik als particulier mijn tweede woning verhuur die volgens de punten € 500,-- zou mogen kosten en ik vraag € 700,-- en de huurder gaat akkoord en ik neem tevens in het huurcontract op dat ik 5% per jaar verhoog dan moet ik dat toch helemaal zelf weten. Ik bedoel vraag en aanbod. Als de huurder accoord gaat val ik toch simpelweg buiten al die wetgeving ?
Nee, huurders worden beschermd en je mag niet zomaar een prijs uit je duim zuigen, er zit een maximum aan. De woningbouw zit altijd onder dat bedrag.

Hier kun je het maximum berekenen:
http://www.woonbond.nl/rekenen/maxhuur.php

[ Voor 46% gewijzigd door Serpie op 12-01-2008 18:33 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

M.b.t. huurtoeslag:
Zoals Migthy al schreef, de woning moet passend zijn. Dit moet worden vastgesteld door de gemeente (in de meeste gevallen). Hou er rekening mee dat een woning met een huur boven de (+/-) € 450 niet passend is voor 'n alleenstaande.

Voor het overige is het de huurprijs de bepaald of het een geliberaliseerde woning is (en waarvoor de maximale huurprijs dus niet geld). Wel is het mogelijk om te toetsen of de maximale huurprijs redelijk is aan de hand van een puntenstelsel.

M.b.t. de verhoging:
De aanvangshuur is iets anders dan huurverhoging. Indien de huurder akkoord gaat met een hogere verhoging dan de maximale toegestane verhoging, lijkt het me dat dit kan. Echter zal dan de belastingdienst voor dit hogere deel wellicht geen huurtoeslag geven.

Als je huurtoeslag aanvraagt, zorg dat je 'n deudgelijke huurspecificatie hebt, dus met gespecificeerde kale huur, subsidiabele servicekosten en niet-subsidiabele servicekosten. De kale huur mag jaarlijks met het vastgestelde percentage verhoogd worden, van de servicekosten moet je jaarlijks een afrekening ontvangen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1