filmen met digicam: bestandsformaat en programma

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb in het afgelopen jaar zo'n 40 gigabytes aan filmpjes gemaakt van onze zoon van 1 jaar. Heel leuk, en prettig om dat met mijn digitale fotocamera (Canon Powershot 640) te doen. Filmpjes hoeven van mij geen hoge resolutie te hebben, en langer dan 2 minuten gaat het vaak toch vervelen.

Nu is het geval dat het in MJPEG (motion JPEG) wordt opgeslagen in een AVI container-formaat. Concreet: de filmpjes zijn enorm groot wat bestandsgrootte betreft.

Nu ben ik op zoek naar een fatsoenlijk formaat én een goed programma dat eenvoudig in gebruik is en in batch kan converteren, zodat mijn collectie een factor 4-5 minder ruimte op mijn harde schijf inneemt, en ik het ook goed op dvd kan zetten.

* formaat: ik heb geprobeerd met WMV, maar is dat wel zo verstandig? Je zit aan Microsoft vast, hoe is de houdbaarheid? WMV krijg ik artefacten in de filmpjes, is dit het beste compressieformaat om het om te zetten? DivX is misschien beter, maar ik kan het niet voor elkaar krijgen om dit met een goed compressie en fatsoenlijke kwaliteit (zonder artefacten) te krijgen.

* programma. Ik heb het programma SUPER (kan ik weinig wijs uit worden en kwaliteit is bedroevend), en Media Converter SA (crasht regelmatig) geprobeerd, lukt dus niet goed.

Wie kan me hier eens mee ondersteunen en de goede richting op wijzen? Ik hoop dat er ervaringen zijn te melden, vooral met omzetten van MJPEG filmpjes....

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 16:44

Leedbek

Luuk Luchtloper

Ik zou het gratis lightweight tooltje VirtualDub aanraden. Is vrij eenvoudig in gebruik, toch behoorlijk uitgebreid en je kunt meerdere bestanden batchen.

Qua codec is het voornamelijk een kwestie van trial en error. Probeer meerdere codecs uit op meerdere settings en kijk wat voor jou acceptabel is. Divx of Xvid moet lukken om de bestandsgrootte te reduceren met redelijke behoud van kwaliteit.

Ik heb ook een dergelijke Canon camera en ik heb het eens geprobeerd, een Mjpeg AVI van ruim 75MB was binnen no time teruggebracht naar een Divx van 7MB. Wel wat kwaliteitsverlies uiteraard, maar nog wel acceptabel.

Klaar voor de steroorlogen?

• koelkast
  • Niet online
Luuk-Online schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 10:21:
Ik zou het gratis lightweight tooltje VirtualDub aanraden. Is vrij eenvoudig in gebruik, toch behoorlijk uitgebreid en je kunt meerdere bestanden batchen.

Qua codec is het voornamelijk een kwestie van trial en error. Probeer meerdere codecs uit op meerdere settings en kijk wat voor jou acceptabel is. Divx of Xvid moet lukken om de bestandsgrootte te reduceren met redelijke behoud van kwaliteit.

Ik heb ook een dergelijke Canon camera en ik heb het eens geprobeerd, een Mjpeg AVI van ruim 75MB was binnen no time teruggebracht naar een Divx van 7MB. Wel wat kwaliteitsverlies uiteraard, maar nog wel acceptabel.
Luuk, bedankt voor je reactie.
Welke instellingen gebruik je om de comprimeren?

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

koelkast schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:14:
[...]

Luuk, bedankt voor je reactie.
Welke instellingen gebruik je om de comprimeren?
In VirtualDub open je het videobestand, daarna ga je naar video -> compression. Daar kies je voor de DivX codec -> configure. Als je daar kiest voor het standaard Home Theater Profile krijg je een bitrate van 780 kbps, en dat moet genoeg zijn. Afhankelijk van je doel en je eigen wensen en eisen kun je de bitrate aanpassen. Je kunt ook de bitrate calculator gebruiken, dan kun je aangeven hoe groot het bestand moet worden en krijg je de bijbehorende bitrate.

• koelkast
  • Niet online
Oké, maar nu moet ik het dus voor honderden filmpjes apart openen-comprimeren.
Is er een mogelijkheid om dit in batch te doen??

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

koelkast schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:20:
Oké, maar nu moet ik het dus voor honderden filmpjes apart openen-comprimeren.
Is er een mogelijkheid om dit in batch te doen??
Jup, file -> save as avi. Onderaan kun je dan een vinkje zetten bij 'don't run this job now'. Hij wordt dan aan de batch lijst toegevoegd. Onder file -> Job control kun je vervolgens alle jobs in een keer uitvoeren.

Ondanks dat de settings bewaard blijven, moet je op deze manier wel elk bestand handmatig openen. Er is een mogelijkheid om speciale scripts te runnen in VirtualDub, maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat. Ik neem aan dat je daarmee wel alles kan automatiseren, maar daarvoor zul je waarschijnlijk het een en ander moeten gaan scripten.

Pagina: 1