Beste mede tweakers,
Ik wou jullie advies vragen omdat ik nu al een half jaar met het volgende probleem zit.
Ik heb als volgt zelf een waterkoelingssysteem samengesteld en gebouwd:
Hiermee heb ik het volgende probleem:
Na een gebruiksperiode van ongeveer 2maanden begint er zich aan de binnenkant van de slangen een rood/bruine aanslag te vormen welke geleidelijk meer en meer wordt.
Na ongeveer 3 tot 4 maanden was de aanslag zo erg dat mijn fluoriserende koelvloeistof er niet meer doorheen te zien was.
Hierna heb ik besloten de boel grondig te reinigen;
Ik heb gedurende 1 nacht doorgespoeld met een +-60graden celsius voorverwarmde azijn oplossing met een beetje zout (ook op tweakers gelezen) dit loste de zooi helaas niet op.
Hierna heb ik hem in mijn desperaatheid even doorgespoeld met muscle ontvetter, dit mocht ook niet baten. Tussendoor ook ruimschoots doorgespoeld met demi-water.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik hem handmatig moest schoonschrobben met een veter met een knoop erin. Gelukkig was de aanslag zo makkelijk van de slang en koelblokken te verwijderen aangezien het een vettige consitentie heeft.
Zo kan je zeggen dat je lekker blijft knutselen.
Nadat alles weer schoon was gemaakt ben ik verder gegaan met koelvloeistof 2, tot nu toe vormt de aanslag zich weer even snel.
De 1e koevloeistof: ong 3 maanden in

De 2e (huidige) koevloeistof: 2maanden in

helaas kan ik even geen betere fotos maken met mn shabby telefoon
maar je hebt een idee.
Het kan ook zijn dat ik gewoon zit te zeiken en het normaal is dat een waterkoeilngs systeem zo snel vervuild raakt.
In de hoop een verklaring te vinden heb ik al menig forum tevergeefs afgezocht,
Er zijn een hoop dingen waardoor deze aanslag kan komen.
Roest, corrosie alu/koper, slechte koelvloeistof e.d.
Roest lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ik alles nieuw heb gekocht, in de radiator zat echter wel wat rode aanslag (waarschijnlijk door het testen)
Corrosie lijkt ook onwaarschijnlijk aangezien ik het ook met de eerste koelvloeisotf heb geprodeerd (deze bevatte ethaandiol, volgens mij een anti corrosie middel).
Er zou echter wat corrosie kunnen ontstaan door de combinatie van de alu/rvs? fittings + koperen koelblokken.
Om de oorzaak van de koelvloeistof uit te sluiten heb ik er nu 2 geprobeerd.
Weet iemand waar mijn probleem aan kan liggen?
Misschien zie je iets wat ik over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor de aandacht.
Mvg
Deacon
Ik wou jullie advies vragen omdat ik nu al een half jaar met het volgende probleem zit.
Ik heb als volgt zelf een waterkoelingssysteem samengesteld en gebouwd:
- Asetek Waterchill Extreme pomp Link
- Asetek Antartica waterblok Link
- Dit stuk slang Link
- Black Ice GT Xtreme 120 radiator Link
- Tec-Protect-Plus + asetek anti-algae Link
, Nadat dit niet zo goed werkte (zie verder) heb ik het volgende geprobeerd - Milli-Q demiwater (laboratorium grade) + Anti-algae
Hiermee heb ik het volgende probleem:
Na een gebruiksperiode van ongeveer 2maanden begint er zich aan de binnenkant van de slangen een rood/bruine aanslag te vormen welke geleidelijk meer en meer wordt.
Na ongeveer 3 tot 4 maanden was de aanslag zo erg dat mijn fluoriserende koelvloeistof er niet meer doorheen te zien was.
Hierna heb ik besloten de boel grondig te reinigen;
Ik heb gedurende 1 nacht doorgespoeld met een +-60graden celsius voorverwarmde azijn oplossing met een beetje zout (ook op tweakers gelezen) dit loste de zooi helaas niet op.
Hierna heb ik hem in mijn desperaatheid even doorgespoeld met muscle ontvetter, dit mocht ook niet baten. Tussendoor ook ruimschoots doorgespoeld met demi-water.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik hem handmatig moest schoonschrobben met een veter met een knoop erin. Gelukkig was de aanslag zo makkelijk van de slang en koelblokken te verwijderen aangezien het een vettige consitentie heeft.
Zo kan je zeggen dat je lekker blijft knutselen.
Nadat alles weer schoon was gemaakt ben ik verder gegaan met koelvloeistof 2, tot nu toe vormt de aanslag zich weer even snel.
De 1e koevloeistof: ong 3 maanden in
De 2e (huidige) koevloeistof: 2maanden in
helaas kan ik even geen betere fotos maken met mn shabby telefoon
Het kan ook zijn dat ik gewoon zit te zeiken en het normaal is dat een waterkoeilngs systeem zo snel vervuild raakt.
In de hoop een verklaring te vinden heb ik al menig forum tevergeefs afgezocht,
Er zijn een hoop dingen waardoor deze aanslag kan komen.
Roest, corrosie alu/koper, slechte koelvloeistof e.d.
Roest lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ik alles nieuw heb gekocht, in de radiator zat echter wel wat rode aanslag (waarschijnlijk door het testen)
Corrosie lijkt ook onwaarschijnlijk aangezien ik het ook met de eerste koelvloeisotf heb geprodeerd (deze bevatte ethaandiol, volgens mij een anti corrosie middel).
Er zou echter wat corrosie kunnen ontstaan door de combinatie van de alu/rvs? fittings + koperen koelblokken.
Om de oorzaak van de koelvloeistof uit te sluiten heb ik er nu 2 geprobeerd.
Weet iemand waar mijn probleem aan kan liggen?
Misschien zie je iets wat ik over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor de aandacht.
Mvg
Deacon
Blog E6600@4ghz, 8800GTS 320MB@631/927mhz, 2gb xms2 C4, 3D mark 06= 10.458