kan niet inloggen op de router: ip-adres onbekend!

Pagina: 1
Acties:
  • 4.550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spooky6900
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05-2021
Hallo,

Sinds ik een nieuwe videokaart in de computer heb gezet bij mijn schoonvader (uurtje terug), kunnen we niet meer op het draadloze netwerk komen. Als ik kijk waar dat aan ligt, zie ik dat het linksys-programmaatje vraagt om het password om in te loggen. De verbinding is versleuteld (WPA) maar mijn schoonvader weet het wachtwoord niet.
Ik heb nu even een netwerkkabel door de kabel getrokken naar de modem (UPC modem van ARRIS) en ik wilde de versleuteling van het draadloze netwerk uitschakelen. Nu is het probleem dat ik normaal gesproken via het adres 192.168.1.1 inlog op het modem, maar dit lukt niet. Adres is onbekend. Ik heb allerlei logische adressen geprobeerd, maar ik kom er niet achter op welk adres ik dit bekijken kan.
Nu is het dus een Arris modem, met een apart draadloze router eraan (linksys) voor het draadloze netwerk. Om echter verbinding te maken via de gewone netwerkkabel, moest ik de draadloze verbinding naar de router eruit halen, aangezien er maar 1 ingang zit voor een netwerkkabel op de modem. Mijn schoonvader kan ook het boekje van de modem niet vinden.

Wat kan ik nu doen? Ik heb dus wel gewoon internet via de netwerkkabel, maar wil graag terug naar het draadloze. Hiervoor moet de netwerkversleuteling dus uitgeschakeld worden (neem aan dat dit bij de modem moet en niet bij de router).
Als ik alleen het draadloze netwerk inschakel (dus geen netwerkkabel meer naar de pc) kan ik ook niet in de router komen met 192.168.1.1, terwijl dit wel op de troubleshooting-kaart van Linksys als adres staat.

Please kan iemand mij helpen? Graag op een simpele manier, ik weet niet zo heel veel van computers.

Groetjes, Rieneke

Intel pentium 4 3.0 Ghz, 512 Mb DDR, 160 Gb HDD, Ati Radeon 9800XL, Windows XP

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 05:12
Staat dat niet gewoon in de handleiding? Ander zou ik even het modelnummer van de modem vermelden.

[ Voor 42% gewijzigd door mrFoce op 11-01-2008 20:57 ]

• spooky6900
in welke handleiding? Ik heb geen boekjes!!!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-11 21:35
spooky6900 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:58:
in welke handleiding? Ik heb geen boekjes!!!
:') misschien handig om die dan eens op te zoeken.

Kijken met ipconfig trouwens wel gateway adres err staat ingesteld. Dat zal waarschijnlijk ook het adres van je router zijn. Staat er een non-private adres, dan eb je geen router, maar een modem of is je router meer als modem dan als router ingesteld.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• spooky6900
Wat is een non-private?
Ik heb ook een dynamisch ip-adres, staat in de instellingen van het netwerk.
80.56.30.1 is de gateway. Deze intypen werkt niet. Ik ben nu op internet aan het zoeken naar een handleiding van de modem.

• spooky6900
Ik snap er nog steeds weinig van, maar ik zie iets staan in de Engels-talige handleiding van de modem dat er geen DHCP ingeschakeld mag zijn. Als ik kijk naar de instellingen op de computer, staat DHCP ingeschakeld, maar ik zie geen mogelijkheid dit uit te schakelen.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-11 21:35
Je hebt geen router, je hebt een modem.

Meestal hebben die ook wel een private-ip, maar wat wil je er mee doen eigenlijk? En wat voor merk/type is het?

Heb je je router wel op de juiste manier aangesloten? Ik vermoed dat je modem en PC gewoon alleen op het switch gedeelte zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Keiichi op 11-01-2008 21:12 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

was dat niet iets met je eigen ip veranderen naar 192.168.1.3 of zoeiets

en dan verbinden met 192.168.1.1 ?

Iperf

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:47
Haal niet de beveiliging eraf, maar wijzig of lees de sleutel gewoon af uit de webinterface.

Als het ip dan normaal bij linksys hoort niet werkt, geef die linksys dan een reset, en probeer nogmaals.

• Hathor
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 20:47
Volgens mij maak je nu niet goed onderscheid tussen je modem en je router.

De Linksys router verzorgt het draadloze netwerk dus hiermee moet je een verbinding gaan maken. Aangezien dit niet draadloos kan (wachtwoord ben je vergeten) zul je de Linksys router dus met een kabel moeten verbinden met de PC.

Wanneer dit gebeurd is zul je dus geen internet verbinding hebben maar deze heb je ook niet nodig.
Vul in je browser 192.168.1.1 in en log in met waarschijnlijk user: admin / pass: admin.

Nu zul je in de router rond moeten browsen om de draadloze beveiliging te vinden. Het is overigens natuurlijk niet aan te raden deze helemaal uit te zetten, verander liever de WPA Pre Shared Key naar iets wat je makkelijk kunt onthouden.

Hoop dat ik je verhaal een beetje goed begrepen heb en je hier wat aan hebt.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 15:10

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Met angry ip scanner kan je hele ranges afscannen. (bijvoorbeeld alles binnen 192.168.x.x) op die manier zie je zo achter welk ip je router zich verschuilt. Hele range scannen gaat binnen n paar minuten.

Overigens: De meeste manuals staan ook online, dus de kreet "ik heb geen handleiding" is een beetje onzin...

Als dan het IP van je router hebt gevonden, zet je op je eigen pc bij je netwerksettings DHCP, en geef je je PC eventjes een hard ip in dezelfde range als je router (dus bijvoorbeeld als je router 192.168.2.* is, geef je je pc ook een ip in de range 192.168.2.*).

als je bovenstaande hebt gedaan, slinger je je browser aan, en surf je naar het ip van de router, log je in en kan je je settings veranderen.

[ Voor 39% gewijzigd door Spacecowboy op 11-01-2008 21:42 ]

HENG HENG

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:07

yGiDoRp

Sawasdee

Ik denk dat je niet met een router te maken hebt, maar met een accesspoint (of een wireless bridge).

Google naar de juiste handleiding voor het merk en type dat je hebt. Dit moet op het apparaat ergens staan.

Zoek op hoe je het apparaat moet resetten naar fabrieks instellingen.
en ga dan terug naar stap 1 van de handleiding en loop die stap voor stap door.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:05
Welk IP heb je als je via de kabel met de router verbonden bent?
Kun je daar dan naar de beheerpagina van de router gaan?

Staat het lokale netwerk (de PC) ingesteld op DHCP ??

let the past be the past.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon kabel aan de linksys (dus niet de modem) en een automatisch ip laten toewijzing.

Klik op start, uitvoeren
Voer in CMD
tik in IPCONFIG

En voila, daar staat bij gateway het adres van de router.

Dit is het geval als het een router is de linksys. Als het geen router is, maar een accespoint is het een ander verhaal. Maar zet hier eens het typenummer van de linksys neer. De modem hoef je niets mee te doen, dus daar hoef je niet naar te kijken.

Terug lezend zie ik dat je er echt niets van snap. Wellicht gewoon jezelf er eens in verdiepen, kan je in de toekomst veel ellende schelen.

In elk geval als het echt een router is, heb je moet de modem niets te maken.

Nu hangt je laptop aan de modem. Je eerder opgegeven gate-way is die van je provider. Niet verwonderlijk dat je daar niet inkomt. Je komt ook niet in je modem, omdat die waarschijnlijk in bridge mode staat.

Maar vergeet nu even je modem. Je hebt geen internet acces nodig om je router opnieuw in te stellen.

En je weet niet veel van computers. Maar je kan toch wel op je klompen aanvullen als je een kabel hebt lopen van je computer naar je modem. Een kabel van je modem naar de KPN. En geen draadloze verbinding met je linksys dat je NOOIT in je linksys kan komen. Er loopt namelijk geen enkele kabel van je computer naar de linksys en je draadloos werkt niet.

Kortom zolang er geen kabel aan die linksys hangt, kun jij nooit je wireless opnieuw instellen.

[ Voor 51% gewijzigd door Cyberpope op 11-01-2008 22:23 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 15:10

Spacecowboy

XBL: Biggmans

nofi uiteraard, maar ik heb het idee dat je nog niet helemaal doorhebt wat dingen als private/public IP, DHCP etc allemaal betekenen, en dat is eigenlijk toch wel redelijk key bij dit soort zaken.

Zou je eens kunnen aangeven wat je nou daadwerkelijk voor apparatuur hebt? (modem, router, AP, Wireless extender, etc), dan kunnen wij je ook wat verder helpen.

HENG HENG

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even de dingen nuchter op een rij. Zonder router er tussen heb je aldus je startbericht probleemloos internet, dus aan je PC mankeert niets. Bij een abonnement bij UPC krijg je automatisch een IP-adres toegewezen, je netwerkkaart zal dan ook als zodanig zijn ingesteld. Even ten overvloede controleren (Configuratiescherm/Netwerkverbindingen/LAN verbinding/Eigenschappen/Internetprotocol TCP/IP). Moet zijn ingesteld op "Automatisch een IP-adres laten toewijzen". Hierdoor is de rest aan instellingen grijs, zodat je ze ongemoeid laat en zelfs moet laten. Alles verloopt automatisch.

Met de router er tussen:
Met de standaardinstelling deelt die ook automatisch de lokale ip-adressen uit en is het eveneens lokale adres 192.168.1.1 de gateway, letterlijk de poort tussen twee netwerken, het lokale en het internet.
Het werken met vaste IP-adressen voor elke aangesloten PC is een ander verhaal dat ik hier even buiten beschouwing laat.

Ik heb zelf niet een draadloze router maar een bekabelde, maar van anderen verneem ik meer dan eens dat je voor het instellen er van (zeker voor de eerste keer) dat even met een kabeltje er aan moet doen. Lukt het dan nog niet, dan ligt een reset naar de fabrieksinstelling het meest voor de hand. Daarna moet je contact hebben via adres 192.168.1.1 met password admin.
Als alles naar wens is ingesteld en functioneert, kun je zelf een password instellen en weer overschakelen naar draadloos.
Pagina: 1