Toon posts:

HP Laserjet 5N

Pagina: 1
Acties:
  • 1.297 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Probeer een HP Laserjet 5N in een netwerkomgeving te installeren. Alleen lukt dat mij niet helemaal. De microsoft wizzard vindt hem niet in het netwerk. Ik heb een testpagina met alle gegevens afgedrukt en het ip daarop geprobeert maar dit werkt eveneens niet. Hoe kan ik deze printen configureren zodat hij wel in het netwerk werkt? Tevens werkt pingen naar het onderstaande ip-adres niet!

Onderstaand de gegevens zoals de zelftest pagina deze toont:

HP JETDIRECT: J2550B
FIRMWARE-REVISIE: A. 05. 05
LAN HW-ADRES: 0060B01C8692
SELECTIE POORT: 10BASE-T
ID-CODE: 3640000203020503

I/O KAART KLAAR
TCP-IP-STATUS: KLAAR
CONFIG DOOR: BEDIENINGSPANEEL/TEL
IP-ADRES: 195.193.90.70
SUBNET-MASK: 255.255.255.192
STD-GATEWAY: 195.193.90.65
STSLOG-SERVER: 195.193.90.4
TIMEOUT: SEC 90
DLC/LLC STATUS: 90

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 20:19 . Reden: Volledige Details! ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-02 13:02
Kun je de printer wel pingen ?
Zit er een JetDirect in ?

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 11:45

Sa1

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:10:
Probeer een HP Laserjet 5N in een netwerkomgeving te installeren. Alleen lukt dat mij niet helemaal. De microsoft wizzard vindt hem niet in het netwerk. Ik heb een testpagina met alle gegevens afgedrukt en het ip daarop geprobeert maar dit werkt eveneens niet. Hoe kan ik deze printen configureren zodat hij wel in het netwerk werkt?
en het ip wat hij heeft valt ook binnen jouw subnet? is hij wel te pingen? is het een dynamisch ip di ehij heeft .. of dhcp..

ff meer info joh
SandeR schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:12:
Kun je de printer wel pingen ?
Zit er een JetDirect in ?
de N staat toch voor network? ging ik een tikkie van uit... omdat hij ook al aangeeft dat op eent est pagina een ip staat...

[ Voor 20% gewijzigd door Sa1 op 11-01-2008 20:13 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Als je een nieuwe netwerk printer installeert, let erop dat je dit op de juiste wijze doet.
Je selecteert dat je een lokale printer wilt toevoegen (vinkt onder xp plug en play uit) selecteer de optie nieuwe poort aanmaken (tcp/ip poort, en daar dan het ip inkloppen).

[ Voor 47% gewijzigd door job op 11-01-2008 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:16:
Als je een nieuwe netwerk printer installeert, let erop dat je dit op de juiste wijze doet.
Je selecteert dat je een lokale printer wilt toevoegen (vinkt onder xp plug en play uit) selecteer de optie nieuwe poort aanmaken (tcp/ip poort, en daar dan het ip inkloppen).
Geprobeert, zonder resultaat helaas..
Vreemd is ook dat mijn lokale ip-adressen volledig anders zijn: 10.0.0.###

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 20:24 ]

• job

job

Dhcp in de printer aanzetten.
Printer uit en aanzetten en nog een status pagina uitprinten :P.

[ Voor 102% gewijzigd door job op 11-01-2008 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:24:
Dhcp in de printer aanzetten.
Printer uit en aanzetten en nog een status pagina uitprinten :P.
Heb dat ding al een tig keer aan en uit gezet. Je wil niet weten wat voor pak testpagina's ik hier heb liggen ;). Maar vooruit ik doe het nog eens :P.

• job

job

Alleen aan en uit zetten is niet genoeg, je moet dus dhcp in de printer aanzetten.

Voor als je niet weet hoe dat moet:
ga naar het hp mio menu, verander cfg network naar yes, zorg dat tcp/ip op on staat, zet cfg tcp/ip op on, zet bootp op yes. En dan dus de printer opnieuw opstarten.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor het eerst dat ik een printer zie met een niet-rfc1918 IP adres... Of komt ie bij een groot bedrijf vandaan dat in de begindagen van het internet een A-class IP range heeft gekregen?

Maar zonder gekheid: waar komt dat IP-adres vandaan? Dat zal inderdaad niet gaan werken met je 10.0.0.x netwerk

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

komt bij de nederlandsche bank vandaan .... (zie www.ripe.net)
inetnum: 195.193.90.0 - 195.193.90.127
maar niet bepaald een klasse a netwerk, zal wel zijn opgeslpits oid

yeah mio menu ... aanpassen,
alleen als je niet weet hoe die menu's werken sta je heel er te ^*&^*(^*^*%(*zakken ......
(ze zijn echt onlogisch, als je ze nooit hebt gebruikt)

ff user guide downloaden van hp

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 11-01-2008 20:40 ]

Iperf

• job

job

Userguide is niet nodig.. de uitleg staat op de printjes die je uitprint als je een config pagina uitprint.
Maar om je op weg te helpen. Met menu knop naar hp mio menu gaan.
met item naar cfg network, met value knop op yes zetten. met select bevestigen.
Dan met item naar tcp/ip gaan, kijken of die op yes staat (waarschijnlijk wel). dan door naar cfg tcp/ip met value op yes zetten, bevestigen met select. dan met item naar bootp, en deze mat value op yes zetten, bevestigen met select.

Lijkt omslachtig, maar de opties cfg tcp/ip verschijnt pas als cfg network op yes staat.
bootp verschijnt pas als cfg tcp/ip op yes staat.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:18
Crosscable er aan, pc in zelfde range zetten en dan via de webinterface dat ding configgen.

HP JetAdmin, het tooltje van HP om die beestjes te beheren kan je ook helpen:
http://h20338.www2.hp.com...e/332262-0-0-225-121.html

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:42:
Userguide is niet nodig.. de uitleg staat op de printjes die je uitprint als je een config pagina uitprint.
Maar om je op weg te helpen. Met menu knop naar hp mio menu gaan.
met item naar cfg network, met value knop op yes zetten. met select bevestigen.
Dan met item naar tcp/ip gaan, kijken of die op yes staat (waarschijnlijk wel). dan door naar cfg tcp/ip met value op yes zetten, bevestigen met select. dan met item naar bootp, en deze mat value op yes zetten, bevestigen met select.

Lijkt omslachtig, maar de opties cfg tcp/ip verschijnt pas als cfg network op yes staat.
bootp verschijnt pas als cfg tcp/ip op yes staat.
Ok, is gedaan. Als ik nu een test pagina print krijg ik:

TCP/IP Status: Initialisatie Bootp/Rarp in uitvoering
Hostnaam: Niet opgegeven
Config Door: Rarp/Bootp
IP: 0.0.0.0
Subnetmask: Niet Opgegeven
Std-Gateway: Niet Opgegeven
Syslog-Server: Niet Opgegeven
Timeout: 90 Sec

Ps. Heb geen cross-cable bij de hand, gaat dus helaas niet lukken via de webadmin.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 20:49 ]

• job

job

Voor de zekerheid nog even printer opnieuw opstarten.
Als je bootp uitzet kan je overigens ook een statisch ip instellen (eigenlijk handiger voor een netwerk.. zeker als je de printer vaak uit hebt staan, grote kans dat dat ding opeens een ander ip heeft).

[ Voor 81% gewijzigd door job op 11-01-2008 20:51 ]

• marccom
Waarom bootp :? Ga je de firmware upgraden of netwerkconfig inladen :?

Stel dat ding in op dhcp via het menu en hang em aan je router. Een vast ip instellen in dezelfde reeks als je pc werkt ook. Al sluit je m aan op een switch heb je ook de crosscable niet meer nodig :)

[ Voor 16% gewijzigd door marccom op 11-01-2008 20:52 ]

Whoop!

• job

job

Bij mij krijgt die geen ip adres als je bootp niet aanzet.
Zet je bootp uit, dan moet je een statisch ip inkloppen.
Er is geen optie dhcp in het menu.

van de hp site:
The Bootstrap Protocol (BOOTP) allows a client system to discover its own IP address, the address of a BOOTP server, and the name of a file to be loaded into memory and executed.

[ Voor 51% gewijzigd door job op 11-01-2008 20:55 ]

• marccom
job schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:52:
Bij mij krijgt die geen ip adres als je bootp niet aanzet.
Zet je bootp uit, dan moet je een statisch ip inkloppen.
Ik heb ooit 2 oude LJ4 beestjes gehad dus misschien dat die iets anders werken maar bootp lijkt me niet de juiste mogelijkheid om dat ding te configgen. Hij zal wel een dhcp adres aannemen maar het lijkt me vreemd als je m dan kan configgen aangezien het ding op een config via een bootpserver wacht (ala JetAdmin/HP download manager) (ja klinkt vreemd maar is voor de printers).

Whoop!

• job

job

Jep ik weet het. Maar het werkt wel.
Er is nergens een dhcp optie te vinden.

(google maar eens op bootp en laserjet 5n zal je zien dat er echt geen dhcp optie inzit).

Deze website van hp: http://h20000.www2.hp.com...d=25478&objectID=bpj02326
Geeft aan dat je met de bootp optie ook dhcp werkend krijgt.
edit: verrek, staat ook stap voor stap de uitleg bij :P.
Had ik dat verhaal ook niet uit hoeven te leggen.

Edit 2: heeft een laserjet 4l wel een netwerk mogelijkheid?
Staat me bij dat je daarvoor een jetdirect printserver moet kopen... dus dat is wat instellen betreft niet helemaal te vergelijken.

[ Voor 94% gewijzigd door job op 11-01-2008 21:13 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ipx installeren op je pc ....en dan via de download manager de firmware updaten (dan zit je niet te kutten met ip subnets bla bla)
(in het begin zat dhcp er niet echt bij .. alleen bootp)

waarom niet gewoon een keihard een ip geven (die in ej subnet past) dan ben je klaar ...

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 11-01-2008 21:10 ]

Iperf

• marccom
Miss is het idd de firmware die de beperking voor dhcp/tcp-ip config levert. Alhoewel me dat weer vreemd lijkt gezien deze in de uitgeprinte config met ip config aankomt. Lijkt me sterk dat de printer geen netwerkconfig ondersteunt als die al een ipadressering ingesteld heeft ;) Wel hebben deze printertjes een losse jetdirect kaart.

Overigens staat er in die HP link voor configuratie dat bootp en dhcp een optie is ;)

Whoop!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. ik heb nergens gelezen dat de ts dhcp heeft draaien op zijn netwerk

Iperf

• job

job

dubbel.

[ Voor 95% gewijzigd door job op 11-01-2008 21:25 ]

• job

job

marccom schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:16:
Miss is het idd de firmware die de beperking voor dhcp/tcp-ip config levert. Alhoewel me dat weer vreemd lijkt gezien deze in de uitgeprinte config met ip config aankomt. Lijkt me sterk dat de printer geen netwerkconfig ondersteunt als die al een ipadressering ingesteld heeft ;) Wel hebben deze printertjes een losse jetdirect kaart.

Overigens staat er in die HP link voor configuratie dat bootp en dhcp een optie is ;)
Ja in die link staat het wel, maar die is ook voor een stuk of 50 printer bedoeld.
En nee de laserjet 5n heeft geen optie om dhcp in te stellen, met bootp werkt het gewoon zoals het moet.
Zie ook:
BootP= (Yes/No). Uses BOOTP or DHCP, which automatically downloads configuration data over the network. The default setting is YES to use BOOTP or DHCP for configuration. Change this to NO to use the front-panel configuration.
fish schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:21:
euh .. ik heb nergens gelezen dat de ts dhcp heeft draaien op zijn netwerk
scherp :p

[ Voor 11% gewijzigd door job op 11-01-2008 21:22 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 20:10:
Probeer een HP Laserjet 5N in een netwerkomgeving te installeren. Alleen lukt dat mij niet helemaal. De microsoft wizzard vindt hem niet in het netwerk. Ik heb een testpagina met alle gegevens afgedrukt en het ip daarop geprobeert maar dit werkt eveneens niet. Hoe kan ik deze printen configureren zodat hij wel in het netwerk werkt? Tevens werkt pingen naar het onderstaande ip-adres niet!

Onderstaand de gegevens zoals de zelftest pagina deze toont:

HP JETDIRECT: J2550B
FIRMWARE-REVISIE: A. 05. 05
LAN HW-ADRES: 0060B01C8692
SELECTIE POORT: 10BASE-T
ID-CODE: 3640000203020503

I/O KAART KLAAR
TCP-IP-STATUS: KLAAR
CONFIG DOOR: BEDIENINGSPANEEL/TEL
IP-ADRES: 195.193.90.70
SUBNET-MASK: 255.255.255.192
STD-GATEWAY: 195.193.90.65
STSLOG-SERVER: 195.193.90.4
TIMEOUT: SEC 90
DLC/LLC STATUS: 90
Die subnetmask, klopt dat? Bij beetje normaal thuisnetwerk is die meestal 255.255.255.0

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bartgrefte schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:31:
[...]

Die subnetmask, klopt dat? Bij beetje normaal thuisnetwerk is die meestal 255.255.255.0
Volgende keer eerst even de thread lezen. :Z

Iperf

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

fish schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:41:
[...]

Volgende keer eerst even de thread lezen. :Z
Wat :? Heb ik iets gemist?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

alles is fout .. de ts wil het in zijn eigen netwerk passen

bijna iedereen zegt dhcp, maar de ts geeft niet aan of er dhcp draaid.
het alternatief, een fixed ip word ook niet opgepakt

de printer is nu geconfigureerd op een netwerk van de nederlandse bank, en zal niet gaan werken op een prive subnetje ... totdat de ts in staat is om de ip congfiguratie te veranderen

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de printer een static-ip gegeven en ja hoor windows ziet hem en kan hem installeren. Nu vroeg ik mij alleen af welke drivers ik moet gebruiken. Standaard in windows wordt er niet gesproken over de Laserjet 5N maar over de 5, 5M en de 5/5M PS. Welke driver moet ik gebruiken??

Ps. Hij komt trouwens niet bij de Nederlandse Bank weg.. Maar een grote media organisatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2008 22:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Na dit leuke vraag en antwoord spel is het wel mooi geweest.

Ten eerste was dit de verkeerde plek,
ten tweede geef je nergens aan welke Windows versie je dit wil doen
Ten derde - drivertje zoeken en handleidingen vinden lijkt me iets wat niet zo ingewikkeld is voor een printer uit het jaar kruik.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 11-01-2008 22:26 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.