Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Programmeerbaar looplicht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor het bouwen van een decor bij een amateur-theatershow van een stukje jesus christ superstar wil ik graag een kruis maken met een looplicht eromheen.

Ik denk dat het makkelijkste is om dit met een rij LEDs te doen in plaats van gloeilampen.

Mijn plan is dus om de LED's tijdens een feestnummer aan te zetten en ze om de rand van het kruis te laten cirkelen, maar ook met een knopje andere knipperpatronen aan kunnen zetten of alle leds met een andere knop voluit laten branden lijken mij ook nuttige functies.

Ik heb zelf weinig ervaring met dergelijke schema's en het programmeerwerk erachter. Kan iemand mij nuttige links geven of als het nie tteveel tijd en moeite kost, een simpel schema geven!

Hardstikke bedankt alvast! uiteraard krijgen jullie het resultaat te zien als het af is!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Hier heb je een looplicht: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/14 Eventueel kun je wat rommelen met en en of poorten voor de transistoren om de lichtjes aan en uit te kunnen zetten.
Succes ermee!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik denk dat hij heel wat meer leds wil gaat gebruiken dan dat je chipjes voor hebt ;)

Ik zou zelf een sloot schuifregisters pakken en deze op je computer aansluiten.

schuifregisters kan je oneindig doorverbinden, 8 leds per stuk, en je hoeft ze niet in te programmeren.

4 draden neer een printerpoort en je kan zo evenveel leds aansturen als je wil.

Dingen als allemaal aan, allemaal uit, looplicht, en zelfs individuele leds aan/uit zetten is dan mogelijk.

• Cassettebandje
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ja maar dan moet hij programmeren om het werkend te krijgen. Voor iemand met elektronica ervaring geen probleem, maar als je het voor het eerst doet is zo;n schematje moeilijk zat.
Als ik lees dat Arumez de leds rond wil laten cirkelen verwacht ik niet dat het om een ledje gaat. Dan is een stap of 10 zoals in dat schema van circuitsonline genoeg. Vervolgens is het gewoon een kwestie van herhalen van de ledjes.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Ik zou het zelf misschien ook wel met een microcontroller doen, maar toch een hoop werk voor zo'n klein projectje als je er geen ervaring mee hebt :P

Ik moest eigenlijk gelijk denken aan zo'n lichtslang die verschillende standen heeft, of is dat te groot?

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je niet te veel controle over de licht effecten hoeft te hebben, dan kan je misschien zo'n snoer met kerstverlichting gebruiken.

Er zal bij jullie waarschijnlijk wel iemand zijn die zo'n snoertje met lampjes + effectjes heeft.
Het enige wat je dan moet doen is op het juiste moment de stekker in het stopcontact en misschien een paar keer op een knopje drukken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kerst verlichting ... 70% goedkoper ook bij de meeste winkels (als het niet op is)

Iperf

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 18:26
ik denk dat je toch beter met een triac of een relais werkt. zodat je toch gloeilampen kan sturen. (Het is toch de bedoeling dat het publiek dit ziet, niet?) met leds zal dit niet echt zichtbaar zijn vermoed ik.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
bekijk eens dit topic het gaat dan wel over de verlichting van een trap met leds maar hier zitten ook verschillende programma's in.

er staan ook een paar filmpjes bij dan zie je de effecten.

succes met de verlichting

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 15:04
gauntlet schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:46:
ik denk dat je toch beter met een triac of een relais werkt. zodat je toch gloeilampen kan sturen. (Het is toch de bedoeling dat het publiek dit ziet, niet?) met leds zal dit niet echt zichtbaar zijn vermoed ik.
LED kan makkelijk. Heb op mijn fiets voor het voorlicht één ultra bright led lichtje en die zie je dus heel goed.

Maar zoals hierboven ook al gezegd is het niet veel goedkoper en makkelijker om een licht slang te kopen. Die heb je ook met verschillende standen.

Heb zelf voor school met een microcontroller een looplicht moeten maken, maar hoe je dit goed zou moeten aanpakken met heel veel LED lichtjes zou ik niet weten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
maxjuh schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:55:
...
Heb zelf voor school met een microcontroller een looplicht moeten maken, maar hoe je dit goed zou moeten aanpakken met heel veel LED lichtjes zou ik niet weten.
Als het echt enkel en alleen looplicht moet kunnen (een/meer ledjes die schuiven, vol- en leeglopen, alles aan en alles uit) kan je voor de eenvoud schuifregisters gebruiken (kan je meteen lekker modulair maken, en heel simpel uitbreiden, je kan zelfs automagisch de lengte laten detecteren).
Dé oplossing voor véél led's is echter multiplexing (standaard, of met "vuile truken" als charlieplexing enzo), het aansturen wordt wel wat ingewikkelder, maar je hebt veel minder hardware (die weliswaar hogere stromen aan moet kunnen) nodig.

Als je bijvoorbeeld 4 8-bits schuifregisters gebruikt, kan je standaard 4*8= 32 led's aansturen. Ga je nu echter standaard multiplexing gebruiken, kan je een 16*16 matrix aansturen, wat je 256 onafhankelijk aanstuurbare led's oplevert.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
naftebakje:
Maar een matrix is heel wat meer bedradingswerk.
Bij schuifregisters heb je overal 5 draden (2 voor stroom, 3 voor data), terwijl je bij multiplexing je onderhand naar elk ledje een eigen draad trekt.

Ok, als je de ledjes in een raster plaatst is multiplexing goed te doen, maar bij een lange strook leds hab je een hoop dradenmeuk.

En zoals je zegt zijn schuifregisters erg makkelijk uit te breiden.
En schuifregisters zijn ook niet bepaald duur, bijvoorbeeld hier kosten ze maar €1,60 voor 10 stuks (+ verzendkosten vanuit china) en hier ook maar 25 cent het stuk.
(Hij heeft er ook van 23 cent per stuk, maar daarvan is de pinout nogal vaag, de 595 is imho veel logischer dan de 4094)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment alleen nog aan het brainstormen over hoe ik dit het beste kan oplossen. Misschien heb ik een beetje een overkill idee in mijn hoofd en is een looplicht alleen al leuk genoeg. Dit kan ik dan met een lichtslang doen maar het lijkt me net een slagje mooier als dit echt in het project verwerkt wordt.

Ik zit een beetje te kijken naar een 555 timer IC of ik daar iets mee kan doen, maar daar moet ik me eerst wat meer in gaan verdiepen en wat voorbeeldschema's bekijken. Want zoals ik al zei: Ik ben aardig nieuw in de electronicawereld, (maar het bevalt me wel! ik ben voorlopig nog wel even zoet met electronica!)
Pagina: 1