[MsOFF 2003] relatie regelafstand en fontgrootte

Pagina: 1
Acties:
  • 651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wegens de uitrol van een nieuwe huisstijl moet ik de hele huisstijl tot op de punt en komma nabouwen in Word. Helaas, de ontwerper snapt niets van Word en kan alleen grafisch mooie dingen bouwen, templates zijn daardoor niet aangeleverd.
In het huisstijl document is de positie van de regels gedefinieerd t.o.v. de onderkant van de letters zonder uitsteeksels. Letters als j en g steken daar doorheen. Er is ook een regelafstand vastgelegd.
Wat ik niet vinden kan is de relatie tussen regelafstand en fontgrootte. Stel de regelafstand is 13,5 pt en de fontgrootte is 7 pt. Wat bepaald dan de hoeveelheid wit tot de onderkant en bovenkant van de letters zonder uitsteeksel? Bij het vergroten van de regelafstand wordt zowel onder als boven extra ruimte toegevoegd, maar niet in gelijke mate. Hoeveel wordt waar toegevoegd, en wat is de beginwaarde?
Bij de help van opmaak/lettertype/afstand en positie heeft men het over een basislijn. Deze term wordt echter verder niet uitgelegd in de handleiding of in het Office2000 Premium handboek. Deze lijkt te zijn ten opzichte waarvan ik moet uitlijnen. Maar is de verticale positie hiervan in een regel (effectief dezelfde vraag als hierboven).

Waar heb ik gezocht:
- wikipedia
- google
- help Word
- Handboek Office200 Premium
Overal legt men wel ongeveer uit wat het doet, maar niet op de pt nauwkeurig.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Basislijn is ook in office de denkbeeldige lijn waar alle letters ahw op staan. Staartletters steken daar fors onderuit, letters met een ronde onderkant vallen daar iets onder omdat ze anders lijken te zweven.

Van corspgrootte zijn verschillende definities in omloop maar de meest gebruikte in Europa is de afstand van bovenkant stok tot onderzijde staart. Vroeger kwam daar nog wat zgn corpswit bij, maar de meeste elektronische fonts zijn zonder korpswit getekend.
De afstand van basislijn tot basislijn is corpsgrootte + interlinie, m.a.w. van bovenkant stok tot onderzijde staart + eventueel corpswit + het extra wit tussen de regels.

En nu in office: een regelafstand enkel betekent een interlinie van ongeveer 15%. M.a.w. bij corps 12 levert regelafstand enkel een interlinie van 2 pnt op, afstand basislijn--basislijn 14 pnt.

Maar je kunt ook de regelafstand exact instellen in Word. Stel je bv de regelafstand in op 12 punten bij een corps van 12 punten dan zul je zien dat stokken en staarten elkaar nét of nét niet raken.

Klassiekers als Times en Arial hebben nog een puntje korpswit; een lelijk ding als comic sans is zelfs iets groter dan zijn corps getekend, maardat heeft weer te maken met verschillende definities van wat corpsgrootte nu eigenlijk is.

De positie van de basislijn binnen het corps is in principe gedefinieerd door het font, maar als vuistregel kun je aanhouden dat de basislijn op tussen de 25% en 35% van de fonthoogte ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 11-01-2008 15:48 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wow, ik weet nu een stuk meer. Mooie duidelijke uitleg. Het enig wat ik dus nog mis is de definitie van de basislijn bij Verdana (het gebruikte lettertype), dan kan ik de rest uitrekenen. Dat lijkt mij te vinden, ik ga op zoek.
<< gezocht >>
Helaas: niet alleen de basislijn is van belang, maar ook hoe Word de overgebleven ruimte van de regelafstand boven en onder verdeeld. Men heeft de positie op papier heeft gedefinieerd t.o.v. de basislijn. En Word rekent voor de paginamarges met regelafstand, niet met basislijn. Zodra een regel goed staat, gaat de rest mee, maar ik zal moeten achterhalen hoeveel pt er bij Verdana gebruikt wordt vanaf de bovenkant van de regel tot de basislijn. Gepruts, maar wel noodzakelijk. Om het leven makkelijker te maken heeft de vormgever namelijk bijna overal dezelfde regelafstand gebruikt, op twee plekken na (voor de vaste informatie aan de zijkant van de brief). En de basislijnen van de basistekst en de vaste informatie liggen nu niet exact in elkaars verlengde, en dat is zichtbaar.

[ Voor 63% gewijzigd door Milmoor op 11-01-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Meten is weten in dit geval. :) Word is geen opmaakpakket waarmee je op halve punten nauwkeurig voorspelbaar iedere printer aan kunt sturen. Kortom, zijframe in een tekstvak, proefafdruk maken, corrigeren en het beste er van hopen :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alhoewel het een leuk prestige project is, vraag ik me toch af wat het nut is van een huisstijl 100% nabouwen in word, is veel werk en bij mij verkrachten de gebruikers het altijd toch weer door zelf met de fontgroottes / lettertypes etc te gaan spelen.

Ik bouw zelf daarom alleen een versimpelde versie van de huisstijl in word en de officiele huisstijl wordt gebruikt in alle documenten waar een gebruiker niets meer aan kan veranderen en in de print-layouts.

In Word kost het te veel tijd tegen te weinig resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Jullie hebben gelijk. Ik heb hem inmiddels op het oog uitgelijnd. Ik snap nu tenminste waarom ik het niet in orde kreeg, ik weet wat meer.
Wij gebruiken echter templates die in Word onderhouden worden voor het produceren van de bulk van onze brieven. Dus die moeten behoorlijk precies. Gelukkig kan de gebruiker daar niet bij.

Pagina: 1