Toon posts:

S Video TV-OUT probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo hallo,

ik hoop dat ik dit in het goede forum plaats.

Ik heb een PC met tv-out verbonden met mijn TV dmv een 10 meter lange S-video kabel.
Mijn video kaart is een ATI Radeon X700 SE. En mijn TV is een best nieuwe Samsung met een normale S-video ingang.

Het probleem is dat mijn TV-out soms wel en soms niet werkt. Zo had ik gisteren geen beeld. Een uurtje geleden alleen zwart-wit en nu werkt alles weer gewoon normaal met kleur etc.

Nu is mijn vraag hoe kan het dat alles het het ene moment wel gewoon doet. En vervolgens zonder dat ik de instellingen heb verandert. Het even later niet meer doet?
Heb ik nou gewoon een hele domme videokaart? Of wat is er aan de hand?

PS: Terwijl ik deze post heb getypt is mijn TV twee keer verandert van zwart wit naar kleur en weer terug naar zwart wit om vervolgens weer kleur weer te geven.... :?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 19:39

ThunderNet

Flits!

Als je de kabel beweegt op verschillende plekken, veranderd het dan ook? Kan een kabelbreuk wezen misschien? 10 meter vind ik ook wel erg lang voor s-video, gebruik je goeie kwaliteitskabel?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het kan zijn dat het signaal wat te zwak wordt door de lengte en de kwaliteit van de kabel.

Het zou kunnen (wild guess mode) dat er twee mogelijkheden zijn. Het kleur signaal is te zwak waardoor de TV het soms niet meer herkend, of de computer herkend niet meer dat er een s-video aansluiting gebruikt wordt ipv een composite. Alhoewel ik gewoon denk dat het het eerste is zou je bij de tweede mogelijkheid kunnen controleren of er ergens een optie is om s-video output te forceren. Maar goed, zoals ik al zei is het een wild guess en ben ik gewoon bang dat het signaal te zwak is door de lengte van de kabel.

@hierboven: Hmm, inderdaad... Als het echt abrupt wegvalt en terug komt dan zou het inderdaad ook heel goed een kabelbreuk kunnen zijn. Misschien met een multimeter eens de verschillende punten doormeten.

[ Voor 14% gewijzigd door Janoz op 11-01-2008 14:58 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt mij ook op een gevalletje kabelbreuk. Of de aansluiting zelf is wat los/brak.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Wat de kabel betrefd is het een gloednieuwe kabel die ik pas eergisteren bij de mediamarkt heb gehaalt. Het is een hele dikke kabel. Een beetje vergelijkbaar met zon dikke kabel die je gebruikt van je gitaar naar je versterker. Verder kostte de kabel ook iets van 20 euro, dus dan mag ik hopen dat het kwaliteit is.

Verder viel me zojuist nog iets op. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben, maar langs mijn S-Video kabel ligt ook een geluidskabel die tot halverwege de kamer gaat en dan verder wordt verlengt naar mijn stereo. Nu legde ik net de s-video en de geluidskabel een stuk uit elkaar en het leek erop alsof hierdoor de kleur terugkwam. Kan dit iets met elkaar te maken hebben of zie ik gewoon spoken?

Eergisteren werkte alles trouwens nog gewoon normaal voor lange tijd aan een stuk. Alleen vandaag en gisteren begon alles een beetje raar te doen.

Een ander punt is trouwens dat wanneer ik mijn computer opnieuw opstart mijn videokaart de tv niet meer detecteert. Hoe kan ik er voor zorgen dat dit niet gebeurd en dat de instellingen gewoon opgeslagen blijven en mijn videokaart de TV elke keer meteen weer herkend?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kabels zijn marge producten. Dat je er in de winkel veel voor betaald betekent niet dat het kwaliteitskabels zijn, zeker wanneer je ze bij dergelijke grote ketens koopt. Wat je daar vaak ziet is dat ze nauwlijks marge hebben op een dvdspeler van E30, maar vervolgens E9 verdienen door je voor E10 een scartkabel aan smeren die inkoop maar E1 kostte.

Dat je minder storing hebt wanneer je de geluidskabels er niet langs legt kan heel goed kloppen.

mbt opstarten: Ergens op het control panel van ATI kun je aangeven dat de videokaart geforceerd de tv detecteerd. Die moet je aanvinken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1