Toon posts:

Wat betekent dpt van je monitor ? :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken wel dpi. (dots per inch)
Hoe lager hoe beter.
Maar het schijnt dat dtp. weer iets anders is.
En dat het bij dtp juist hoe hoger hoe beter is ?
Dat zij de lokale computerverkoper teminste.
Nu wil ik wel weten of tie mij niet probeert te naaien.

Verwijderd

Het kan idd. een beetje lastig zijn en volgensmij begrijpt die verkoper het ook niet helemaal.

De term DPI staat idd. voor Dots Per Inch.
En als je het hebt over Dots per Inch dan is een hogere waarde juist beter.

Bij monitoren staat de term DPI meestal niet van Dots per Inch. Maar voor DotPich.
De Dot Pitch is de afstand tussen 2 oplichtende fosfor deeltjes van dezelfde kleur. Gangbare waardes voor de Dot Pich zijn 0,26mm/0,28mm. In dit geval is een lagere waarde dus juist beter. Een lagere DotPich geeft een scherper beeld.
Waarschijnlijk is dit wat de verkoper bedoelde met dtp?

De echte uiteindelijke Dots per Inch van een monitor is dus afhankelijk van de DotPich en de groote van het scherm.
Maar de meeste schermresoluties (1024x768,800x600, etc) zijn niet in staat de absoluut hoogste Dots Per Inch van de monitor te benutten. Voor een grafische pixel worden meestal meerdere dots gebruikt.
In dit geval is de Dots per Inc dus ook nog afhankelijk van de gebruikte resolutie.
Het is beter om dan te spreken over Pixels Per Inch.

Dus als er bij een monitor staat 0,26 DPI dan wordt daarmee de dotpich bedoeld. Lager is beter.
Als bij een printer staat 1200 DPI dan wordt daarmee de Dots Per Inch bedoeld. Hoger is beter.

DTP bestaat niet? Enige vertalking die ik daarvoor heb is Desktop Publishing. ;)