CPU "onderklokken"?

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• waztone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 17:28

waztone

de enige echte

Topicstarter
Beste tweakers,

raar probleempje...Een kennis van mij vroeg aan mij of ik zijn PC opnieuw wou installeren en even nakijken etc. Heb ik netjes gedaan, maar hij slaat op willekeurige momenten uit.
MoBo is Asus P4S800 met een P4 2,8 Ghz en 512Mb.
Ik heb er met een andere vriend naar gekeken, die heeft ook een paar tests uitgevoerd en hij deed het blijkbaar weer goed. Lekker snel, stabiel enz. Maar toen ik zelf even ging nakijken, zag ik dat het systeem op 1,4 Ghz draaide. Dus ik in het BIOS de CPU Speed weer op 2800 Mhz gezet. Hij stond op manual. PC weer opgestart, gaat goed. Maar na een klein poosje start de pc vanzelf op?
Ik heb toen een BIOS update gedaan, maar zonder resultaat. Hier op tweakers had ik gelezen dat iemand het voltage een tandje hoger heeft gezet met resultaat. Dit werkte bij mij een beetje. De pc bleef iets langer aan, maar valt alsnog uit.
Andere (sterkere) voeding geprobeerd, maar zonder resultaat.
Het rare van dit hele verhaal is, dat de pc dus wel goed werkte op 1,4 Ghz. Is er dus een manier om de CPU te "onderklokken"?
In de BIOS kan ik de frequency multiply niet aanpassen, deze blijft grijs op 14 staan. De external frequency begint bij 200/33 en gaat dan omhoog.
Ik denk zelf dus dat ik de multiply moet aanpassen, maar deze optie is grijs in het BIOS.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan aanpassen? Ik kan er niks over vinden op de ASUS site of in de handleiding.

All is fair in God of War

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Doorloop de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens helemaal.
(Dus alles uitproberen en controleren, niet alleen kijken.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De multiplier van 14 klopt wel voor deze processor als het een 800MHz FSB versie is. Die FSB is namelijk quad pumped dus de werkelijke frequentie is 200MHz en 200*14=2800MHz.

Het opvoeren van de FSB boven de 200MHz is dus overklokken en verklaart waarom het niet werkt.

Met welk programma lees je de frequenties uit?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
blaat blaat blaat 8)7

[ Voor 83% gewijzigd door Avalaxy op 10-01-2008 23:17 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een s478 Pentium 4 heeft bij mijn weten geen EIST/Speedstep. (mobile versies uitgezonderd misschien)

[ Voor 25% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-01-2008 23:15 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:15

Thandor

SilverStreak

leonpwner1 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:11:
Ga eens gauw zoeken wat EIST/Speedstep inhoudt }:|
a) De PC reboot op 2.8GHz en niet op 1.4GHz.
b) Deze processor heeft geen EIST / Speedstep
c) Dergelijke processoren zouden bij EIST / Speedstep nooit de FSB veranderen.

Even de TS goed lezen dus! :)

Aan de topicstarter: Lees de hierboven genoemde troubleshooter even door en test alles. Er zitten veel meer dingen in een PC dan enkel een voeding ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 10-01-2008 23:18 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Niet? De tweede generatie Pentium III had al SpeedStep 1.1.

@hierboven, mijn fout, sorry :)

[ Voor 22% gewijzigd door Avalaxy op 10-01-2008 23:17 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:17:
Niet? De tweede generatie Pentium III had al SpeedStep 1.1.

@hierboven, mijn fout, sorry :)
Ja de mobile pentium 3 had dacht ik speedstep maar niet de desktop versie, als ik het me goed herinner.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Wat zijn de temperaturen? misschien wordt de CPU veel te heet en klokt ie daarom terug.
Download Speedfan en je kunt de temperaturen uitlezen.
Kijk ook ff of die pc niet vol stof zit. Vooral de Cpu-fan.

http://www.almico.com/sfdownload.php

@hieronder Ja ik weet het maar het is maar een paar minuten werk en het sluit weer een hele hoop uit. Heb al vaker dingen meegemaakt met pc's waarvan ik dacht WTF?? :)

[ Voor 38% gewijzigd door KneppaH op 11-01-2008 12:20 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
KneppaH schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:24:
Wat zijn de temperaturen? misschien wordt de CPU veel te heet en klokt ie daarom terug.
Download Speedfan en je kunt de temperaturen uitlezen.
Kijk ook ff of die pc niet vol stof zit. Vooral de Cpu-fan.

http://www.almico.com/sfdownload.php
Dat zou vreemd zijn, voltage verhogen en hij blijft langer aan terwijl hij wel warmer hoort te worden.. Probeer eens te achterhalen op welke instellingen (voltage ed) je CPU hoort te lopen en deze handmatig in de BIOS in te voeren.

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Dat is nu dus het vreemde.
Ik heb alle overig hardware al getest. BurninTest e.d. gedraaid. Temperatuur blijft onder of rond de 50C. troubleshooter ook al doorgelopen stap voor stap.
PC is van binnen dus helemaal schoongemaakt en met name de koeler, want die was echt smerig gewoon.
Ik heb het dus ook weer aan die vriend gevraagd of hij wist hoe hij hem op 1,4 Ghz heeft laten draaien, maar deze antwoordde dat hij niks daaraan heeft veranderd of het iig niet wist.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 12:03
ik had 3 jaar geleden wel eens programma geprobeert om energie te besparen, die kon inderdaad je pc onderklokken, mijn P4 28ghz liep toen idd op 1.4 of 2.0 ghz weet ik even niet meer. Dacht zelf 1.4 lager ging overigens niet, was niet een heel makkelijk programma om in te stellen. Kan alleen niet op de naam komen, sorry. maar het bestaat dus wel kan ik uit eigen ervaring vertellen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:01
Wanneer reboot hij? In windows? Dan zou een format misschien nog helpen..

Inventaris - Koop mijn meuk!

• winterlord
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 16:28
Moederbord gaat in een fail save state omdat er ergens een stabiliteits probleem.
hierdoor dus ook de reboot.
waarschijnlijk is je mobo beetje brak. komt wel eens vaker voor bij Asus Mobo's

Dat bordje "zachte berm" is een waarschuwing geen uitnodiging

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 13:30
Zitten er toevallig bolle elco's op het moederbord? Dat kan ook een heleboel onverklaarbare problemen verklaren :+

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Had ik ook al naar gekeken. Allemaal nagekeken, maar kon niks vinden.
Alles lijkt goed te zijn.
Maar als de pc wel goed draaide op 1,4 Ghz, zou het dan niet aan de proc kunnen liggen? Misschien omdat de prockoeler niet echt optimaal werkte toen hij zo smerig was?

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Nou, het zal wel einde verhaal zijn. Alle hardware behalve mobo vervangen door geteste hardware, nog steeds hetzelfde probleem. MoBo moet wel defect zijn. Helaas.....thnx voor de reacties.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
waztone schreef op zondag 20 januari 2008 @ 14:01:
Nou, het zal wel einde verhaal zijn. Alle hardware behalve mobo vervangen door geteste hardware, nog steeds hetzelfde probleem. MoBo moet wel defect zijn. Helaas.....thnx voor de reacties.
Heb je ook de cpu vervangen?

• waztone

waztone

de enige echte

Topicstarter
Proc is OK, heb MoBo vervangen, draait weer als een zonnetje.
Topic kan gesloten worden

Pagina: 1