Toon posts:

Groot prijsverschil Sony Vaio en Compal: verklaring?

Pagina: 1
Acties:
  • 439 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede avond tweakers,

Ik ben sinds kort opzoek naar een goede/betaalbare laptop, voor mij is dat rond de 1000,- 1100,-. Ik kwam al snel op de Sony Vaio FZ21E/M uit. Prachtig ding en "redelijk goede specs voor die prijs", ik heb ook het Vaio topic hier op tweakers gelezen en daar wordt ook vol lof over deze laptop gesproken ik citeer: "Ik blijf het een mooie prijs vinden voor deze specs"

Maar.. ik heb verder gezocht en kwam het merk compal tegen, het gaat over de compal ifl90. Ziet er ook goed uit, minder dan de vaio maar nog steeds goed. En qua prijs zit hij nog onder de sony, alleen ik keek naar de specs en ik werd stil! :?

Sony Vaio FZ21M -------------------VS ---------- Compal ifl90

€1099,- ------------------------------------------------ €1056,-
Core 2 Duo T7250 2,0Ghz ---------------------- Core 2 Duo T7700 2,40Ghz
200GB S-ATA 5400RPM -------------------------160GB S-ATA 7200rpm
2048MB DDR2 667 (2 x 1024) ----------------- 4GB DDR2 667MHz (2x 2Gb)
NVIDIA® GeForce® 8400M GT 256mb ---- nVidia GeForce 8600M GT 512MB
Resolutie: 1280x800 ------------------------------- Resolutie: 1440x900

Moet ik hierbij nog iets zeggen? Kan iemand mij uitleggen hoe dit kan? en waarom op tweakers wordt gezegt dat de vaio goedkoop is? :D

* alles inclusief BTW

MvG Bob

EDIT: Ik snap wel dat het om naams bekendheid gaat etc. maar het gaat om het principe. Een dergelijke Sony kost al snel 1800 -2000 euro, dat betekend dat je 800 - 1000 euro betaald voor een naam, een beetje van de zotte niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 20:46 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zijn de prijzen incl. of excl. BTW? Als het excl. BTW is dan is het begrijpelijker. :)

[ Voor 43% gewijzigd door _Dune_ op 10-01-2008 20:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het is bij Vaio zowiezo bekend dat ge veel betaald voor de naam ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:50

3DDude

I void warranty's

De vaio is een design/mooi afgewerkte laptop van sony, je betaalt natuurlijk ook voor de looks / naam etc.
Voor een Vaio Laptop is die bepaalde vaio laptop F1Z/FZ2? serie goedkoop, goedkoop in verhouding met de rest van de sony vaio laptops

Be nice, You Assholes :)

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 07:47

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Simpel. De Sony biedt waar voor z'n geld, maar je betaalt ook voor het merk. Sony (en met name da Vaio's) staan hoog aangeschreven qua status en waarschijnlijk ook in degelijkheid. De Compal is ook een prima apparaat, maar lang niet zo'n bekend merk. Zodoende betaal je minder met betere specs.
Maar goed, dit had je ook wel zelf kunnen bedenken toch?

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-01 15:04
Toch begrijp ik goed waarom hij dit zo vaag vindt... Bijna alles is beter van die Compal en hij is nog goedkoper ook!! Compal is toch ook een groot bedrijf wat laptops bouwt of vergis ik me nu...
Ik zou de compal doen in ieder geval!!

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 21:54

Nik

Snake schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 20:43:
Het is bij Vaio zowiezo bekend dat ge veel betaald voor de naam ;)
Om het nog maar eens te citeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wel dat het om naams bekendheid gaat etc. maar het gaat om het principe. Een dergelijke Sony kost al snel 1800 -2000 euro, dat betekend dat je 800 - 1000 euro betaald voor een naam, een beetje van de zotte niet?

Wat dus neerkomt op het feit dat je 2 "high-end" laptops, die ook gewoon kwalitatief in orde zijn kan kopen voor de prijs van 1 "high-end" laptop met "naamsbekendheid"

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 20:50 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 21:04

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Compalz Ahtec, Zepto, etc. leveren allemaal betere specs tegen een lagere prijs dan de Sony's, IBMs, HPs, etc. van deze wereld. Dat is altijd al zo geweest.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar de bouw kwaliteit en ondersteuning is vaak veel slechter...Thinkpads zijn gewoon lekker stevig, daar betaal je voor.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 21:04

Edmin

Crew Council

get on my horse!

bouwkwaliteit slecht? Ik heb al 1,5 jaar een Ahtec en daar heb ik 6 maanden mee door de woestijn gereden. Schokken, stof, extreme temperaturen (+ en -) ...geen centtje pijn!
En ondersteuning? Op de dag van levering bleek het scherm van mijn laptop gebarsten te zijn, terwijl er op de doos geen spoor van mishandeling was. 1 telefoontje en een dag later had ik een nieuwe laptop!

Ik denk dat je wat voorbarige conclusies trekt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Prutsers zeggen dat een Sony goedkoop is, dat zal zeker neit de mening van het overgrote deel van de tweakers zijn ;), moet je vooral in het Sony topic kijken... Vaio is status. Net als Apple. Je betaald een bak meer en waarvoor? Tsja, merkje, design, en alle irritante mensen die om je heen gaan staan te kwijlen op je spul :Y

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zoals al eerder gezegt is betaal je voor het design en het merk flink extra.

Wat volgens mij ook een belangrijk verschil is dat de compals barebones zijn. Ze worden dus zonder processor, hardeschijf en geheugen aangeleverd aan de web-winkels. Zij bepalen zelf welk geheugen, processor en hardeschijf ze in de laptop stoppen. Zij nemen met een vele lagere winstmarge genoegen dan bedrijven zoals Sony.
Bovendien merk je op die manier veel meer van prijsdalingen in hardware. De prijzen van de Sony's fluctueren een stuk minder omdat niet bij iedere prijsverlaging van het geheugen, hardeschijf en processor de prijs van de laptop omlaag gaat.
Pagina: 1