[LAN] PC's onpingbaar op hostname, wel op IP

Pagina: 1
Acties:

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-03 23:43
Goedenavond,

Situatie
KPN Experiabox met daarop aangesloten:
- Netwerk laserprinter
- Linksys accespoint
- 8 poorts switch
- Fileserver/HTPC

Op de switch zijn 4 laptops en 1 pc aangesloten. Allen draaien Windows XP Prof SP2. De laptops en pc's krijgen hun IP-adres via DHCP toegewezen.

Op de fileserver draait een batch file die 1 keer in de 3 minuten aangeroepen wordt. Deze pingt dan alle hostnames in het netwerk, en geeft de status door aan een webserver. Staat er geen enkele pc/laptop aan, dan schakelt de fileserver zich uit. Op de laptops/pc draait een startup-batchfile die met WOL de fileserver opstart.

De laptops connecten ook wel eens draadloos met het netwerk, maar in principe hebben ze een netwerkkabeltje vanwege de snelheid.

Probleem
Het werkte altijd mooi, behalve dat 1 laptop volgens de server altijd 'offline' was, maar dat was niet zo belangrijk, dus heb er niks aan gedaan. Nu is er onlangs nog een laptop in het netwerk bijgekomen, en deze heb ik ook even toegevoegd aan het systeem. Tot mijn verbazing was deze laptop ook niet pingbaar vanaf de server.

Pingen naar het ip-adres wil wel, echter het pingen naar de hostnaam geeft een time-out.

Geprobeert
Ik heb alle firewalls uitgezet, de DNS cache gewist, gekeken of de netbios overal goed stond, en nog wat ander spul. Ik kom er echter niet uit waarom nou net die ene laptop, die voorzover ik kan zien niet verschilt van de rest, niet pingbaar is.

Is het misschien (buiten dit probleem) een goed idee om alle pc's een vast IP-adres te geven?

Graag jullie advies!
Alvast bedankt

-Edit: Het pingen naar de hostname van de nieuwe laptop geeft nu soms een time-out, en soms niet. De andere laptop blijft nog steeds onbereikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Clock op 10-01-2008 20:14 ]