Digitale tuner - geluid non optical naar reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo!

Ik heb net een standaard samsung digitale tv tuner op mijn LCD tv aangesloten. Werkt prima, so far so good.

Nu wil ik graag het geluid van de digitale tv tuner uit mijn home cinema speakers hebben. Deze set beschikt niet over een optical in, terwijl de digitale tuner alleen maar een optical uit heeft.

Nu kan ik het volgende doen,

In de digitale tuner een scartverloop stekker stoppen van scart naar composiet, audio-L en audio-R, je kent ze wel, die stekkers. Daarop het beeld met een composiet to scart aansluiten op tv, en het geluid via tulp kabeltjes op de home cinema set aansluiten. Welliswaar geen digitaal geluid dan, maar altijd beter dan alleen de TV!

Mijn vraag, verlies ik daarmee beeldkwaliteit? Is direct scart beter dan via een composiet verbinding? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 10-01-2008 19:19 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Verwijderd

Ik zit met ongeveer hetzelfde. Alleen heb ik een stereo versterker. De meneer in de hifi winkel wist mij te vertellen dat de tweede scart aansluiting op de tv tuner (ik heb een humax ir-fox c) mogelijk gebruikt kan worden als audio uitgang richting de versterker.
Voor mij in dit geval vooral voor mijn radio, aangezien mijn huidige radio het loodje heeft gelegd. Ik heb nog niet duidelijk op internet kunnen vinden, behalve dat iemand op kieskeurig zei dat via de scart van humax audio kan richting je HT.

Je zou ook gewoon scart naar tv kunnen doen, en dan tulpjes van tv naar HT, maar is nog steeds geen digitaal geluid.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
Japie.G schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:17:
Hallo!

Ik heb net een standaard samsung digitale tv tuner op mijn LCD tv aangesloten. Werkt prima, so far so good.

Nu wil ik graag het geluid van de digitale tv tuner uit mijn home cinema speakers hebben. Deze set beschikt niet over een optical in, terwijl de digitale tuner alleen maar een optical uit heeft.

Nu kan ik het volgende doen,

In de digitale tuner een scartverloop stekker stoppen van scart naar composiet, audio-L en audio-R, je kent ze wel, die stekkers. Daarop het beeld met een composiet to scart aansluiten op tv, en het geluid via tulp kabeltjes op de home cinema set aansluiten. Welliswaar geen digitaal geluid dan, maar altijd beter dan alleen de TV!

Mijn vraag, verlies ik daarmee beeldkwaliteit? Is direct scart beter dan via een composiet verbinding? Zijn er nog andere mogelijkheden?

Alvast bedankt!
Ligt er een beetje aan wat voor aansluiting je nu gebruikt. Er is een gerede kans dat je nu een RGB vebrinding gebruikt (moet je tv wel ondersteunen). Die is stukken beter dan een composiet verbinding. Dus zonde om 'terug te gaan naar composiet'.

Wat je eigenlijk zou moeten doen is een RGB_to_RGB SCART kabel modificeren. Dus zorgen dat je de audio er apart uitkrijgt. Dus een volledig bedraadde scart kabel nemen, aan 1 kant de scart connector even openmaken en op de juiste pinnetjes even een tulp-tulp kabeltje solderen. Zo haal je de audio 'eruit'.......
(of anders als je home cinemaset wel over een coxiale digitale INgang heeft; een optisch_to_coaxiale converter kopen)

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
En als je nu eens een optical to coaxiaal convertor gebruikt ???
Daarmee vanuitgaande dat je versterker wel een coaxiaal in heeft

[ Voor 34% gewijzigd door Friedchicken op 11-01-2008 00:16 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
Friedchicken schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 00:16:
En als je nu eens een optical to coaxiaal convertor gebruikt ???
Daarmee vanuitgaande dat je versterker wel een coaxiaal in heeft
Eh..... dat zei ik toch ook al?

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden!

Een coaxial in heeft de reciever ook niet. Ik ga maar eens aan het solderen!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

je kan ook een D naar A Convertor kopen (een dac dus) Dat is een simpel kastje wat van je digitale geluid gewoon analoog maakt.

Voordat je een dubbele verbinding gaat maken zou ik ook kijken naar:

Heeft je tv toevallig geen audio uit ?

Is er een tweede scart aansluiting op je decoder / tv waar je het signaal vandaan kunt halen ?

want je hoofd signaal kabel zo aanpassen als jij wilt zou ik zeker niet doen om storing te vermijden!
Hoewel het advies van Kajee ook erg goed is mits netjes uitgevoerd (had nog niet alles gelezen :))

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 12-01-2008 12:00 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 12:05

job

Japie.G schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:21:
Een coaxial in heeft de reciever ook niet. Ik ga maar eens aan het solderen!
voor de twee/drie euro dat een break-out box koopt is kan je net zo goed zo'n ding kopen :)
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=3643
Als het goed is kan je daarmee wel rgb doorsturen en tegelijk de audio aftappen.
Pagina: 1