Ik wil een C file compileren in linux. Dit doe ik nu met gcc filename.c. Na het compileren krijg ik een error dat de stdio en math header niet gevonden kan worden. Ik dacht dat deze standaard in een compiler zaten. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
tja... wellicht staat er een absoluut path in je #include. Dan zou (in theorie) gcc ze niet hoeven te vinden...
of, men heeft < en > door " vervangen...
of, men heeft < en > door " vervangen...
[ Voor 15% gewijzigd door elTigro op 10-01-2008 17:13 ]
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
speciale environment variables gezet?
(uit de GCC manpage komt dit o.a. en er zijn er meer.)
gcc -o weetikveelwatvoorbinary filename.c -I/usr/include
oh ja, en staat door ook werkelijk stdio.h ?
(uit de GCC manpage komt dit o.a. en er zijn er meer.)
En als we toch bezig zijn... Het is wel een makkelijke uitweg, maar werkt dit wel:Some additional environments variables affect the behavior of the pre-
processor.
CPATH
C_INCLUDE_PATH
CPLUS_INCLUDE_PATH
OBJC_INCLUDE_PATH
gcc -o weetikveelwatvoorbinary filename.c -I/usr/include
oh ja, en staat door ook werkelijk stdio.h ?
[ Voor 27% gewijzigd door elTigro op 10-01-2008 17:25 ]
Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.
Welke distro, en heb je de headers ook geinstalleerd? (zal wel als je GCC hebt)
Ik heb ubuntu. Ik ben pas net begonnen met linux en wist niet dat je die header files zelf moest installeren want ze staan er inderdaad niet op. Hoe kan ik deze header files installeren?
Door bijvoorbeeld op google te zoeken naar "ubuntu header files", dat lijkt me niet zo heel lastig te verzinnen als je met ubuntu bezig bent en header files zoekt, we gaan hier niet alles voorkauwen
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()