Met een aan WAANZIN grensend optimisme
Supergeleiding kan met vrijwel alle materialen, alleen niet bij alle comforatbele temperaturen. Ik meende dat met keramiek zo rond 76 K supergeleiding nog mogelijk is, maar hoger komen lukt nog niet echt.
'tzou wel de heilige graal van de Naturkunde zijn.
Is ons absolute nulpunt dan eigenlijk niet het absolute nulpunt, is dat dan niet pas bereikt als de electronen ook still staan, wat gebeurt er dan?Op donderdag 15 februari 2001 10:32 schreef ecteinascidin het volgende:
elektronen bewegen altijd, ook bij het absolute nulpunt. Elektronen kunnen dan niet NOG langzamer bewegen, zodoende .....
Wat is precies de definitie van het absolute nulpunt ?
Quantummechanica leert dat elektronen in vaste banen kunnen rondvliegen. Hogere energietoestand (warmer dus) betekent dat het kanoniale ensemble meer elektronen in hogere banen bevat (wetten van Maxwell als ik me niet vergis). Bij het absolute nulpunt zitten alle elektronen in hun laagst mogelijke quantumstaat (de laagste baan).
Stilstaan is nogal lullig, aangezien de kern dan het elektron aantrekt (postieve en negatieve lading) zodat er louter neutronen zouden overblijven. Nog niet vaak waargenomen kan ik je verzekeren.
Is het absolute nulpunt dan niet lager dan we momenteel denken, omdat we het niet zo laag kunnen maken dat de elekronen uit hun baan donderen ?
dus NIET op de kern.Bij het absolute nulpunt zitten alle elektronen in hun laagst mogelijke quantumstaat (de laagste baan).
En waarom altijd weer die vraag of een fysische grens niet overschreden kan worden?
Praktische pogingen om het absolute nulpunt te halen wijzen uit dat je oneindig veel moeite daarvoor moet doen. In het gunstigste is het een limietje naar 0. Absoluut 0 K zal nooit gehaald worden, laat staan minder.
Wat wij nl. waarnemen als warmte is de bewegen van de atomen (dat dacht ik).
Dat zegt niks over bewegen v/d elektronen en de kern.
Verwijderd
Inderdaad: bij het absolute nulpunt bewegen de atoomkernen niet meer. De elektronen kunnen daardoor vrij door de stof bewegen (er is namelijk vrijwel geen 'wrijving' meer met de kernen). Daarom wordt het ook wel een 'elektronengas' genoemd. In deze staat ondervinden de elektronen (vrijwel) geen weerstand meer, waardoor er super-geleiding ontstaat.Op donderdag 15 februari 2001 10:28 schreef Whaletyr het volgende:
Super geleiding is naar ik heb begrepen mogelijk bij temperaturen rond het absolute nulpunt.
Bij het absolute nulpunt lijken molecule in zijn geheel niet te bewegen. Edoch de electronen bewegen naar hartelust is het dan niet zo dat het absolute nulpunt pas bereikt is als ook alle electronen niet meer kunnen bewegen.
Hmm als iemand zijn licht op deze zaak zou kunnen laten schijnen...
Zoals iemand hier al vermeldde, komt dit verschijnsel bij keramiek al voor bij relatief hoge temperaturen (rond de 70 Kelvin, dus ongeveer -200 graden!).
Dit is inderdaad een zeer 'hot' onderwerp in de Natuurkunde, omdat stoffen in deze toestand zeer unieke eigenschappen vertonen.
Verwijderd
Maar hoe komt het dan dat elecronen nog wel kunnen bewegen bij het absolute nulpunt en atomen niet?Op donderdag 15 februari 2001 12:07 schreef Ko_vd_Weele het volgende:
Inderdaad: bij het absolute nulpunt bewegen de atoomkernen niet meer. De electronen kunnen daardoor vrij door de stof bewegen (er is namelijk vrijwel geen 'wrijving' meer met de kernen).
Hebben electronen eigenlijk wel een temperatuur?
Omdat het absolute nulpunt NOOIT gehaald kan worden, het is een limiet, net als de lichtsnelheid (notch,notch wink,wink say no more,say no moreOp donderdag 15 februari 2001 12:19 schreef hybridz het volgende:
[..]
Maar hoe komt het dan dat elecronen nog wel kunnen bewegen bij het absolute nulpunt en atomen niet?
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
Het enige wat over het bewegen van electronen gezegd was is dit:
Als je geen beargumeneert antwoord kan geven, kun je dan in ieder geval dit toelichten?elektronen bewegen altijd, ook bij het absolute nulpunt. Elektronen kunnen dan niet NOG langzamer bewegen, zodoende .....
En blobber: dus ALS het absolute nulpunt bereikt kon worden zouden electronen stilstaan? Maar dit kan dus niet, dus bewegen ze altijd....
voldoende argument? of moet ik echt het dikke boek van Atkins gaan lopen quoten? Ik geloof niet dat je dan begrijpt wat er staat, terwijl het argument bewezen is.Quantummechanica leert dat elektronen in vaste banen kunnen rondvliegen. Hogere energietoestand (warmer dus) betekent dat het kanoniale ensemble meer elektronen in hogere banen bevat (wetten van Maxwell als ik me niet vergis). Bij het absolute nulpunt zitten alle elektronen in hun laagst mogelijke quantumstaat (de laagste baan).
Ander argument: een elektron is in weze een golfdeeltje. Schrodingervergelijking is daarvoor exact oplosbaar en dus ook exact definieerbaar. Als je een stilstaand deeltje hebt (wat dus niet kan volgens Heisenberg, aangezien locatie en snelheid met elkaar in coorelatie staan en een onzekerheid hebben. (geen snelheid = geen lokatie)) heb je geen golf => geen deeltje. Om de golf (dus deeltje) toch te laten bestaan zal het golfje er moeten zijn. Golven kunnen niet stikstaan, dus staan elektronen ook nooit stil.
Indien je deze stof niet begrijpt, kun je beter geen vragen stellen. Indien je de onzin van mij eruit kan prikken, dan wil ik wel met je gaan discusseren.
* Delerium ook thuis in quantummechanica.
Daarnaast kun je het absolute nulpunt dus nooit bereiken omdat je warmte moet uitwisselen met iets om de temperatuur ervan te kunnen verhogen/verlagen. Aangezien de atomen steeds langzamer gaan bewegen naar mate je dichter bij 0K komt gaat de uitwisseling steeds moeilijker ... Momenteel ligt het record op 0.00001 K geloof ik, maar dat kan alweer gebroken zijn ....
Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me
Zou ik maar doen ja, misschien dat je er dan achter komt dat temperatuur niets met electronenbanen heeft te maken....Op donderdag 15 februari 2001 13:49 schreef ecteinascidin het volgende:
voldoende argument? of moet ik echt het dikke boek van Atkins gaan lopen quoten?
(6 jaar chemie gestudeerd)
Verwijderd
[quote]
blobber schreef:
notch,notch wink,wink say no more,say no more
[/quote]
roflol
Jij niet nee, maar dat werd wel beweert; ik wilde gewoon even misverstand uit de wereld helpen.Op donderdag 15 februari 2001 14:02 schreef ecteinascidin het volgende:
mmm, correlatie beweging elektronen/atomen heb ik nooit gelegd.
Wat jij wel beweert is dat electronen beïnvloed worden door temperaturr; dat klopt dus ook niet.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Maar goed, ik heb nu geen zin in een discussie "als ik in een bos loop en ik zie de bomen achter mijn niet, bestaan ze dan wel ?"
Dat is niet geheel correct. Ik ben niet tot in detail op de hoogte van alle moderne theoriën, maar ik weet wel dat het wel degelijk niet zeker is (!) of deeltjes een exacte plaats èn massa hebben. Maar je hebt gelijk dat Heisenberg zeker niet het beste argument is voor de onmogelijkheid van het bereiken van het absolute nulpunt (hoewel wel het leuksteDat is geen discussie; Heisenberg heeft met zijn theorie aangetoond dat er altijd een onzekerheid is bij het meten van plaats en snelheid, niet dat iets slechts 1 van de 2 op een moment kan hebben. Het feit dat je op ieder willekeurig moment zowel plaats als snelheid exact kan meten (hoewel niet tegelijk) geeft al aan dat een deeltje dus ook allebei moet hebben.
En verder hebben elektronen idd niet zo heel veel te maken met temperatuur. Maar je kunt natuurlijk voor atomen dezelfde redenatie ophangen als voor elektronen.
Maar waarom moet er altijd quantummechanica enzo bijgehaald worden? Wat is er mis met gewone klassieke mechanica en warmteleer? Zoals al eerder gezegt: Om iets in temperatuur te verlagen heb je een kouder voorwerp nodig. En dus kun je iets nooit naar 0 K krijgen, omdat je dan voorwerpen nodig hebt die kouder zijn dan 0 K. Dat het onmogelijk is om 0 K te halen volgt trouwens ook uit de derde wet van de thermodynamica.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
Dit is niet waar. Zie bijvoorbeeld de peltier koeler. En hoe zouden ze die 0.000001 K kunnen krijgen? door er iets van 0 K naast te leggen?Om iets in temperatuur te verlagen heb je een kouder voorwerp nodig. En dus kun je iets nooit naar 0 K krijgen, omdat je dan voorwerpen nodig hebt die kouder zijn dan 0 K.
Verwijderd
Hetgene waarmee je dit doet is dan toch al kouder dan je record???
Of zie ik iets heel simpels over het hoofd.
* Delerium verteld een globaal verhaal, spijker me nu aub niet vast op detials.
Verwijderd
Uhm, ze werken toch ook met lasers?Op donderdag 15 februari 2001 21:12 schreef ecteinascidin het volgende:
Je kan ook energie onttrekken door andere methoden te gebruiken. Ik meende dat een deeltje voor de laatste microkelvins in een sterk magnetisch veld werd geplaatst. Zodra deze uit wordt gezet, zal de eenrichtingsschikking weer vervallen tot chaos. Deze herschikking kost ook energie, geleverd door warmte. Zodoende koelt het nog wat verder af.
/me verteld een globaal verhaal, spijker me nu aub niet vast op detials.
Een atoom is gevoelig voor een golflengte (en minder gevoelig voor het gebied daar omheen), als het atoom geraakt wordt door een foton, neemt het zijn impuls over, en zend dan meteen weer een foton uit in een willekeurige richting? Op een gegeven moment moet het atoom dan toch bijna stil gaan staan?
Lijkt van wel zie supergeleiding, edoch kunnen ze niet langzamer?
Over het afkoelen van stoffen: dat doe je niet door een kouder voorwerp er tegen aan te leggen, maar idd (zoals eerder gemeld) door warmte te ontrekken. Een manier is een gecomprimeerd gas te laten expanderen rondom hetgeen je wilt koelen (principe van koelkast) en zo zijn er nog legio manieren die ik nu even niet weet. Overigens is het bereiken van 0K ondertussen een aparte wetenschap binnen de fysica geworden.