Verschil Alice en Telfort in snelheid?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 20:56
Ik wilde voor in mijn nieuwe huis (per 1 april) telfort 20mbit nemen a 20 euro. Nu was ik net een beetje aan het surfen op GoT en zag ik een ad van Alice. Ik dacht nou ja dat 10-tje meer in de maand is niet erg.

Maar wat schept mijn verbazing, zowel telfort als Alice hebben z'n snelheidsvoorspelmeter (leuk voor scrabble ;) ) op de site staan. Nu geeft telfort 17mbit en alice tussen de 6 en de 10 aan.

Het is allebei gewoon ADSL over telefoonlijntje toch?

Waarom ik dit vreemd vind is omdat in het grote telfort topic, geroepen is dat de kwaliteit van de lijn de snelheid bepaald en dat het dan niet uitmaakt of je ISP A of B neemt.

Dus is die meter van telfort gewoon optimistisch en die van alice wat voorzichtig? En hoe controleren die meters dat eigenlijk?

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Operations schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:53:
Ik wilde voor in mijn nieuwe huis (per 1 april) telfort 20mbit nemen a 20 euro. Nu was ik net een beetje aan het surfen op GoT en zag ik een ad van Alice. Ik dacht nou ja dat 10-tje meer in de maand is niet erg.

Maar wat schept mijn verbazing, zowel telfort als Alice hebben z'n snelheidsvoorspelmeter (leuk voor scrabble ;) ) op de site staan. Nu geeft telfort 17mbit en alice tussen de 6 en de 10 aan.

Het is allebei gewoon ADSL over telefoonlijntje toch?

Waarom ik dit vreemd vind is omdat in het grote telfort topic, geroepen is dat de kwaliteit van de lijn de snelheid bepaald en dat het dan niet uitmaakt of je ISP A of B neemt.

Dus is die meter van telfort gewoon optimistisch en die van alice wat voorzichtig? En hoe controleren die meters dat eigenlijk?
Waarschijnlijk heb je via Telfort (het Tiscali of KPN netwerk) wel ADSL2+ in de centrale en via Alice (BBNED) nog ADSL1 of ADSL2.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
De echte snelheid is pas meetbaar als er een adsl-modem aangesloten is.

PSN: djmurcielago

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Murcielago schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:05:
Precies. Daarom geeft geen enkele ISP garanties over de snelheid.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Operations
Murcielago schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:05:
Ja dat begrijp ik :) Maar vond dat verschil zo groot zeker omdat ik dacht dat het beide op dezelfde lijn zou zitten. Maar het ADSL2 of 2+ verschil heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Vond het wel een mooie prijs 20 - 30 euro voor 20mbit dat wil ik er wel voor uitgeven niet die 50+ die upc vraagt voor 20mbit.

Maar als ik dan straks zit met 5mbit ofzo is 30 euro ineens wel duur ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Operations op 10-01-2008 14:07 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Operations schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:06:
[...]

Ja dat begrijp ik :) Maar vond dat verschil zo groot zeker omdat ik dacht dat het beide op dezelfde lijn zou zitten. Maar het ADSL2 of 2+ verschil heb ik helemaal niet bij stil gestaan. Vond het wel een mooie prijs 20 - 30 euro voor 20mbit dat wil ik er wel voor uitgeven niet die 50+ die upc vraagt voor 20mbit.

Maar als ik dan straks zit met 5mbit ofzo is 30 euro ineens wel duur ;)
Dan zou ik voor Telfort gaan, want als die meter boven de 8 uitkomt is het sowiezo ADSL2+ en haal je het maximale uit je lijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Operations schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:53:
Aan de hand van lijnlengteindicaties, aan de hand van wat andere klanten in die regio halen, aan de hand van het aantal storingen, etc. etc. doen ze een grove schatting.

Bij mij klopt het in elk geval niet. Ik heb een Speedlinq verbinding (technisch dezelfde verbinding als Telfort levert) en haal 10mbit. Volgens Telfort zou het 20 kunnen zijn. Echt 100% betrouwbaar is het dus nooit. Mijn telefoonlijn heeft denk ik gewoon ergens een probleem. Niet dat ik het echt erg vind, 30 euro voor 10mbit vind ik mooi :).

Overigens zou ik sowieso altijd voor Telfort kiezen. 20 euro is echt cheap en de snelheid wordt gewoon wat maximaal mogelijk is. En dat weet je nooit vantevoren. Bijna alle verbindingen halen wel de 10mbit.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 10-01-2008 16:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Is het niet zo dat je voor Alice een KPN belbudget abbo nodig hebt? Bij Telfort is dat in ieder geval niet zo.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12 15:14
DeX schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:41:
Is het niet zo dat je voor Alice een KPN belbudget abbo nodig hebt? Bij Telfort is dat in ieder geval niet zo.
Ik zit juist naar Alice te kijken, 30 euro, max 20mBit en telefoon erbij, je KPN is dan Pfoei verdwenen, dus 30 euro en geen knp tel abo meer nodig..

Runs everything...

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Modbreak:Het gaat over snelheid, niet over prijzen of wat je nodig hebt. Let hierop dat het ontopic blijft!

Qua snelheid gaat het niet alleen om de snelheid van je fysieke (eigen) ADSL(2+) verbinding natuurlijk. Ook nog over wat je kunt halen vanaf diverse andere netwerken/locaties vanaf het internet. Elke ISP heeft weer andere verbindingen met de buiten wereld (peering & transit).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, alleen heb je daarbij ook amper verschil tussen ISP's. vergeet dat dus gelijk. En voordat iemand het woord overboeking gaat noemen. Vergeet dat ook gewoon gelijk.

DSL ISPs in Nederland onderscheiding zich alleen in extra diensten, service en prijs. Niet in snelheid of kwaliteit oid.

• Operations
JvS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:51:

DSL ISPs in Nederland onderscheiding zich alleen in extra diensten, service en prijs. Niet in snelheid of kwaliteit oid.
Dus snelheid zou min of meer gelijk moeten zijn dan?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 21:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoever zit je eigelijk van de centrale?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Operations
SinergyX schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:31:
Hoever zit je eigelijk van de centrale?
Dat weet ik eigenlijk niet ;) Weet wel dat ik nu 400 nog wat meter van de centrale af zit en mijn 20mbit tele2 ook maar 800kb/s down haalt. Dacht dat je toch niet veel dichter op een centrale kon zitten ;)

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 18:19
Operations schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:45:
[...]

Dat weet ik eigenlijk niet ;) Weet wel dat ik nu 400 nog wat meter van de centrale af zit en mijn 20mbit tele2 ook maar 800kb/s down haalt. Dacht dat je toch niet veel dichter op een centrale kon zitten ;)
dan zit je zeker niet 400 meter van de centrale kwa koperlijn lengte... postcode check is niet betrouwbaar en of er zit een gracht, rivier , water etc tussen jouw en de centrale / of andere centrale Tele2 heeft geen 8mbit geknepen verbinding eerder 4 , 10 of 20 mbit ...

[ Voor 10% gewijzigd door freedzed6 op 10-01-2008 18:55 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Operations schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:45:
[...]

beetje offtopic:
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 68 meter.
Volgens een andere, minder betrouwbare, berekening bedraagt de afstand 140 meter hemelsbreed.

Leuk hoor, 20mbit op je werk :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Operations
freedzed6 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:53:
[...]

dan zit je zeker niet 400 meter van de centrale kwa koperlijn lengte... postcode check is niet betrouwbaar en of er zit een gracht, rivier , water etc tussen jouw en de centrale / of andere centrale Tele2 heeft geen 8mbit geknepen verbinding eerder 4 , 10 of 20 mbit ...
Nou ja dat zal dan allemaal wel maar je wordt lekker gemaakt met 20mbit en komt uiteindelijk op 800k. Ja het is max 20mbit maar dan hoop je toch wel minimaal op 75% te komen althans ik dan.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Meer dat jij je lekker maakt door die 20mbit, alle providers geven toch redelijk duidelijk aan dat dit erg afhankelijk is van afstand/kwaliteit/etc, en beetje zoekactie kan je zo een adsl-afstand overzicht vinden waar theoretische snelheden kan zien. Zijn ook providers die je gewoon niet meer geven dan je afstand aankan. Dat een telfort en Alice altijd een 'vrije' lijn aanbieden wil niet zeggen dat je het ook haal :)

Ik was ook blij toen ik de 'vrije' lijn zou krijgen, ondanks mijn afstand (1741m), niets is minder waar dat ik nu niet hoger meer dan 9.1mbit intrain. Daarbij natuurlijk nog erg afhankelijk waarvandaan je je download test, en of uberhaubt je tele2 modem wel adsl2 aankan (oudere modems konden maar tot 8-9mbit).

Heb je geen buren oid die reeds een hoge ADSL verbinding hebben? Zou je altijd kunnen kijken of het aan je aansluiting ligt.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Welke snelheid zou je op 1221 meter moeten kunnen hebben ? (=de afstand van de centrale tot mijn huis)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Vhond schreef op woensdag 02 april 2008 @ 10:08:
Welke snelheid zou je op 1221 meter moeten kunnen hebben ? (=de afstand van de centrale tot mijn huis)
Komop zeg, het is hier geen helpdesk: http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Daaarnaast de afstand van 1221 meter is altijd een schatting. De echte lengte kan net zo goed een paar honder meter langer zijn. Daarnaast is er de invloed van de bekabeling, vroegere breuken, de aansluiting in je huis enz.. enz..

[ Voor 9% gewijzigd door job op 02-04-2008 11:26 ]

• Vhond
  • Niet online
Hallo Job,

Zal ik je een keer een cursusje zoeken op internet geven ?

Pasten van url's kan iedereen, zeker nietszeggende plaatjes...

Daarnaast leek het mij een gewone vraag: zoveel valt er niet te lezen over koperlijnen en te behalen snelheids-waarden.

Ik snap best dat er meerdere factoren meespelen voor de kwaliteit van de verbinding.

ik heb inmiddels ook een 4-tel meting laten uitvoeren op mijn verbinding dus IK weet waar ik het over heb... misschien dat je een volgende keer wat gemoedelijker wil antwoorden.

Zucht...

[ Voor 7% gewijzigd door Vhond op 07-04-2008 13:22 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Vhond schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:20:
Hallo Job,

Zal ik je een keer een cursusje zoeken op internet geven ?

Pasten van url's kan iedereen, zeker nietszeggende plaatjes...
Heb je die plaatjes wel gekeken?
Dat is een grafiek waarop je precies kan aflezen welke snelheid je kan halen op welke afstand.
Wat wil je nog meer weten?

Ik zeg er nog bij als waarschuwing dat die 1200 meter die jij waarschijnlijk ergens hebt gevonden ook niet alles zegt. Dat die grafiek dus in het ideale geval de bijbehorende snelheid geeft.

Je pakt dus je afstand.. kijkt naar de grafiek.. neem voor de zekerheid 80% van wat die grafiek aangeeft en klaar ben je. Of je pakt de snelheids meter van telfort, neemt daar 80% van en neemt dat als uitgangs punt.

Feit blijft.. iedereen kan wel met hun ervaringen gaan strooien, maar daar heb je niets aan.
Neem voor 20 euro een abonnement. En je ziet vanzelf wat je krijgt. Jouw situatie (kabellengte, kwaliteit, vroegere breuken, kwaliteit israpunt, jouw aansluitkunsten) zijn geheel uniek.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 07-04-2008 13:28 ]

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
vhond> wat wil je weten????

als je telefoonlijn van standaard kwaliteit is en inderdaad exact 1221 meter lang is tot de centrale zou je (dat kan je op de plaatjes van job zien) een snelheid van 23 Mbps moeten kunnen halen.

Hoeveel je daadwerkelijk zult halen kan niemand je hier vertellen omdat dat afhankelijk is van heel veel factoren (lijnlengte, kwaliteit lijn, kwaliteit bekabeling in huis, ....).

Als je al ADSL hebt kan je aan de hand van "attenuation downstream" (attenuation betekend demping) waarde die je modem kan meten, berekenen hoe lang je lijn 'effectief' is. Vervolgens kan je met behulp van het grafiekje kijken wat de maximumsnelheid ongeveer is op jouw adres/telefoonlijn.

Je kunt het natuurlijk ook ander bekijken:
Onder normale omstandigheden haal je op jouw adres sowieso 12 Mbps en dus is Telfort (zeker na het 1e jaar) de goedkoopste ADSL aanbieder (van 12 mbps of meer). Dus als je snel ADSL wilt moet je telfort (of allice dat ook 20 Mbps voor €20 per maand heeft) nemen.

Kabel-internet abonnementen beginnen pas bij €20 en voor 12Mbps of meer betaal je 50 tot 75 euro per maand. Dus zelfs als ADSL op jouw adres maar 12 Mbps haalt (ik gok dat je makkelijk 16 Mbps haalt) is telfort de beste aanbieding.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 18:09

BHQ

Rrob schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:59:
als je telefoonlijn van standaard kwaliteit is en inderdaad exact 1221 meter lang is tot de centrale zou je (dat kan je op de plaatjes van job zien) een snelheid van 23 Mbps moeten kunnen halen.
Goede grap.

Het verschil is simpel. Telfort levert via haar eigen/Tisc netwerk wat door geheel het land ADSL2+ is. Alice levert via BBned en die heeft op je locatie nog een normale ADSL centrale. Wat trolleystad zegt dus.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
Yapser schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:57:
[...]

Goede grap.

Het verschil is simpel. Telfort levert via haar eigen/Tisc netwerk wat door geheel het land ADSL2+ is. Alice levert via BBned en die heeft op je locatie nog een normale ADSL centrale. Wat trolleystad zegt dus.
uhm, ik geef antwoord op een nieuwe vraag (van Vhond) wat heeft het (op zichzelf correcte) antwoord van trolleystad op de TS daarmee te maken? (en waarom is dat grappig?)

• Vhond
  • Niet online
Bedankt allen,

Wat ik wil weten is wat je theoretisch gezien zou mogen halen bij een afstand van 1221 meter.

Van KPN heb ik als uitslag van die 4-tel meting een waarde van 1,7 kilometer.

En Yapser hoe weet jij dat BBNed een normale ADSL centrale heeft op 'je locatie' ?

• naegis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07-2021
Vreemd:
- ik vul mijn gegevens in op BBned.nl: geschatte snelheid is 2-8 Mbit/s
- ik vul mijn gegevens in op Alice.nl: geschatte snelheid is 1-4 Mbit/s

Dat er verschil zit tussen Alice en Telfort omdat die mogelijk andere centrales gebruiken begrijp ik. Maar deze 2 checks zouden toch overeen moeten komen?

[conspiracy-mode]
mmmmmmm, Alice flest de boel en zet iedereen op een lagere verbinding!
[/conspiracy-mode]

:)

• BHQ

BHQ

Rrob schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:54:
[...]
en waarom is dat grappig?
Well, er wordt de schatting gedaan dat 23mbit haalbaar is op $afstand. I seriously doubt that. Het lijkt nogal op de mooie snelheid die je in een grafiekje ziet, maar die je in de praktijk nooit zal halen.
Vhond schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:26:
En Yapser hoe weet jij dat BBNed een normale ADSL centrale heeft op 'je locatie' ?
In je modem kan je zien aan wat voor lijnkaart je hangt, plus dat geen enkele provider op het bbned hier meer dan 8mbit levert. De postcodecheck van bbned hier geeft ook uitsluitsel in mijn geval (geen idee of-ie up to date is..)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

naegis schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:17:
Vreemd:

Dat er verschil zit tussen Alice en Telfort omdat die mogelijk andere centrales gebruiken begrijp ik. Maar deze 2 checks zouden toch overeen moeten komen?

[conspiracy-mode]
[/conspiracy-mode]

Het ware antwoord: Ze doen allebei een andere schatting, omdat ze die schatting op hun eigen manier doen. In de praktijk zullen ze beide op grofweg dezelfde snelheid uitkomen omdat ze hetzelfde telefoonlijntje gebruiken.

Ze zullen beide van dezelfde centrale gebruik maken om hun modemkaarten in te zetten. Namelijk die centrale waar jouw telefoonlijn heen loopt. Ze gebruiken hooguit adsl spullen van een ander merk, maar dat zal niet echt extreem veel verschil in snelheid opleveren.

[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 10-05-2008 13:15 ]

• BHQ

BHQ

JvS schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:13:
[...]
Ze zullen beide van dezelfde centrale gebruik maken om hun modemkaarten in te zetten. Namelijk die centrale waar jouw telefoonlijn heen loopt. Ze gebruiken hooguit adsl spullen van een ander merk, maar dat zal niet echt extreem veel verschil in snelheid opleveren.
Verschil tussen het BBned netwerk en Tiscali netwerk he, dat zijn toch echt aparte DSLAMs. Tiscali heeft overal ADSL2+ DSLAMs. Dat kan op korte afstand dus wel een vrij groot verschil geven als BBned nog een oude Cisco heeft hangen ;)

• naegis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07-2021
Yapser schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 13:21:
[...]

Verschil tussen het BBned netwerk en Tiscali netwerk he, dat zijn toch echt aparte DSLAMs. Tiscali heeft overal ADSL2+ DSLAMs. Dat kan op korte afstand dus wel een vrij groot verschil geven als BBned nog een oude Cisco heeft hangen ;)
Alice zit op de DSLAM's van BBned, dus die stelling gaat niet op. Ik weet ook vrij zeker dat Alice helemaal niks in de wijkcentrale doet, de modemkaarten en de DSLAM's zijn allemaal onder beheer van BBned. Het enige wat Alice mogelijk mag doen is op afstand een profiel instellen of hooguit een poortje resetten.

Dat een andere manier van meten tot de helft van de geschatte snelheid leidt lijkt me wat vreemd. Ik gok dat BBned inmiddels al wel ADSL2+ centrales bij ons in de buurt heeft (Iemand een idee, Zwolle-Centrum?) maar dat Alice de gegevens niet heeft geupdate oid... offff ze flessen de boel natuurlijk hehehe :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is geen andere manier van meten. Het is een andere manier van schatten.

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 18:54

JBX

naegis schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:17:
Vreemd:

[conspiracy-mode]
[/conspiracy-mode]

Hier hetzelfde :P

Bij Telfort.nl wordt 20mbit geschat.
Mijn afstand naar de centrale is volgens TuDelft en BBned 550 meter.

Betekent dit dat BBned in mijn wijk op een niet-ADSL2+ verbinding is en Tiscali wel?

Trouwens, het MXstream/KPN netwerk heeft toch geen ADSL2+?

• BHQ

BHQ

naegis schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 22:18:
Alice zit op de DSLAM's van BBned, dus die stelling gaat niet op.
Die stelling gaat wel op als het om het verschil tussen Telfort en Alice in snelheid gaat. ;)
JBX schreef op zondag 11 mei 2008 @ 01:43:
[...]
Trouwens, het MXstream/KPN netwerk heeft toch geen ADSL2+?
Why not? Geen idee of ze overal DSL2+ hebben hangen (en afaik worden 'nieuwe' lijnkaarten in een oude centrale gecapt op 8 mbit), maar bijv. XS4all (KPN netwerk) heeft een 20 mbit abbo.

Long story short:
Tiscali netwerk = altijd ADSL2+ DSLAM
KPN netwerk = wellicht ADSL2+ DSLAM anders ADSL2 lijnkaarten gecapt op 8mbit (correct me if i'm wrong)
BBned netwerk = wellicht ADSL2+.

[ Voor 40% gewijzigd door BHQ op 11-05-2008 12:43 ]

• Kad
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-03-2022

Kad

Ik HAD Telfort = 15/16Mbit, heb nu Alice = 8/9Mbit.

Kad

Pagina: 1