Toon posts:

Werken in het buitenland

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik mijn opleiding (Informatica) aan de universiteit afgerond, waardoor ik momenteel dus aan het orienteren ben voor mijn eerste baan. Het heeft me altijd al leuk geleken om wat werkervaring op te doen in een internationale setting. Als ik dus een baan zou kunnen vinden waarbij ik een tijd in het buitenland zou moeten werken, zou ik daar zeker geen nee tegen zeggen. Of dit nu voor korte of langere periodes is, maakt me niet zo vreselijk veel uit.

Het punt is wel dat ik niet graag zelf een bedrijf in het buitenland zou willen aanschrijven, omdat je dan allemaal zelf moet gaan zorgen voor huisvesting/verzekeringen/visa's/vergunningen/etc. Daarnaast is het natuurlijk ook niet leuk als je daar binnen zo'n bedrijf de enige buitenlander bent. Als ik echter vanuit Nederland naar het buitenland zou worden verzonden (via een Nederlandse of internationale organisatie), wordt een groot deel van de papierwerk (neem ik aan) uit handen genomen, en zal je waarschijnlijk niet de enige expat zijn.

Ik kan me echter goed voorstellen dat ze starters (zonder werkervaring) niet zomaar naar het buitenland sturen en dat ze dan eerder zouden kiezen voor iemand die al (flink?) wat werkervaring heeft. Punt is echter dat ik nu vrij ongebonden ben: geen hypotheek, vriendin, kinderen, huisdieren, etc. Als ik een paar jaar zou wachten, kan dit weer heel anders zijn en komt het er misschien nooit meer van.

Is het in mijn situatie realistisch om zo'n baan te krijgen of moet je daarvoor toch al medior danwel senior zijn? Indien dit toch mogelijk is, waar moet ik zoeken? Indien dit *niet* mogelijk is, hoe kan ik mijn carriere dusdanig opbouwen dat dit er over 1 of 2 jaar misschien wél inzit?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 16:29 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Tip: sollicteer bij internationale organisaties zoals LogicaCMG / IBM.

Geef aan in sollicitatiebrief/mail/whatever dat je bereid bent of heel graag wilt om in buitenland te gaan werken.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik werk nu in het buitenland maar ga weer terug naar Nederland. Het gat dat ik achterlaat moet natuurlijk opgevuld worden, het liefst door iemand die ook Nederlands spreekt.

Baan: interne internationale servicedesk bij grote sinds kort beursgenoteerde multinational die in bijna elk land ter wereld aanwezig is en wereldwijd 30.000 medewerkers heeft.

Je zult voornamelijk users in Engeland (1700 users) en de BNR-zone (Benelux and Nordic, 700 users) ondersteunen.

Functie-eisen: je spreekt goed Nederlands en Engels. Frans en/of Duits en/of andere Europese talen zijn meegenomen maar niet noodzakelijk.

Gezien je opleiding zul je aan de technische functie-eisen ruim voldoen.

Het salaris ligt rond de 2000 à 2200 bruto per maand, met 13e maand. Er geldt een 35-urige werkweek. Goede aanvullende ziektekostenverzekering voor € 60 per maand. En het is uiteraard in één van de mooiste steden van Frankrijk :)

Het team hier op het Datacenter is zeer internationaal. Uiteraard veel Fransen, maar ook een Schot, een Mexicaan, een Equadoriaan, een Vlaamse, een Duitser, een Luxemburger, een Engelsman, een Italiaan; en veel van de Fransen hebben meerdere jaren in het buitenland gewoond en gewerkt (Ierland, Duitsland, Spanje, ...) dus een lekker open en relaxte sfeer.

verwijzen naar een mailadres wordt gezien als spam, hou het dus bij functionele uitleg :)

[ Voor 18% gewijzigd door SmartDoDo op 10-01-2008 19:34 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:21:
[...]

Het punt is wel dat ik niet graag zelf een bedrijf in het buitenland zou willen aanschrijven, omdat je dan allemaal zelf moet gaan zorgen voor huisvesting/verzekeringen/visa's/vergunningen/etc.
[...]
Een goed bedrijf helpt jou met (al dan niet tijdelijke) huisvesting, geeft je uitleg over verzekeringen/vergunningen en regelt je visum. Ook hoor je - indien je ver moet verhuizen - een vergoeding te krijgen.
Het is echter niet abnormaal dat je dan een contract moet tekenen waarin staat dat je die vergoeding moet terugbetalen als je bvb binnen de 2 jaar ontslag neemt.
[edit] Een bedrijf dat zulke dingen niet regelt voor zijn werknemers zou ik zelf links laten liggen.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet leuk als je daar binnen zo'n bedrijf de enige buitenlander bent. Als ik echter vanuit Nederland naar het buitenland zou worden verzonden (via een Nederlandse of internationale organisatie), wordt een groot deel van de papierwerk (neem ik aan) uit handen genomen, en zal je waarschijnlijk niet de enige expat zijn.
Als een middelgroot tot groot bedrijf mensen internationaal aanneemt, dan lijkt het me sowieso dat jij niet de eerste/enige bent.
Mijn vraag:
Is het in mijn situatie realistisch om zo'n baan te krijgen of moet je daarvoor toch al medior danwel senior zijn? Indien dit toch mogelijk is, waar moet ik zoeken? Indien dit *niet* mogelijk is, hoe kan ik mijn carriere dusdanig opbouwen dat dit er over 1 of 2 jaar misschien wél inzit?
Het hangt af van het bedrijf en het land waar je naartoe gaat. Sommige landen hebben bepaalde eisen zoals bvb werkervaring. Binnen de EU valt het allemaal goed mee en ligt het vooral aan de eisen dat het bedrijf stelt.
Ik was zelf junior toen ik verhuisde, ik heb zelfs geen hogeschool/universitair diploma.

Ik ben Belg in Nederland en ben verhuisd toen ik 21 was. Ik heb een heleboel expats hier als collega. Ik denk dat ongeveer de helft van m'n collega's van buitenlandse afkomst zijn.

Binnen Europa verhuizen is echt een piece of cake voor een Europeaan. Of ik nou naar een andere provincie binnen België was verhuisd of naar Nederland, dat maakte amper een verschil uit volgens mij. Behalve het openen van een bankrekening en het maken van een afspraak voor m'n sofi-nummer was het echt een piece of cake.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Silver7 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:27:
Tip: sollicteer bij internationale organisaties zoals LogicaCMG / IBM.

Geef aan in sollicitatiebrief/mail/whatever dat je bereid bent of heel graag wilt om in buitenland te gaan werken.
Dit spreekt mij inderdaad het meeste aan; steeds aan verschillende projecten kunnen werken en (waarschijnlijk) af en toe ook gewoon weer in Nederland. Je doet op die manier ook wel meer ervaring op, dan wanneer je steeds in dezelfde omgeving werkt.

Als ik echter bij de vacatures kijk van dit soort bedrijven (i.e. de vacatures waarbij expliciet bijstaat dat je mogelijkerwijs in het buitenland terecht komt) wordt er veelal altijd gevraagd om werkervaring.

Kan je, als starter, bij dit soort bedrijven (e.g. LogicaCMG) ook expliciet solliciteren om aan projecten in het buitenland te mogen deelnemen?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sorry SmartDoDo! Maar toch betwijfel ik of het spam is aangezien Phalanx een baan in de IT in het buitenland bij een internationaal bedrijf zoekt en dat is precies wat ik aanbied...

Dus Phalanx, als je interesse hebt, drop hier even je mail-adres of DM het naar me dan mail ik je wel terug met meer info. :)

Ik voel me in ieder geval ook het meest thuis in een internationale omgeving. Mijn eerste baan was bij een internationaal callcenter in Enschede waar mensen van allerlei afkomsten en nationaliteiten werkten. Bij mijn huidige bedrijf is dat ook zo. Dat zorgt voor een bepaalde ouverture d'esprit die zeer bevorderlijk is voor de samenwerking.

[ Voor 36% gewijzigd door Mx. Alba op 13-01-2008 20:12 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:36:
Kan je, als starter, bij dit soort bedrijven (e.g. LogicaCMG) ook expliciet solliciteren om aan projecten in het buitenland te mogen deelnemen?
Iemand een idee of (en zo ja, hoe) je als starter kan solliciteren bij een internationale organisatie, met de bedoeling om ook iets in internationaal verband te mogen doen?

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:14 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 04:14 ]

Verwijderd

Grappig om jouw TS te zien, een half jaar geleden had ik dezelfde plannen. Zelf had ik de behoefte om in Nederland bij een bedrijf een contract te krijgen, dit zoals jij al aangaf om regelwerk te beperken maar ook andere punten zoals het opbouwen van pensioen. Daarnaast zou ik na buitenlandprojecten ook de mogelijkheid willen hebben om bij hetzelfde bedrijf in Nederland weer verder te gaan.

Zelf heb ik daarom een gids met potentiële werkgevers gepakt en alle bedrijven waar ik niet wilde werken uit de gids getrokken. Vervolgens al deze bedrijven laten weten wat mijn wensen waren en aangegeven dat ik graag van hun wil weten wat mijn mogelijkheden bij hun zijn.

Mijn ervaring is dat veel bedrijven aangeven dat ze mogelijkheden hebben en dat je dan na het gesprek te horen krijgt dat ze graag hebben dat je komt, maar dat ze niet de mogelijkheid hebben om je naar het buitenland te sturen.

Ik zit nu bij een bedrijf waarbij ik het idee heb dat ze mij wel serieus genomen hebben met mijn wens. Ik ben op gesprek geweest bij meerdere afdelingen en heb nu een afdeling waar ik geen garanties krijg maar wel heel veel kans maak. Daarnaast is het ook een bedrijf waar ik ook zonder deze wens had willen werken op basis van opleidings- en doorgroeimogelijkheden.

Als je gedetaileerde vragen hebt mag je dit dmv een e-mail doen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 16:55:
Het zou al enorm helpen heel concreet aan te geven wat je precies wilt gaan doen. Dat is voor een werkgever ook zeker van belang.
Ik zoek iets in de richting van het daadwerkelijke programmeren van applicaties. Servicedesks/support, Testen, ERP pakketten en consultancy spreken mij beduidend minder aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 21:12:
Daarnaast zou ik na buitenlandprojecten ook de mogelijkheid willen hebben om bij hetzelfde bedrijf in Nederland weer verder te gaan.
Zeker. Ik kan me goed voorstellen dat ik er op een gegeven moment wel weer genoeg van heb.
Zelf heb ik daarom een gids met potentiële werkgevers gepakt en alle bedrijven waar ik niet wilde werken uit de gids getrokken. Vervolgens al deze bedrijven laten weten wat mijn wensen waren en aangegeven dat ik graag van hun wil weten wat mijn mogelijkheden bij hun zijn.
Dit lijkt mij inderdaad het beste. Ik ga gewoon eens een paar bedrijven in mijn regio aanspreken om te zien wat de mogelijkheden zijn binnen elk bedrijf.
Als je gedetaileerde vragen hebt mag je dit dmv een e-mail doen.
Ik was zelf van plan eens een gesprek te regelen bij LogicaCMG en Atos Origin, die beide in Arnhem een vestiging hebben. Zover ik begrepen heb, zijn dit bedrijven die ook internationaal het een en ander ondernemen. Zou je toevallig nog een paar bedrijven kunnen noemen waarbij je de indruk kreeg dat er mogelijkheden waren om in het buitenland terecht te komen?

Verwijderd

Toen ik laatste solliciteerde bij CAPgemini werd mij specifiek gevraagd of ik interesse had om internationaal te werken. Werd meer als algemene vraag gesteld, maar toch kwam de vraag voorbij.
Pagina: 1