Toon posts:

Phenom op M2N-SLI deluxe, problemen problemen...

Pagina: 1
Acties:
  • 964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren kwam dan eindelijk mijn Phenom Black Edition binnen. De dag ervoor had ik, toen mijn 6000+ nog in mijn moederbord zat, de bios al geflasht van 1102 naar 1302 om de nieuwe CPU te ondersteunen.
Het uitwisselen van de CPU's verliep soepel en na een Clear CMOS kon de stroom er dan ook weer op.

Tot zover het goede nieuws...

De computer bootte meteen en zo kwam ik in Vista. De oude versie van CPU-Z las helemaal niets uit, 1.43 daarintegen iets, maar niet veel. De cpu snelheid stond op 1150Mhz, multiplier op 5.8 (dit moet 2300 met een multi van 11.5 zijn), HTT snelheid werd niet weergegeven, Memory settings ook niet, behalve de SPD.

Terug de bios in.. veel overclock instellingen zijn weg. Alleen de FSB speed (200 default) en de Vcore/dimm/NB/PCIE instellingen zijn nog aanwezig. Ook kan ik de HTT multiplier nog instellen.

Weer naar Vista en AMD Overdrive proberen te installeren. Installatie ging goed, echter bij het opstarten kwam de melding "AMD overdrive cannot detect any AMD CPU" :? Vreemd.

Hierna heb ik Everest opgestart, die leest vanalles uit maar niets goeds lijkt het wel, hij praat over een FSB:RAM verhouding van 1:1 (dat is toch alleen bij Intel) en de snelheden kloppen hier evenmin.

Omdat ik toch al wilde upgraden naar XP besloot ik dat nu maar te doen. Ik had nog ergens een stoffige XP liggen, zonder enige SP erop. Installatie verliep vlekkeloos, toen alles geinstalleerd was eerst van de AMD site http://www.amd.com/us-en/...,30_182_871_15259,00.html de AMD Phenom™ Processor Driver Version 1.3.2.0053 gedownload, alleen las ik nu pas dat dit pas vanaf SP2 gaat werken :X. Zoals verwacht kwam bij het installeren dus ook de melding dat een benodigd .dll bestand niet aanwezig was. Overdrive nog wel proberen te installeren maar die kwam met dezelfde melding als bij Vista, cannot detect any AMD cpu.

Vlug naar mn ouders gereden, want ik wist dat ik daar nog een XP incl. SP2 had liggen. Vlug proberen te installeren, maar bij het installeren van de RAID drivers ging het direct mis. Windows kwam met de melding dat de drivers op mijn diskette (A:) nieuwer waren als die van windows, en bood me de keuze om met "S" te kiezen voor de drivers van de diskette of met "enter" voor die van Windows. Op S drukken gaf geen enkel resultaat, alleen met 'enter" ging de installatie verder, om vervolgens na een halve minuut te constateren dat ik geen harde schijven had.

Dit is waar ik nu ben.. wachtend op mailtjes van Asus over een eventuele nieuwe bios..

Op deze site http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=166792 kun je zien dat het moet gaan, deze processor op dit moederbord. De TS heeft welliswaar dezelfde problemen als mij wat betreft de multipliers in de bios maar is wel in staat AMD overdrive te draaien. Ik kan niet zien op watvoor OS de man draait, ik hoop maar op XP SP2 32 bit, want dan heb ik nog kans als ik die vanavond wel geinstalleerd krijg.

Heeft er iemand hier tips/suggesties voor mij om eens te proberen?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je dit nieuws ook al gelezen?
nieuws: Meeste AM2-moederborden nog niet compatibel met Phenom

Met andere woorden: niet alle AM2 moederborden ondersteunen de Phenom, ook niet als er al een BIOS update uit is.

Natuurlijk zeg ik niet dat dit bij jouw bord persé zo is en dat je de zoektocht maar moet opgeven maar ik zou er wel rekening mee houden dat het misschien gewoon niet direct goed gaat werken.

Edit: Sorry, ik had je post niet goed gelezen (met name het laatste linkje).

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-01-2008 13:06 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:07
Misschien heel dom: Maar je PC stond in Vista wel op maximum performance? De Phenom heeft ook enkele energiebesparende standen. Verder, wat geeft de POST aan?

Verwijderd

Topicstarter
Op de eerste vraag: Ja stond op maximale performance
Op de tweede vraag: Ik heb de "tekst"uitstaan van de post, maar de bios geeft aan dat er een AMD Phenom 9600 inzit op 2300Mhz.

Edit:
Met SP2 lukt alles een klein beetje beter, echter heb ik nog nooit zo'n onstabiel systeem ervaren als dit. Met de 2300Mhz die mijn Black edition zowieso zou moeten doen is het bij lange na niet stabiel. Elk programma openen is weer een verrassing, loopt ie vast of niet. Hotbooten is er al helemaal niet bij, elke keer stroom eraf en dan komt ie pas voorbij de POST.

Ik ben best wel moe, maar zal even enkele resultaten posten die ik heb kunnen bereiken, onstabiel welliswaar, maar het toont een beetje wat de Phenom kan:
WPrime: 17.5 sec @ 2500 Mhz
3dmark06: CPU 3554 @ 2400 Mhz

Wat me vooral opvalt als ik 3dmark draai (op 2400Mhz, 2500 Mhz loopt direct vast) is dat mijn cpu score met zon 1000 punten omhoog is gegaan tov mijn 6000+@3445Mhz, maar dat mijn SM2.0 en Sm3.0 score's zon 1000 punten lager uitkomen :? Alles wijst op een slechte bios, videokaart is bewezen stabiel op deze frequenties (710/16~~/1100) en toch kelderen de score's omlaag.

De verleiding om toch maar meteen te investeren in een 790FX moederbord wordt steeds groter. Phenom compatible op AM2 lijkt me een beetje lulkoek. Ja, hij ziet de processor, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Ik vraag me dan ook echt af hoe die kerel op Xtremesystems het voor elkaar heeft gekregen om zijn 9500 op 2.7Ghz te laten draaien om überhaupt te kunnen benchen op stock voltage.

Ik wacht nog even af of ik een mail krijg van Asus (had die na 48 uur toch wel ongeveer verwacht) maar anders koop ik echt heel snel een ander moederbord. De processor wordt nog geen 40 graden stressed, AMD overdrive vind alles stabiel (Orthos niet geprobeerd) en toch draait alles waardeloos.

Ik houd jullie op de hoogte!

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2008 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het moet niet gekker worden...

Vandaag voor 219 euro in DFI lanparty UT 790FX-m2r moederbord gekocht, net 6 uur lopen installeren en shit, nog steeds alles kut...

Wat kan dit nou nog zijn? Op stock snelheden (na clear CMOS) kan ik nog steeds niets... alles loopt direct vast, precies hetzelfde als met mijn M2N-SLI deluxe...

Ik ga slapen... ik hoop dat jullie het nog snappen...

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 18:51
misschien dat het geheugen defect is

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien is de processor zelf brak? Liep je 6000+ wel prima NA die biosflash? Of heb je dat niet meer uitgeprobeerd?

[ Voor 52% gewijzigd door KneppaH op 12-01-2008 00:46 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb ook een M2N-SLI bordje met een 6000+ x2. Bij mij geeft diezeflde BIOS flah géén problemen. Dan zou ik inderdaad ook aan het cpu of aan de geheugen denken.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de CPU niet goed is.. het geheugen loopt heb ik getest in de nacht voordat ik de processors uitwisselde, dit om een zekere waarde te hebben die stabiel is. 10.5 uur getest, 0 errors.

Geheugen liep die nacht op 4-4-4-12-2T @ 471Mhz op 2.35V
Geheugen loopt nu op de JEDEC settings van 5-5-5-18-2T @ 400Mhz op 1.9V, dit zou dus goed moeten zijn, maar ik heb gisteren vanalles geprobeerd, Vdimm omhoog, geheugen op 200Mhz laten draaien, geen verbetering.

Het moet bijna wel de CPU zijn, de grafische performance is naar beneden gekelderd met zo'n 20FPS in 3dmark06...

Erg jammer dit... 450 euro geinvesteerd in een systeem dat aanzienlijk slechter presteerd als mijn "oude" 6000+.

@Kneppah --> Ja na de flash liep de computer wel goed, maar ik heb nu een nieuw moederbord dus dat is nu niet meer zo aan de orde.

Bedankt voor het meedenken jongens!

Edit:

Zoals ik hier : http://www.xtremesystems....f2e50f02303a6350&t=169812 lees is ook dit probleem weer te wijten aan een niet goede bios. Er lijkt geen enkele fabrikant te zijn die het momenteel goed voor elkaar heeft. Het wachten is dus op een nieuwe bios die wel goed werkt.

Met 1 vraag blijf ik nu nog zitten... Hoe kan het dat mijn grafische prestaties in SM2.0 en SM3.0 zo achteruit zijn gekelderd? Pcie-with staat op 16x, core&mem clock lopen op dezelfde snelheden als met mijn 6000+ en toch zakken mijn FPS met zon 20.

Iemand hier een theorie over?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, zoals jullie misschien al in TC&O hebben kunnen lezen, de Phenom is verleden tijd. Ik heb contact gehad met AMD en DFI en besloten ermee te stoppen, mede op aanraden van de man bij DFI.

Het is gewoon een waardeloze processor, op standaard waardes amper stabiel, grafisch een regelrechte RAMP!

Dus ook ik maak de overstap naar Intel...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:40:
Nou jongens, zoals jullie misschien al in TC&O hebben kunnen lezen, de Phenom is verleden tijd. Ik heb contact gehad met AMD en DFI en besloten ermee te stoppen, mede op aanraden van de man bij DFI.

Het is gewoon een waardeloze processor, op standaard waardes amper stabiel, grafisch een regelrechte RAMP!

Dus ook ik maak de overstap naar Intel...
Nou dat klopt volgens mijn van geen meter, waarom rept er dan geen een review site over instabiele cpu's en overklokken ze hem tot 2.8Ghz? Er is ook iemand hier op GoT die heeft een 9600BE en die doet ook gemiddeld elke core 2.8Ghz en sommige cores gaan zelfs iets harder. (je kan een phenom namelijk per core overklokken, super functie :) )

Dikke onzin wat je hier beweerd als je het mijn vraagt, maar kan ernaast zitten maar zover ik kan zien, is dit dikke onzin. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 15-01-2008 18:39 ]

• teissie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-03 21:58
Volgens mij geeft de TS gewoon te weinig kennis en loopt hij daarom tegen deze problemen aan. AMD overdriver werkt toch sowieso alleen op 790FX. En meteen overclocken voor dat je systeem stabiel loopt lijkt me ook nooit verstandig. Er zijn zo veel dingen waar zijn probleem aan kan liggen. Dus een Intel systeem kopen is echt een beetje kort door de bocht.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Overdrive werkt op elke AMD chipset, alleen zullen sommig functie van overdrive niet ondersteund worden omdat het moederbord dat gewoon niet ondersteund.

En ik vermoed dat er ook iets anders is, kan zijn dat de bios toch niet helemaal lekker werkt of dat het geheugen niet 100% compatibel is met de nieuwe geheugen controller, want kan best zijn dat de geheugen controller van de Phenom de reepjes niet leuk vind, maar de 6000+ er wel mee door 1 deur kon.

Kan zoveel zijn, maar weet wel zekker dat het niet is wat hij beweerd. ;)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ik heb zelf ook een Phenom 9600 (net binnen)

En kon via een mirror van MSI een (oude?) versie van Overdrive downloaden, en idd
"Did not detect Any AMD processor"

In windows Vista's configuratie scherm staat netjes 4x AMD Phenom 9600, en de bios van mijn moederbord

de Gigabyte MA790X-DS4, heeft een 790X chipset van AMD dus zou prima moeten werken met overdrive, ook is het mobo out of the box Phenom compatible.

Vreemd vreemd vreemd probleem :/

Waar heb jij trouwens overdrive vandaan getoverd?

~ Mijn prog blog!

• GENETX
Overdrive is dan nog niet helemaal af gok ik. Voor Vista heb je ook x64 moet je zelfs nog de driver signing uitzetten... Verder is de 790X niet de 790FX. Ik heb wel hetzelfde bord en ook dezelfde fout, een andere fout die ik kreeg was dat er geen R700 chipset was gevonden, wat wel klopt aangezione de 790X de RV780 als codenaam heeft als ik me niet vergis.

@ Hieronder: Ik had het dan ook tegen de beste man die direct boven mij poste.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 16-01-2008 09:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je leest kun je zien dat ik een 790FX chipset had...

Verder heb ik contact gehad met DFI te Rotterdam, half uur aan de telefoon gehangen en de beste man adviseerde me om heel snel de Phenom om te ruilen voor een Intel omdat hij al dagen contact had met mensen vanover de hele wereld (moederbord mannen, hij noemde wel namen maar die heb ik niet kunnen onthouden.

Volgens hem blijft deze processor altijd minder presteren als mijn 6000+ setup, ondanks de bios update's die nog gepland staan. Hij was dus ook totaal niet te spreken over de Phenom, en samen met hem veel mensen vertelde hij me.

Omdat ik mn processor/moederbord nog om kon ruilen (binnen 8 dagen) ga ik nu voor de zekerheid van de Q6600, die zich al bewezen heeft. 450 euro investeren in een setup die zeker nu, maar volgens de man van DFI ook in de toekomst minder zal blijven presteren als mijn oude setup ben ik niet echt van plan.

Verder mogen jullie denken van mijn kennis wat jullie willen... ik heb de afgelopen dagen/nachten genoeg op internet gezeten en zitten mailen/bellen met fabrikanten om heel zeker te weten dat ik geen Phenom BE meer in mijn PC wil.

Hoop dat jullie er meer succes mee hebben!

P.S. De technische dienst van de zaak waar ik dit gekocht heb vertelden me precies hetzelfde inzake deze processor, hoef zelfs geen RMA in te vullen, probleem is bekend en kan niet worden opgelost.

Verwijderd

Lijkt me meer een gevalletje moederboarden.
De Asus AM2 was blijkbaar niet helemaal compatible en DFI AM2+ board was blijkbaar nog niet klaar. Die melding t.a.v. AOD lijkt dat alleen maar te bevestigen.

Op het MSI global forum hoor je in ieder geval niets negatiefs over de Phenom.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:20:
Als je leest kun je zien dat ik een 790FX chipset had...

Verder heb ik contact gehad met DFI te Rotterdam, half uur aan de telefoon gehangen en de beste man adviseerde me om heel snel de Phenom om te ruilen voor een Intel omdat hij al dagen contact had met mensen vanover de hele wereld (moederbord mannen, hij noemde wel namen maar die heb ik niet kunnen onthouden.

Volgens hem blijft deze processor altijd minder presteren als mijn 6000+ setup, ondanks de bios update's die nog gepland staan. Hij was dus ook totaal niet te spreken over de Phenom, en samen met hem veel mensen vertelde hij me.

Omdat ik mn processor/moederbord nog om kon ruilen (binnen 8 dagen) ga ik nu voor de zekerheid van de Q6600, die zich al bewezen heeft. 450 euro investeren in een setup die zeker nu, maar volgens de man van DFI ook in de toekomst minder zal blijven presteren als mijn oude setup ben ik niet echt van plan.

Verder mogen jullie denken van mijn kennis wat jullie willen... ik heb de afgelopen dagen/nachten genoeg op internet gezeten en zitten mailen/bellen met fabrikanten om heel zeker te weten dat ik geen Phenom BE meer in mijn PC wil.

Hoop dat jullie er meer succes mee hebben!

P.S. De technische dienst van de zaak waar ik dit gekocht heb vertelden me precies hetzelfde inzake deze processor, hoef zelfs geen RMA in te vullen, probleem is bekend en kan niet worden opgelost.
Ontzettend raar, en inderdaad het moet aan je moederbord liggen, sorry hoor maar ik draai hier ook een Phenom 9600BE, en die is toch echt significant sneller dan de 6000+ (zelfs per core). Ding draait perfect. Enige dat nog niet goed werkt is Overdrive, maarja dan maar de bios in, net als vroeger! Dus.. wat er nu zo anti-phenom is?

Ik heb zelfs net even gebenched en de performance zit tegen de Q6600 aan, en dat @ stock speeds.

Volgens mij is dat moederbord van DFI gewoon nog brak, mijn Gigabyte mobo doet het perfect met deze chips :)

@ Genetx hmm maar ik dacht dat de 700X ook Overdrive kon draaien, achja blijft het zelfde: bios tijd :P

~ Mijn prog blog!

• GENETX
Overdrive werkt zelfs op oudere bordjes als het goed is, maar dat is de fout die de laatste versie van Overdive mij gaf. De versie van de MSI site gaf dezelfde fout als jij hebt: Geen AMD CPU. Nee dat klopt, ik heb een hamer gebruikt om een Core 2 Duo in mijn AM2+ socket te krijgen...

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Misschien iets meer zelf onderzoek doen en benchmarks lezen en reviews, en dan je conclusie trekken ipv naar een DFI persoon luisteren die je nog niks kan aanbieden op het AM2+ vlak. ;)

Ik kan je zeggen dat gemiddeld de Phenom 15 a 16% sneller (kan in sommige gevallen dus meer zijn of minder) is dan de Athlon X2 per core op gelijken snelheid. (met dank aan GENETX en ome tom :) )

Ik vind dat je te weinig zelf uitzoekt en teveel luistert naar een gast die je een half uurtje heb gesproken, ik ben al maanden met de Phenom bezig en weet nog geen eens alles, en ik heb er heel veel over de Phenom gelezen en schreven en gediscuteerd. Dus nogmaals mijn advies luster niet naar mensen die er belangen in hebben en onderzoek de dingen zelf.

Die DFI man heeft het hier dus bij het verkeerde eind.

Edit/

Overdrive werkt prima hier op een AM2 Nvidia 570 chipset. ;) En ook alle AMD 700 serie moederborden kunnen uiteraard overweg met overdrive. (wel even de nieuwste downloaden vanaf AMD site)

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 16-01-2008 15:37 ]

Pagina: 1