Lock-ups met Promise Fasttrack 100

Pagina: 1
Acties:

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Ik heb een Promise Fasttrack 100 met daaraan een Quantum Fireball Plus LM 30GB U66 7200rpm en een IBM DTLA 307030 30GB U100 7200rpm. Beide schijven hangen elk als master aan een IDE poort in RAID 0 (striped). Dat moet kunnen toch, 2 verschillende merken schijven?:?

Maar het punt is dat ongeveer 10 sec. nadat de drivers in win 98SE geladen zijn, het systeem finaal hangt. Met de installatie van win 2k precies hetzelfde; je moet dan tijdens de instal op F6 drukken en de driver vanaf de flop laden. Ongeveer 10 sec. nadat dat gebeurd is, hangt het systeem ook.

Ik heb al meerdere PCI slots geprobeerd voor de Promise controller.
Enige hardware wat ik er nu nog in heb zitten:

Abit KA7 met Athlon 700 (teruggeclocked naar 700, zonder resultaat)
Samsung 256MB PC100 ECC
Asus V6800 deluxe DDR
Pioneer 105s 16x40 DVD
Foppydrive

Ik heb trouwens 3 partities van ongeveer 20 GB (moet niet uitmaken lijkt mij). Ik heb gewoon zwaar het vermoeden dat het aan de drivers ligt, want als die geladen worden begint het gezeik. Toen ik win 98SE 'kaal' had geïnstalleerd zonder de drivers voor de Promise controller liep het prima, maar daarna niet meer.:( Ik heb trouwens de nieuwste drivers van de site en op de kaart zat al Bios 1.30, dus die kan ik ook niet updaten. Ik heb in de Bios van het mainbord ook al de fail safe modus geladen en weer zonder resultaat!!:(

Is het trouwens mogelijk beide schijven als master/slave aan IDE1 te hangen in RAID 0? Anders kan ik dat nog proberen.

Ik ben dus een klein beetje ten einde raad!!!:'(

Verwijderd

Volgens mij moesten beide hardeschijven op 1 kabel voor striping. Ik heb mijn Raid controller kaart enige tijd geleden weggedaan, dus helemaal zeker weet ik het niet meer.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Mja, het kan inderdaad wel, alleen heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb nu de array opnieuw aangemaakt in de Promise bios met 2 schijven master/slave aan IDE1 en heb nu 1 grote partitie gemaakt die hij nu aan het formateren is... :Z

Hoop dat het werkt.:)

edit:

Zou het misschien kunnen komen doordat de ene schijf U66 en de andere U100 is? Zou naar mijn mening niet uit moeten maken... dan zou alles op U66 moeten draaien net zoals een U66 en een U33 schijf op 1 IDE kabel, dat beide schijven U33 draaien.

En ik heb de DVD op secondary master IDE van het mainbord zitten. Maakt dat nog uit?

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Nah, precies hetzelfde probleem. Mijn Promise bios reageert ook precies zoals in het boekje beschreven staat! Pas als de driver er aan te pas komt gaat het de mist in.:( Ik weet gewoon bijna zeker dat het aan de driver ligt, maar ik heb geen andere en de Promise site levert me er ook maar 1...;(
Ik ga nog even wat proberen met verschillende array's, zoals mirror of zo...

Zou het trouwens nog uitmaken wat voor typical application usage ik in stel? Hij staat nu op desktop (standaard). Ik kan ook server of AV editing in stellen.

Verwijderd

Er staat nog al een hoop "volgens mij" in dit stukje.
Ik kan je een paar dingen zeggen:
1. het moet niet uitmaken of je de schijven op dezelfde kabel hangt of aan een andere. Als ze voor ee striping per sé aan dezelfde kabel moesten hangen, zou je geen striping van 4 schijven kunnen maken. dus dat is dikke bull.
2. in principe maakt het inderdaad niet uit hoe groot je schijven zijn, of van welk merk. Toch adviseert iedereen die ook maar iets van raid weet je aan DE ZELFDE schijven te nemen.
3. Ata 66 en ata 100 aan een kabel gaat sowieso niet goed. Wat ata 100 en ata 66 aan een controller doen is wel bekend, dat werk namelijk gewoon, maar als je daar dan weer een striping van gaat maken... lijkt me niet gezond.
4. Dat de problemen pas beginnen als je de driver geladen hebt is logisch, daarna wordt die controller ook pas in al z'n mogelijkheden aangesproken.
5. Er zijn flink wat probleemconfiguraties bekend met de promise fasttrack, dus de kans dat het aan je controller ligt en niet aan de driver is groot.

begin eens met twee dezelfde schijven te nemen, de bijgeleverde kabels te gebruiken en je controller bios te updaten, even als je mainboard bios. Dan proberen. Werkt het niet, stripeset verwijderen en als gewone controller gebruiken, kijken of het dan goed gaat. Werkt dat wel gewoon (je hebt dan dezelfde driver nodiog namelijk) dan is je controller aan gort.

succes.

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Goed, 2 precies dezelfde schijven heb ik nu even niet tot mijn beschikking, wel 2 U66 schijven. Ga ik dat nog even proberen, want de controller + de 2 schijven die ik er nu aan heb hangen in een ander systeem geeft precies hetzelfde probleem. Als die 2 U66 schijven mochten werken moet ik kijken of ik nog even een IBM'metje me kan veroorloven:9

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Werkt ook niet!!! Precies hetzelfde probleem!!!:(:(:(

Ik heb nu bijna het punt bereikt dat ik het op geef... :'( Het zou heel misschien nog wel gaan werken als ik er nog een IBM bij koop en die er aan hang, maar dat risico om ruim 400 piek misschien voor niets uit te geven neem ik niet. Ik denk gewoon dat die controller brak is...:(

Iemand anders nog suggeties?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 13:43

Shuriken

Life is all about priorities

Wat ik heel zeker weet is dat je, indien je 2 schijven hebt, ze allebij op een apart IDE kanaal als master moet hangen.
(Dat had ik nl. fout gedaan)

Twee verschillende schijven zou niet uit moeten maken.

Dus het lijkt of op:
1. een irq conflict
2. een software probleem

Heb je wel alle VIA drivers van je moederbord geinstalleerd? Ik kan me voorstellen dat als je bv. IRQ Routing vergeet te installeren dat het niet goed werkt.

Heb je nog verschillende drivers van promise geprobeerd?
Wat meld het Promise RAID Utility?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1