Kosten internet op een campus, waarmee rekening houden?

Pagina: 1
Acties:

• Plaagje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 15:40

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
Op dit moment zit ik op een campus en is mij gevraagd om een reële inschatting te maken van het bedrag dat elke student dient te betalen.

Op dit moment hebben we per gebouw van +/- 20 mensen een internetaansluiting van 4Mbit (totaal ongeveer 180 mensen), en in de kosten onderverdeling van de kamer staat dat wij hiervoor €25 per maand per persoon voor betalen. Dit komt dus neer op €500 per maand voor een 4 Mbit lijntje. Aangezien dit een absurd hoog bedrag is, is mij gevraagd hiervoor een reële inschatting te maken.

Nu heb ik een aantal punten bedacht waar ik rekening mee moet houden:
1: Maandelijkse kosten aan provider
2: Aanleggen netwerk kabels (Deze liggen er al, maar dit wordt lijkt mij afgeschreven over X jaar)
3: Aanschaf routers (Liggen er ook al)
4: Onderhoud (Nog nooit iemand hier gezien, maar hoort er toch bij)

Punt 1 kan ik makkelijk achter komen.
Voor punt 2 t/m 4 zou ik niet exact weten waar ik rekening mee moet houden. (Bijv: hoe lang is de afschrijving op dit soort dingen?)

Ik weet dat dit geen exacte beschrijving is (ik heb geen lengtes, types enz gegeven), maar toch zou ik willen weten of iemand hier een inschatting van kan maken.

Ook weet ik bijna zeker dat er nog meer punten zijn om rekening mee te houden. Weet iemand deze?

Mijn laatste vraag is: Heeft iemand toevallig al eens zo'n overzicht gemaakt, zoja: zou ik dit overzicht kunnen inzien, zodat ik weet hoe dit het beste op te stellen.

Flying High!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kijk wat de jaarlijkse koste zijn voor je ISP ( kijk of je goedkoper kan. 20 mbit is al voor 20 euro te krijgen )

Hardware word afgescherven over ongeveer 3 jaar maar wil nog niet zeggen dat het aan vervanging toe is.

Kosten internet: 12x 30 euro = 360 * 9 = 3240 per jaar
router + switch per gebouw = 200 * 9 = 1800 / 3 = 600
Kabels etc. 50 per jaar per gebouw = 450

totaal 4290 per jaar verdeelt over 180 mensen = 23.85 euro

Al met al lijkt me 25 nog niets eens zo gek.

Hoewel je op je internet lijnen kan bespraren door telfort op te bellen en zeggen ik wil 9 van die 20 mbit lijnen a 20 euro per maand. Wat het maand bedrag nog wel iets naar beneden haalt.

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
geforce5_guy schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:51:
...

totaal 4290 per jaar verdeelt over 180 mensen = 23.85 euro

Al met al lijkt me 25 nog niets eens zo gek.

...
Wel even voor de duidelijkheid zeggen dat die €25 p/m die we nu betalen per maand is (dus €300 p/j). Dat betekend dus dat we nu een factor 12 teveel betalen...

Flying High!

• geforce5_guy
  • Niet online
Plaagje schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 23:54:
[...]

Wel even voor de duidelijkheid zeggen dat die €25 p/m die we nu betalen per maand is (dus €300 p/j). Dat betekend dus dat we nu een factor 12 teveel betalen...
Uhh inderdaat. Tenzij ze wel goed spul gebruiken ala cisco/3com ofzo :)

Kabels hoef kan je als afschrijving er bij doen, maar meestal gaat dat langer dan 3 jaar mee.
De kabel van de wantdoos naar computer toe is meestal voor de persoonzelf of is dat af te halen ergens ?

Zijn de lijnen die ze gebruiken misschien geen consumenten lijnen ? Als dat zo is dan zijn de ISP kosten een veelfout van wat ik als voorbeeld genomen heb.

[ Voor 33% gewijzigd door geforce5_guy op 10-01-2008 00:00 ]

• Plaagje

Plaagje

<<Fly & Dive>>

Topicstarter
De ISP is inderdaad geen consumenten ISP. (Wanneer ik naar http://www.ip-adress.com/ ga zie ik bij Organization de naam van de school staan).
Zelf had ik ook al rekening gehouden met zo'n €50 per aansluiting. al weet ik niet hoe reëel dit is.

De kabel van de wand doos naar de PC moet je inderdaad zelf regelen. En verder is er geen helpdesk of iets anders waar we voor hulp heen zouden kunnen bellen (dus geen personeelskosten).

Flying High!

• geforce5_guy
  • Niet online
Plaagje schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:06:
De ISP is inderdaad geen consumenten ISP. (Wanneer ik naar http://www.ip-adress.com/ ga zie ik bij Organization de naam van de school staan).
Zelf had ik ook al rekening gehouden met zo'n €50 per aansluiting. al weet ik niet hoe reëel dit is.

De kabel van de wand doos naar de PC moet je inderdaad zelf regelen. En verder is er geen helpdesk of iets anders waar we voor hulp heen zouden kunnen bellen (dus geen personeelskosten).
BBeyond vraagt al 50 euro per maand voor een adsl lijn.
Wat dus zou betekenen dat de jaarlijkse kosten voor de isp op:

50 * 9 * 12 = 5400 euro kost. Dat meegenomen in de eerdere berekening zou het komen op:

router + switch per gebouw = 200 * 9 = 1800 / 3 = 600
Kabels etc. 50 per jaar per gebouw = 450

5400 + 600 + 450 = 6450 / 180 = 35.83 euro per jaar per persoon.
En het staat op naam van school. dus misschien zit er ook nog een contract met een prijs afspraak achter. Je zou dus het beste eens met de mensen die hier overgaan eens praten.

De kosten voor een ISP lijn anders dan een consumentenlijn varieren erg ( overboeking etc.).

[ Voor 12% gewijzigd door geforce5_guy op 10-01-2008 00:21 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 18:42
leuk die berekeningen van de kosten, maar iets moet kosten wat het waard is. Afschrijving van de router / kabels is allemaal wat kunstmatig. Ze moeten gewoon een redelijk bedrag rekenen, of dat nu 3, 4 of 5 euro per maand is, dat is allemaal te rechtvaardigen.

en een 20 Mbit prive-abonnementje van 20 euro (Telfort) mag je van de provider (terecht) natuurlijk niet gaan delen met 19 buurmannen. In die prijsstelling is rekening gehouden met een bepaalde overboeking. (maar 50 euro lijkt me een redelijk uitgangspunt)
Pagina: 1