[Marmitek] Problemen met Videocontrol 3 retourkanaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.448 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 14:23
Beste,

Ik heb al een paar jaar de Marmitek Megavideo 55 in gebruik voor de aansturing van mijn satellietdecoder in een andere kamer. Aangezien ik graag een tweede TV wil aansluiten, heb ik een Marmitek VideoControl 3 gekocht. Dit apparaat stelt je in staat om twee IR ontvangers tegelijk te gebruiken (dus voor 2 tv's). Bij de Megavideo 55 mag maar 1 een IR ontvanger telkens aanstaan, dit geeft dus het nadeel bij mij dat ik elke keer naar boven moet lopen om de ontvanger uit of aan te zetten...

Maar... Het probleem is dus dat deze aparaten gebruik maken van het "Retour Kanaal" op een CAI kabel, dit werkt volgens de frequentie van 5-30 Mhz. Dit betekent dus dat alle CAI aansluitingen deze frequentie ook moet ondersteunen. Nou..mijn Megavideo 55 heeft jaren lang gewerkt, dus mijn infrastructuur is goed (ook de versterker, hirschmann is retourgeschikt).. Nu heb ik totaal ergens anders ook wat zitten rommelen met mijn bedrading (LCD gekocht voor andere kamer, maar wel alles terug in originele staat gebracht) en nu werkt de Megavideo 55 en de Videocontrol 3 beide niet meer, maar ik weet dus niet waarom? Het beeld op de andere toestellen is perfect, maar het retourgedeelte is helemaal aan gort en ik snap het ook totaal niet meer...

Om even een plaatje te schetsen en de situatie even uit te leggen waar en wat er mis gaat bij mij:

{VC3} ---- {Muur} ------ {Versterker} ------ {Splitter} ------ {Muur} -------- {2de TV)

De "-----" stelt een draad voor, de VC3 is de Video Control 3 en de items tussen de "{}" geeft aan wat dit betreft. Een Cai (ik gebruik hirschmann) draad bestaat uit een koperen kern, vervolgens een witte hard plastic omhulsel als bescherming van het koper en als laatste komt een aluminium mantel. Nu werkt de volgende volgorde goed: VC3-Muur-Versterker als ik vervolgens met een draad naar de splitter ga dan werkt het niet meer, maar als ik dan de aluminium mantel verwijder (dus houd je alleen de koperen kern over en maakt de mantel nergens contact) dan werkt het retourkanaal. Als ik de aluminium mantel erop laat zitten dan werkt het retourkanaal dus NIET. Dit lijkt dus op een storing ergens, maar ik zou geen idee hebben waar en hoe ik dit zou moeten vinden. Maar wat het nu extra dom maakt, is dat ik eerst dit zelfde probleem had van de Muur naar de Versterker. Ik had hier aan alle twee de kanten een nieuwe connector opgezet en het probleem was opgelost. Dit test ik door even een IR ontvanger aan te sluiten aan deze kabel met een F-connector. Maar een stap verder treed vervolgens weer HETZELFDE probleem op. Gelukkig is dit kabeltje maar 40 CM lang en dus makkelijk vervangbaar, alleen het vervangen van de Kabel en de F-Connectoren blijft hetzelfde probleem geven. Haal ik de aluminium mantel eraf dan werkt het weer. Probleem is alleen als ik Mantelvrij de kabel in de Splitter steek, dat het vervolgens vanaf daar dus niet meer werkt. Ik heb dit probleem ook dus nog nooit eerder gezien, het is zo vaag dat ik ook niet meer weet wat ik kan doen, want ik heb geen opties meer...

Iemand enig idee of het signaal 5-30 mhz op een of andere manier te meten valt? Ik baal hier echt flink van en heeft me nu al 3 avonden gekost want ik gebruik deze functionaliteit erg veel. Het mooie van dit is, is als het werkt dat het ook superstabiel is, vandaar dat ik dit boven een draadloze oplossing prefereer...

Bedankt alvast voor de ideeen

Gr.
Robbin

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Meetapparatuur voor dergelijke frequenties kost wat.

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Zou je een (paint) schema kunnen tekenen waarbij je de volgorde van de schakeling aangeeft?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• CronoS76
Hoi,

Ik zal het iets beter proberen uit te leggen en heb er een plaatje van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://rnollen.gotdns.com/cai.jpg

Als ik de IR ontvanger aansluit op de F-connector bij de 1ste *, dan werkt de Retourfunctie goed.

Sluit ik bij punt 2 ** de IR ontvanger aan, dan gaat het ook goed! Dus retourfunctie werkt. In eerste instantie werkte het vanaf dit punt niet aangezien ik problemen had met de kabel die in de muur ging De F-connectoren vervangen van deze kabel en het werkte. De kabel niet aangezien deze in de muur zit.Onthoud dat het beeld altijd gewoon zonder problemen werkte...

Sluit ik bij punt 3 *** de IR ontvanger aan, dan werkt het retourkanaal NIET. Dus in eerste instantie dacht ik dat het mijn versterker was. Ik heb punt 2 ** en punt 3 *** rechtstreeks aan elkaar geknoopt, dus de versterker eraf gehaald. Vervolgens de IR ontvanger bij een TV geplaatst, dan werkte het dus nog steeds niet. Als ik geen gebruik maak van mantels dan werkt het retourkanaal naar behoren. Ik heb ook een keer een testkabeltje van 10 cm gehad, deze rechtstreeks op de versterker op de uitgang gezet en de andere kant aangesloten aan de IR ontvanger, toen heeft het een keer gewerkt.. Ik heb dus dit kabeltje al 3 keer vervangen door andere kabels, zonder resultaat. ....

Ik dacht dus echt dat het mijn versterker was, maar dit is het niet, aangezien ik deze een keer heb afgesloten en het probleem bleef...

.. Dus ik hoop dat dit wat licht in de duisternis geeft, want ik snap er geen bal meer van :)

Gr.
Robbin

• CronoS76
Nog wat verder gespeeld vandaag, probleem doet zich alleen voor als het signaal door de splitter gaat of door de TV versterker. De TV Versterker wilt echt gewoon niet meer werken, ongeacht wat ik doe, dus deze heb ik maar even afgekoppeld.

Als ik voor de muur blijf, dan werkt de splitter goed. Als ik de splitter via een F-connector aansluit op de draad na de muur, dan werkt het niet meer. Sluit ik de IR connector meteen aan op de F-connector na de muur dan werkt het, maar dus niet als de Splitter hier tussen zit. Enige optie die dan over blijft is Coax kabel te ontdoen van zijn mantel..

M.a.w. hier word ik allemaal niet vrolijk meer van en ik krijg het gevoel dat het echt gewoon niet meer gaat werken....

Ideeen en suggesties zijn meer dan welkom....

• Barry|IA
Altijd EERST de versterker aansluiten en dan de rest.

Edit:

Probeer dit eens:

Afbeeldingslocatie: http://img296.imageshack.us/img296/2725/naamloospm9.jpg

Om welke versterker gaat het trouwens? De GHV820A?

[ Voor 59% gewijzigd door Barry|IA op 10-01-2008 19:22 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• CronoS76
Bedankt voor de reactie, het gaat in elk geval om de Hirschman GHV-830 Eco Power

Ik heb nu maar even de TV versterker ertussen uit gehaald en dan heb ik nog steeds redelijk beeld in de andere kamers. Dit tot ik weet wat de oorzaak is, dan stop ik de versterker weer terug.. Dit type versterker is eigenlijk te zwaar om aan de begin van de kabel te zetten, deze geeft 29 Db. Ik had het nog wel ooit getest om een kleintje van 6 tot 10 db aan het begin van mijn kabel te zetten, maar dit gaf geen verbeteringen bij de tv's in de andere kamer..

Probleem is nog niet opgelost, ik heb weer wat mensen gebeld, maar kom nog niet verder. In principe, als ik de splitter aansluit achter de muur dan werkt het niet, voor de muur en bij mijn TV dan werkt deze wel. Maar sluit ik achter de muur het IR oog rechstreeks op de coaxkabel aan dan werkt het ook. Daarnet nog even een test gedaan om alle kabels naar de kamers eraf gehaald en alles afgesloten met een terminator om te kijken of dit nog resultaat gaf, maar helaas ook zonder resultaat...

• Barry|IA
Misschien werkt het achter de einddoos niet omdat je IR oog gebruik maakt van radio frequenties. En na de einddoos zitten die op de 'R' aansluiting.

Gewoon geen einddoos gebruiken dus en een splittertje op de muur monteren als je eventueel nog radio wilt ontvangen.

• CronoS76
Het werkt, topic kan dicht...

Een zware beginnersfout. Ik heb er denk ik niet bijverteld dat het even wel een keer gewerkt had. Ik ben daarna gaan rommelen met mijn binnenbedrading omdat ik een nieuwe TV wou aansluiten en om te kijken of het beeld wat kon verbeteren. Bleek dus dat ik de "Transmitter" verkeerd had aangesloten, dus het werkte soms gewoon omdat het erdoor heen stoorde..

Maar het is ook erg duf omschreven, vandaar dat ik dus het later gewoon verkeerd heb aangesloten achteraf. Je hebt dus een "IN" aansluiting en een "TO TV"aansluiting. Wat mij dus dan erg logisch lijkt is dat het aanvoerende signaal wordt aangesloten op "IN" en vervolgens het vertrekkende signaal wordt aangesloten op "TO TV". Het was dus precies andersom. Het aanvoerende signaal moest aan de "TO TV" en het vertrekkende signaal op "IN". Dit stond achteraf ook in het boekje, ik heb die transmitter en paar keer los gehad en ik had toen de meest logische aansluiting gepakt en er verder gewoon niet meer over nagedacht of bij stil gestaan... Dit heeft me dus 4 dagen gekost :)

Ik ben in elk geval blij dat het weer werkt, dus als iemand nog rommelt met die Videocontrol 3, houd hier even rekening mee :) ...
Pagina: 1