Ik vraag me al een tijdje af wat het dataverkeer bij een provider daadwerkelijk kost. Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe provider. Daarbij vraag ik me af waarom bv Telfort een 20Mbit verbinding kan leveren voor 20 euro terwijl KPN voor een 12Mbit rond de 80 euro vraagt. Onlangs las ik dat er een fair use policy van toepassing is bij Telfort die neerkomt op zo'n 350 Gb per maand. Nu kunt je met bv een 6Mbit verbinding bij Xs4all 'ruim 1 Tb per maand downloaden (zonder klachten
) Hiervoor betaal je ongeveer 60 euro per maand. Omgerekend kom je hier ook op zo'n 20 euro uit per 350 Gb (orde van grootte dan). Kortom er lijkt een verband te zijn tussen kosten en fair use/datalimiet. Op zich niet meer dan logisch. Kun je uit de relatie ook berekenen van de fair use is van andere abonnementen? Bv Tele2 10Mb voor 8,95 geeft een datalimiet van zo'n 150 Gb per maand?
Thing is, Telfort/Tiscali heeft haar eigen DSL netwerk, de linesync van de modems is bijna nooit 20mbit en de gemiddelde klant is iemand die eens in de tijd z'n mail checkt en een beetje surft.
Het ging er meer om dat het more or the less een compensatie is.
Die 350GB van Telfort die je noemt is door een andere helpdeskmedewerker ontkracht. Dus in hoeverre deze limiet geld is nog maar de vraag.
🌞🍃
dan heb je ook nog zoeits als overboekingsfactor tussen 1:25 en 1:50 meestal
en dan heb je ook nog de peering wat wil zeggen betaalt de goedkope ISP kosten aan b.v. redbus of andere datacenters voor een direct lijn of gaat het b.v. over de atlantische zee.
Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.
Een overboekingsfactor is interessant maar ik vraag me af hoeveel je er van merkt, Als je 80-90% van de theoretische snelheid haalt dan is dit van geen invloed. Tegenwoordig met de glasvezelverbindingen lijkt mij de capaciteit in een centrale niet zo'n rol meer te spelen.fish schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:43:
dan heb je ook nog zoeits als overboekingsfactor tussen 1:25 en 1:50 meestal
Is voor een ISP, die zich vooral richt op consumenten (die niet veel betalen), rendabel om zoveel bandbreedte in te kopen dat iedere klant op hetzelfde moment voluit kan blazen? Vast niet, want je gaat mij niet wijs maken dat iedere klant op hetzelfde moment voluit gaat blazen. Gebeurt dat wel, dan krijgen ze terug waar ze voor betalen (een verbinding met een flinke overboeking).Erwin1967 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:35:
[...]
Een overboekingsfactor is interessant maar ik vraag me af hoeveel je er van merkt, Als je 80-90% van de theoretische snelheid haalt dan is dit van geen invloed. Tegenwoordig met de glasvezelverbindingen lijkt mij de capaciteit in een centrale niet zo'n rol meer te spelen.
Als iedereen op het netwerk op hetzelfde moment voluit gaat blazen, dan ga jij echt niet je volledige snelheid halen...
[ Voor 13% gewijzigd door Mawlana op 10-01-2008 20:44 ]
Pagina: 1