Ontslagen in Fase B uitzendkracht.

Pagina: 1
Acties:
  • 5.638 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-03 16:50
Hallo,

Naast mijn studie Filosofie in Groningen werkte ik tot voor kort 12 uur in de week via Tempo-Team bij een Callcenter (ja, ik weet het, ik ben ook zo'n irritante drol die je tijdens het eten terroriseert :P ). Na 78 weken voor een uitzendbureau gewerkt te hebben ga je automatisch van Fase A naar Fase B, wat inhoudt dat je meer rechten krijgt, een contract voor (on)bepaalde tijd moet krijgen en over het algemeen proberen uitzendbureau's dit dus ook te voorkomen.

Ik heb ruim die 78 weken voor Tempo-Team gewerkt (ongeveer 85) en ik zat eerlijk gezegd een klein beetje te wachten op een aanbod voor een contract voor bepaalde tijd, maar dat kreeg ik niet. Sterker nog; mijn directe leidinggevende bij het betreffende callcenter vertelde me op een vrijdag begin December dat ze me geen contract wilden bieden en dat ik dus exit moest en dat zaterdag mn laatste dag zou zijn :| .

Allemaal leuk en aardig, ik was toch al op zoek naar wat anders 8)7 Maar na een telefoontje van Tempo-Team deze week, waarom ik niet meer werkte bij het callcenter, ben ik toch maar het een en ander gaan uitzoeken en wat bleek? Omdat ik dus al in Fase B zit (wat denk ik een foutje is van het callcenter en Tempo-Team) is Tempo-Team verplicht mij of werk te bieden of als ik buiten mijn schuld om thuis zit (wat nu het geval is) minimaal 90% van mijn laatstverdiende loon te betalen.

Als ik goed heb begrepen wat er in de CAO voor uitzendkrachten staat en wat nu precies allemaal het geval is, heb ik dus recht op loon voor de weken dat ik niet gewerkt heb. En Tempo-Team moet gaan kijken of ze mij een contract voor bepaalde tijd willen bieden; of ze moeten een ontslagprocedure gaan starten.

Mijn ontslag bij het callcenter is echter puur mondeling gegaan en is (blijkt nu) niet goed intern en richting Tempo-Team verwerkt. Het kan dus zijn dat het lijkt alsof ik zonder opgaaf van reden thuis zit. :/

Op zich heb ik altijd op goede voet gestaan met zowel Tempo-Team als het callcenter, maar ik ben ook bang dat als het om geld of contracten gaat, dat ze het 'smerig' gaan spelen.

Om eerlijk te zijn ben ik ook maar een 'arme' student en als blijkt dat ik recht op geld wil ik dat echt niet laten liggen... O-) Bovendien kunnen ze volgens de CAO niet zomaar een uitzendkracht in Fase B ontslaan, als ik het goed begrepen heb.

Mijn vragen aan jullie zijn dan ook:

- Heeft iemand van jullie ervaringen met soortgelijke situaties?

- Heeft iemand tips voor wat ik kan doen?

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42
Als je in fase B zit heb je inderdaad een contract met het uzb. Alleen als het werk stopt ben je wel verplicht ander passend werk aan te nemen. Hebben ze je dit al aangeboden?

Je bent momenteel dus gewoon in dienst van het uzb, dus je hebt recht op loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eventjes voor de duidelijkheid: Fase B betekent geen vast contract maar een tijdelijk contract. Pas in fase C (gaat in na 2 jaar of 8 tijdelijke contracten in fase B ) krijg je een vast contract.

Dus het uitzendbureau hoeft jou niet in dienst te houden.

bron en eigen ervaring.

[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 10-01-2008 11:51 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
FicoF schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:49:
Als je in fase B zit heb je inderdaad een contract met het uzb. Alleen als het werk stopt ben je wel verplicht ander passend werk aan te nemen. Hebben ze je dit al aangeboden?

Je bent momenteel dus gewoon in dienst van het uzb, dus je hebt recht op loon.
Ze hebben mij op het moment nog niets anders aangeboden...

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:51:
Eventjes voor de duidelijkheid: Fase B betekent geen vast contract maar een tijdelijk contract. Pas in fase C (gaat in na 2 jaar of 8 tijdelijke contracten in fase B ) krijg je een vast contract.

bron en eigen ervaring.
Klopt, ze hoeven mij geen vast contract aan te bieden. Maar ook een tijdelijk contract heb ik niet aangeboden gekregen. Ik werkte dus al een aantal weken, terwijl ik in Fase B zat, bij het callcenter en ben zonder pardon op straat gekegeld. Dat mag dus niet, omdat een uzb ook een opzegtermijn heeft tegenover een medewerker in Fase B.

Bovendien heb ik volgens mij ook recht op loon voor de weken sinds ik ontslagen ben tot nu, totdat het uzb mij een ander baantje biedt of ontslag...
Maar dat hebben ze nu wel; dus zijn ze mij loon verschuldigd afaik.

[ Voor 15% gewijzigd door Konstantine op 10-01-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar je hebt geen Fase B contract gekregen. Is er een standaard contract (als in: minimaal half jaar) als fase A afgelopen is? Anders geeft het uitzendbureau je nu een contract voor de afgelopen 7 weken en daarmee klaar.

En uiteraard hoor je betaald te worden voor het werk. Je hebt neem ik aan toch gewoon je urenbriefjes ingevuld en (door de werkgever ondertekend) ingeleverd?

[ Voor 26% gewijzigd door Maasluip op 10-01-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik zou eerst maar eens regelen dat je een contract krijgt wat getekend is door je!

Met een beetje pech bieden ze je alleen een contract aan voor de extra weken dat je gewerkt hebt. Je dus nergens recht op zolang je geen contract hebt, aangezien je niet zomaar kunt veronderstellen dat je een contract krijgt voor een jaar o.i.d.

* koentjuh heeft gelukkig na 26 weken al een fase B jaarcontract gekregen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
Maasluip schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:57:
Maar je hebt geen Fase B contract gekregen. Is er een standaard contract (als in: minimaal half jaar) als fase A afgelopen is? Anders geeft het uitzendbureau je nu een contract voor de afgelopen 7 weken en daarmee klaar.

En uiteraard hoor je betaald te worden voor het werk. Je hebt neem ik aan toch gewoon je urenbriefjes ingevuld en (door de werkgever ondertekend) ingeleverd?
Kort door de bocht maakt het me niet heel erg veel uit of ze me een baantje bieden of alleen geld. Maar ik zit in Fase B, dus of ze me een contract bieden of niet; de afgelopen weken die ik werkloos thuis zat hoorde ik afaik betaald te krijgen. Ik zat namelijk buiten mijn schuld om werkloos thuis in Fase B.

Verder kunnen ze me in Fase B volgens de CAO niet zomaar ontslaan, maar hebben ze een opzegtermijn, die ik ook nog betaald hoor te krijgen. Natuurlijk wil ik best weer terug naar mn oude baantje, heb er anderhalf jaar best goed gewerkt, maar ik heb ondertussen ook al bijna een anderbaantje (via een ander uitzendbureau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
Konstantine schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 12:13:
[...]

Kort door de bocht maakt het me niet heel erg veel uit of ze me een baantje bieden of alleen geld. Maar ik zit in Fase B, dus of ze me een contract bieden of niet; de afgelopen weken die ik werkloos thuis zat hoorde ik afaik betaald te krijgen. Ik zat namelijk buiten mijn schuld om werkloos thuis in Fase B.

Verder kunnen ze me in Fase B volgens de CAO niet zomaar ontslaan, maar hebben ze een opzegtermijn, die ik ook nog betaald hoor te krijgen. Natuurlijk wil ik best weer terug naar mn oude baantje, heb er anderhalf jaar best goed gewerkt, maar ik heb ondertussen ook al bijna een anderbaantje (via een ander uitzendbureau).
Probleem is dus dat je je ontslagtermijn niet weet. Je hebt geen contract en je weet dus niet hoe lang dat contract loopt. IK ga er nog steeds vanuit dat ze je een contract voor de weken aanbieden dat je thuis zat. En dan hoeven ze je niet te ontslaan omdat je contract inmiddels is afgelopen. Derhalve heb je natuurlijk wel recht op de betaling van de lonen tijdens dat contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
De ontslagtermijnen zijn gewoon CAO-gebonden, dus 2 weken of een maand (moet ik even nazoeken). Ik heb inderdaad geen contract voor (on)bepaalde tijd aangeboden gekregen, maar ik heb natuurlijk wel d.m.v. een uitzendovereenkomst gewerkt, die volgens de CAO automatisch over moet gaan in Fase B. Ook al bieden ze me een contract aan voor de afgelopen 4 of 5 weken (moet ik die dan accepteren?), dan heb ik wel recht op 4 of 5 weken loon + de ontslagtermijn aan loon... Dat vind ik al heel wat, want daar had ik in eerste instantie niet op gerekend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Nu online
Denk dat we verschil van mening hebben. Een contract van 5 weken loopt gewoon af, dan is er geen sprake van ontslagtermijn omdat je contract gewoon niet verlengd wordt.

Maar om het een en ander duidelijk te krijgen zou ik gewoon langs Tempo Team gaan. Je hebt nu geen contract, dus eigenlijk nog weinig om op te staan (hoewel ze je natuurlijk een nieuw contract aan horen te bieden, of niet natuurlijk wanneer ze besluiten niet met je verder te gaan na die 78 weken, dan is er helemaal geen sprake van ontslagtermijn o.i.d. omdat je uitzendkracht bent, maar naar wat ik begrepen heb uit je openingspost is dit niet het geval hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
Tempo-Team neemt als het goed is vandaag contact met me op. Heb al een aantal keer achter het een en ander aangebeld, maar zonder al te veel succes tot nu toe...

Ik heb natuurlijk geen contract in de zin van een overeenkomst voor (on)bepaalde tijd die ik na die 78 weken heb getekend, maar ik heb natuurlijk wel een uitzendovereenkomst met Tempo-Team en dus ben ik gezien mijn fasering in dienst van Tempo-Team. Volgens mij heb ik daarom ook nog recht op loon. Maargoed, vandaag krijg ik te horen wat Tempo-Team vind :) I'll keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196953

Zijn ze vergeten te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-04 10:46
Je bent nooit een overeenkomst voor fase B aangegaan.
Fase B is zo dat als je bv meer dan 6 maanden een contract hebt dat je een opzeg termijn hebt van minimaal 1 maand. 3-6 maanden opzegtermijn van 2 weken. minder dan 3 maanden een opzegtermijn van 1 week.
Maar hoe het zit als je niets hebt getekend of je dan ook in je recht staat weet ik niet.
Ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigelijk.
Laat het maar weten.

Ik ben blij dat ik inmiddels een fase C contract hebt getekend.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het lijkt me dat je minstens wat rechten hebt. Die regels zijn er om de werknemers te beschermen. Als een uitzend bureau daar onderuit kan komen door gewoon geen contract aan te bieden zou het wel erg nutteloos zijn dat die regels er zijn.

Als het uitzend bureau niet had gewild dat de TS in fase B zou komen dan hadden ze hem voor het aflopen van Fase A maar moeten ontslaan.

Het lijkt met trouwens handig om een schriftelijke verklaring van het Callcenter te krijgen dat hun besloten hebben dat je niet meer welkom bent, en dat het niet zo was dat je zelf niet meer kwam.

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 15-01-2008 10:08 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is het standaard dat als je niet met zoveel woorden ontslagen wordt, en je na afloop van een tijdelijk contract dus ook gewoon door blijft werken, je contract stilzwijgend verlengd wordt. Dat is bijvoorbeeld ook het geval na de 3 jaar tijdelijke contracten, als je dan door blijft werken heb je automatisch een vast contract.
In dit geval gaat het dienstverband dus automatisch in een Fase B contract over. Alleen is dat ook een tijdelijk contract en zijn de voorwaarden vrij. Als het uitzendbureau je dus kwijt wil dan geven ze je een contract voor de tijd die je gewerkt hebt en daarna is het "helaas, je contract loopt af en wordt niet verlengd".

Ben wel benieuwd hoe het afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En omgekeerd dat als je ontslagen wordt je dat aan moet vechten als je er niet mee eens bent - dit klinkt als stilzwijgend accoord gaan met ontslag als je na iets mondelings gewoon thuis blijft zitten zonder protest...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konstantine
Nee ze hebben inderdaad niet gebeld. Gister (maandag) heb ik er zelf dus weer achteraan gebeld. Tempo-Team heeft contact gehad met het callcenter, maar daar was nog niet veel bijzonders uitgekomen. Mijn contactpersoon zou meteen weer naar het callcenter bellen om te kijken of ik daar weer aan het werk zou kunnen en mij, zodra hij wat wist, terug bellen. Het is inmiddels dinsdag en ik heb weer nog niks gehoord.

Pagina: 1