Toon posts:

ASUS 8500GT -> Vista prestatie index: een 1

Pagina: 1
Acties:
  • 2.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste Tweakers,

Mijn ouders hebben een tijdje geleden een nieuwe pc gehaald:

Intel core2duo E6750 2x2.66
Asus P5K moederbord
2 GB intern geheugen
ASUS EN8500GT silent/htd/256MB GF8500 256mb ddr2 pci-e dvi-i hdtv

allemaal leuk en aardig, maar hij is niet bepaald snel te noemen. Daarnaast als je bijvoorbeeld IE7 opstart gaat dit erg traag allemaal en verslepen stottert al helemaal.
Nadat wat vrienden van me er naar hebben gekeken (ik ben zelf niet zo'n whizkid, dat ik weet wrm een pc langzaam zou kunnen zijn) bleek dat de windows prestatie index op de grafische onderdelen blijft hangen en 2x een 1 geeft. dus de algemene index is ook een 1.

foutmelding:
kan bepaling niet voltooien.

de bepaling of een andere bewerking is inet voltooid. Dit kan zijn vanwege een fout die door het besturingssysteem, een stuurprogramma of ander onderdeel is gerapporteerd.
Ik heb daarna de tip gekregen de drivers opnieuw te instaleren.
Dat heb ik dus gedaan (van de asus website en de Nvidea website)
Maar na beide geinstalleerd te hebben is het probleem nog steed niet verholpen... (eerst de oude drivers eraf gegooid via software toevoegen/verwijderen)

Mijn vader is vervolgens teruggegaan naar de winkel waar de pc gehaald is of zij wisten waar het aan kan liggen. Hij kreeg te horen dat dat komt omdat mijn ouders een budgetkaart hebben. Het is dus niet onlogisch dat ie dat cijfer geeft (een 1 dus).
Ik geloof niet dat dat kan kloppen. de kaart die ze hebben moet toch wel beter dan een 1 kunnen krijgen?

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? vrienden van me weten het niet meer en ik ook niet meer. Windows update geeft aan de nieuwste updates te hebben.

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 8500 is geen superkaart, dus ben dan niet verbaasd dat je dan een 1 krijgt. Als je vista gebruikt kun je dingen als aero uitzetten, dat zou al de nodige performance moeten schelen. Wil je het sneller dan zul je die 8500 toch door wat vlotters moeten vervangen.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Een 1 is wel erg laag.

De laptop van mijn vrouw haalt een 3,4 met onboard Intel GMA, dit is dan ook meteen de laagste score :/

Ik zou denken dat een 8500GT minimaal ook wel die score moet kunnen halen of nog iets hoger zelfs.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:17
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:58:
Hij kreeg te horen dat dat komt omdat mijn ouders een budgetkaart hebben. Het is dus niet onlogisch dat ie dat cijfer geeft (een 1 dus).
Ik geloof niet dat dat kan kloppen. de kaart die ze hebben moet toch wel beter dan een 1 kunnen krijgen?
Klopt, maar dit had je zelf ook kunnen uitvinden als je even googelt. Bijv. hier bij het commentaar dat het rond de 4.5 moet zitten.

Veel computerzaakmedewerkers blaten ook maar wat, altijd kritsch zijn als ze je zo wegwimpelen. Je hebt iig een softwareprobleem. Mijn ouwe laptop (1.6 GHz centrino) met de meest simpele ingebouwde videochip (intel 82852/82855) kon vista in 2d mode nog soepel draaien. Ok, dat was zonder aero, maar dat heb jij ook als het goed is (aero draait pas vanaf een score van 2.0 iirc).

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 09-01-2008 20:30 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 14:53

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

sewer schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:21:
Klopt, maar dit had je zelf ook kunnen uitvinden als je even googeld. Bijv. hier bij het commentaar dat het rond de 4.5 moet zitten.
Klopt ja. Op de sites die ik vond werd ook gesproken over een score van 4,5 tot 4,8 voor deze kaart. Het moet dus wel een software probleem zijn. Het is absoluut niet zo, dat een score van 1,0 normaal is voor deze kaart. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:48

Format-C

Tracing Rays

TopicStarter: nVidea? Je schrijft nVidia met een i! :>

-->
Goeiemoggel, 5 kiklo inktvip. Het ip een sproedje!

wielkom bij de apdeling transploft!

Geacht management, Kunnen jullie vonr ons met sproed niuuwe mobieltjes roggelen die wiel een volledig toetsenbord hebben? :+

;)

[ Voor 93% gewijzigd door Format-C op 09-01-2008 20:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06
Terw_Dan schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:16:
Een 8500 is geen superkaart, dus ben dan niet verbaasd dat je dan een 1 krijgt. Als je vista gebruikt kun je dingen als aero uitzetten, dat zou al de nodige performance moeten schelen. Wil je het sneller dan zul je die 8500 toch door wat vlotters moeten vervangen.
Wat een onzin, een 8500GT krijg echt geen 1 hoor. Het is geen topgamekaart, maar kom op, hij kan heus wel in Vista zonder schokken een venster bewegen.

[ Voor 55% gewijzigd door MarcoC op 09-01-2008 20:33 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Al met al is die hele heisa over een score die nota bene een OS aan je hardware geeft gewoon onzin. De Vista prestatieindex heeft geen enkele invloed op de werking van je hardware. Ga om te beginnen eens een 3DMark draaien en kijk dan of de score ondermaats is voor jouw specs. Zo ja, dan zegt dit wel iets. Zo niet, problem solved :)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Naar mijn mening zou het aan je drivers liggen, proberen kost niets. Als ik een PC met Windows (XP) installeer en ik ga voor het eerst dingen doen zonder nvidia drivers dan gaat het beeld ook wel eens schokken. (Bijv. scrollen in IE). Oohja, de 7300LE of GS uit mijn ouders PC haalt nog hoger, ik meen mij 3,2 te herinneren.. maar dat zal wel niet voor game prestaties zijn :)

edit
3,2 voor aero!
3,0 voor gameprestaties

8500 moet toch minstens zo snel zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Red-Front op 09-01-2008 20:44 ]

• sewer
@Bitage: Wat heeft 3DMark met iets te maken :? Hij heeft last van "als je bijvoorbeeld IE7 opstart gaat dit erg traag allemaal en verslepen stottert al helemaal", en toevallig heeft ie voor het 2d gedeelte van de prestatieindex een 1.0 (terwijl dat 4.5) moet zijn. Ik durf er wel geld op te zetten dat er een correlatie is met deze 'onzin'-score.

Wat pas echt nietszeggend is met zijn scrollprobleem is 3dmark ;) Dat is meer een benchmark voor spelletjes (en een discutabele ook nog), maar daar heeft de TS het niet over gehad. Dus hoe je erbij komt dat een goede 3dmark score het 'problem solved' :? Dat stotteren in 2d hoort in zo'n machine echt niet hoor :D

Verwijderd

Ik heb dezelfde hoeveelheid geheugen en dezelfde processor en dezelfde grafische kaart als jou. Mijn moederbord is MSI P35 Neo. In Windows Vista (64bit) haal ik een score van 4,3.

Ik denk dat je toch een ander probleem hebt dan enkel maar de budget grafische kaart.

Verwijderd

Topicstarter
@RappieRappie, sorry doe het idd nog wel eens fout. nVidia!! (zo beter? ;))

@Sewer, misschien had ik iets verder kunnen zoeken, maar ik wil ook niet zozeer een bevestiging dat die 1 niet klopt, maar liever een oplossing. Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd en nog heeft ie problemen. Er is dus iets fout, maar ik heb geen idee wat dit kan zijn en hoe het op te lossen.

@Bitage, 3DMark niet getest, maar als die prestatie index zo onder de maats is zegt dat ook wel wat lijkt me. Maar wat zou 3DMark voor een score moeten geven dan? dan kan ik dat ook nog eens checken

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Voor de rest zijn alle drivers wel gewoon goed geinstalleerd? Bios instellingen al nagelopen?

• sewer
3dmark scores kan je ook googlen ;) Bij 3dmark06 zal het wel 3000-3500 zijn gok ik. Maar dat je een probleem hebt is wel zeker.

Is in apparaatbeheer alles goed, geen uitroeptekens? Al andere (oudere) drivers geprobeerd? Geen gerelateerde meldingen in de event viewer (logboeken)?

[ Voor 12% gewijzigd door sewer op 09-01-2008 20:57 ]

• maartenlambrech
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-05 19:45
Indien die pc toch nieuw is, waarom overweeg je dan geen reinstall van vista? Installeer daarna onmiddellijk de laatste drivers en dan zou het moeten werken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:46
Zelfde kaar hier.

Vista prestatie index:
Desktop (aero): 5,0
3D prestaties: 5,1

Die 1,0 had ik ook zonder nVidia drivers, en ja, dan draait alles baggertraag. ;) Maar wel vreemd dat het niet opgelost is met het herinstalleren van je drivers...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
sewer schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:42:
@Bitage: Wat heeft 3DMark met iets te maken :? Hij heeft last van "als je bijvoorbeeld IE7 opstart gaat dit erg traag allemaal en verslepen stottert al helemaal", en toevallig heeft ie voor het 2d gedeelte van de prestatieindex een 1.0 (terwijl dat 4.5) moet zijn. Ik durf er wel geld op te zetten dat er een correlatie is met deze 'onzin'-score.

Wat pas echt nietszeggend is met zijn scrollprobleem is 3dmark ;) Dat is meer een benchmark voor spelletjes (en een discutabele ook nog), maar daar heeft de TS het niet over gehad. Dus hoe je erbij komt dat een goede 3dmark score het 'problem solved' :? Dat stotteren in 2d hoort in zo'n machine echt niet hoor :D
Als je de graka verdenkt, gebruik dan 3DMark om uit te sluiten of er niet gewoon iets fout zit met de benchmarksoftware (in dit geval dus de Vista prestatieindex). Had alleen over het gedeelte van het stotterend verslepen van vensters heen gelezen en dit duid inderdaad op iets al een driverprobleem.

Als opmerking op je laatste alinea: juist dát het een benchmark voor spelletjes is, zou ik hem even gebruiken (mits ik eerst gelezen had dat het verschuiven van vensters ook stotterend gaat :X). Mijn aanraden was dus, om zo uit te sluiten of het niet gewoon aan de Vista prestatieindex lag :)

@ TS: Weet je zeker dat je de juiste driver hebt (dus goede OS + aantal bits en juiste kaart familie)? Reinstall zou je ook nog kunnen proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bitage op 09-01-2008 21:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zeker de goede OS en aantal bits en juiste kaart familie.
een complete reinstall zou misschien nog kunnen, maar wat eigenlijk ook zo vreemd is... Mijn ouders hebben de onderdelen gekocht en de pc laten bouwen door de winkel. Als winkel zijnde check je toch even of zoiets als de prestatie-index klopt? Ze zeggen dat ze bouwen, (nieuwste drivers) instaleren en testen, maar dan vraag ik me af hoe ze dat doen. even kijken of de aan-/uit knop werkt?
Ik zal de mogelijkheden die jullie opperen even proberen.
apparaatbeheer geeft geen vraagtekens. de 8500 herkent hij ook gewoon goed.
BIOS is nog niet nagelopen, dus dat kan nog. Ik laat nog weten.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:20

MeNTaL_TO

The future is not set

Post eens een plaatje van je hardware zoals je kan vinden bij het apparaatbeheer.
Ik heb een vermoeden dat niet de nividadrivers het probleem zijn, maar juist de chipset drivers, bij de p5k heb je een aantal cd's gehad met drivers en handleidingen, een daarvan is een leuke install alles wat bij mijn mobo hoort programma, draai die eerst eens.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-04 01:07

PcManiaxx

ondertitel duh

Je doelt waarschijnlijk op die inf files die geinstalleerd moeten worden? :)

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:48

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:44:
@RappieRappie, sorry doe het idd nog wel eens fout. nVidia!! (zo beter? ;))
_/-\o_ Bedankt. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Hmzz op een pc waar ik een verse windowsinstall op had gedaan had ik ook last van schokken tijdens het naar beneden scrollen van Internetexplorer.

Het lag idd aan de drivers: na het installeren van de drivers ging het prima.

Conclusie: het zal idd aan je drivers liggen (of de kaart is kapot). Gebruik je Vista drivers van de CD-ROM? Heb je even met Everest gekeken of de goede videokaart er wel in zit?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3dMark06 gedraaid:

Below is the result details of your submitted project.
Main Test Results

3DMark Score 2326 3DMarks

SM 2.0 Score 871 Marks

SM 3.0 Score 810 Marks

CPU Score 2371 Marks

Detailed Test Results

Graphics Tests
1 - Return to Proxycon 6.844 FPS

2 - Firefly Forest 7.669 FPS

CPU Tests
CPU1 - Red Valley 0.749 FPS

CPU2 - Red Valley 1.2 FPS

HDR Tests
1 - Canyon Flight (SM 3.0) 6.885 FPS

2 - Deep Freeze (SM 3.0) 9.317 FPS

Als ik keek naar tests met dezelfde videokaart scoort dit systeem wel lager dan gem maar niet veel volgens mij.
Als ik kijk naar tests met dezelfde cpu scoort ie wel veel lager. maar dat komt mss omdat mensen een 8800 gt mee testen denk ik.

op deze site zie ik een gelijk systeem die 3500 scoort en de rest scoort ook hoger (maar het zijn maar weinig systemen getest)

Kunnen deze waardes kloppen of liggen ze wel te laag?

Ik heb de nieuwste chipset driver geporobeerd te instaleren, maar ik hoefde niet eens te rebooten :S

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:20

MeNTaL_TO

The future is not set

PcManiaxx schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:13:
Je doelt waarschijnlijk op die inf files die geinstalleerd moeten worden? :)
Nope nog mooier, er zit een auto installer bij, die kijkt welke drivers er voor jou mobo nodig zijn en die kan je dan automagisch laten installen, waren bij mijn vriendin 4 drivers waarvan ik alleen de intel inf heb laten doen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Die scores kloppen wel ongeveer gok ik. Mijn oude GeForce Go 7600 zou iets midner zijn als een 8500GT en haalde dan ook net wat minder puntjes op een wat lagere resolutie. Met je drivers zo te zien niets mis gezien die scores. Weird.

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 00:55
misschien een stom en domme vraag maar...
zit hij wel in het goede slot ?
2 x PCI-E x16 (blue @ x16 mode, black @ x4 or x1 mode)
moet dus in de blauwe zitten

• Neo_revisited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-03-2021
Als je de prestatieindex niet kunt updaten ga dan eens de instellingen van het energiebeheer na. Stel deze in op "Hoge Prestaties". Als die instelling reeds al op hoge prestaties staat, klik dan ook "standaard instellingen gebruiken voor dit schema" aan.

Vista wil namelijk geen index vernieuwen als onderdelen in slaapstand zijn of tijdens het indexeren kunnen gaan. Om die reden kunnen laptops die op de batterij werken ook geen indexupdate doen.

Dit zorgt er in bijna alle gevallen voor dat je wel de index kunt updaten. Bij een 8500GT denk ik dat de grafische score op ongeveer een 5 zal uitkomen. Het systeem zal echter gelijk blijven presteren als toen er een 1 stond. De hardware is immers niet aangepast.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 12:38
Heeel misschien staat in de bios maar 1 lane toegewezen aan het PCI-E 16x slot. [/far fetched mode]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Een E6300 met een 8400GS die ik ook in bezit heb haalt net geen 3K (2900-nogwat) in 3Dmark. Terwijl die processor echt flink wat langzamer is.

Mij lijk het makkelijkste om gewoon Vista (of beter, WinXP >:) ) opnieuw te installeren en daarna alle nieuwste drivers voor je apperatuur, zal een stuk sneller zijn dan andersom werken, zoeken waar het fout is gegaan.

Pentaxiaan

Pagina: 1