Ik heb gisteren mijn eigen servertje opgezet met de bedoeling de configuratie van dns / dhcp / ad /.. onder de knie te krijgen.
dhcp en ad heb ik al ervaring mee maar met het apart opzetten van een dns nog niet en ik loop ook tegen een probleem aan.
Ik heb de dns server dus geconfigureerd op de server en op de clients voorlopig de netwerk instellingen fixed ingesteld (met de bedoeling dit later via dchp te laten gebeuren):
Adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IPv4 adres: 192.168.16.101 /24
gateway: 192.168.16.254 .
Mijn server heeft volgende instellingen:
ipv4 : 192.168.16.254
gateway: 192.168.16.10 (dit is adres van m'n router naar inet toe)
Als ik nu op een client bijvoorbeeld naar tweakers.net ga dan krijg ik in firefox de melding "de verbinding werd geherinitialiseerd"
doe in in een terminal een nslookup krijg ik dit:
dus de dns server zet de request wel degelijk om, in mijn server zie ik ook dat er bij de cached lookups in de dns magager wel degelijks deze aanvragen binnenkomen.
Maar ook surfen naar dit ip levert geen resultaat op.
De dns lijkt dus wel te werken , maar ergens gaat er iets verkeerd.
Wat kan er verkeerd zijn ?
- In eerste instantie zou ik denken dat dit is omdat de clients geen "default gateway" hebben maar dat de DG daar de server is die op zijn beurt wel de goede gateway heeft, maar op zich lijkt het me wel dat dit zo zou moeten ...(maar deze redenering kan foutief zijn)
Als iemand me zou kunnen helpen ! bedankt
dhcp en ad heb ik al ervaring mee maar met het apart opzetten van een dns nog niet en ik loop ook tegen een probleem aan.
Ik heb de dns server dus geconfigureerd op de server en op de clients voorlopig de netwerk instellingen fixed ingesteld (met de bedoeling dit later via dchp te laten gebeuren):
Adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IPv4 adres: 192.168.16.101 /24
gateway: 192.168.16.254 .
Mijn server heeft volgende instellingen:
ipv4 : 192.168.16.254
gateway: 192.168.16.10 (dit is adres van m'n router naar inet toe)
Als ik nu op een client bijvoorbeeld naar tweakers.net ga dan krijg ik in firefox de melding "de verbinding werd geherinitialiseerd"
doe in in een terminal een nslookup krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| C:\Users\Steve > nslookup www.tweakers.net server: UnKnown address: 192.168.16.254 Niet-bindend antwoord: naam: www.tweakers.net address: 213.239.154.35 |
dus de dns server zet de request wel degelijk om, in mijn server zie ik ook dat er bij de cached lookups in de dns magager wel degelijks deze aanvragen binnenkomen.
Maar ook surfen naar dit ip levert geen resultaat op.
De dns lijkt dus wel te werken , maar ergens gaat er iets verkeerd.
Wat kan er verkeerd zijn ?
- In eerste instantie zou ik denken dat dit is omdat de clients geen "default gateway" hebben maar dat de DG daar de server is die op zijn beurt wel de goede gateway heeft, maar op zich lijkt het me wel dat dit zo zou moeten ...(maar deze redenering kan foutief zijn)
Als iemand me zou kunnen helpen ! bedankt