[w2k3]DNS probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik heb gisteren mijn eigen servertje opgezet met de bedoeling de configuratie van dns / dhcp / ad /.. onder de knie te krijgen.

dhcp en ad heb ik al ervaring mee maar met het apart opzetten van een dns nog niet en ik loop ook tegen een probleem aan.

Ik heb de dns server dus geconfigureerd op de server en op de clients voorlopig de netwerk instellingen fixed ingesteld (met de bedoeling dit later via dchp te laten gebeuren):

Adapter voor draadloos LAN draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
IPv4 adres: 192.168.16.101 /24
gateway: 192.168.16.254 .

Mijn server heeft volgende instellingen:

ipv4 : 192.168.16.254
gateway: 192.168.16.10 (dit is adres van m'n router naar inet toe)

Als ik nu op een client bijvoorbeeld naar tweakers.net ga dan krijg ik in firefox de melding "de verbinding werd geherinitialiseerd"

doe in in een terminal een nslookup krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Users\Steve > nslookup www.tweakers.net
server: UnKnown
address: 192.168.16.254

Niet-bindend antwoord:
naam: www.tweakers.net
address: 213.239.154.35

dus de dns server zet de request wel degelijk om, in mijn server zie ik ook dat er bij de cached lookups in de dns magager wel degelijks deze aanvragen binnenkomen.

Maar ook surfen naar dit ip levert geen resultaat op.

De dns lijkt dus wel te werken , maar ergens gaat er iets verkeerd.
Wat kan er verkeerd zijn ?

- In eerste instantie zou ik denken dat dit is omdat de clients geen "default gateway" hebben maar dat de DG daar de server is die op zijn beurt wel de goede gateway heeft, maar op zich lijkt het me wel dat dit zo zou moeten ...(maar deze redenering kan foutief zijn)

Als iemand me zou kunnen helpen ! bedankt

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wijzig op de clients de de gateway maar eens naar 192.168.16.10

Dan werkt het.

je server is geen gateway voor je clients. De router is je gateway voor de clients.
Tenzij je software als MS ISA of Routing and Remote Access gaat draaien als service op de server.

[ Voor 53% gewijzigd door bgrr op 09-01-2008 19:47 ]

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Natuurllijk, maar dat wil zeggen dat de client bij elke aanvraag waar hij gene weet mee wil (dus een vertaling www.google.be die hij niet kan maken) naar de dns van mijn isp gaat ipv naar de dns van mijn server (want hiermee wil ik zule onnodige verbindingen beperken)..

Of zie ik dat nu verkeerd ?
:?

--EDIT
owkey: blijkbaar schijnt dit toch te werken, maar ook wel logisch als je als primaire dns de dns opgeeft van de server ;)

dom van mij !

[ Voor 19% gewijzigd door bibawa op 09-01-2008 19:53 ]

• bgrr
  • Niet online
bibawa schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:48:
Natuurllijk, maar dat wil zeggen dat de client bij elke aanvraag waar hij gene weet mee wil (dus een vertaling www.google.be die hij niet kan maken) naar de dns van mijn isp gaat ipv naar de dns van mijn server (want hiermee wil ik zule onnodige verbindingen beperken)..

Het IP dat je als dns opgeeft wordt gebruikt om dns te resolven.(wegwijzer in jip en janneke taal)

Het IP dat je als gateway opgeeft is de router (route) waar een netwerkpakketje naar toe gaat als deze buiten het eigen netwerk moet zijn (bijv internet pagina).

Clients resolven dus netjes op je server als je het ip adres van de server als DNS opgeeft. Nadat ze de dns gegevens van de server ontvangen hebben gaan ze dus door de gateway naar de desbetreffende site.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

sanzut

It's always christmas time

Ja dat zie je verkeerd. Hij pakt gewoon jou DNS server, maar gaat vervolgens via de router echt het internet op

• bgrr
  • Niet online
bibawa schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:48:

--EDIT
owkey: blijkbaar schijnt dit toch te werken, maar ook wel logisch als je als primaire dns de dns opgeeft van de server ;)

dom van mij !
De secundaire DNS van de clients kun je leeg laten zolang je het primaire dns adres naar de server verwijst.

Dan weet je 100% zeker dat je server alle dns requests afhandeld.
Pagina: 1