[7600GT] - Begin van het einde?

Pagina: 1
Acties:

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:53
Wat een rotweek, alles heeft precies zin om kapot te gaan. Vandaag was het (volgens mij) de grafische kaart - een klein half jaar oud - die van zich liet horen.

Even een situatieschets: ik dual-boot Windows Vista en Ubuntu 7.10 (kernel 2.6.23rt, met nvidia via de restricted-drivers manager), op een 4 jaar oude computer. Belangrijkste specs:
code:
1
2
3
Processor: Intel Pentium 4 3.4GHz (S478, 3.4GHz, 512KB, 800MHz FSB, 89W, Boxed)
Moederbord: MSI 848P NEO2-V, 848P (ATX, AGP, Sound, LAN, SATA)       
Videokaart: Club3D GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (AGP, 1x DVI, 1x analoog) CGN-G766

(meer uitgebreide specs te vinden op mijn gallery)

En dan de gebeurtenissen van vandaag: deze morgen wou m'n computer voor de zoveelste keer deze maand, niet opstarten. Alles eens goed aanduwen, stroom op zetten, en hij startte weer normaal op. Maar na een half uurtje in vista gewerkt te hebben (en een onzacht duwtje tegen mijn tafel gegeven te hebben :$) hield vista het voor bekeken. Dat was al nog gebeurd, en ik verwachtte een dialoog in de trend van "het stuurprogramma voor uw grafische kaart is moeten herstart worden". Niets van, na een minuutje kreeg ik een flash van een BSOD te zien, en startte de computer opnieuw op. Sindsdien weigert Vista alle dienst (geraakt niet verder dan het logo).

Sindsdien zit ik dus op Ubuntu 7.10, maar daar verliep alles evenmin vlekkeloos. X wou niet starten met "nvidia" als grafische driver, hoewel dat enkele weken geleden nog perfect ging. Dan maar "nv" gebruiken, en het log bekijken om de fout te corrigeren. Maar dat is net het vreemde, in het log van X is er geen enkele error te vinden! De laatste lijnen van het log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
(II) NVIDIA(0): Initialized GART.
(II) NVIDIA(0): Initialized GART.

Backtrace:
0: /usr/bin/X(xf86SigHandler+0x84) [0x80bf104]
1: [0xffffe420]

Fatal server error:
Caught signal 11.  Server aborting

Nuja, een maandje geen grafische effecten is nu zo erg niet, dus ik dacht om door te doen met de combo Ubuntu + "nv" driver. Maar helaas, nu start mijn computer maar ruwweg 1 keer op 30 op, hetzelfde probleem als deze morgen. Probleem is dat het "eens goed aanduwen van alle onderdelen" geen soelaas meer biedt. Een wat nauwkeurigere omschrijving van het probleem: als ik de pc aanzet gaan alle fans draaien (er staat overal stroom op), maar de boot-procedure wordt niet in gang gezet (geen output op scherm, zelfs geen bios-initialisatie). Alle apparaten worden wel geinitialiseerd (harde schijven upspinnen, cd-speler upspinnen, ...). Zonder 7600 GT boot het geheel perfect.

Nu, waarom ik dit topic open: ik probeer een manier te zoeken om mijn systeem nog enkele weken verder te gebruiken. Ik heb geen reserve AGP kaart meer liggen, en evenmin kan ik hem twee weken missen. En ligt dit überhaupt wel aan de grafische kaart, of moet ik eerder het moederbord verdenken? Kortom, alle reacties zijn welkom :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:37
Mogelijkheid om de 7600GT in een andere PC te proberen ? Zo te horen niet maar zo sluit je wel weer een mogelijkheid uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning