Spdif (DTS en DD) via HDMI

Pagina: 1
Acties:
  • 1.759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik ben hier al een hele tijd mee bezig en kom er echt niet uit. Veel gegoogled, uitgeprobeerd etc. maar helaas zonder resultaat.

Mijn vraag is:

Ik heb een Vaio FZ21Z laptop met een HDMI uitgang. Ik heb hierop een onkyo 605
versterker aangesloten en wil graag een dolby digital/dts stream via HDMI uit de laptop krijgen.
Als ik een dvd film aanzet met Power DVD 7.3 Ultra kan ik mbv de optie 'media informatie' zien dat het audioformaat dolby digital is maar wanneer ik de versterker aansluit via HDMI geeft deze aan dat er enkel stereo PCM geluid uitkomt. Dit kan kloppen aangezien ik bij de audio-instellingen van PowerDVD nergens een optie kan vinden voor spdif passthrough. Ik heb ook vanalles geprobeerd met mkv files in bsplayer icm ac3filter. Ook dit leverde niks op.

Echter, als ik bij de instellingen van de HDMI aansluitingen ga kijken (bij geluid in configuratiescherm) en zowel een dts als dolby digital geluidje afspeel (testgeluidje) dan geeft de versterker dit wel correct aan en hoor ik het ook gewoon correct door de speakers.

Ik vind dit erg raar en weet nu niet waar ik het probleem moet zoeken: geluidskaart? videokaart? Powerdvd? Een zekere codecs?

Normaal vraag ik niet zo snel om hulp maar hier kom ik helaas echt niet uit.

Alvast bedankt _/-\o_

N.B. Ik heb dit topic ook geplaatst bij audio omdat ik niet zeker weet waar het thuishoort.
Het gaat hier om een audio probleem met een laptop waar misschien meer mensen tegenaan zijn
gelopen. Dus hopelijk zit ik hier goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
En je hebt hem alleen via HDMI aangesloten? In Vista moet ik altijd analoog uitschakelen om S/PDIF er door te krijgen, maar ik denk dat dat hier wel goed zit. Probeer eens via het DVD menu het dignaal te wijzigen in DTS voor het afspelen. Verder zou je bv WMP kunnen proberen. Daarmee heb ik zelf via S/PDIF nooit problemen met DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik een TV of versterker (en daarop weer de TV) aansluit dan zie je het beeld verspringen en zie je bij geluid dat ipv de analoge uitgang de HDMI als standaard is gekozen (als je de kabel eruittrekt dan verspringt het weer). Heb namelijk ingesteld dat HDMI de standaard uitgang is voor geluid indien beschikbaar (als de kabel dus aagesloten wordt). Uiteraard heb ik dan ook gewoon beeld op mn HDTV maar terzijde. Het geluid loopt dan gewoon via HDMI en wordt dan netjes ipv via de tv luidsprekers via de versterker speakers afgespeeld alleen het probleem is dat dit PCM stereo geluid is ipv dts/dolby digital.

De DTS optie is bij PowerDVD ook nergens te bekennen helaas.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Je zal het in het DVD menu zelf moeten zoeken. Als je een film in een normale DVD speler gooit dan kun je via het menu ook je audio signaal kiezen. Op die manier kun je he took op je PC proberen. Ver, zoals gezegd, probeer eens een andere speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

CSL --> AUD

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het nu maar even proberen met WinDVD hoewel ik bang ben dat het daar ook niet mee gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55

voodooless

Sound is no voodoo!

Even terugkomen op:
Dat is helaas niet de oplossing. In dat topic gaat het puur om stereo geluid via HDMI. Dat werkt gewoon.
In deze post staat toch echt dat het om 5.1 audio gaat:
The resulting dialog box should show HDMI enabled, so click it and then click the "Set Default" button. Full 5.1 audio should now go out to the TV over HDMI.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
klopt. Dat wordt aangenomen. Helaas heeft diegene er een TV op aangesloten en kan dus onmogelijk daadwerkelijk zeggen of 5.1 werkt. Bij deze, het werkt dus niet. Helaas.

[edit] opgelost :)

Verwijderd in "[Notebook] Nieuwe Sony Vaio VGN-FZ21 Ser..."

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een vraagje:

Als ik de spiderman bluerayfilm wil afspelen heb ik de keuze uit TrueHD en Uncompressed PCM 5.1.
Echter als ik die 2e kies (eerste zal waarschijnlijk zowieso niet over HDMI 1.2 gaan) dan geeft de versterker alleen PCM 48 khz aan. PowerDVD waar ik de film mee afspeel geeft aan dat het LPCM 5.1 is wat volgens mij wel goed is.
Ik kan op de versterker ook nergens multichannel kiezen of iets dergelijks zodat ik gewoon uncompressed geluid krijg over mn speakers (dus niet een of ander surround effectje).

Weet iemand hier iets meer over? Moet ik het probleem in de versterker zoeken of misschien in de geluidskaart?

Alvast bedankt

N.B. PowerDVD staat ingesteld op SPDIF output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem.
Mijn versterker heeft geen hdmi 1.3, dus als ik digitale audio wil gaat dit via toslink of coax.
Echter, mijn TV heeft wel een digitale audio uitgang (toslink). Dus op die manier zou ik met mijn laptop dmv een hdmi kabel alsnog digitale audio naar mijn versterker kunnen krijgen.
Ik weet dat het werkt, want mijn HD-decoder (samsung DCB-H360R) is ook op deze manier aangesloten op mijn versterker. En bij de HD zenders heb ik dan ook Dolby Digital, mijn versterker geeft dit ook aan.

Maar wanneer ik een .mkv bestand met VLC afspeel, en in VLC als audio-apparaat DTS selecteer, dan krijg ik op de een of andere manier toch geen DTS signaal uit mijn versterker. De audio van m'n laptop staat echter wel ingesteld op HDMI-out.
Ik snap niet hoe dit kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

mvg, Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:38

FeaR

In GoT we trust

Er zijn genoeg tv's die van een inkomend Dolby Digital of DTS signaal een digitaal 2.0 signaal maken en dat naar de receiver sturen. Nu kan het dus zijn dat jouw tv gen DTS aan kan en dus ook een ander signaal naar de receiver stuurt. En, weet je zeker dat de laptop wel DTS via HDMI output? Dus kijk eens wat de tv binnen krijgt voor signaal...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Je TV snapt DTS niet. (wat best vaak het geval is)
Test het maar eens met dezelfde setup en dan een AC3 track of een Dolby digital track. De DD track wordt soms ook niet ondersteund maar dan heb je wel een wat oudere budget serie te pakken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1