Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

stand alone character lcd display

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een character lcd besteld blauw/wit 4x20. Die wil ik via de printerpoort aansluiten. Maar zou het ook mogelijk zijn dat je de lcd aanstuurt waneer je de pc aanzet. Dan is de bedoeling, als de pc in de bios is dat op het lcd bijvoorbeeld komt te staan ''boot'' en in het scherm waar je doet aanmelden staat '' log-in''. En als je de pc uitzet er staat ''shutting down''.

Zou ziets mogelijk zijn? heeft iemand dit al en wil uitleggen hoe die gene dat gedaan heeft?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je de pc aanzet, start initieel alleen de BIOS op. Dan zou je in de BIOS een functie moeten hebben die je lcd aanstuurt, en dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Het zou wel kunnen als je lcd aan een aparte printplaat hangt, die je zou kunnen programmeren, maar ook dat is niet echt eenvoudig.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 10:27
Edmin schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:23:
Als je de pc aanzet, start initieel alleen de BIOS op. Dan zou je in de BIOS een functie moeten hebben die je lcd aanstuurt, en dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Het zou wel kunnen als je lcd aan een aparte printplaat hangt, die je zou kunnen programmeren, maar ook dat is niet echt eenvoudig.
Misschien is dit eventueel op te lossen met een PCI PC test kaart?
Deze geeft codes weer en deze kun je weer kunnen gebruiken als input voor een apparte printplaat?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Als je zoiets wil moet je kijken naar iets als een microcontroller (pic of avr oid), daarop software zetten die het lcd aanstuurt, dat aan je compoort oid hangen en op verschillende plekken in je startup iets naar die compoort sturen.

Dan kan het, als hij direct aan je pc zou hangen kan je zoiezo niks laten zien tot je door de bios bent, en daarna alleen als je het os flink aanpast.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

The_Greater schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:27:
[...]

Misschien is dit eventueel op te lossen met een PCI PC test kaart?
Deze geeft codes weer en deze kun je weer kunnen gebruiken als input voor een apparte printplaat?
Ik denk dat deze opossing het meeste kans van slagen heeft; de HEX-waarden vertalen naar een stukje output. Bij de waarde voor "klaar met POST" (meestal FF) laat je 'm overschakelen naar de normale aanstuurpoort.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben het daar niet mee eens, die POST zelf duurt eigenlijk maar 1-2 seconden, daarna gaat hij starten, en in het geval van windows kan het dus nog goed een paar minuten duren voor je een programma kan starten welke er dan andere teksten op kan zetten.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het is misschien het makkelijkst om die post tijd gewoon te timen en dan dat te implementeren in een microcontroller

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dan is het ook zo fake.
dus als ik het goed begrijp wordt het moeilijk zoiets te maken

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Het valt goed te doen, maar dan moet je wel wat ervaring met microcontrollers hebben.
Mijn MSI bordje heeft bijv een bracket met 4 ledjes (heeft een of andere fancy naam waar ik niet op kan komen) wat de boot status aangeeft. Als je ipv die ledjes dat headertje aan een microcontroller knoopt kan je tijdens het booten uitlezen wat je pc aan het doen is, en dat op je LCD'tje zetten.

Om dingen als 'login' op het schem te zetten zou je een programma'tje kunnen schrijven dat als service op de achtergrond start als windows wordt opgestart, en daarmee kijken welke gebruikers ingelogged zijn. Geen gebruikers ingelogged betekent dat je pc net is opgestart, en dus waarschijnlijk op het loginscherm staat.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Diagnostic kaart kopen, hex codes uitlezen met een microcontroller, dan kan je tijdens de POST vanalles weergeven. (als je dat netjes implementeert heb je meteen een hele stoere diagnostics kaart voor als je PC een keer lastig doet)
Als de microcontroller eenmaal code 0xFF doorkrijgt, kan je er van uitgaan dat je OS aan het booten is en kan je dat dus op het scherm zetten. Als Windows eenmaal gestart is zou je een service kunnen laten draaien die bijhoudt of je al ingelogd bent.
Maar ik denk dat je daar behoorlijk wat programmeerkennis voor nodig hebt ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
en dat heb ik helaas niet

Verwijderd

fyi: Er zijn Medion pc's waarbij er een VFD in de behuizing zit gebouwd die ook wanneer Windows niet draait informatie kan weergeven van het systeem. (tijdens bios/booten)

zodra het windows programma gestart is neemt deze de besturing van het scherm over om multimedia info e.d. te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.medion.de/flash/md8800/html/web-Nord/Bilder/Headline-Zeile/display_detailbild.jpg

maybe kan je ergens op het internet vinden wie die interface maakt / verkoopt
Pagina: 1