XFX 8800GT Alpha Dog defect? Of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
[System-specs]
Gigabyte GA-X38-DQ6 met F6B BIOS
Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz/core
XFX 8800GT Alpha Dog (640MHz-stock delivery)
4x 1GB Kingston PC5300
Tagan TG500-U25 voeding
2x WD Raptor 74ADFD op GB36XX-controller / RAID0
Windows XP SP3 / Nvidia WHQL 169.21

[Probleemstelling]
De 8800GT geeft rode artifacts bij het opstarten/draaien van games. Meestal binnen 2 minuten bevriest het beeld met rode artifacts. Geluid en OS draaien wel door (hoor ik en zie ik in mijn logging). Hard reset is enige optie. 3DMark doet het wel vlekkeloos met deze kaart. GPU-temp volgens RivaTuner < 55 graden bij fanspeed 100%.

8800GT teruggeklokt tot onder 620MHz (inclusief de linked frequenties voor de componenten) geeft geen problemen. Geen rode artifacts, geen freezes, 3DMark draait ook hier perfect. GPU-temp volgens RivaTuner < 53 graden bij fanspeed 100%.

[Tot zover getest]
CPU is/lijkt in orde. Prime draait vlekkeloos. BOINC-client draait al weken vlekkeloos. CPU-temps komen niet boven de 50 graden uit, met dank aan een Arctic Freezer Pro met een druppeltje Arctic Silver.

Geheugen lijkt het probleem ook niet. Wordt netjes gedetecteerd in de BIOS en krijg de default-timings toegewezen die door Kingston gedefinieerd zijn. MemTest86 al meerdere keren gedraaid; geen geen meldingen van errors. Door beperkingen in XP ziet het OS maar 3.5GB maar dat terzijde.

HDD's laten checken met CHECKDSK, met Diskeeper, met HDTune; geen errors gedetecteerd.

En ja, de 8800GT lijkt goed te werken bij onderklokken naar 619MHz of minder.

[Vraagstelling]
XFX-support geeft als enige antwoord dat dit kan worden veroorzaakt omdat mijn PSU een afwijking heeft op bepaalde voedingslijnen van meer dan 3%. Dat valt niet binnen de specificaties van de GPU en daarom crasht 'ie. Dit lijkt mij een non-argument aangezien de GPU niet crasht bij voedings-afwijkingen van meer dan 3% bij mindere clockspeeds op de gehele VGA-kaart. De ATX-specificatie voor PSU's rept over 5% max. en tot 10% tijdens torture-testing (revisie 2.2 / Maart 2005).

Wie heeft een idee of/wat ik nog moet/kan testen om inderdaad de kaart "defect" te testen en dus een zeer gegronde case richting XFX te maken voor een volledige/kostenloze RMA?

[ Voor 2% gewijzigd door MAX3400 op 09-01-2008 14:16 . Reden: Kleine tikfouten & ATX-specs ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 10:53
Met XFX heb je in principe niets te maken, alleen met de shop.
Nadeel is dat het een combinatie van factoren kan zijn en dat hij in een andere pc wel kan werken
Zou zowiezo eens contact opnemen met de shop.

[ Voor 12% gewijzigd door Vandread op 09-01-2008 15:33 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

als de kaart gewoon goed werkt bij een underclock van de standaard clocks (door de fabrikant gespecificeerd), en de temperatuur is niet een issue (testen met tafelventilator voor je pc), en je voeding wijkt niet meer dan 5% af wat het geval niet is, dan is XFX hiervoor aansprakelijk.

ik zou het advies van Vandread opvolgen, de shop bellen en vragen hoe dit het snelst en gemakkelijkst afgehandeld kan worden. maar als de kaart niet kan draaien op de gespecificeerde snelheden, dan is en blijft de fabrikant aansprakelijk en kom je gewoon in aanmerking voor een nieuw exemplaar.

als je kaart artevarcts geeft bij manuele overklock, dan is de fabrikant uiteraard niet aansprakelijk...

-_-

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:19:als je kaart artevarcts geeft bij manuele overklock, dan is de fabrikant uiteraard niet aansprakelijk...
De artifacts beginnen al bij 620MHz en dat is 20MHz onder de fabriek-specificaties. Dus ja, je zou kunnen denken dat RMA de enige optie is. Snap alleen niet waarom 3DMark wel netjes werkt maar verder geen enkel spel (zowel recent als wat ouder) en dus een freeze veroorzaakt.

Zal vanmiddag/morgen eens contact zoeken met de leverancier; misschien dat ze hier iets over weten (als in; ik weet dat ze in de week voor kerst een kleine 90 stuks van die specifieke kaart hebben uitgeleverd).

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 09-01-2008 16:22 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18

M2M

medicijnman

MAX3400 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:21:
[...]

De artifacts beginnen al bij 620MHz en dat is 20MHz onder de fabriek-specificaties. Dus ja, je zou kunnen denken dat RMA de enige optie is. Snap alleen niet waarom 3DMark wel netjes werkt maar verder geen enkel spel (zowel recent als wat ouder) en dus een freeze veroorzaakt.

Zal vanmiddag/morgen eens contact zoeken met de leverancier; misschien dat ze hier iets over weten (als in; ik weet dat ze in de week voor kerst een kleine 90 stuks van die specifieke kaart hebben uitgeleverd).
het laatste wat ik me kan bedenken is het testen van verschillende drivers, of even een 2e schone windows installatie doen op een verse partitie of andere schijf en hier even snel (nou ja, een avondje) testen of de problemen voorkomen. Anders zit er volgens mij niet veel meer op dan RMA-en.

-_-

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-04 10:19
Enige wat ik kan aanraden is dat je het afhandeld met de shop waar je hem gekocht hebt.

Mijn ervaring met RMA van XFX:
Hufterige praktijken, waarbij ze alles uit de kast halen om je maar geen nieuwe kaart te geven, ook al heb je gegronde redenen voor RMA.

Heb jaar geleden mot met ze gehad om twee defecte 7900 GT's . Rechtsbijstand moest er helaas aan te pas komen :(

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Update: gisteren de shop gemaild met mijn verhaal en gevraagd of ik met mijn systeem langs kan komen om het probleem te laten zien. Vonden ze geen probleem en gaven zelfs aan waar ik kon parkeren (want no-car-zone) en mogelijke boete-bedragen ter plekke.

Helaas zit ik even met werk in mijn maag dus kan niet snel langs. Dus mocht iemand nog ideeen hebben waar ik nog naar kan kijken ondanks mijn startpost, dan hoor ik het graag.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

ten eerste moet ik zeggen dat ik vind dat je echt een goeie startpost hebt gemaakt. heel duidelijk in kopjes aangegeven wat het probleem is, welke dingen je allemaal geprobeerd hebt etc. d:)b

Ik denk sowieso niet dat eender welk A-merk voeding ook maar zomaar als argument gebruikt zou kunnen worden door XFX of wie dan ook, om te zeggen dat dat over de specs van de GPU heen gaat....wat een onzin. Maar goed dat je toch gekeken hebt op de voeding.
Men wijst graag met de vinger naar anderen, al is het om je klacht nog even uit te stellen zeg maar.

Tagan heb ik zelf ook gehad en daar was ik enorm tevreden over. De chip is en blijft van nVidia, vreemd dat XFX zegt dat die voeding-afwijking dan niet met de specs van de (nVidia) GPU overeenkomt....yeah right :X

Als XFX op 640 levert, dan moet ie ook op 640 draaien en ook niet pikken dat als ze zeggen dat je op 619 moet gaan draaien. Je hebt een product dat niet "naar behoren" werkt en dan heb je gewoon recht op een nieuwe.

Je moet idd naar de winkel terug gaan, en met jouw onderzoeken en bereidwilligheid om met pc en alles langs te komen zou dat geen probleem moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.

[ Voor 22% gewijzigd door Deathchant op 10-01-2008 14:24 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
Deathchant schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 14:19:
ten eerste moet ik zeggen dat ik vind dat je echt een goeie startpost hebt gemaakt. heel duidelijk in kopjes aangegeven wat het probleem is, welke dingen je allemaal geprobeerd hebt etc. d:)b

Ik denk sowieso niet dat eender welk A-merk voeding ook maar zomaar als argument gebruikt zou kunnen worden door XFX of wie dan ook, om te zeggen dat dat over de specs van de GPU heen gaat....wat een onzin. Maar goed dat je toch gekeken hebt op de voeding.
Men wijst graag met de vinger naar anderen, al is het om je klacht nog even uit te stellen zeg maar.

Tagan heb ik zelf ook gehad en daar was ik enorm tevreden over. De chip is en blijft van nVidia, vreemd dat XFX zegt dat die voeding-afwijking dan niet met de specs van de (nVidia) GPU overeenkomt....yeah right :X

Als XFX op 640 levert, dan moet ie ook op 640 draaien en ook niet pikken dat als ze zeggen dat je op 619 moet gaan draaien. Je hebt een product dat niet "naar behoren" werkt en dan heb je gewoon recht op een nieuwe.

Je moet idd naar de winkel terug gaan, en met jouw onderzoeken en bereidwilligheid om met pc en alles langs te komen zou dat geen probleem moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Word... heb zelf ook vreselijke ervaringen bij XFX wat betreft RMA.
T is goed spul dat goed werkt.. maar ALS het kapot gaat ben je de lul.

Ze zijn een stelletje vieze zeikerds.

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Pagina: 1