Ubuntu server auto shutdown

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek hoe ik m'n server iedere dag om een bepaald uur kan uitschakelen.

Het commando om uit te schakelen is " sudo shutdown now -h " .. dit werkt mits de interractie dat ik m'n passwoord intyp.

Hoe zorg ik ervoor dat dit iedere dag op een bepaald uur gebeurd zonder interractie van een gebruiker?

Dus de pc start op, er wordt niet ingelogd, en er zou automatisch moeten afgesloten worden..

Kan dit?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:01
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:13:
Hallo,

Ik ben op zoek hoe ik m'n server iedere dag om een bepaald uur kan uitschakelen.

Het commando om uit te schakelen is " sudo shutdown now -h " .. dit werkt mits de interractie dat ik m'n passwoord intyp.

Hoe zorg ik ervoor dat dit iedere dag op een bepaald uur gebeurd zonder interractie van een gebruiker?

Dus de pc start op, er wordt niet ingelogd, en er zou automatisch moeten afgesloten worden..

Kan dit?

Alvast bedankt
Een cron-job toevoegen voor de root gebruiker (sudo crontab -e)
Je kan zelf op google wel vinden hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Orillion,

Opgelost via een cron:

code:
1
sudo crontab -e

daarna het volgende plaatsen in de cronfile

code:
1
00 18 * * * /sbin/shutdown -h now

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Het is netter om niet 'now' op te geven, maar een tijd mee te geven (zie man shutdown). Als je bijvoorbeeld 15 opgeeft, dan worden eventueel ingelogde gebruikers netjes gewaarschuwd dat het systeem over 15 minuten down gaat. Die waarschuwing wordt dan om de zoveel tijd herhaald tot het moment daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

Best wel mooi voor een thuisserver :)
Het automatisch opstarten kan je regelen via de BIOS en het afsluiten dat via het OS (crontab doet dit in dit geval) :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]