[Indesign] Ontwerpen product catalogus. Hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Ik moet binnenkort een catalogus maken van een 5000 tal artikels. Bronfiles: Excel file en een reeks foto's. Het is zo dat ik een nogal multifunctionele job heb, vooral webdesign en IT. En af en toe ook drukwerk zoals flyers, folders enzovoort. Tot op heden heb ik nog nooit een brochure gemaakt. Ik sta dus opnieuw voor een uitdaging die ik zeker niet van me af wil schuiven! Iemand anders de opdracht laten doen, is geen optie :)

We hebben onlangs de nieuwe Adobe Indesign CS3 in ons bezit. Alleen is het zo dat ik door zelfstudie de basis van Indesign onder de knie heb zodat ik moeiteloos m'n vorige DTP opdrachtjes kon uitvoeren. Het spreekt voor zich dat bij het ontwerpen van een cataloog ik geen 5000 artikels wil layouten. Ik ben dus op zoek naar een vorm van automatisatie.

Heb ondertussen wat gegoogled op begrippen zoals "database publishing", Indesign XML / acces db enzovoort. Maar meestal krijg ik dure plug-ins voorgeschoteld die, aangezien deze eenmalige opdracht, een dure oplossing is.

Van zodra ik van start ga met de opdracht, zou ik de excel file importeren in een access db en een bijkomende tabel aanmaken waarin ik het path naar de afbeelding opgeef.

Mijn vraag naar jullie: Kan ik adhv deze database op een relatief eenvoudige manier deze data geimporteerd krijgen in Indesign CS3? Ik zeg er alvast bij dat ik niet in staat ben om in een soort VB code iets dergelijks te programmeren. Misschien beperkt deze handicap mij tot de aanschaf van een dure plugin? Het is niet zo dat zoiets ingebouwd zit in Indesign CS3 zelf?

Hopelijk kan iemand mij dit ietwat toelichten? Ik verwacht geen kant en klaar 'hoe-maak-ik-een-catologus-for-dummies' antwoord, enkel informatieve replies zodat ik meer klaarheid zie en m'n opdracht binnenkort tot een goed einde kan brengen.

Alvast bedankt!

Grtjs
Woutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je gebruikt wel hele bijzondere kreten om te zoeken terwijl vaak the obvious al genoeg kan zijn ;)

[google=indesign import from excel]

Daarnaast kan je lezen in Waar hoort mijn topic? waar je topic dus hoort en geef ik deze een schopje naar GFX :)

[ Voor 36% gewijzigd door BtM909 op 09-01-2008 12:27 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, mijn excuses. Ik had per toeval een paar Indesign topics gelezen die blijkbaar ook in het verkeerd forum werden gepost. Zal er voortaan op letten!

Bedankt trouwens voor de link, die neem ik dadelijk even door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, hou je voorlopig maar daarmee bezig :P dat lijkt me al moeilijk genoeg.

Maar tegen de tijd dat je de brochure echt gaat maken, neem dan even contact op met je drukker hoe hij alles aangeleverd wil hebben. Denk aan extra snijmarge (afloop) , kleuren etc.. Dat kun je overigens ook hier vragen, maar drukkers hebben toch vaak persoonlijke voorkeuren.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eerst proberen m'n Excel op een correcte wijze in Indesign te krijgen. Data merge lijkt me hiervoor geschikt. Daar geraak ik wel wijs uit. Misschien een tip waarop ik moet zoeken om bvb. van een "image path" veld effectief ook de foto te placen?
Edit: Laat maar, eerst die data merge goed bekijken, hoogstwaarschijnlijk vind ik daar m'n antwoord.
Edit2: "The data source file can also include text or paths that refer to images on disk." ja dus :)

Betreft marges, afloop enzovoort. Regel ik achteraf wel met de drukker eens ik dat data import gedeelte beheers en effectief gestart ben met het ontwerp van de catalogus. Thx om hierop te wijzen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok. De basis van die data merge heb ik onder de knie. Heb zopas van m'n excel file een leesbare csv file gemaakt met @foto path naar de artikel afbeeldingen.

Ik merkte op dat wanneer je meerdere artikels (records) op 1 pagina wenst, je enkel 1 record moet aanmaken en daarna kiezen voor "Multiple Records" per document in het Records tabladje.

Nu is het zo dat alle artikels tot een bepaalde categorie horen. Bedoeling is nu om mijn pagina's in te delen per categorie en deze categorie dan ook telkens bovenaan de pagina te vermelden.

Misschien kan iemand mij verduidelijken hoe dit precies in elkaar zit?

Aangezien ik zo te zien niet op beide pages én masterpage placeholders kan plaatsen, weet ik niet onmiddellijk hoe ik dit moet aanpakken. Ik kan natuurlijk wel per categorie een pagina aanmaken en manueel de categorie in een bijhorende masterpage toevoegen. Maar dat lijkt me nogal omslachtig als je met ~50 categorieën werkt.. niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zou ook 50 excelfiles aan kunnen maken en dan ze stuk voor stuk importeren, dan weet je ook dat ze per categorie na elkaar komen.

Maak je er nu tussendoor nog een database van? Zo ja dan zou je een categorie-veld toe kunnen voegen. Zo nee, dan moet je je Excelfile gaan splitsen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De categorie heb ik als veld in m'n csv file zitten. Zonet de persoon gesproken die de stock beheert. Zal maximum 20 categorieën bevatten. Manueel is dus geen probleem.

Zoals je suggereert kan ik 20 aparte csv files aanmaken. Elk met hun eigen masterpage waarin ik dan de categorie manueel toevoeg.

Hoe die masterpages precies werken, moet ik ook nog eens bekijken maar daar geraak ik wel wijs uit.
Pagina: 1