Toon posts:

Exchange en SQL op 1 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort moet er binnen het netwerk een nieuw pakket worden geinstalleerd tbv de tijdsregistratie.
Dit pakket bestaat uit 3 onderdelen:
Client Applicatie
MSSQL Database
Communicatie pc (communiceert met de klokterminals)

Op het moment heb ik een server draaien met MSSQL 2005 STD SP2 waarop de database van een maatwerk backoffice pakket draait. Server 4:

Server 1: DC
Server 2: Terminal server
Server 3: Exchange Server
Server 4: Database Server
Server 5: Additional DC

Eigenlijk heb ik liever niet dat op Server 4 nog andere databases bij worden geplaatst omdat we juist de database van het backoffice pakket vanwege performance problemen dedicated op deze server draaien.

Nu vroeg ik me af of Exchange en MSSQL samen gaan op 1 server.
Ik zit er dus aan te denken om de database van het nieuwe tijdsregistratiepakket op Server 3 te gaan draaien.

Specs Server 3:
P4 2.8Ghz / 4GB ram
Win Server 2003 SP2
Exchange Server 2003 SP1
+/- 20 mailboxen

Wat zeggen jullie? Gaat dit problemen geven of moet dit gewoon kunnen? Volgens de leverancier van het tijdsregistratiepakket tilt dit niet te zwaar aan de server.

Of is het zelfs raadsaam om een aparte server hier voor in te richten? Dit geniet niet mijn voorkeur omdat dit een extra investering oplevert en ik het gevoelsmatig zonde van het geld vind om alleen dat pakketje daarop te draaien.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:17

lier

MikroTik nerd

In jouw geval zou ik (als het pakket inderdaad niet te zwaar is) de dedicated SQL server doos pakken om de database op te draaien.

Kan het applicatie deel op een andere server draaien, of is het alleen client site ?

Misschien kan je een inschatting geven de huidige belasting van deze SQL doos en de requirements van het pakket voor wat betreft het database deel ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:55

Arno

PF5A

Ik heb laatst vergelijkbare informatie nodig gehad en heb gevonden dat MSSQL en Exchange op één server niet wordt ondersteund door Microsoft.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Wij draaien hier al jaren Exhange server en MSSQL 2000 op 1 server en nog nooit problemen mee gehad.
WIj draaien: SQL 2000, MS Exchange 2003, Multivers en Goldmine op 1 server met 3gb geheugen en werkt als een trein...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:17

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:51:
Wij draaien hier al jaren Exhange server en MSSQL 2000 op 1 server en nog nooit problemen mee gehad.
WIj draaien: SQL 2000, MS Exchange 2003, Multivers en Goldmine op 1 server met 3gb geheugen en werkt als een trein...
Ondersteuning versus praktijk...?
Verder is de Small Business Server versie de enige ondersteunde omgeving waarbij je bijvoorbeeld ISA, Exchange en SQL kan combineren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:51:
Tja, nou is SQL2000 nogal onderbemeten en Goldmine zeker geen zware database maar mijn eigen ervaring (met SQL2000 en SQL2005) en de wat grotere/zwaardere databases, is dat je dat beter niet op een server samen met Exchange wil zetten.

Nou zijn de specs van de topicstarter relatief voldoende voor het aantal mailboxen maar afhankelijk van hoe je SQL inricht of wil aanbieden, kan ik me zomaar voorstellen dat het RAM-geheugen terugloopt naar 0 en dat paging gaat optreden; iets wat je liever niet wil gezien de functies van de server.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:13
Arno schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:45:
Ik heb laatst vergelijkbare informatie nodig gehad en heb gevonden dat MSSQL en Exchange op één server niet wordt ondersteund door Microsoft.
Ze verkopen het wel. SBS.

Alles hangt van de de capaciteiten van het systeem en de belasting. Een goed geconfigureerde Exchange server kan best wel op een multi-core / multi-cpu systeem gecombineerd worden met een niet al te zwaar belaste SQL server.

En als ze beiden niet goed geconfigureerd zijn, proberen ze beiden het *hele* geheugen te gebruiken. Dat wordt geen feest.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

SBS is dan ook de uitzondering waar Exchange en SQL op dezelfde server wel ondersteund wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 12:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:04:
SBS is dan ook de uitzondering waar Exchange en SQL op dezelfde server wel ondersteund wordt.
Hhhmm...wij draaien de standard edition met SP1 van W 2k3...Maar wij ondersteunen het zelf en niet door microsoft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 12:12 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:40:
...
Eigenlijk heb ik liever niet dat op Server 4 nog andere databases bij worden geplaatst omdat we juist de database van het backoffice pakket vanwege performance problemen dedicated op deze server draaien.
...
Maar dat is nog niet de reden waarom je server 4 niet zou kunnen kiezen. Zit die server al te zweten ofzo? Een tijdsregistratiesysteem lijkt mij niet echt boeien en zal echt niet veel slurpen (tenzij er planning bij zit, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen dat bij automatische herplanningen enzo er een flinke load bij zou komen).

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties!

Het risico van het draaien van SQL op de Exchange server vind ik te groot.
Nou zijn de specs van de topicstarter relatief voldoende voor het aantal mailboxen maar afhankelijk van hoe je SQL inricht of wil aanbieden, kan ik me zomaar voorstellen dat het RAM-geheugen terugloopt naar 0 en dat paging gaat optreden; iets wat je liever niet wil gezien de functies van de server.
Ik denk dat er dan toch maar voor ga om em op server 4 bij te plaatsen.
Deze staat niet te zweten en als er "heftige" bewerkingen plaats moeten vinden binnen het tijdsregistratiepakket dan moeten ze dit maar in een tijdsplanning af gaan stemmen met de gebruikers van het backoffice pakket.
Pagina: 1