opstarten vanaf CF/SD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CvanI
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01-2017
Weet iemand of het mogelijk is:
- Om van een IDE CF, SATA CF of IDE SD converter gebruik te maken om een snelle opstartpartitie te installeren?
- of dit ook daadwerkelijk werkt?

CvanI

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat heb je gevonden en wat werkte hier niet aan?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Dit zou in princiepe gewoon moeten werken. Ik weet niet wat je erop wilt installeren? Windows? Ik zou wel oppassen hoor. De meeste ComactFlash kaartjes zijn niet zo heel snel. Dus om de snelheid moet je het denk ik niet doen :)

• CvanI
Nou, als je een beetje rondkijkt op het net zijn er veel verschillende ervaringen met dit soort apparaatjes. Van heel slecht tot heel goed ervaringen. Bottleneck is idd vaak de CF kaart. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die het al een keer geprobeerd hebben.
Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn om je PC op deze wijze te versnellen, alleen de praktijk is soms net ff anders. Bijvoorbeeld: hoe gaat windows de nieuwe schijf zien? Gewoon als een harde schijf? Kun je er een opstartpartitie van maken? Of bv tijdelijke internetbestanden op zetten?
Zelf denk ik om een keer een SATA CF converter te installeren. En maar te gaan testen.

CvanI

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De CFkaart wordt gewoon gezien als disk, je zou er ook van moeten kunnen booten (hij hangt immers gewoon aan je IDE controller).

Je kunt ook wachten op nieuws: Compactflash krijgt sata-interface deze dingen, zijn een stukje sneller (theoretisch). Zou je daar evt een aantal van aan een RAIDcontorller kunnen hangen, dan is de doorvoer nog wel te doen denk ik.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het mogelijk door bijvoorbeeld de swapfile ed. op een normale harddisk te plaatsen er toch voor te zorgen dat de performance goed is? Dus dat hij alleen boot ervanaf en daarna vanuit het ram werkt ofzo?
deze dingen zijn ook wel interessant, kunnen rechtstreeks op de ide poort.
Afbeeldingslocatie: http://www.bestelict.nl/Pictures/190/173173.jpg
(http://www.bestelict.nl/p.../%20Vast%20station%20.htm)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:04
Terw_Dan schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:57:
Je kunt ook wachten op nieuws: Compactflash krijgt sata-interface deze dingen, zijn een stukje sneller (theoretisch). Zou je daar evt een aantal van aan een RAIDcontorller kunnen hangen, dan is de doorvoer nog wel te doen denk ik.
Ik heb hier ooit een paar tests mee gedaan (4xCF in Raid0 met een simpel raid controllertje), het grote probleem met CF kaarten t.o.v. echte harddisks is het ontbreken van cache geheugen. Ik denk dat het pas gaat werken als je een RAIDcontroller met geheugen hebt, anders zit je echt vast aan de doorvoer van de kaartjes en krijg je het gewoon niet echt goed.

• CvanI
Hmm, bedankt voor de info.
Is dat ook een probleem wanneer je een opstartpartitie of bv het wisselbestand op de CF zet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CvanI schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:45:
Hmm, bedankt voor de info.
Is dat ook een probleem wanneer je een opstartpartitie of bv het wisselbestand op de CF zet?
Uiteraard, want dan heb je nog steeds geen buffer voor die dingen. Dus wat je er ook mee doet, je blijft wachten tot de drive klaar is om te gaan schrijven, hij kan het niet alvast in een buffer wegzetten.
Zelf heb ik het nooit geprobeerd, maar DaCoTa heeft het dus wel getest zoals je hierboven kunt lezen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:48
Ik gebruik zelf een CF kaartje in een CF > IDE adapter voor mijn hobby micro PC. Debian erop gezet maar echt snel draaien doet het niet (niet dat het echt nodig is voor wat ik er mee doe). Bij mij heeft dit echter te maken met het feit dat het in PIO draait, en een 533MHz C3 CPU heeft.

DMA ondersteund de CF > IDE adapter niet geloof ik. Mocht je aan zoiets beginnen let daar in ieder geval wel op. Ook op het feit of het kaartje DMA ondersteund of niet.
Pagina: 1