[XP/2003] Active Desktop & GPO

Pagina: 1
Acties:
  • 690 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beste Tweakers,

Kort geleden hebben we op school de veeg gehaald door al onze policy's. Vele daarvan waren totaal zinloos en werden overruled.
We hebben nu een hele overzichtelijke set policy's. Op alle werkstations een op computer-niveau ingestelde policy en voor alle gebruikers een op user-niveau ingestelde policy. Alles werkt prima.

In de gebruiker-policy staat ook de bureaubladachtergrond opgenomen.
Deze achtergrond is een BMP-bestand dat automatisch vanaf de server naar elk werkstation wordt gekopieerd en lokaal opgeslagen, dat werkt perfect.

De volgende dingen voor de bureaubladachtergrond zijn ingesteld:
- User Configuration\Administrative Templates\Desktop\Active Desktop\Enable Active Desktop: enabled
- User Configuration\Administrative Templates\Desktop\Active Desktop\Disable all items: enabled
- User Configuration\Administrative Templates\Desktop\Active Desktop\Prohbit changes: enabled
- User Configuration\Administrative Templates\Desktop\Active Desktop\Active Desktop Wallpaper:
"C:\windows\web\wallpapers\desktop.bmp" (de file staat lokaal opgeslagen op elk werkstation).

Het probleem is dat nu iedereen aan de linkerkant van het scherm een hele irritante sidebar krijgt waarin o.a. mappen kunnen worden aangemaakt. Het doet me denken aan de maptaken in oa "Deze Computer". Ook krijgen ze de melding dat het Active Desktop HTML bestand niet kan worden gevonden...
Als ik de Active Desktop-policy disable is de sidebar weg maar dan doet de achtergrond het ook niet.

Ik heb me reeds rotgezocht op dit forum en op tal van andere fora maar kan zo direct geen werkende oplossing vinden. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Je wil active desktop dus juist niet aan hebben. Dat is een HTML pagina ipv een bitmap.
blaat.

Ik snap het nu ;) Vind het maar een vaag systeem.

Zou zelf wellicht disable active desktop en prevent changing wallpaper aanzetten en dan via de registry de juiste wallpaper invullen (vreemd dat gewone wallpaper niet in de policies staan).

[ Voor 60% gewijzigd door _H_G_ op 09-01-2008 12:02 ]

• Pingelmonster
  • Niet online
_H_G_ schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:57:
Je wil active desktop dus juist niet aan hebben. Dat is een HTML pagina ipv een bitmap.
blaat.

Ik snap het nu ;) Vind het maar een vaag systeem.

Zou zelf wellicht disable active desktop en prevent changing wallpaper aanzetten en dan via de registry de juiste wallpaper invullen (vreemd dat gewone wallpaper niet in de policies staan).
Dat zou evt. een optie kunnen zijn als het mogelijk is om snel een registerwijziging door te voeren middels een policy, kan dat?

Ondanks het feit dat er wellicht andere oplossingen zijn blijf ik het raar vinden dat het niet kan op de "usual" manier via de Active Desktop-policy.

Iemand nog andere ideën?

Verwijderd

Je kunt zelf de group policies uitbreiden met .adm bestanden (administrative templates). Daarmee kun je bijna elke registry key die je wilt besturen. Als je in de GP editor zit kun je met rechts op "administrative templates" klikken, dan toevoegen kiezen en het .adm bestand kiezen. Er verschijnt dan een nieuwe categorie met je instellingen in de group policy.

Hier een voorbeeld voor de wallpaper (uit een MS technet artikel, je kunt dit in een .txt plakken en .adm noemen):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
CLASS USER 
CATEGORY !!DesktopLockDown 

KEYNAME "Software\Policies\System" 
   POLICY !!Wallpaper    
    EXPLAIN !!Wallpaper_Explain 

PART !!Wallpaper_Tip1       TEXT 
     END PART 

PART !!Wallpaper_Filename   EDITTEXT 
        VALUENAME Wallpaper 
        MAXLEN 60 
     END PART 

END POLICY 

END CATEGORY 

[strings] 
DesktopLockDown="Desktop Settings" 
Wallpaper="Desktop Wallpaper" 
Wallpaper_Explain="Used to set the desktop wallpaper" 
Wallpaper_FileName="Filename" 
Wallpaper_Tip1="Specify UNC Path for selected wallpaper"

P.S. Er zijn dus twee mogelijkheden voor de wallpaper.
Deze (hkcu\software\policies\system\wallpaper) werkt ook als Active Desktop uitstaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2008 14:31 ]

• _H_G_
Pingelmonster schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 13:24:
[...]
Dat zou evt. een optie kunnen zijn als het mogelijk is om snel een registerwijziging door te voeren middels een policy, kan dat?
Kan, maar zie net op http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_21392666.html dat jouw instellingen toch gewoon zouden moeten werken.

Klinkt alsof je bmp als achtergrond wordt gebruikt en een foutieve active desktop er overheen wordt geplakt (geen idee waar die ingesteld is).

De policy Allow only bitmapped wallpaper al gebruikt?

• Pingelmonster
  • Niet online
_H_G_ schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:31:
[...]

Kan, maar zie net op http://www.experts-exchan...ems/WinXP/Q_21392666.html dat jouw instellingen toch gewoon zouden moeten werken.

Klinkt alsof je bmp als achtergrond wordt gebruikt en een foutieve active desktop er overheen wordt geplakt (geen idee waar die ingesteld is).

De policy Allow only bitmapped wallpaper al gebruikt?
Nee die policy heb ik nog niet gebruikt, even proberen...
Edit: Nee, policy werkt niet. De oplossing die CyrusIII me bood lijkt me wel wat, alleen kon de GP editor de .adm-file niet importeren...ga er even mee aan de slag

[ Voor 13% gewijzigd door Pingelmonster op 09-01-2008 15:16 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tenslotte: o zo belangrijk, maar compleet ontbrekende informatie: wat is het client OS in dit verhaal?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag hoor maar waarom wil je het configureren onder "HKCU"? Meer specifiek; als in je Machine-policies andere settings niet bestaan (als zijnde "Not Configured"), dan wil dat wel eens bijten.

Je zou het kunnen testen door 1 client-PC tijdelijk in een andere/nieuwe container te hangen, daar een Machine-policy op aan te maken en je settings te configureren in een nieuwe policy. Misschien trouwens ook een idee om je wallpaper op een $-share weg te zetten ipv lokaal.

*edit*
Machine-settings hebben precedence over user-settings in een aantal gevallen.
Zie je nog rare dingen staan in een gpresult ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 09-01-2008 18:09 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pingelmonster
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 18:03:
Tenslotte: o zo belangrijk, maar compleet ontbrekende informatie: wat is het client OS in dit verhaal?
Helemaal vergeten, excuses. Het gaat om XP-clients die worden aangestuurd door Windows Server 2003 Ent.

• _H_G_
en je oorspronkelijke policies, maar dan met een jpg ipv een bmp?
Pagina: 1