Nieuwe server: 2000 ->2003

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Na veel zoeken en lezen dan toch maar hier mijn vraag even stellen.

We hebben hier al een 4tal jaar een windows 2000 server draaien, met een 50tal clients.
Nu heb ik vorige maand een nieuwe server laten leveren, en de installatie van windows 2003 is momenteel aan de gang.

De eerste server (win 2000) draait enkel Active Directory en fileserver. Bedoeling is dat de nieuw alles overneemt.
Ik ben al enkele weken aan het testen geweest in Virutal Pc om dit alles voor te bereiden. Toch lukt het me niet.

Hoever geraak ik?
Ik kan komen tot de opstelling waar de nieuwe server secondary domaincontroller is.

Wat kan ik niet?
Het ontkoppelen van de eerste server, en de 2de, nieuwe server promoveren tot primary.

Wat al geprobeerd?
1de pc uitschakelen en de 2de pc het fixed ip van de eerste geven. Lijkt niet te lukken.
Ik lees veel over die FSMO rollen dat je moet overzetten, maar kan niet vinden hoe dit exact te doen.
Is het mogelijk om een system state van de 2000 te nemen, en die op de 2003 te plaatsen?

Ik ben dus op zoek achter een stappenplan om het ontkoppelen van de eerste server, en de 2de, nieuwe server promoveren tot primary te kunnen voltooien.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hanzer schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:16:
Ik ben dus op zoek achter een stappenplan om het ontkoppelen van de eerste server, en de 2de, nieuwe server promoveren tot primary te kunnen voltooien.
Ik kan me niet voorstellen dat je deze gemist zou hebben

Microsoft Technet - Decommissioning a Domain Controller

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-02 14:26

CAP-Team

XBL: CAPTeam

- Zorg dat nieuwe server Global Catalog heeft
- In Active Directory users and Computers kun je de rollen overdragen van de oude naar de nieuwe server.
- Zorg dat de AD en DNS gerepliceerd zijn
- Als de nieuwe server alle rollen heeft (AD, DNS) kun je de oude server demoten

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• hanzer
  • Niet online
Installatie is zojuist voltooid.
Ik ga hem nu secondary AD maken, en dan kan het feest beginnen.
Vanaf dan zullen de problemen wel komen.
Die global catalog heb ik juist opgezocht. Lijkt simpel.

Bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hanzer schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 09:16:
Wat kan ik niet?
Het ontkoppelen van de eerste server, en de 2de, nieuwe server promoveren tot primary.
Je volgorde is verkeerd om :)
nieuwe server promoten, repliceren, rollen overzetten, GC overzetten, repliceren, shares uitfaseren op oude server, demote oude server, zooi opruimen, uit domain halen en dan afvoeren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

alt-92 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:57:
[...]

Je volgorde is verkeerd om :)
nieuwe server promoten, repliceren, rollen overzetten, GC overzetten, repliceren, shares uitfaseren op oude server, demote oude server, zooi opruimen, uit domain halen en dan afvoeren.
+ een Forest en Domain prep aangezien er een schemauitbreiding dient plaats te vinden.

Leesvoer: How to upgrade Windows 2000 domain controllers to Windows Server 2003

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hanzer
  • Niet online
kga morgen weer verder doen aan die situatie.
Maar ondertussen is de primary server zijn dns omzeep. Alles is daar gewoon leeg, en service stond uit??

Begint dus inderdaad tijd te worden om de boel over te zetten...

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 16:47
Ga je toch even waarschuwen aangezien ik zenuwentrekjes krijg als ik bovenstaande lees. Maak, als je meerdere dagen over bovenstaand project gaat goed van beide servers een back-up, system state etc.

Een DCPROMO geven is en blijft definitief en kan niet worden terug gedraait. Indien jij de FSMO rollen niet hebt omgezet en DCPROMO kan om welke reden te taken niet overzetten naar de nieuwe server heb je een groot probleem. (Hoop te minste dat je met loskoppelen niet alleen uitzetten bedoeld, want de oude server zal je wel moeten weg schijven uit het domein)

Er zijn veel goede SIDS op internet welke stap voor stap doornemen wat en hoe je het moet doen. Ga niet lopen kloten als je niet weet wat je doet, want je leidinggevende zal niet blij met je zijn :)

Wilde altijd al iets over computers weten

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SirDarkAngel schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:59:

Een DCPROMO geven is en blijft definitief en kan niet worden terug gedraait. Indien jij de FSMO rollen niet hebt omgezet en DCPROMO kan om welke reden te taken niet overzetten naar de nieuwe server heb je een groot probleem.
Valt wel iets mee. Tijdens het demoten van een DC gaat deze altijd eerst nog een replicatieslag uitvoeren en indien hij een FSMO-rol houder is deze rol overdragen naar een andere DC.

Lukt dit proces niet, dan gaat de DC niet verder met het demoten. (daar is de /forceremoval switch voor om alsnog het demoten af te dwingen).

Ben het verder wel eens met je post overigens. :) Neem eerst de benodigde guides door en maak backup's!

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hanzer
  • Niet online
hebben zojuist deze handelingen gedaan:

- nieuwe server in domein gezet
- op oude server de adprep gedaan (forest en domain)
- nieuwe server additional AD gemaakt (domain controller).
- Bij Sites en Services bij de 2de server "Global catalog" ingeschakeld, en bij de 2de utgeschakeld
- Onder "Operations master" in Active Directory users en computers die 3 rollen overgezet (door simpel op die knop "change" te drukken.
- DNS geinstalleerd

We gaan dadelijk de oude server eens netwerk unpluggen en dan een nieuwe laptop proberen toe te voegen. Als dat lukt, zou het in orde moeten zijn?
Klopt het wat ik hierboven allemaal vertel?

Dan gewoon de shares even overzetten op de pc's (dit lijkt me haalbaar :-) )

//als laatste test ga ik de oude server netwerkkabel uittrekken, op de nieuwe een nieuwe user aanmaken, en proberen aan te loggen met deze user.
Dan zou alles toch moeten werken?

• hanzer
  • Niet online
Nog 2 vrage:

- Jullie spreken over demoten. Dit is dus DCPROMO uitvoeren op een pc dat reeds DC is? Dus demoten = DC verwijderen?

- Ik krijg (al sinds de vorige pc) fouten als ik een pc (op dhcp) wil toevoegen aan het domein. Als oplossing gaf ik die pc dan een fixed ip, en dan toevoegen lukte perfect.
Foutmelding als de pc op dhcp staat terwijl ik hem in domein wil zetten is dat de "RPC onbereikbaar is". (Niet de juiste melding, maar daar komt het dus op neer :-)).

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

SpamLame

niks

hanzer schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:25:
Nog 2 vrage:

- Jullie spreken over demoten. Dit is dus DCPROMO uitvoeren op een pc dat reeds DC is? Dus demoten = DC verwijderen?
ja, demoten is server DC af maken
- Ik krijg (al sinds de vorige pc) fouten als ik een pc (op dhcp) wil toevoegen aan het domein. Als oplossing gaf ik die pc dan een fixed ip, en dan toevoegen lukte perfect.
Foutmelding als de pc op dhcp staat terwijl ik hem in domein wil zetten is dat de "RPC onbereikbaar is". (Niet de juiste melding, maar daar komt het dus op neer :-)).
Lees de eventlog er anders eens op na wat voor een specifieke fouten gegeven werden en gooi die dan eens door google technet

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

hanzer schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 11:04:
hebben zojuist deze handelingen gedaan:
- Onder "Operations master" in Active Directory users en computers die 3 rollen overgezet (door simpel op die knop "change" te drukken.
Er zijn vijf rollen, je bent er dus twee vergeten. Het transferren van de schemamaster werkt iets anders. Zie: How to view and transfer FSMO roles in Windows Server 2003

Controleer ook je DNS even. Als je geen gebruik maakt van AD-integrated zones, zul je wel je DNS nog handmatig moeten repliceren naar je nieuwe DNS-server.

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-02 16:47
edit2: Zie hierboven de antwoorden.

[ Voor 129% gewijzigd door SirDarkAngel op 16-01-2008 11:50 ]

Wilde altijd al iets over computers weten

• hanzer
  • Niet online
Bedankt allen!
Ga dit nog even bekijken.

Kan trouwens mededelen dat mijn baas eindelijk gaat zoeken achter een cursus, gericht op mijn vragen. :-)
Pagina: 1