Thecuc N5200 defect -> data kwijt?

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 20:38
Hoi,

Ik geef toe, ik was misschien wat veeleisend. Ik was al enkele uren bezig met het kopieren van bestanden (500gig), toen de Thecus opeens uitging. In eerste instantie dacht ik aan oververhitting, dus ik heb em even lekker rustig een paar uur laten staan met de powercable eruit.

Toen powercable erin, knopje-aan-achterkant-op-psu uit/aan, maar hij wou nog steeds niet aangaan. Als ik de powercable aansluit zie ik heel kort binnenin een rood lampje aangaan en weer uitgaan.

Powercable op andere PC aangesloten - werkt prima.

Ok, de Thecus lijkt me dus defect, maar deze valt gelukkig nog binnen de garantie. Met een beetje geluk is gewoon de psu dood, of een ander onderdeeltje wat vervangen kan worden.

Ik wil natuurlijk als het even kan mijn data (5x 750 gig in RAID 5) redden. Ik vermoed dat de Thecus de RAID informatie op zjin eigen geheugen wegschrijft. Bij de RMA stuur ik liever mijn harddisks niet mee, ben veel te bang dat die dan kwijtraken oid...

Stel dat ik een andere Thecus terugkrijg, dan neem ik aan dat ik al mijn data kwijt ben?
En stel dat ze bij de leverancier de PSU vervangen en de bak opstarten zonder disks erin (of met een test-schijf erin), gaat de Thecus dan zijn RAID rebuilden? (als in: ben ik dan niet ook alles kwijt?)

Hoe zouden jullie dit aanpakken??

Alvast dank!

grtz,
W.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35

Garyu

WW

Raid-5 or een Thecus is waarschijnlijk eer software Raid van Linux? Zon je dan niet de schijven in en normale pc kunnen heng en via Linux kunnen benaderen? 5 is natuurlijk wel redelijk veel, maar als het giet zon ik zoiets proberen. Of zit er een hardware Controller in?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• xilent_xage
volgens mij zit er geen hardware controller in: http://www.thecus.nl/
Alleen een PC waar ik zomaar even 5 schijven in kan hangen lijkt me lastig te regelen. Iemand hier ervaring mee? (iig niets in de search te vinden)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 15:51
Als er geen hardware controller inzit kan er zonder de HDD's weinig gebeuren lijkt me. Je kunt het wel proberen om het systeem zonder HDD's op te sturen, echter zou ik wel even contact opnemen met Thecus om misverstanden met de garantie te verkomen. Ook gaat alles weer precies booten zoals je het nu hebt ingesteld in RAID-5 als je dan de gerepareerde Thecus/nieuwe Thecus binnen krijgt. In ieder geval wel als je een software RAID hebt.

Overigens een PC waar 5 HDD's in kunnen. Tja dat kan eigenlijk in elke PC wel, zolang je maar een software RAID of hardware RAID oplossing levert en genoeg power ;).

• xilent_xage
Ok, voor als iemand in de toekomst nog eens met dit probleem zit: Ik heb contact gehad met support van Thecus: De RAID data wordt inderdaad op de schijven zelf opgeslagen. In principe kun je dus gewoon je schijven eruit trekken, een nieuwe Thecus kopen, schijven terug erin (in de juiste volgorde) en je hebt al je data weer!