Aardingsprobleem met platendraaier (Technics SL-1800)

Pagina: 1
Acties:
  • 601 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik behoor tot het zeldzame ras mensen dat pertinent weigert CDs te kopen en zelfs moderne muziek nog steeds op vinyl koopt. Ik ben dus nogal gehecht aan mijn platenspeler. Maar: onlangs deed hij het niet meer.
De schuldige was snel gevonden: onder een stukje tape op de geluidskabel bleek de kabel het begeven te hebben - waarschijnlijk ooit snel-snel opgelost door een eerdere bezitter van de plantendraaier (MKII uit 1979, gaat al even mee). Ik besloot er een nieuwe kabel op te steken, evenals een nieuwe aarding aangezien de oude te kort was door de opeenvolgende eigenaren er altijd een nieuw stukje vanaf te strippen.

Opgelet: ik ken niet veel van electronica/electriciteit. Het kan dus zijn dat mijn probleem eigenlijk vanzelfsprekend is. Ooit volg ik wel een cursus electronica ergens als ik 'ns tijd heb.

Enfin, dit gezegd zijnde: ik heb heel het chassis van de platenspeler gedemonteerd zodat ik de PCB met daarop de audio en aarding kon demonteren. Deze PCB is zeer eenvoudig: 5 contacten leiden naar een connector richting andere PCB. Deze contacten zijn, vanzelfsprekend:

- Audio links +
- Audio links -
- Audio rechts +
- Audio rechts -
- Aarding

(van links naar rechts in deze volgorde)

Ik kocht een soldeerbout en ging er meteen mee aan de slag (ja, je moet ergens beginnen hé). Omdat ik een eenvoudig (Velleman, 30W) boutje kocht ontbeer ik functies zoals bij desolderen de rest wegzuigen. Na een hoop geknoei en het occassionele "auw, auw, da's warm" heb ik desoldeerlint opgegeven. Ik heb dan maar het tin verhit om de oude kabels los te krijgen. Daarna heb ik het nogmaals verhit om de nieuwe kabels er op te steken, eventueel verstevigd met wat nieuw tin.

De situatie nu: gigantisch veel gebroem. Maar: als ik mijn geluid helemaal naar links draai is er bijna geen gebroem en enigszins stil muziek. Als ik naar rechts draai is er héél veel gebroem en, luider dan links, muziek.

Mijn vragen:
1) Was het een slecht idee om het oude tin te recycleren? Verliest het oude tin van zijn geleidende capaciteit?
2) Kon het kwaad oud en nieuw tin te mengen? Kan het zijn dat dat oude tin eigenlijk geen tin was maar een ander geleidend materiaal met een laag smeltpunt?
3) Zou dit een slecht contact zijn en, zo ja, valt hieruit af te leiden tussen welke kabels? Audio rechts en de aarding lijkt om twee redenen logisch: probleem is met aarding (broem) en geluid rechts broemt, links niet.
4) Kan het zijn dat ik met mijn onervaren solderen per ongeluk de PCB beschadigd heb zodat ik dit effect krijg? Hoe gevoelig zijn die PCBs eigenlijk?
5) Is er een bezwaar om de aarding samen te voegen met de ongeaarde stroomkabel tot een stekker Type E & F hybride CEE 7/7 ? Lijkt me een nettere oplossing dan de aarding op de versterker.

Zo. Zoals jullie zien probeer ik het probleem zelf op te lossen. Het is al 3u 's nachts dus ik zal het vandaag niet meer opnieuw doen. Daarom had ik graag 's ochtends wat reacties gezien op wat ik allemaal doe en hoe ik redeneer. Wat deed ik goed en wat verkeerd?

Alvast bedankt,

[Yellow]

PS. De handleiding voor de platenspeler met technische informatie e.d. vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je moet eerst al het tin weghalen, oude tin opnieuw gebruiken levert zoals je merkt geen ideale resultaten op. Desoldeerlint (litze) moet toch wel lukken hoor, niets van het rolletje afknippen, gewoon een stuk eruit halen, dat op het tin leggen en dan soldeerbout erbovenop. Het tin zou moeten smelten en gelijk in het litze trekken.

De PCB kan veel hebben hoewel je niet te lang met de soldeerbout erop moet zitten omdat op een gegeven moment de soldeereilandjes loslaten van de epoxy plaat en dan heb je een probleem.

5) weet ik even niet, lijkt mij prima kunnen maar ik weet niet hoe audiofielen daar over denken.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
Aarding is letterlijk het in contact brengen met de aarde via een pen(aardpunt) die in de aarde is geslagen.
Het kan zo zijn dat er meerdere apparaten op dezelfde leiding staan aangesloten en storingen veroorzaken. In dit geval kan je dan beter de het spanningsverschil tussen de 2 (of meer apparaten) wegnemen d.m.v. de aarde van alle apparaten met elkaar te verbinden.

Wat het solderen betreft, moet je lemming_nl 's verhaal lezen. "oude" tin zit vaak meer lood in dan "nieuw" tin en is ook een stuck lastiger te solderen. Een soldeerzuiger(pen) lukt het vaak ook mooi mee om weg te halen...is vaak goedkoper als je veel moet desolderen.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 23:04
Het beste is om je apparaten aan elkaar te aarden en maar 1 apparaat te aarden via het stopcontact. Je krijgt anders heel snel een aardlus, al heb ik een vermoede dat het dit niet is. Ik denk dat er ergens toch nog een soldeerfoutje zit of dat er nog een breuk in de kabel zit.
Succes.....

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:58
En waarschijnlijk heeft je versterker geen geaarde aansluiting, dus dan gaat het nog niet werken. Die platenspeler moet je dus gewoon aarden op de versterker. Die heeft daar als het goed is ook een mooi schroefje voor en zo zat het waarschijnlijk eerst ook aangesloten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

Altijd terdege rekening houden met een mogelijk optredende aardlus bij doorverbinden van audio apparatuur ! Zo doorschakelen dat dit vermeden wordt. En :

bij het opnieuw solderen erop letten dat alle te solderen draadjes GOED schoon zijn en een GOED contact maken met het te verbinden medium :) . Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat iemand dit deel van montage niet goed uitvoerde : kraak en brom als result :/ 8)7

PS : aarden : slechts een apparaat aan de NET aarde leggen, bijvoorbeeld a.h. begin van de keten. NOOIT meer dan een apparaat in een keten ! En liever helemaal niet, maar dat gaat soms niet. Een regel die kan helpen : het 'buitenste' deel in de keten, bv de stuurversterker of de platenspeler aarden. De systeem ( signaal ) massa NIET verwarren met aarde ! Dez verbindt alle onderdelen in de keten door, het is de signaal aarde. De NET aarde levert veel problems op voor gevoelige apparatuur, bij aardlus is het meteen echt prijs. Niet voor niets zie je dan ook steeds minder of geen 'aardstekkers' in deze branche.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 09-01-2008 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik ga, op basis hiervan, opnieuw beginnen vandaag en ik hou jullie op de hoogte.

Update:

Het ergste dat kon gebeuren is gebeurd (nou ja): bij het desolderen is de de soldeerstrook van de printplaat losgekomen (zo lemming_nl, nu weet ik meteen hoeveel zo'n dingetje hebben kan...).

Op zich geen drama: de printplaat deed niet meer dan doorsturen naar een vijfpolige connector. Op de connector zelf solderen kan helaas niet: veel te fijn werk. Resultaat: ook de connector is stuk. Ik ga denk ik gewoon de draadjes aan 5 pinnetjes solderen en die zo in de vrouwelijke connector steken. Lijkt me dat ik daar niet veel verkeerd mee kan doen.

Zucht.

[ Voor 64% gewijzigd door YellowOnline op 09-01-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

Neem je daar de tijd voor, bekijk het vantevoren even goed ( plan de campagne :))

Misschien nu geen optie ( maar misschien indien dat zich nog eens voordoet ) : voor zeer fijn werk ( extreem nauwkeurig ) gebruikte ik zelf soms een geschikte naald, op de soldeerbout geklemd.
Pagina: 1