Networksolutions kaapt domeinen whois aanvraag

Pagina: 1
Acties:

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Op Slashdot:
"In a developing story, registrar Network Solutions has been caught front-running domain names. Any domain names searched via NSI's whois are being immediately purchased by the registrar, thereby preventing a registrant from purchasing the domain at any other registrar. There are multiple reports of this practice over at DomainState.com."
Ik heb het meteen getest, als je vanaf de command line een domein zoekt:
whois -h whois.networksolutions.com eenwillekeurignieuwdomein.com

...dan lijkt het 'normaal' te werken, je kunt het meerdere keren aanvragen en het antwoord blijft dat het domein vrij is.

Maar als je op de Network Solutions website kijkt of een domeinnaam nog vrij is, kun je een minuut later via de whois zien dat de gezochte domeinnamen in beslag zijn genomen door Network Solutions. Elk zojuist opgezochte domein krijgt ook meteen een webpagina op www.aboutus.org/domeinnaam.

Opletten geblazen dus, even kijken of een domeinnaam beschikbaar is voor een klant kan nare gevolgen hebben!

• beuki
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 09:46
Inderdaad, net ook 2 domeintjes opgegeven daar in de search en binnen een minuut geclaimd door ze.

Ik heb soms ook het idee dat dit bij andere bedrijven ook gebeurd, echter niet automatisch. .. Ze slaan de ingevulde gegevens op en registreren later de interessante urls.

Daarom gebruik ik alleen whois, of de website van de officieele instanties zelf (bijv. sidn.nl) om te kijken of een domein nog vrij is.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Echt ranzige praktijken zeg. Soortgelijke praktijken gebeurt ook met (in potentie) populaire domeinnamen nieuws: Icann onderzoekt voorkennis domeinregistratie

edit:
kan heel tweakend NL bij wijze van spreken ook niet even dit soort zoekqueries invoeren op hun site? Zullen ze vast blij mij zijn dat ze nu aan die namen vast zitten 8). Natuurlijk wel weer een nadeel als er iemand bijv. ooit een anti-site wil opzetten en dat soort namen allemaal geregistreerd zijn :)

[ Voor 40% gewijzigd door temp00 op 09-01-2008 01:08 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Network Solutions zijn gewoon ordinaire oplichters, pas had een klant zijn domein laten verlopen en kon hij 160 dollar lappen om het weer operationeel te krijgen. Om te kijken of een domeinnaam vrij is kan je toch gewoon de whois gebruiken?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• benoni
  • Niet online
LauPro schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 00:45:
Om te kijken of een domeinnaam vrij is kan je toch gewoon de whois gebruiken?
Moet je nog oppassen dat je niet de whois van Verisign te pakken hebt, die hebben Network Solutions onder hun hoede gehad, en het kan goed zijn dat ze nog steeds onder één hoedje spelen als het profitabel is... ze onderzochten ook of ze DNS-zoekgegevens konden aanbieden, zie de link van temp00.

• benoni
  • Niet online
temp00 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 00:37:
Kan heel tweakend NL bij wijze van spreken ook niet even dit soort zoekqueries invoeren op hun site? Zullen ze vast blij mij zijn dat ze nu aan die namen vast zitten 8). Natuurlijk wel weer een nadeel als er iemand bijv. ooit een anti-site wil opzetten en dat soort namen allemaal geregistreerd zijn :)
Zo had ik er voor proef ook al een paar bijgeplaatst:

code:
1
2
3
4
5
6
www.aboutus.org/NETWORKCORRUPTIONS.COM
www.aboutus.org/ISADOMAINSQUATTER.COM
www.aboutus.org/ISADOMAINSQUATTERFORNSI.COM
www.aboutus.org/WEAREDOMAINSQUATTERS.COM
www.aboutus.org/NETWORKSOLUTIONSAREDOMAINSQUATTERS.COM
www.aboutus.org/NETWORKSOLUTIONZAREDOMAINSQUATTERZ.COM

Totzover de nette namen, de rest laat ik hier maar achterwege :P

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-10 13:43

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb ook een paar rare getest en idd, direct geregistreerd.
Wazig hoor, dit moet toch meer kosten dan het oplevert? Misschien dat na het artikel op Slashdot iedereen wazige domeinnamen invoert en dat het dan stopt :P

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 09:44
Ik denk, dat als je over een paar dagen de door jou ingevulde domeinnamen weer bekijkt, dat ze dan niet meer geregistreerd zijn.
Er zijn opties, weet alleen niet of dit ook voor de .com is, dat je het domein eerst een paar dagen kan proberen, en kosteloos/bijna kosteloos weer kan laten opheffen.

Het zijn gewoon smerige praktijken, en verzinnen altijd wat anders. Hoevaak al klanten niet brieven en belletjes hebben gekregen van dit soort 'maffia' bedrijven, niet normaal.
Net als beuki, check alleen namen bij de officiele instanties, dus bijv sidn.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• benoni
  • Niet online
Polderdijk schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:14:
Ik denk, dat als je over een paar dagen de door jou ingevulde domeinnamen weer bekijkt, dat ze dan niet meer geregistreerd zijn.
Er zijn opties, weet alleen niet of dit ook voor de .com is, dat je het domein eerst een paar dagen kan proberen, en kosteloos/bijna kosteloos weer kan laten opheffen.
Kan goed kloppen, ze kunnen gebruik maken van de 5 dagen grace period, en misschien pikken ze 'voor de heb' de domeinnamen eruit die veel bezoek krijgen. 't Zou natuurlijk wel humor zijn als daardoor alleen maar 'f***younetworksolutions.com' en variaties daarop overblijven :Y)
Pagina: 1