Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTPC] Hd resuloties & Formaten ( 720p 1080p etc)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Omdat ik binnenkort een htpc wil gaan bouwen ben ik nu al vast zoveel mogelijk info aan het vergaren. Ik wil de htpc vooral gebruiken om hd-materiaal af te gaan spelen op mijn Samsung-le32m86bd hd ready tv. Nu heb ik al aardig wat rondgekeken op GoT en het www maar doordat veel mensen wat dingen roepen zonder het een en ander te beargumenteren zit ik nog steeds met een hoop vragen over de resoluties en formaten van hdtv . Vandaar dit topic.

De htpc zal vooral veel gebruikt gaan worden voor het afspelen van (gedownload ) hd-materiaal. Idd films downloaden is illegaal maar je kunt er ook legale trailers downloaden etc.
Zoals de meeste wel weten zijn er verschillende soorten hd -formaten. De meest belangrijkste op dit moment zijn 720p 1080i en 1080p.
Mijn tv heeft een maximale resolutie van 1366x768 en ondersteund geen 1080p signaal maar wel 1080i. Als ik het goed begrijp wordt een bron in 720p ge-upscaled naar mijn maximale tv resolutie en een 1080i bron wordt gedownscaled.

Mijn vraag is nu wat kan ik het beste als bron gebruiken?

De een zegt : Als je een 1366x768 TV hebt, heb je dus een hogere resolutie dan 720p (en haal je dus in principe winst uit een 1080i bron t.o.v. 720p bron.

De ander zegt : Je hebt hardwarematig niet genoeg pixel , dus je hebt er geen fluit aan om dat als bron te gebruiken.

Heb ik trouwens met een 1080p film helemaal geen beeld op mijn scherm , omdat hij dat signaal niet ondersteund?

De volgende vraag gaat over het scalen. Ik weet dus dat er ge-upscaled en ge-downscaled moet worden. Maar wie of wat is daar nu verantwoordelijk voor in een htpc? De videokaart, software codec, of de tv zelf?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Persoonlijk zou ik proberen om de tv op z'n native resolutie aan te sturen (1366x768). Als je tv dit ondersteunt maakt het in principe al niet meer zoveel uit wat voor materiaal je afspeelt.
Je pc zal op dat moment namelijk al de scaling voor z'n rekening nemen, en je kunt er dan ook prima 1080p materiaal mee afspelen. (De pc zal dat dan zelf vertalen naar 1366x768) en inderdaad zal deze 720p materiaal ook upscalen.

Overigens is 1080i interlaced, dus per frame zul je wel een hoog aantal pixels per beeldlijn hebben, maar slechts de helft van het aantal beeldlijnen per frame (540 dus). dus zal je pc alsnog gaan scalen.

Verder is het ook zo dat je op een 32" tv het verschil tussen 1080p. 1080i en 720p niet zult zien bij een normale kijkafstand. Heb je statisch beeld (dus menus bij een mediacenter etc), dan is de native resolutie gewoon het best. Dat geeft namelijk de meeste scherpte.

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Even de handleiding geraadpleegd hij ondersteund 1360x768.

Edit.

Als ik de tv in die resolutie aanstuur maakt het dan niet uit wat ik afspeel? Ik lees hier topí's op got dat je voor 1080p een zeer krachtige htpc moet bouwen en dat de nieuwste processors en grafische kaarten het dan nog maar net afspelen. Dus hoe neemt de pc dat nu precies voor zijn rekening, hoe werkt dat scale?

En ook snap ik niet waarom ik de tv in die resolutie moet aansturen. Op mijn desktop pc met crt monitor heb een hd trailer staan in 1080p. Of ik mijn pc nu op 800x600 zet of op 1920x1080 ik zie bijna geen verschil als ik hem afspeel in windows media player.

Ook zit ik nog enorm te twijfelen tussen een htpc bouwen of een ps3 aanschaffen. Ps3 wordt geprezen om zijn goed "scaler". Maar wat doet de ps3 aangesloten op mijn tv met een 1080p film?

[ Voor 87% gewijzigd door Twanjo op 08-01-2008 21:50 ]

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:42
Kan je zelf kiezen, ik denk dat je je ps3 op 720p het beste kunt aansluiten dus de PS3 scaled dan de film naar 720p (of als je de ps3 op 1080p instelt, wat me geen goede keuze lijkt, dan moet je tv het signaal scalen)
Dus bij PS3 je ps3 op 720p instellen

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 08:23
Ik weet niet welk computeronderdeel verantwoordelijk is voor het scalen, maar vraag me af wat de relevantie daarvan is. Het beste is en blijft altijd om je tv in de native resolutie (incl. progressive of interlaced toevoeging) en native frequentie van het materiaal dat je kijkt aan te sturen. Mocht deze resolutie niet voorkomen in het lijstje met standaard resoluties die je htpc aangeeft, dan kan je altijd nog Powerstrip gebruiken. Dat is een handig freeware programma waarmee je in een handomdraai allerlei profielen kan maken waartussen je eenvoudig kunt switchen. Wanneer de aansturing van je videokaart is geregeld maakt het, zoals Twynn reeds heeft gezegd, niet meer uit welke videobestanden je afspeelt. Uiteraard moet je hardware het wel aankunnen. Dus 1080p afspelen met een AMD 3000+ gaat problemen opleveren. De meesten zijn het er in de hieronder genoemde thread wel over eens dat je met een passief gekoelde 5200+ 65Watt de zwaardere 1080p bestanden prima kan afspelen (enige bekende uitzondering is de 1080p versie van Planet Earth bij enkele scenes). Ook heb je natuurlijk de juiste codecs nodig. Ik gebruik zelf het K-Lite codecpack, werkt voor mij erg goed.

Een PS3 een goede optie is voor je weet ik niet, hiermee heb ik geen ervaring. Ik heb weleens gelezen dat het zogenoemde streamen met de PS3 waardeloos werkt. De hardeschijfruimte lijkt me ook wat mager, dus dat zul je moeten uitbereiden met een USB harddisk denk ik. Maar nogmaals, ik heb geen verstand van de PS3.

Kijk ook even in deze thread. Hierin is zeer veel informatie over HTPC's en is ook nog steeds actief en dus actueel.

[ Voor 14% gewijzigd door -Moondust- op 11-01-2008 14:44 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Twanjo schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 21:23:
Als ik de tv in die resolutie aanstuur maakt het dan niet uit wat ik afspeel? Ik lees hier topí's op got dat je voor 1080p een zeer krachtige htpc moet bouwen en dat de nieuwste processors en grafische kaarten het dan nog maar net afspelen. Dus hoe neemt de pc dat nu precies voor zijn rekening, hoe werkt dat scale?
Op dat moment maakt het niet meer uit welk type je afspeelt. De uitgestuurde resolutie zal immers altijd 1366x768 zijn. De software van de pc (dus mediacenter programma of mediaplayer o.i.d.) zal de scaling voor zijn rekening nemen door een bepaalde output te gebruiken.
En inderdaad voor 1080p materiaal heb je best een redelijke processor nodig (een van de dual core versies van intel of amd).
En ook snap ik niet waarom ik de tv in die resolutie moet aansturen. Op mijn desktop pc met crt monitor heb een hd trailer staan in 1080p. Of ik mijn pc nu op 800x600 zet of op 1920x1080 ik zie bijna geen verschil als ik hem afspeel in windows media player.
Die resolutie is simpelweg de optimale resolutie voor je scherm. Elk puntje op je scherm kan dan appart aangestuurd worden, en bij statisch beeld (dus bijv een desktop) zal op die manier het scherptst worden weergegeven.
Ga je naar videobeelden toe, dan zie je weinig verschil meer en is het bovendien afhankelijk van de kijkafstand. Het verschil tussen dvd of 720p materiaal is behoorlijk goed zichtbaar.
-Moondust- schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:36:
Ik weet niet welke computeronderdeel verantwoordelijk is voor het scalen,
De software op het moment dat je je tv native aanstuurt.
En daarmee heb je meteen invloed op de kwaliteit van de scaler.
Pagina: 1