Beamer beschermen tegen rookschade

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Elquinto
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 21:36
Probleem
Ben in het bezit van een BenQ w100 (dlp techniek) sinds december 2006, na 5 maanden vertoonde deze een blauwe vlek zowel in als buiten het projectie veld. Na 10 maanden toch maar laten repareren en rookschade (sigaretten) bleek de oorzaak te zijn. Tot mijn verbazing valt deze schade geheel onder de garantie en hangt de beamer inmiddels weer aan het plafond

Setting
De beamer hangt 2 meter boven de 2 'bioscoop' stoelen aan het plafond waar ik met mijn huisgenoot blij paffen onder het genot van een goede film. Helaas zit de ventilatie ingang aan de voorkant en zuigt dus direct de rook naar binnen.

Vraagstuk
Na enkele uren googlen kwam ik verbazingwekkend weinig relevante oplossingen tegen behalve extra behuizingen welke in clubs e.d. worden gebruikt. De kosten hiervan staan bijna gelijk aan de aankoopprijs van de beamer dus dat is geen optie. Zelf zat ik eraan de denken om met een standaard kamer ventilator een lucht stroom te creëeren iets onder de beamer om zo de rook richting het raam te 'dwingen'. Alsnog blijft de ruimte rokerig maar dit voorkomt in ieder geval dat rook direct afkomstig van een sigaret word opgenomen door de ventilator van de beamer.

Heeft iemand hier ervaring mee, of zinnig commentaar?

*aub geen opmerkingen van: 'stop met roken' of 'rook gewoon ergens anders'.*

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17

TwoR

Gekleurde stippen

een case fan onder de beamer monteren die de rook wegblaast net on de beamer. Heb je ook geen last vna het geluid onder de film

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met VB te maken - move -> VID

Oslik blyat! Oslik!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Denk toch dat het een kwestie is van goed ventileren/filteren? Sowieso is het voor de ruimte zelf natuurlijk niet handig als die walm zo aan het plafond hangt.

Mijn buurman heeft dat jaren gehad, uiteindelijk hartinfarct en nu gestopt met roken. Maar ondanks het nieuwe behang en vloerbedekking ruik je het nog steeds. Geen argument om te stoppen met roken maar ik geef maar even aan hoe die rook overal in gaat zitten. Als je zorgt voor een goede afzuiging is het een stuk minder.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Elquinto
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 21:36
@Twor
Mijn idee komt lijkt op jouw suggestie, zal het vanavond testen. Naar mijn inzien is de grootste boosdoener de rook die direct afkomt van de sigaret 2 meter stijgt en word opgezogen. Met een fan zou dit de beamer enigzins moeten verlichten van de aanslag.

@Dion_b
Mijn excuses, zag dat 3 oudere topics onder hetzelfde subforum zaten. Ging gemakshalve vanuit dat het ok zou zijn.

@LauPro
Daar heb je inderdaad een punt, ik rook alleen 's avonds en laat de gehele middag (wanneer ik weg ben) het raam open. Bij terugkomst ruikt de ruimte verbazingwekkend fris, slechte isolering en een altijd openstaand ventilatie gat werkt hier ook aan mee.

Ik zat er ook nog aan te denken een case zelf te maken en deze aan te sluiten op het ventilatie gat in dezelfde kamer. Helaas moet hiervoor een afstand van 5 meter worden overbrugt, zo'n slurf ziet er uiteraard niet zo mooi uit.

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08-2025
Het zal inderdaad gewoon een kwestie zijn van ervoor te zorgen dat de beamer uit de directe rook hangt. Dit zal je op verscheidene manieren kunnen oplossen (beamer verplaasen, zetels verplaatsen, de luchtstroom omvormen).
Hetgeen je misschien ook kan proberen is een "filter voor de beamer plaatsen zodat de meeste vuiligheid tegengehouden wordt. Dan moet je wel zien dat de beamer nog voldoende koellucht krijgt.

Offtopic:
Dat je dit ook kunt oplossen door te stoppen met roken is natuurlijk 100% waar maar dat is hier helemaal de kwestie niet. TS wil roken EN film kunnen kijken tegelijkertijd (wat ik zéér goed kan begrijpen, niets zo aangenaam als een goede film zien met een goeie whisky en een stevige sigaar :9~ ). Dat die rook ook in de ruimte kruipt en dat het schadelijk is voor de gezondheid etc. komt er dan wel bij ja maar dat is een persoonlijke keuze.

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Kun je niet van een buis een opzetstuk maken die ervoor zorgt dat er rook er niet meer inkomt maar dat bij bijvoorbeeld lucht van een vertrek haalt waar niet teveel of niet wordt gerookt. Desnoods kun je er zelfs nog een extra filter bijzetten.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1