Mijn zelfbouw LED trapverlichting

Pagina: 1
Acties:
  • 17.528 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198056

Topicstarter
Onlangs ben ik verhuis naar een eigen huis.. dus kon ik eindelijk mijn eigen trapverlichting maken. :*) .

Het idee was dat elke tradtrede appart verlicht is en dat deze dus allemaal onafhankelijk van elkaar zijn aan te sturen. Ik heb gekozen voor blauwe ledjes die in op elke rand van de traptrede heb gemonteerd in een aluminium profiel. Boven en onder aan de trap heb ik infrarood detectie poortjes gemaakt zodat de verlichting aangaat zodra je naar boven of beneden loopt.

hieronder wat foto's van mijn projectje(klik op de foto voor een vergroting).
hier een foto van de trap:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/a.j.v.eck/traploper/trapuitklein.jpg
foto van de ledjes in de aluminium profielen. In elke profiel zitten minimaal 9 ledjes op gelijke afstand. de bovenste treden zijn breder en hier zitten een paar extra ledjes in.
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/a.j.v.eck/traploper/traptredeuitklein.jpg
foto van de aansturing, let niet op de hoeveelheid draadjes enzo, het geheel is uit de losse hand zonder schema gesoldeerd 8) :
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/a.j.v.eck/traploper/aansturing1klein.jpg
en een foto van de chaos aan de onderkant van de print plaat..:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/a.j.v.eck/traploper/onderkantklein.jpg
en een schitterend niet helemaal compleet schema vanwaar ik het geheel heb opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/t/a.j.v.eck/traploper/stukjeschemaklein.jpg

de ledjes worden met behulp van PWM aangestuurd door een ATTiny2313. De sensors zitten aangesloten op een tweede ATTiny2313 met daarin ook de verlichtings programma's. De twee microcontrollers communiceren met behulp van de UART. De infrarood sensors worden appart aangestuurd door 2 gekoppelde NE555 timer IC's. Deze zorgen voor een frequentie voor de infrarood ledjes van om en nabij de 36Khz, dit is de frequentie waar de sensors (TSOP1736) op werken.

Het geheel is natuurlijk niet compleet zonder een paar filmpjes van de trap ik actie! dus hieronder een paar links:
filmpje trap verlichting omhoog
filmpje trap verlichting omhoog (ander programma)
filmpje trap verlichting omlaag
filmpje opstart programma

Het projectje is bijna af, alleen moet ik nog ergens een handige aan/uit schakelaar maken een een aantal bedieningsknopjes om zo af en toe eens een ander programma te kiezen. Dit werkt al wel maar dan moet je de kelder kast in.. das niet echt handig.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 198056 op 08-01-2008 19:53 . Reden: even een foto van de onderkant van de printplaat en een schema toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:42
Eerste post echt mooi gedaan! echt orgineel vind ik dat maar word je er niet helemaal doll van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

Whooo vet :)

Ik zou wel helemaal zenuwachtig worden als ik een trap op moet terweil dat testprogsel loopt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Super cool!
Zeker als je de rustige variant aan hebt staan, dan is het nog nuttig ook.

Van die laatste krijg ik spontaan een hoge hartslag, wel leuk voor een feestje.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:02

Nakebod

Nope.

Die is netjes! Beetje futuristisch zo.
Tis wel erg blauw, dat wel :D
Netjes afgewerkt ook, en het werkt, dat is uiteraard ook belangrijk.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Normaal staat idd ook de rustige versie aan. 's Nachts is dat super handig want ik heb alleen beneden een wc. Je hoeft dan niet het licht aan te doen en het blauwe licht is niet zo fel aan je ogen als je nog half slaapt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Super Strak :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shappie
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Anoniem: 198056 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:25:
Normaal staat idd ook de rustige versie aan. 's Nachts is dat super handig want ik heb alleen beneden een wc. Je hoeft dan niet het licht aan te doen en het blauwe licht is niet zo fel aan je ogen als je nog half slaapt!
Lijkt me inderdaad wel handig! Erg leuk idee :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvvliet
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:27
In een woord geweldig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 18:46
Mooi gedaan, wel jammer dat het zo blauw is.
Waarom heb je er geen RGB ledjes in gedaan? Dan had je de kleuren nog wat af kunnen wisselen ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201908

Inderdaad, dat had helemaal tof geweest met de opstrart programma en dat programma van trap omhoog 2.. :P

had je gewoon regenboog stijl gehad..

Meer zeer tof gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-05 21:38
Heb je ook een foto van de onderkant van de printplaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sillymidget schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:41:
Mooi gedaan, wel jammer dat het zo blauw is.
Waarom heb je er geen RGB ledjes in gedaan? Dan had je de kleuren nog wat af kunnen wisselen ^^.
heb voor blauw gekozen omdat dat goed bij de rest van de gang past.. vloer is blauw/wit.. en er hangen blauwe dingen aan de muur. Verder is 1 gang muur bedekt met aluminium golfplaten, wat weer bij de traptreden past. RGB ledjes was me ook net iets teveel kabeltjes die je moet wegwerken enzo. en dan wordt het al gauw een echte disco enzo.. dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-05 11:08
Ziet er gaaf uit, netjes weggewerkt, alleen ben ik geen fan van blauw licht... gelig licht lijkt me prima... en minder felle ledjes... _/-\o_

Huis van de toekomst 8)
Anoniem: 198056 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:25:
[offtopic]Blauw werkt ook prima tegen junks :+ [\offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Halleluja wat een bom licht. Maar het is wel een supermooi effect. Zo kan je nog eens dronken thuis komen en de weg naar boven vinden. :)

Heb je een schema en je Tiny code? Ben wel nieuwschierig naar hoe je het hebt geprogrammeerd.

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239587

Blauw werkt ook prima tegen junks
Lol, zelf teveel genoten van drugs dat je deze krankzinnige opmerking maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18989

Dat is zeker leuk gedaan. zou je voor mij een schematje kunnen maken hoe dit allemaal in elkaar moet soldeer en een lijstje met benodigt materiaal. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201981

Echt mooi gedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mooi gedaan! Ik laat het aan mijn vrouw zien en die vraagt meteen waar je dit hebt gekocht. :P

Hoe lang ben je hier mee bezig geweest?

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 09:19

LauPro

Prof Mierenneuke®

Je moet eigenlijk nog een sensor maken dat alleen de trede waar je op staat verlicht wordt (en de naastgelegen deels).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Het is wel erg fel blauw licht >_<

Maar vet gedaan!!

Zo'n druksenor/infrarood op elke tree zou ook wel gaaf zijn.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 20:10
hehe en nu met natte schoenen

wel erg respectvol :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leuke reacties :). Het felle blauw is in de praktijk wel iets minder dan op de filmpjes trouwens! Ik zou graag een schema posten maar ik heb alleen wat losse stukjes voor mezelf getekend op papier.. en die zijn nou niet bepaald overzichtelijk.. :D. En wat programmeren betreft, ik ben een leek op het gebied van programmeren, heb mezelf het een en ander aangeleerd om AVR's te kunnen proggen, maar echt subtiel is mijn code meestal niet denk ik zo. Om het programmeren simpel te houden heb ik ook 2 ATTiny's gebruikt, terwijl het denk ik makkelijk met 1 zou moeten kunnen. Het idee komt eigenlijk vanuit de bioscoop, waar de treden in de bioscoop zaal meestal met rode verlichting (ledjes?) verlicht worden zodat je de weg naar de WC nog kan vinden tijdens de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213671

Anoniem: 198056 schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:33:
lHet idee komt eigenlijk vanuit de bioscoop, waar de treden in de bioscoop zaal meestal met rode verlichting (ledjes?) verlicht worden zodat je de weg naar de WC nog kan vinden tijdens de film.
Zoiets heb ik ook al eens gezien in de bioscoop ja, maar die zijn niet zo vel ;)

RESPECT O-) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

poh .. katjelam thuiskomen en dat met dat andere programma om hoog proberen te lopen :X

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit ziet er echt ziek gaaf uit. :D

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:13

wontcachme

You catch me? No you wont

Wauw, dat ziet erg mooi uit _/-\o_ _/-\o_ . Ga je de rest van je ruimteschip ook zo bouwen ;)

Heb je trouwens een kat of iets dergelijks? Want hoe reageren die erop?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:41

EntonoX

Team leider

zeker netjes gedaan! is een goede optie is om er RGB leds van te maken en evt. nog een sensor per trede dat zou helemaal leuk zijn.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Leuk idee, goed uitgevoerd!

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wontcachme schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:02:
....

Heb je trouwens een kat of iets dergelijks? Want hoe reageren die erop?
Heb een kat en die trekt zich er niets van aan.. die doet net alsof ie het niet ziet ofzo en loopt gewoon rustig de trap op en af, maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen de rustige versie aan staan. Dus misschien vind de kat die andere versies minder leuk. 8)

en iedereen bedankt trouwens voor de vette reacties :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Leuk zeg! Leuk dat je zo'n nette openingspost gemaakt hebt met filmpjes. Ik heb ooit wat gedaan met IKEA leds maar dat is niets met wat jij hebt gemaakt.

Ik zit meteen te denken wat allemaal nog meer kan: lichtsluisje onderaan en boven aan de trap (2 boven; 2 beneden) om te denken of mensen naar boven of beneden gaan en daar het programma op aanpassen :p

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welk type LED's heb je gebruikt?

Wel leuk gedaan d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 08-01-2008 23:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bartgrefte schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 20:29:
[...]

Welk type LED's heb je gebruikt?

Wel leuk gedaan d:)b
Deze leds heb ik gebruikt. Deze ledjes zijn een stuk platter dan "normale" 5mm leds en daarom makkelijk in te bouwen in de aluminium profielen. En omdat het 120 graden leds zijn schijnen ze ook niet in een bundel rechtomhoog zo je oog in als je de trap op loopt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik neem aan dat de ledjes in 1 trede in serie staan? Anders worden het veel draadjes }:O

Of heb je onder de trap een hele warboel zitten?

Schema zou wel leuk zijn. Al is het een duidelijker getekend schema op papier, dan kan iemand anders dat omzetten naar eagle of zoiets

keep trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:50
echt super gaaf man. kan je daar geen digitaal schematje van make (crocodile clips ofzo) of kan je niet tegen een vergoeding zo'n printje leveren zodat ik het alleen nog maar hoeft aan te sluiten :P (A) (luie tweakerT ben ik :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:24
Is het geen beter idee om de LED's aan de onderzijde van het overstekende deel van de trap te monteren?
-zo schijnen ze OP de volgende trede neer (mooi diffuus licht waarschijnlijk)
-zo zijn de LED's in elk geval beschermd van fysieke invloeden (gewicht op een LED is nooit strak plan..)
-zo beschijnt de LED ook een deel (afhankelijk van straal-karakteristiek) het stootbord....

Just my 2 cents... heb helaas mijn eigen trap veel strakker gerenoveerd (check site van me maar).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-08-2024
Netjes gedaan!

Ik ben zelf een absolute noob op dat gebied maar zou toch zoiets willen maken bij mijn trap, hoe kan ik daarmee het beste beginnen. Het eerste filmpje is echt vet! Kun je misschien zeggen hoeveel dit je allemaal bij elkaar gekost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb gekeken naar filmpjes en ze zijn zeker cool. Heel leuk gemaakt.

Wat mij wel opvalt zijn de sensoren. Ze staan kennelijk alleen aan het begin en aan het eind.
Heb je al eens getest als er plotseling iemand de trap wil oplopen of aflopen als de leds net dooft voor je? In dat geval zal de leds meteen weer moeten branden, anders is het niet leuk dat je eerst moet wachten totdat programma in pic gereset is (dus aan het begin van proces).
Multitasking heet dat eigenlijk. De programma in pic moet dan nieuwe sensor signalen verwerken als tweede persoon aankomt.

Sommigen stellen de per-trede-sensor voor. Dit zou de leds dan ter plekke branden. En niet hele trap.
Ook voordeel als detectie alleen per trede gaat; dan kan het meerdere personen verwerken op 1 trap. Voordeel van trede-per-sensor is dat elke trede zelfstandig kan werken met klein beetje electronica, niks meer dan lichtsluis schakeling dat licht inschakelt. Te doen met paar transistoren , condensatoren en weerstanden.
Special effects zal je hier wel missen. Puur functioneel.

Alternatief voor de lichtsluis is de druksensor. Die zijn nog makkelijker in te bouwen, want je hoeft niet precies mee richten zoals bij de lichtsluis. Twee druksensoren per trede is genoeg voor beide voeten. En je hebt geen last van invallend licht op de sensoren zodat werking niet verstoord wordt.
Maar wil je dat hele trede goed werkt, is een aparte strakke (trede)plaat nodig zodat werkgebied groter wordt.

De led verlichting heb je nu gemonteerd op het rand van trede, naar boven schijnend. Het kan beetje in je gezicht schijnen want bij trap lopen kijk je soms omlaag en dan zie je leds direct in je ogen.
Sommigen zeggen dat het beter is om verlichting onder het trederand te plaatsen, naar de traptrede eronder te schijnen. Voordeel is dat hier veel minder hinderlijk licht ontstaat, en schijnt ook niet overal in de hele traphuis. En je wordt minder verblind. Verder kunnen er minder leds eronder - 4 stuks b.v. of slechts 1x 1W powerled van 120 graden - dat is genoeg voor oplichten van traptrede.
Licht-onder-trederand is ook mogelijk voor bestaande en beklede trappen.
Tweede mogelijkheid van trapverlichting is de zijwaartse licht. Dat kan 1 led of 2 leds van beide kanten. Voordeel van deze licht is dat je van onder ook niet beetje verblind wordt als je omhoog moet kijken. Bekabeling en montage met zijwaartse verlichting is zelfs iets simpeler. Zijwaartse verlichting zie je ook in bioscopen, hotels en theaters bij de trappen en treden in de zaal.

De laatste probleem: wat gebeurt er als je op trap te lang kijkt naar schilderijen? Dan wordt het inderdaad ineens donker.... omdat leds weer uitgaan na een tijdje en zit je leuk in het donker, en kan je niet activeren omdat sensoren aan het uiteinden van trap staan. Wat een probleem.
Sensor-per-trede kent dat probleem niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 10-01-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 21:27
MrDummy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:12:

Wat mij wel opvalt zijn de sensoren. Ze staan kennelijk alleen aan het begin en aan het eind.
Heb je al eens getest als er plotseling iemand de trap wil oplopen of aflopen als de leds net dooft voor je? In dat geval zal de leds meteen weer moeten branden, anders is het niet leuk dat je eerst moet wachten totdat programma in pic gereset is (dus aan het begin van proces).
Multitasking heet dat eigenlijk. De programma in pic moet dan nieuwe sensor signalen verwerken als tweede persoon aankomt.

Sommigen stellen de per-trede-sensor voor. Dit zou de leds dan ter plekke branden. En niet hele trap.
Ook voordeel als detectie alleen per trede gaat; dan kan het meerdere personen verwerken op 1 trap. Voordeel van trede-per-sensor is dat elke trede zelfstandig kan werken met klein beetje electronica, niks meer dan lichtsluis schakeling dat licht inschakelt. Te doen met paar transistoren , condensatoren en weerstanden.
Heb zelf net een kleine week geleden een schakeling in elkaar gesoldeerd voor mijn trap, alleen dit topic is mij net voor :o

Zelf heb ik over dit idee (per trede aanstuurbaar) gedacht, maar het er niet voor gekozen omdat de persoon via een dergelijk programma een loop tempo wordt opgelegd. Immers, de persoon moet de snelheid van het licht volgen en niet sneller, anders klopt de verlichting niet of stapt hij zelfs op een donkere trede. Wat als mensen -snel- de trap op lopen?

Zelf gebruik ik 2 PIR's. Een boven en 1 Beneden. komt iemand in bereik dat licht het geheel op (fade-in). Vervolgens blijft het branden zolang er detectie is, en als er geen detectie is blijft het nog +/-10 seconden aan voordat alles fade-out.

Naast de trap verlicht dit overigens ook de hal boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MrDummy schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:12:

het is nu al mogelijk omdat idd zo te programmeren, maar ja, aangezien we er maar met zijn 2-en wonen is dit niet heel belangrijk. Het is gewoon voor de lol gemaakt.

Alternatief voor de lichtsluis is de druksensor. Die zijn nog makkelijker in te bouwen, want je hoeft niet precies mee richten zoals bij de lichtsluis. Twee druksensoren per trede is genoeg voor beide voeten. En je hebt geen last van invallend licht op de sensoren zodat werking niet verstoord wordt.
Maar wil je dat hele trede goed werkt, is een aparte strakke (trede)plaat nodig zodat werkgebied groter wordt.
ja, die special effects zijn juist wel grappig zo af en toe. is natuurlijk altijd nog wel in te bouwen door de sensor signalen gewoon tijdelijk niet te gebruiken. alleen vraag ik me af hoe makkelijk het is om op elke trede druksensoren in te bouwen, heb totaal geen verstand van hoe of dat die dinger eruitzien en ingebouwd moeten worden. en wat betreft die lichtsluistjes, degene die ik heb gemaakt hebben totaal geen last van omgevingslicht enzo. De infraroodledjes werken met een 36khz pwm signaal en de sensoren ontvangen alleen rond deze frequentie. En de ledjes hebben een stralingshoek van 15 graden volgens mij, dus echt nauwkeurig hoef je deze ook niet te richten op de ontvanger.
De led verlichting heb je nu gemonteerd op het rand van trede, naar boven schijnend. Het kan beetje in je gezicht schijnen want bij trap lopen kijk je soms omlaag en dan zie je leds direct in je ogen.
Sommigen zeggen dat het beter is om verlichting onder het trederand te plaatsen, naar de traptrede eronder te schijnen. Voordeel is dat hier veel minder hinderlijk licht ontstaat, en schijnt ook niet overal in de hele traphuis. En je wordt minder verblind. Verder kunnen er minder leds eronder - 4 stuks b.v. of slechts 1x 1W powerled van 120 graden - dat is genoeg voor oplichten van traptrede.
Licht-onder-trederand is ook mogelijk voor bestaande en beklede trappen.
Tweede mogelijkheid van trapverlichting is de zijwaartse licht. Dat kan 1 led of 2 leds van beide kanten. Voordeel van deze licht is dat je van onder ook niet beetje verblind wordt als je omhoog moet kijken. Bekabeling en montage met zijwaartse verlichting is zelfs iets simpeler. Zijwaartse verlichting zie je ook in bioscopen, hotels en theaters bij de trappen en treden in de zaal.
Het is idd maar net waar je voor kiest. Ik vind het persoonlijk juist erg handig dat de trede aan de bovenkant verlicht wordt, je weet precies waar je je voet op moet zetten als het donker is. En de bovenste trede van de trap (de overloop zelf dus) kun je dus nooit verlichten als je de ledjes aan de onderkant van de trede monteert, terwijl de bovenste rij verlichting bij mij in het donker dus juist goed aangeeft waar de trap begint. maar ja, onder de traptrede kan voor andere mensen ook een goede oplossing zijn! En wat het verblinden omdat de ledjes omhoog schijnen.. neem iets minder felle leds of regel ze beter af! De aansturing die ik gemaakt hebt maakt het mogelijk om de ledjes d.m.v pwm zo in te stellen als je zelf wilt, van 0 (uit) tot 255 (max aan). En wat betreft het simpeler monteren van zijverlichting hangt ook maar net af van wat voor soort trap je hebt. Op een open trap bijvoorbeeld kun je dit juist niet makkelijker monteren dus dit is ook per geval verschillend.
De laatste probleem: wat gebeurt er als je op trap te lang kijkt naar schilderijen? Dan wordt het inderdaad ineens donker.... omdat leds weer uitgaan na een tijdje en zit je leuk in het donker, en kan je niet activeren omdat sensoren aan het uiteinden van trap staan. Wat een probleem.
Sensor-per-trede kent dat probleem niet.
op dit moment heb ik geen schilderijen hangen :P maar ik snap het probleem! ik heb er eerst aangedacht om de verlichting pas weer uit te laten gaan als je door de tweede sensor heen loopt. Dit kan echter weer voor problemen zorgen indien je halverwege de trap omdraait en weer de andere kant op loopt. met slechts twee sensors is het niet mogelijk om voor 2 of meer mensen precies te bepalen waar ze zich ten opzichte van de sensoren bevinden. In mijn geval wordt de trap eigenlijk altijd maar daar 1 persoon tegelijk gebruikt en heb je hier dus niet echt last van. Maar misschien zal ik binnenkort eens wat experimenteren met wat andere software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ziet er vet uit! _/-\o_ Ben zelf ook bezig met iets dergelijks, maar heb nogal wat problemen met de software.

Zou je eens de software online kunnen gooien? Dan kan ik wat inspiratie opdoen O-)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
leejoow schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:42:
Ziet er vet uit! _/-\o_ Ben zelf ook bezig met iets dergelijks, maar heb nogal wat problemen met de software.

Zou je eens de software online kunnen gooien? Dan kan ik wat inspiratie opdoen O-)
Opzich is het niet zo moeilijk. Het is een heel simpel loopje dat trede voor trede de leds laat aangaan (faden vanaf 0 tot gewenste waarde). En zodra alle treden aan zijn even een pauze en vervolgens een zelfde loopje dat de trede een voor een weer uit laat faden. Ik kan eventueel wel iets posten, maar mijn code is altijd maar een zooitje.. :P En waar wil je het eigenlijk in programmeren? en wat voor hardware gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Anoniem: 198056 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:29:
[...]

Opzich is het niet zo moeilijk. Het is een heel simpel loopje dat trede voor trede de leds laat aangaan (faden vanaf 0 tot gewenste waarde). En zodra alle treden aan zijn even een pauze en vervolgens een zelfde loopje dat de trede een voor een weer uit laat faden. Ik kan eventueel wel iets posten, maar mijn code is altijd maar een zooitje.. :P En waar wil je het eigenlijk in programmeren? en wat voor hardware gebruik je?
Ik gebruik een PIC16F628A en een HC595 en zit te programmeren in assembly. Om de een of andere reden krijg ik het PWM gedeelte niet voor elkaar :'(

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

erg mooi verzonnen en uitgevoerd, maar waarom schijnen ze recht naar boven, nu schijnen ze recht in je mik :/

zou ze persoonlijk aan de onderkant van de treden of de zijkant van de treden gemaakt hebben. :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

Stoney3K

Flatsehats!

Héél erg mooi. Om de één of andere reden doet met dit enorm denken aan één of andere scène uit Stargate Atlantis :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:05

chromeeh

the Gnome

leejoow schreef op zondag 03 februari 2008 @ 10:03:
[...]

Ik gebruik een PIC16F628A en een HC595 en zit te programmeren in assembly. Om de een of andere reden krijg ik het PWM gedeelte niet voor elkaar :'(
de 16F628A heeft maar 1 hardware PWM pin, dus je zal een softwarematige routine moeten maken :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59465

Ik zou een stapsensor gebruiken die drie treden tegelijk laat oplichten... diegene waar je op staat en er een boven en één onder. Op die manier zie je ook waar je gaat staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chromeeh schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 14:00:
[...]

de 16F628A heeft maar 1 hardware PWM pin, dus je zal een softwarematige routine moeten maken :)
ja, daar was ie zelf denk ik ook wel achter, anders hoeft ie ook geen HC595 te gebruiken.. :P

@leejoow
maak ergens een array aan met alle intensiteit waarden voor elke traptrede. schrijf vervolgens een PWM loopje die waarde voor waarde vergelijkt met een tijdswaarde. Aan de hand van deze vergelijking klok je een 1 of een 0 in je HC595. als je alle treden gehad hebt verhoog je de tijdswaarde met 1 en doorloop je de loop opnieuw en bij 255 begin je weer opnieuw. Wil je nu de intensiteit van de treden veranderen dan hoef je alleen een andere waarde in de array te schrijven. Hoe het geheel moet in assembly weet ik ook niet, ik pruts altijd wat aan met in C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

Erg vet!

Als ik het zou maken dan: per trede een sensor en dan ook en nagloei effect als je op de trap loopt. dan heb je echt zo'n spoor van licht achter je aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52516

Whaa tof man _/-\o_
Kan je ook een bewegingsensor inbouwen zodat elke stap een tree verlicht :P

Post boven me telaat gezien }:O

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 52516 op 05-02-2008 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-03 12:08
whoa gaaf hoor.

Ik weet nog niet eens helemaal zeker hoe ik rgb super flux ledjes serieel kan schakelen :p
Kan iemand mij helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Anoniem: 198056 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:03:
maak ergens een array aan met alle intensiteit waarden voor elke traptrede. schrijf vervolgens een PWM loopje die waarde voor waarde vergelijkt met een tijdswaarde. Aan de hand van deze vergelijking klok je een 1 of een 0 in je HC595. als je alle treden gehad hebt verhoog je de tijdswaarde met 1 en doorloop je de loop opnieuw en bij 255 begin je weer opnieuw. Wil je nu de intensiteit van de treden veranderen dan hoef je alleen een andere waarde in de array te schrijven. Hoe het geheel moet in assembly weet ik ook niet, ik pruts altijd wat aan met in C.
op deze manier probeerde ik dat ook te doen in assembly, maar ik zie pas echt verschil als ik de intensiteit op 10 of lager zet, daarboven is het allemaal even fel voor het oog... ik had ergens iets begrepen over een logaritmische schaalverdeling of iets dergelijks, maar daar moet ik nog even achteraan, dat snap ik nog niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250752

of een roltrap in huis... :P

Afijn, erg leuk en knap gedaan!!! Maar wat als je zat word van de blauwe kleur???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Ziet er wel vet uit.
Heb je alleen aan het begin en einde een sensor?
Misschien is het ook wel leuk dat je het druk gevoelig maak zodat je weet waar iemand staat en dan een paar treden hoger en lager alleen verlicht is.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 06:01

Atmoz

Techno!!

Ziet d'r erg vet uit 8) Heel leuk gemaakt dit project.
Krijg meteen weer zin om de soldeerbout te pakken na de filmpjes te hebben gezien _/-\o_

Volgende project met RGB LED's?
Of met een "spelletje". Bijvoorbeeld wie het snelste boven is... het licht of jij.
En dan zo programmeren dat het licht altijd een stapje sneller gaat dan jij de vorige keer omhoog bent gegaan ---> Race tegen jezelf >:)

Of als je met 2 man naar boven moet dat het systeem de eerste persoon zijn snelheid "meet" en dan bij de 2e persoon weer afspeelt zodat je raced tegen die andere persoon.

Of een soort pong ermee doen (2 spelers, 1 boven, 1 onder) en dan net op het juiste moment op de (eerste of laatste) trede gaan staan op de "bal" weer van richting te laten veranderen..

Ik ga dit later (in eigen huis) echt wel maken ;)

Anoniem: 174744

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is: oplichtende treden wanneer men op een trede stapt! Dat zou er leuk uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

Anoniem: 174744 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 19:02:
Wat je eventueel ook zou kunnen doen is: oplichtende treden wanneer men op een trede stapt! Dat zou er leuk uitzien.
Jullie lezen het topic stiekum niet voor je replied he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsLy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-04 12:13
Ziet er erg netjes uit (sorry voor de ietwat late reply).

Zoiets zou ik ook wel willen hebben als ik later een eigen huis heb, het is altijd wel handig als je je handen vol hebt en je het licht niet kunt aandoen. En het ziet er gewoon cool uit :p

Stichting Hobbyserver

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Jammer dat de filmpjes/foto's het niet meer doen, is er een mogelijkheid dat je deze weer ergens anders online kan gooien ?!

• Dimby
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-07-2024
Ik krijg bij je urls overal:

Provider error '80004005'

Unspecified error

/404.asp, line 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
hier ook 404, file bestaat niet, kun je misschien een paar betrouwbare hosts nemen, youtube en een foto site ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

topic is 1,5 jaar oud. de host is zijn universiteit. mogelijk zit hij niet meer op die universiteit of hij heeft zijn account opgeruimt. :z

of het kan er iets mee te maken hebben dat hij al meer als een jaar niet meer iets heeft gepost op GoT.... :z

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 28-09-2009 04:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me inderdaad niet zo heel nuttig topic om omhoog te kicken. Slotje, als de TS toch nog op GoT komt of als iemand anders de foto's nog heeft kan 'uie me DMmen of mailen om het geheel weer online te krijgen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.