Toon posts:

Opteron 170 2e core draait zonder reden op 100%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hitmanpro al zowel in normale als in safe mode laten draaien en heeft niks gevonden.

Wanneer ik in de proceslijst in de task manager kijk gebruikt alleen de task manager zelf +/- 9% cpu. Wanneer ik dan op de prestaties tab klik, dan geeft de grafiek aan dat mn cpu op +/- 50% draait, maar core1 is idle en core 2 draait dus op 100%.

De problemen zijn begonnen toen ik mijn pc opnieuw heb geinstalleerd.

Mijn OS:
Windows XP Professional SP2

Mijn Hardware:
Opteron 170 2GHz + Zalman CNPS9500Led Koeler
Asus A8R-MVP
1,5 GB Kingston geheugen
Sapphyre Radeon HD3870
6x Seagate Barracuda 200GB

Ik hoop dat een van jullie hier iets mee kan.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Niet dat het uit zou moeten maken, maar heb je de Dual Core Hotfix al getest?

EDIT: Ik zie dat AMD ook zoiets heeft, mij is alleen niet 100% duidelijk wat het precies doet. Maar kwaad zal het niet kunnen. Linkje (staat ergens onderaan)

BTW, blijft dit ook als je het schermpje van taakbeheer een aantal seconden open laat staan? Bij mij is het namelijk dat wanneer je taakbeheer opent en naar het Performance tabblad gaat mijn CPU op minstens 80% belasting staat (1 core van de 2) terwijl dit niet is. Na een aantal seconden geeft het grafiekje de correcte waarden aan.

[ Voor 69% gewijzigd door The Realone op 08-01-2008 16:11 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wat geeft Process Explorer aan?

Staan de harddisks in (U)DMA mode ipv PIO mode? Probeer ook eens alle USB apparaten (behalve toetsenbord uiteraard) los te koppelen. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties

@the crow:

Process Explorer geeft me dit: http://smg.photobucket.co...rrent=Processexplorer.jpg

Al mijn IDE apparaten staan op 'DMA, Indien beschikbaar'
Alle USB apparaten ontkoppelen maakt ook geen verschil.

@The Realone:

Wanneer ik mijn taskmanager even open laat staan dan zakt het cpu gebruik niet. Ik heb een Logitech G15 en op het schermpje geeft hij ook 40-49% cpu gebruik aan wanneer de task manager niet open staat.

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Ze moeten niet alleen op 'DMA, Indien beschikbaar' staan. De 'Current Transfer Mode' moet op 'Ultra DMA mode x' staan (met x een getal). ;)
Het probleem wordt veroorzaakt door zogenaamde 'Interrupts'. Dat zijn signaaltjes naar de processor om aan te geven dat een bepaalde handeling verricht is door een apparaat. Alleen is DMA een mooi systeem om dit minder vaak te laten gebeuren door de processor niet te vaak te storen. Een probleem hiermee kan veel verschillende oorzaken hebben. Één daarvan is de harddisk(-controller).
The Realone schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:04:
Niet dat het uit zou moeten maken, maar heb je de Dual Core Hotfix al getest?

EDIT: Ik zie dat AMD ook zoiets heeft, mij is alleen niet 100% duidelijk wat het precies doet. Maar kwaad zal het niet kunnen. Linkje (staat ergens onderaan)
Dat is een fix die vooral betrekking heeft op gamen en het feit hoe een timestamp wordt uitgelezen. Dus niet zozeer dit probleem. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Is er een fix om dat te veranderen of moet dat gewoon in de BIOS gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
In apparaatbeheer zie ik 4 IDE Apparaten (ik heb er 2 losgekoppeld) dus dat klopt

2x een primair IDE kanaal en 2x een secundair IDE kanaal (dit kan te maken hebben met mijn PCI IDE controller, veel verstand heb ik hier niet van)

Het eerste primaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'Ultra DMA mode 5'
Het tweede primaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'niet van toepassing'
Het eerste Secundaire IDE kanaal geeft bij Apparaat 0 'niet van toepassing' en bij Apparaat 1 'Ultra DMA mode 2'
Het tweede secundaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'niet van toepassing'

Verwijderd

Prcies hetzelfde gehad onder vista :) ging toch terug naar xp waar ik het probleem ook meteen niet meer had. Nooit meer naar gekeken.

Verwijderd

Topicstarter
@PC_Killer

Ik ben juist van Vista naar XP gegaan en kreeg het probleem, met Vista nooit gehad

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:01:
In apparaatbeheer zie ik 4 IDE Apparaten (ik heb er 2 losgekoppeld) dus dat klopt

2x een primair IDE kanaal en 2x een secundair IDE kanaal (dit kan te maken hebben met mijn PCI IDE controller, veel verstand heb ik hier niet van)

Het eerste primaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'Ultra DMA mode 5'
Het tweede primaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'niet van toepassing'
Het eerste Secundaire IDE kanaal geeft bij Apparaat 0 'niet van toepassing' en bij Apparaat 1 'Ultra DMA mode 2'
Het tweede secundaire IDE kanaal geeft bij zowel Apparaat 0 als Apparaat 1 'niet van toepassing'
Dat zouden dan 1 optische drive en 2 harddisks moeten zijn. Dat lijkt gewoon goed te staan. Maar je hebt totaal 6 harddisks? Schijnbaar zit er wat op S-ATA-controllers aangesloten. Staan die op 'Serial ATA generation x' (met x 1 of 2)? Dus niet op PIO.

• dion_b
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom lees ik hier niets over chipset drivers? Dit klinkt verdacht als een issue in die hoek namelijk...

Oslik blyat! Oslik!

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

dion_b schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:50:
Waarom lees ik hier niets over chipset drivers? Dit klinkt verdacht als een issue in die hoek namelijk...
offtopic:
Ik moet bekennen dat ik daar in alle redelijkheid wel vanuit ging. Maar ja, assumption is the mother of all f*ckups he. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _the_crow_ op 09-01-2008 10:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had de chipset drivers uitgesloten omdat ik die allemaal al opnieuw had geinstalleerd, maar gisteren uit pure wanhoop nogmaals opnieuw geinstalleerd en nu werkt alles wonder boven wonder weer goed.

Dus toch een probleem met de drivers :S

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie hulp en wat mij betreft mag dit topic gesloten worden

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:50:
Dat dat ik ook ja, Misschien moet TS Drivers herinstalleren?
Pagina: 1