Voeding stuk, reconstructie. Wat is er gebeurd?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op 30 december begaf mijn videokaart het tijdens het gamen. Spontane reboot, en vervolgens overal strepen in beeld, ook in het BIOS scherm. Maximaal mogelijke resolutie 800 / 600 in 4 bits kleuren (of 8 bit, dat weet ik niet meer). Verder deed alles het nog, maar ik ben maar even overgegaan op mijn laptop. Het ligt niet aan het scherm, getest met andere computer.

Ik dacht toen: mijn videokaart (Nvidia 6600GT AGP 128MB) is overleden. Sinds ik over ben gegaan van 1024 * 768 naar 1680 * 1050 werd dat ding behoorlijk warm. (idle 60 graden, load rond de 90, niet overgeklokt).

Op 1 januari heb ik een nieuwe videokaart (Nvidia N7600GS) besteld en vandaag werd deze bezorgd. Geinstalleerd, PC aangedaan, hoor ik opeens *poef*. PC boot niet meer, voeding (Antec SL350SP) blijkt stuk. Na een half uur nog eens geprobeerd, nog steeds niks dus echt echt stuk.

Omdat de garantie al lang en breed is verlopen maakte ik zonet de voeding open om te kijken wat er aan de hand is. Misschien een zekeringetje gesprongen. Maar nee, grote horror: alles is gesmolten van binnen. Maar dat is volgens mij niet zonet gebeurd want ik heb geen vuur of de geur van smeltend plastic opgemerkt. Op 30 december overigens ook niet, maar toen heb ik er niet op gelet.

Pics:
http://img186.imageshack.us/my.php?image=dsc01559vz7.jpg
http://img503.imageshack.us/my.php?image=dsc01560xa2.jpg

Kan het zo zijn dat mijn voeding op 30 december is stuk gegaan, tijdelijk minder stroom leverde, waardoor mijn videokaart het niet deed, en dat zonet mijn voeding het definitief heeft opgegeven?

Ik heb nu nieuwe voeding besteld (degelijke voeding van Zalman). Moet ik nu vrezen voor meer kortsluiting? Hoe kan ik het beste te werk gaan zonder dat andere onderdelen het ook begeven?

Het stopcontact is overigens geaard.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:37

Aapje

Opel-beun
Dat spul wat over de onderdelen ligt, is lijm :+
[edit]
Ohja en handig is om gewoon te beginnen door alle onderdelen even uit de kast te halen, visueel inspecteren. (Vooral je moederboard, lekkende condensatoren bijv...)
Dan alleen het broodnodige te aansluiten, moederboard, cpu, geheugen, videokaart (wellicht de hd zou eerst zonder proberen..)

Grote kans dat je oude voeding gewoon niet genoeg juice kon leveren oid.

[ Voor 79% gewijzigd door Aapje op 08-01-2008 15:56 ]

• Blaise
  • Niet online
Dus die voeding hoort er zo uit te zien? Wat slordig.

En die 350 Watt zou genoeg moeten zijn. Er zaten geen energieslurpende onderdelen in het systeem.

Ik zal je tip opvolgen van het inspecteren van het moederbord en het aansluiten van alleen de broodnodige onderdelen. Hopelijk doet alles het nog.

Verwijderd

Er ligt toch stof over de lijm.... Lijkt me dat dat er niet opgekomen is in 20 dagen of je moet in je kamer 2cm stof hebben liggen.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-02 16:04
Voeding ziet er gewoon normaal uit van binnen, maar ja, kapot is kapot. Toch maar een nieuwe.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Blaise
  • Niet online
De onderdelen zijn nauwelijks stoffig. Alleen de fan is bestoft, en de draadjes een beetje.

Het antwoord op deze vraag is me trouwens nog niet helemaal duidelijk:
Kan het zo zijn dat mijn voeding op 30 december is stuk gegaan, tijdelijk minder stroom leverde, waardoor mijn videokaart het niet deed, en dat zonet mijn voeding het definitief heeft opgegeven?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:00

Theo

moederbord

Blaise schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:17:

Nee, dit zou niet mogelijk moeten zijn. Als de voeding te weinig stroom zou leveren dan zal de computer uitknallen of een BSOD geven. Vergelijk het met een auto met een lege tank, deze houdt er ook gewoon mee op. Het is balen, maar na ene nieuwe tank benzine doet de auto het gewoon weer.
Alleen een te hoge spanning kan een computer slopen.. Echter is jouw voeding beveiligd tegen het geven van te hoge spanningen welke schakdelijk kunnen zijn voor de computer. DE voeding is daarmee niet als eerste stuk gegaan.

Wat wel het geval kan zijn is dat de videokaart stuk ging (kan gebeuren) en dat hij daarmee erg veel stroom trok van de voeindg. Zoveel zelfs dat de voeding het niet aankon en (gedeeltelijk) stuk ging. Dit laatste heb ik een paar jaar geleden ook gezien, een fout aangeloten dvd speler, deze trok zoveel stroom dat de voeding het niet meer aankon en stuk ging.

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1