Toon posts:

De vrijgesproken schuldige?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit net op de frontpage in een reactie geplaatst, maar bij nader inzien is het misschien beter om het hier even aan te kaarten.

In nieuws: Verdachten Dvd-Europeteam vrijgesproken na fout OM staat:
Hoewel de verdachten volgens de rechter wel schuldig waren, moest hij hen wegens een vormfout laten gaan.
En:
Terwijl de aanklacht schending van auteursrechten van films betrof, had het OM namelijk verzuimd een lijst met rechthebbenden te verstrekken. Hierdoor was de rechter niet in staat om te beoordelen of er auteursrecht op de geüploade films rust en moest hij de verdachten vrijspreken,
Dat kan dus niet, dit is een innerlijke tegenstrijdigheid. Als hij ze vrij moest spreken wegens een vormfout kan de rechter niet tegelijkertijd zeggen dat ze wel schuldig zijn. Vrijspraak volgt alleen als als het ten laste gelegde feit niet bewezen is (dit lijkt het tweede stukje te suggereren), daar volgt automatisch uit dat de verdachte niet schuldig is in de zin van het eerste stukje.
Ik vraag me ook af wat de advocaat nou precies gezegd heeft :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 14:06 ]

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Hij kan wel zeggen dat ze schuldig zijn als hij alleen kijkt naar de bewijslast, maar wegens een vormfout kan hij ook besluiten om geen strafvervolging in te stellen. Het een sluit het ander niet uit denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Megaflix schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:06:
Hij kan wel zeggen dat ze schuldig zijn als hij alleen kijkt naar de bewijslast, maar wegens een vormfout kan hij ook besluiten om geen strafvervolging in te stellen. Het een sluit het ander niet uit denk ik.
Geen strafvervolging instellen is dus geen vrijspraak.
Het tweede stukje lijkt te suggereren dat schending van auteursrechten niet bewezen kon worden omdat er geen lijst met rechthebbenden was overlegd. Het ten laste gelegde is dus niet bewezen. Aangezien we altijd uitgaan van iemands onschuld is dat hetzelfde als zeggen 'u hebt dit niet gedaan'. Dat staat lijnrecht tegenover zeggen dat iemand schuldig is ('u hebt dit wel gedaan').

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2008 14:13 ]

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Dank, scherp. Is aangepast.