[Orange] installatie Livebox bij ISRA

Pagina: 1
Acties:
  • 2.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 19:24
Ik heb gisteren de Livebox binnen gehad, en heb na uitgebreid lezen van de installatiehandleiding nog een vraag over de installatie waar jullie wellicht mee kunnen helpen.

Op dit moment hebben wij een ISRA type 1 (op dit plaatje de meest linkse). Nu komen daar aan de bovenkant twee kabeltjes uit: een naar de telefoonaansluiting beneden, en eentje naar de telefoonaansluiting boven. Beide aansluitingen zijn in gebruik. We hebben alleen Orange internet, dus géén telefonie (blijft gewoon via KPN).

Nu is de vraag hoe ik de Livebox moet aansluiten. In de installatiehandleiding wordt voorgeschreven één van de twee kabels aan de bovenkant van het ISRA door te knippen en daar via meegeleverd installatiespul de Livebox tussen te zetten (dat principe begrijp ik overigens ook nog niet helemaal). Het resultaat is dan dat er slechts één van de twee telefoonaansluitingen via de Livebox zijn aangesloten, terwijl Orange aanraadt alle telefoons op de Livebox aan te sluiten (anders zou er ruis op de lijn kunnen komen of kan de internetverbinding wegvallen). Hoe sluit ik de Livebox nu goed aan?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-12 13:02

Dido

heforshe

Die twee draden die uit dat ding komen, zijn dat twee verschillende lijnen? Of wordt gewoon 1 aansluiting gesplitst in tweeen?

In het eerste geval moet je de livebox ertussen zetten op de aansluiting waar je ADSL op hebt.
In het tweede geval is het simpelste om 1 van de twee af te knippen en te vergeten, en de andere je Livebox in te leiden, en de kabel die eruit komt weer naar beide oorspronkelijke kabeltjes te verbinden.

Wat betekent mijn avatar?

• praseodymium
Dido schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:56:
Die twee draden die uit dat ding komen, zijn dat twee verschillende lijnen? Of wordt gewoon 1 aansluiting gesplitst in tweeen?
We hebben één lijn met twee aansluitingen, een beneden en een boven. Uit de ISRA komen: (1, naar de aansluiting boven) een rood en een blauw kabeltje uit 1a en 1b en (2, naar de aansluiting beneden) een rood en lichtblauw kabeltje uit 1a en 1b, en een wit en oranje kabeltje uit 2a en 2b.

De beste oplossing lijkt me dus de 2e kabel door te knippen en naar de livebox te leiden (welke kleuren moeten waar?), alleen hoe ik er dan vanuit de livebox weer 2 aansluitingen van moet krijgen snap ik niet helemaal.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-12 13:02

Dido

heforshe

Van 1 aansluiting twee maken is niet zo spannend met een telefoonkabeltje :)

Het netste is wellicht om er overal stekkertjes aan te knijpen en Y-blokje te halen, maar je kunt ook 1 draadje aan twee stuks vastknopen en met wat tape zekeren (zo zijn hele panden wel van telefoon voorzien :) )

Wat betreft de kleurtjes: waarschijnlijk moet je overal dat rode en blauwe kabeltje hebben - tenzij er een monteur met artistieke ingevingen bezig is geweest :P

Wat betekent mijn avatar?

• praseodymium
Waar zijn de oranje en witte kabeltjes dan voor?

De situatie zou dan dus worden:
-kabel met rood/blauw/oranje/wit doorknippen en naar livebox
-uit de livebox een kabeltje, die doorknippen en daarvan de rode en blauw aders met wat isolatietape doorverbinden naar de beide aansluitingen.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 13:24
praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:20:
Waar zijn de oranje en witte kabeltjes dan voor?
Dit is een tweede aderpaar waarop nog een KPN abonnement of ADSL aansluiting op aangevraagd kan worden. Momenteel is deze niet in gebruik.

Het aantal analoge telefoons dat op een lijn is aangesloten maakt trouwens niet zoveel uit, je kan er ook gewoon meer dan 2 aanhangen (allemaal parallel schakelen - indien geen ISDN). Het belangrijkste is wel dat het parallel schakelen van de analoge telefoons na de ADSL-splitter (ook wel microfilter genoemd) moet.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 13:07:
[...]
We hebben één lijn met twee aansluitingen, een beneden en een boven. Uit de ISRA komen: (1, naar de aansluiting boven) een rood en een blauw kabeltje uit 1a en 1b en (2, naar de aansluiting beneden) een rood en lichtblauw kabeltje uit 1a en 1b, en een wit en oranje kabeltje uit 2a en 2b.
Oftewel, ooit verkeerd aangesloten.
Je hebt voor telefonie maar 2 aders nodig.
Een lijn is goed aangesloten, de andere verkeerd (4 aders gebruikt).

Haal die oranje en witte eens los, en test dan eens of alles nog werkt. (waarschijnlijk wel).

Ohja, doorknippen is zonde.. je kan de draadjes gewoon losschroeven.

• matthijsln
job schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:14:
[...]

Oftewel, ooit verkeerd aangesloten.
Je hebt voor telefonie maar 2 aders nodig.
Een lijn is goed aangesloten, de andere verkeerd (4 aders gebruikt).

Haal die oranje en witte eens los, en test dan eens of alles nog werkt. (waarschijnlijk wel).

Ohja, doorknippen is zonde.. je kan de draadjes gewoon losschroeven.
Het is helemaal niet verkeerd aangesloten. De oranje en witte aders heeft hij niet in een telefoon zitten.

• praseodymium
job schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 15:14:
[...]Ohja, doorknippen is zonde.. je kan de draadjes gewoon losschroeven.
Volgens mij komen de draadjes 'zomaar' uit het ISRA, ik moet eens kijken of ik ze kan losschroeven. Die oranje en witte draadjes laat ik dan maar gewoon gaan.

In ieder geval bedankt voor alle hulp, ik ga het eens proberen!

• job

job

matthijsln schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:19:
[...]

Het is helemaal niet verkeerd aangesloten. De oranje en witte aders heeft hij niet in een telefoon zitten.
Het werkt zo wel, maar het is onzinnig om die tweede lijn aan te sluiten (die oranje en witte in 2a/b).
Hij heeft namelijk helemaal geen 2e lijn.
Dat bedoel ik dus met verkeerd aangesloten.
praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:04:

Volgens mij komen de draadjes 'zomaar' uit het ISRA, ik moet eens kijken of ik ze kan losschroeven. Die oranje en witte draadjes laat ik dan maar gewoon gaan.
Als het goed is zit er onder het kapje een soort van siloconen achtig spul (tegen het vocht).
Dat kan je ervanaf halen. Dan zie je 5 schroeven. Schroefje los, dan kan je het draadje eruithalen :).

[ Voor 36% gewijzigd door job op 08-01-2008 17:16 ]

• matthijsln
job schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 17:15:
[...]

Het werkt zo wel, maar het is onzinnig om die tweede lijn aan te sluiten (die oranje en witte in 2a/b).
Hij heeft namelijk helemaal geen 2e lijn.
Dat bedoel ik dus met verkeerd aangesloten.
Ah, als je het zo bedoelt :) Een niet aangesloten draadje kan toch niet verkeerd aangesloten zijn...

• job

job

Maar je ziet dat het dus verwarring opwekt (bij de TS).
Die weet niet welke draadjes hij nou z'n splitter opaan moet sluiten.

• praseodymium
Het is gelukt (in een keer!), telefoons werken boven en beneden en ADSL werkt ook perfect. Ik kon de draadjes inderdaad zonder problemen uit de ISRA schroeven, enige wat er voor zat was een plastic kapje.

De snelheid fluctueert op dit moment nogal, kan dat te maken hebben met dat de draadjes toch niet zo heel goed zijn of..? De draadjes die ik heb gebruikt bestaan namelijk uit een heleboel koperaders, niet één grotere, dus de aansluiting in het ISRA is misschien een beetje brak. De split werkt nu met een beetje isolatietape dat niet geweldig plakt, maar goed, zolang we kunnen bellen is het prima ;).

Nogmaals bedankt voor de hulp!!

[ Voor 11% gewijzigd door praseodymium op 08-01-2008 22:20 ]

Verwijderd

praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:50:
Ik heb gisteren de Livebox binnen gehad, en heb na uitgebreid lezen van de installatiehandleiding nog een vraag over de installatie waar jullie wellicht mee kunnen helpen.

Op dit moment hebben wij een ISRA type 1 (op dit plaatje de meest linkse). Nu komen daar aan de bovenkant twee kabeltjes uit: een naar de telefoonaansluiting beneden, en eentje naar de telefoonaansluiting boven. Beide aansluitingen zijn in gebruik. We hebben alleen Orange internet, dus géén telefonie (blijft gewoon via KPN).

Nu is de vraag hoe ik de Livebox moet aansluiten. In de installatiehandleiding wordt voorgeschreven één van de twee kabels aan de bovenkant van het ISRA door te knippen en daar via meegeleverd installatiespul de Livebox tussen te zetten (dat principe begrijp ik overigens ook nog niet helemaal). Het resultaat is dan dat er slechts één van de twee telefoonaansluitingen via de Livebox zijn aangesloten, terwijl Orange aanraadt alle telefoons op de Livebox aan te sluiten (anders zou er ruis op de lijn kunnen komen of kan de internetverbinding wegvallen). Hoe sluit ik de Livebox nu goed aan?

• matthijsln
praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:18:
De snelheid fluctueert op dit moment nogal, kan dat te maken hebben met dat de draadjes toch niet zo heel goed zijn of..? De draadjes die ik heb gebruikt bestaan namelijk uit een heleboel koperaders, niet één grotere, dus de aansluiting in het ISRA is misschien een beetje brak. De split werkt nu met een beetje isolatietape dat niet geweldig plakt, maar goed, zolang we kunnen bellen is het prima ;).
De kwaliteit van de bekabeling na de splitter naar de analoge telefoons mag zo brak zijn als je kan bedenken, als je maar kan bellen :)

De bekabeling van IS/RA naar splitter en van splitter naar modem kan wel voor negatieve invloed op de ADSL verbinding zijn. Een kabel die uit heleboel kleine koperaders bestaat (een soepele of stranded kabel itt een stugge of solid kabel) maakt op zich niet zo heel veel uit. Het is eerder van belang dat deze bekabeling niet te lang is en niet gestoord kan worden door bijv andere kabels, apparatuur of slechte connecties (zorg bij een stranded kabel bij een schroefcontact wel voor een goede connectie).

Een fluctuerende snelheid hoeft trouwens niet perse aan de kwaliteit van de ADSL verbinding te liggen. Het kan ook een slechte netwerkkabel of draadloze verbinding van modem naar computer zijn, de op internet server waarvan je download, of een ISP met onvoldoende capaciteit, etc.

De kwaliteit van de ADSL verbinding en op welke snelheid de verbinding gesynced is kan je meestal in je modem zien (attenuation en noise margin). Ik weet niet of de livebox die toont.

Verwijderd

praseodymium schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:18:
Het is gelukt (in een keer!), telefoons werken boven en beneden en ADSL werkt ook perfect. Ik kon de draadjes inderdaad zonder problemen uit de ISRA schroeven, enige wat er voor zat was een plastic kapje.

Nogmaals bedankt voor de hulp!!
Gefeliciteerd!!

Ik heb nu ook sinds kort internet van Orange, en hier moest er ook bij het ISRA-punt gesleuteld worden. Al met al zal dat voor de gemiddelde gebruiker niet zo’n gemakkelijke opgave zijn.
Pagina: 1