Video over 50+ meter, welke kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik ben even aan het uitzoeken voor videobewaking in het bedrijfsgebouw.
Het gebouw is ongeveer 40x20 meter groot.
Dat betekent dat er lange kabels worden aangelegd.
De video is analoog.

Ik zit te kijken naar:
- CAT5 netwerkkabel. Massief punt. Vanwege twisted pairs zou het minder last hebben van storingen omheen waardoor ie op grote afstanden wening problemen heeft.
- CAT5, maar dan soepel punt. Komt weinig voor, maar laat zich beter aanleggen en is minder kwetsbaar. Soldeert beter in stekkers en breekt niet snel af.
- 6-aderig audio/video kabel met afscherming. In deze kabel is geen twisted pairs en kan storen over grote afstanden. Wel soepel.

Ik probeer graag gunstige prijs - kwaliteit verhouding doen met minder verlies in signaal. De camera's zijn zwart/wit. De mini-din stekkers hebben 6 aders.
Welke bekabeling is aanbevolen? Is CAT5 geen probleem hiervoor?

Het is van Elro 4-camera bewakingset met monitor. Over kabels gaat dus geluid, video en stroom.

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 08-01-2008 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 12:59

Gwannoes

Solderen moet je leren

Wat is er mis met gewoon coax, zoals het hoort?
Geen last van storingen, en geen last van reflecties omdat je de karakteristieke impedantie van de kabel hebt afgestemd op de bron en ontvanger.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
Je zegt dat het analoog is.

Dan lijkt het mij toch verstandiger gewoon goed afgeschermde coax te nemen. Dus draad met mantel eromheen.

CAT5 zou ik zeker afraden. Dit is niet bedoelt voor analoge signalen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Inderdaad gewoon een coax met mantel nemen.
Daar heb ik zelf goede ervaringen mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-06 14:32

Neus

www.zenaconsult.com

Over kabels gaat dus geluid, video en stroom.
Dus je hebt 3 paren nodig, coax doet dat helaas niet. Vandaar dat de TS op zoek is naar CAT5.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
En mocht je met analoog VGA bedoelen.
Ik gebruik thuis een VGA-kabel van 20 meter en die is ongeveer een factor 3 dikker dan een cat5 kabel. VGA is natuurlijk ook 15-aderig en UTP 8, maar het zal ook watm et de afscherming te maken hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
MrDummy schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 12:41:
- CAT5 netwerkkabel. Massief punt. Vanwege twisted pairs zou het minder last hebben van storingen omheen waardoor ie op grote afstanden wening problemen heeft.
Dat is natuurlijk bijzonder afhankelijk van het signaal wat jij erop zet, als jij er analoge video opzet i.p.v. normaal netwerk protocol dan geeft de twisted kabel juist waarschijnlijk alleen maar een slechtere kwaliteit (als je bedoelde om te streamen over netwerk heb ik niks gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 18:13
Over zo'n afstand is het aan te raden een dikke goed afgeschermde 75 ohm coaxkabel te nemen (bijv. RG-6), of UTP kabel gebruiken met aan beide kanten een impedantietransformator, dan kan je normale UTP-kabel gebruiken want dan is je signaal symmetrisch.
Als ik het goed heb is de impedantie van UTP-kabel 100 ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon paar coaxen leggen?
Anders mischien als het echt lastige plekken zijn (veel machines enzo) glasvezel?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:35
Ik raad je aan Belden coax (http://www.belden.com/pdf...bles/06Coaxial_Cables.pdf pagina 34) te gebruiken, is hoogwaardig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

_zer0_ schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 16:08:
Over zo'n afstand is het aan te raden een dikke goed afgeschermde 75 ohm coaxkabel te nemen (bijv. RG-6), of UTP kabel gebruiken met aan beide kanten een impedantietransformator, dan kan je normale UTP-kabel gebruiken want dan is je signaal symmetrisch.
Als ik het goed heb is de impedantie van UTP-kabel 100 ohm.
Nou ja, zo'n enorme afstand is 50m nou ook weer niet... In studio's hebben ze toch ook niet zulke hele dikke kabel? RG179 oid. voldoet ook prima, en is lekker dun.
UTP-kabel is inderdaad 100 Ohm karakteristieke impedantie, en video 75 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Coax is maar 1 signaal en dan mis ik stroom en geluid nog. En speciale triple coax is duur en dat ga ik niet aan wagen.
De bekabeling dat in bewakingset is gebruikt lijkt veel op audio-video kabel. Die is gewoon nul Ohm, geen speciale impentantie. En soms niet eens afgeschermd.

De UTP kabel is goedkoop en heeft door twisted draden minder last van storingen en interne magnetische opwekking, en daarom zou het ook te gebruiken zijn voor videobewaking.
Maar als de impedantietransformator nodig is, dan doe ik het erbij.

UTP kabel wordt wel eens gebruikt voor analoge telefonie, ADSL, ISDN en netwerk. Dit heeft te maken met inbouwdozen waar UTP paren erin passen, en er verschillende aansluitschema's bestaan voor elke doeleind. Dus waarom niet voor composiet video?

Dus ga ik eerst UTP experiment doen met videosignalen om te kijken hoe de beelden zijn aan de andere kant van 50 meter utp kabel eruitzien. Ik heb thuis een rol van liggen als test.
Mocht het blijken dat het wel goed uitkomt, dan zie ik nauwelijks geen reden om niet met utp te gaan doen. :)

Ik probeer alleen de kosten laag te houden, en zoveel mogelijk beeldinformatie eruit te halen.
Luxe zaken zoals glasvezel kan niet. Ik moet het doen met bestaande set, en daar ga ik niet allerlei dingen aan toevoegen. De kosten worden alleen maar hoger van.

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 08-01-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

SA007

Moderator Tweaking
UTP is onbruikbaar voor niet-diffentiele signalen.

Tenzij je aan beide kanten iets van kneut tussen gooit om het een differentieel signaal van te maken ben je na 1,5 meter al je signaal kwijt.

Dus je zal toch naar afgeschermde kabel moeten (coax is het beste, bij andere kabelsoorten is het hopen dat het goed gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 12:48
UTP is prima bruikbaar vor video en geluid.

Waar ik werk hebben we TV's waar informatie opkomt. Deze tv's zijn via scart aangesloten op een scart naar utp box (geen stroom nodig) en de utp kabel gaat naar een speciale verstuurder. (in dit geval patchkast en daar zit een apparaat (ff naam kwijt kan ik morgen wel kijken als je wil) die de beelden verstuurt. De sources is gewoon een pc.

In dit geal zou de bron een camera zijn.

Edit:

dit is misschien wel een intressant linkje. Zoiets hebben wij ook (lijkt erop alleen wij hebben nog een DSUB naar coax maker...

LINK

[ Voor 19% gewijzigd door Cave_Boy op 08-01-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
De camera is even opengemaakt.
De snoer uit de camera is 4-aderig snoer. Geen afscherming of coax snoer. Gewoon 4 aders waarvan zwart GND, rood + spanning, wit video en groen geluid is. Ik denk niet dat de draden 75 ohms is.

Ik weet dat professionele camera op coax wordt aangesloten, maar deze is budget model van Elro, en daar zitten eisen wat anders.

Cave_Boy laat inderdaad mogelijkheden van goedkope UTP kabel zien... :)
http://www.pdkbeveiligingen.nl/camerasportaal.htm werkt beter.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 08-01-2008 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 14:34

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Professioneel hebben we ook hier ook composiet over utp kabel (sftp). Met een balun zorg je dan voor je correcte impedantie aanpassing. Dus met een balun er in en met een balun er uit. Werkt prima, ook met 4 verschillende video signalen over 1 kabel. Afstanden van 100 meter waren geen enkel probleem. Camera's in gebruik waren oa de VX1000 en een KY-F17, het betere spul dus.

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb overdracht UTP-video gezien tussen 40 (alleen video), 45 (video+stroom) en 45 (video, stroom, geluid) Euro. Als set, dus 2 stuks. Belgische shop.
Ik zal dat in gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:37

SA007

Moderator Tweaking
(En dat is dus de kneut om er een differentieel signaal van te maken waar ik het over had ;))

Verder is het waarschijnlijk wel 75 ohm hoor, ookal is het goedkoop elro spul.

Die 75 ohm is gewoon een standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

En we hebben het hier dus niet over weerstand van de kabel, maar over karakteristieke impedantie (zie wikipedia NL of nog uitgebreider wikipedia EN).
Als je daar geen rekening mee houdt zullen er reflecties optreden. Overigens hoef je voor de korte stukjes binnenin de camera daar niet zo hard rekening mee te houden, maar vooral als je langere kabels gaat gebruiken.

Als je gewoon met een multimeter de kabel doormeet zal hij inderdaad max. een paar ohm aangeven, maar dat zegt nog niets over karakteristieke impedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234089

Hoi ! Even reageren op het voorgaande : als zendamateur heb ik veel met coaxleiding te maken, niet alleen ontvangstmatig, maar ook zendmatig.

In beide gevallen gaat het om de oorzaak van een reflectie, veroorzaakt door misaanpassing of erger ( beschadiging van de coax ) : we noemen dat punt waar het optreedt een stootpunt ( dit reflecteert). De mate van de reflectie nu is afhankelijk van de misaanpassing ( in het stootpunt is er een impedantieovergang, veroorzaakt door de misaanpassing ). Heb je nu een coax van bijvoorbeeld 20 meter lengte en een van 1 meter, dan zal in beide leidingen bij dezelfde misaanpassing ook precies dezelfde reflectie optreden. Detail : in de lange kabel zal juist dit effect verzwakken, meer dan in de korte leiding.

T.g.v de misaanpassing treedt er in de coax ten gevolge van de werking van de ontstane staande golven dus een extra heel speciaal verlies op. Afhankelijk van de kabellengte. Met een meetzender en een oscilloscoop kan men dit fenomeen bewonderen en localiseren ( afstandreflectiemetingen ).

In een camera kunne de stukjes ( coax)lijn zo kort zijn dat de reflectie er net 'buiten'valt.

Als je wil weten wat de waarden van verzwakking in een coaxlijn zijn t.g.v de reflectie ( dus niet alleen de specifieke gainloss van de kabel zelf ) zie eens hier : link verwijderd dd 110108 Uiteraard vind je hier ook weer Belden kabels :)

Als je dan e.e.a. eens voor twee SWR waarden bekijkt ( b.v. 1.5 en 5 ) dan zie je het verschil.

M.b.t. de oorspronkelijke vraag : systeem analoog en lange kabels : gebruik coax ! Coax heeft de eigenschap van het hebben van een afscherming. Echter alleen bij juiste afsluiting ( juiste impedantie aanpassing ) werkt dat. Is er misaanpassing dan is er minder of geen afscherming, de lijn is 'open' en storingen kunnen gemakkelijk intreden ( 'oppikken' van storingen, vooral zo'n lange coaxlijn gaat averrechts werken, hij werkt nu als antenne ! Voor ongewenste zaken .....). Dus coax gebruiken EN juist aanpassen ( juiste karakteristieke impedantie toepassen, succes verzekerd ). Vooral bij video bewaking is storingvrijheid belangrijk .....

DC meting met de multimeter geeft uiteraard geen informatie over de karakteristieke impedantie, wel over het 'intact' zijn van de kabel e.d. ( signaalader, binnengeleider en mantel ).

Slot : iedere kabel heeft ook een specifieke demping ( in dB meestal uitgedrukt ) : Je kan makkelijk berekenen welke signaalwaarde er a h eind beschikbaar is en of dit voldoende is voor een goed functioneren. Wil je eens wat signaalwaarden berekenen, laat maar weten. Dan stuur ik je enige links naar JS die dat doen. Maar dat zal wel niet nodig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 234089 op 11-01-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233011

Een passieve video naar UTP converter is geen aanrader, veel ruis.
Een actieve werkt wel goed maar is veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Wat je ook zou kunnen overwegen is VGA kabel te gebruiken. Die heeft de juiste impedantie (3 keer 75ohm) en bestaat zowel als coax kabel (dus 3 coaxen en nog wat gewone draadjes) en als twisted pair kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Linear heeft notabene speciale IC's hiervoor, om video over UTP te kunnen mikken. Kosten geen drol, schakeling is een eitje.

http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?id=1432 < lees deze application note maar es. 300 meter zonder problemen! Met een minimum aan componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146790

Werk(Te) zelf bij Initial Varel op de brandafdeling, iemand van de camera-systemen heeft laatst via de 220 een video-systeem geinstalleerd (Dome camera's 2 stuk). Het gaat dan om een soort van adapters die je in het stopcontact moet duwen (Moet wel dezelfde groep zijn) en daar word het signaal dan overheen gestuurd. Ik weet niet of dat misschien een optie is.
Anders natuurlijk een 75-ohm coax kabel die kan makkelijk een meter of 100 hebben.
Bij video-systemen is het toch meestal goedkoop=duurkoop, kijk bijvoorbeeld naar de VDG systemen van recorder tot camera en alles wat daartussen zit is binnen de korste keren kapot (In ieder geval een van die dingen).
Waarom je voor zwart/wit hebt gekozen met Mini-DIN aansluitingen vind ik ook vreemd, een beetje fatsoenlijke bosch camera waar je ook mensen op kunt herkennen met kleur en zoom/scherpstel mogelijkheden kost 120 euro. Recorder erbij en een monitor en je bent klaar.
Signaal gaat via de coax en voeding via de 220, maar dan heb je ook wat. Zit sowieso 3 jaar garantie op.
De camera's waar jij het over hebt die je met (Zeg maar) "netwerk" kabels aanlegt zijn zonde van je geld. Als het bedrijf camera beveiliging wilt moet het daar ook wat voor over hebben, hoeven geen duizenden euro's te zijn. Voor 480 euro heb je 4 camera's, een recorder kost een euro of 300, een monitor kost je 100 euro en dan moet je het klein materiaal er nog bij tellen, beugels, kabel, connectors etc. Voor 1500/2000 euro (Ruim geschat) heb je in principe een prachtig systeempje met 3 jaar garantie, opname mogelijkheid, monitor, en 4 fatsoenlijke kleurencamera's, en als je zou willen kun je via een netwerk IP-functionaliteit bieden zodat je vanaf een andere locatie (Thuis bijvoorbeeld) kunt kijken.
Waarom komt dat systeem er? Bij de meeste bedrijven waar ik ze heb aangesloten (Scholen en banken) worden ze gebruikt om te herkennen, ga ik kijken naar bijv. XXX (Een bedrijfspand) daar word het meestal niet gebruikt voor te herkennen maar om af te schrikken en voor de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
sebastius schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 01:41:
Linear heeft notabene speciale IC's hiervoor, om video over UTP te kunnen mikken. Kosten geen drol, schakeling is een eitje.

http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?id=1432 < lees deze application note maar es. 300 meter zonder problemen! Met een minimum aan componenten.
Ziet er goed uit. Een voorbeeld example heeft al bi-directional video versie, maar enkel is ook goed met paar ic's weghalen.
Stroom krijgt de schakeling van de bewakingsmonitor. Maar hoe zit het met stroom over utp? En geluid over utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
In de application note zie je een voorbeeld waarbij één twisted pair (2 draden) wordt gebruikt voor bidirectioneel verzenden van video. UTP kabel bevat 4 twisted pairs (8 draden), je kan dus 2 pairs gebruiken voor video en audio (waar je video door kan jagen, zal audio ook netjes door geraken, audio zijn veel lagere frequenties).
De andere 2 pairs kan je, afhankelijk van benodigde spanning en stroom, eventueel gebruiken voor voeding, zorg dan wel dat die voldoende ontstoord is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:28:
In de application note zie je een voorbeeld waarbij één twisted pair (2 draden) wordt gebruikt voor bidirectioneel verzenden van video. UTP kabel bevat 4 twisted pairs (8 draden), je kan dus 2 pairs gebruiken voor video en audio (waar je video door kan jagen, zal audio ook netjes door geraken, audio zijn veel lagere frequenties).
De andere 2 pairs kan je, afhankelijk van benodigde spanning en stroom, eventueel gebruiken voor voeding, zorg dan wel dat die voldoende ontstoord is.
Audio dus ook via opamps laten doorvoeren, net als video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:09
er zijn ook toepassingen waarbij een composiet video signaal (wat volgens mij uit jouw cameras komt) via CAT5 verstuurd met 2x een converter ertussen.

De VGA over CAT5 kastjes zijn wel bekend, maar de composiet over cat5 bestaan ook en die zouden in jou geval handig kunnen zijn als je over echt lange afstanden praat.

check google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb boel es aangesloten direct op UTP en bleek de storing in beeld nog mee te vallen. Eentje is op 78 meter, andere 55 meter. Ik heb rechtsreeks over utp laten lopen en hou de beeld in de gaten. De verlies is erg klein.

Mocht het niet goed gaan, kan ik nog altijd actieve converters maken voor 55 en 78 meter camera's. :)

[ Voor 4% gewijzigd door MrDummy op 17-01-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Tasker heeft een redelijk veel verschillende kabels. Ook speciale gemaakt voor video bewaking: http://www.tasker.it/prodotti/prodotti.php?idcat=57
MrDummy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:04:
Ik heb boel es aangesloten direct op UTP en bleek de storing in beeld nog mee te vallen. Eentje is op 78 meter, andere 55 meter. Ik heb rechtsreeks over utp laten lopen en hou de beeld in de gaten. De verlies is erg klein.

Mocht het niet goed gaan, kan ik nog altijd actieve converters maken voor 55 en 78 meter camera's. :)
Hmm, en als je nou eens iets van een adapter bij de kabel houd.

[ Voor 63% gewijzigd door Yoram op 17-01-2008 18:47 ]

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet dat er speciale kabels zijn, maar ze zijn niet goedkoop. Ongeveer 1 Euro duurder voor 1 meter tov gewoon UTP. Mag je wel opletten als je 100 meter zo hiervoor aanlegt.
Kan ik beter losse coax en stroomkabel samen aanleggen, dat is nog goedkoper dan speciaal kabel nemen.

Gezien de actieve adapters die er bestaan is het veel goedkoper om b.v. met 100 meter UTP en speciale electronica te doen. Met 300+ meter UTP hoef ik niet verder uitleggen, daar is prijsverschil te groot voor.

[ Voor 11% gewijzigd door MrDummy op 18-01-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Welk advies geeft de leverancier van de apparatuur zelf?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:48
Met zon Balun adapter ? is BNC to UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
fluppie007 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 17:40:
Met zon Balun adapter ? is BNC to UTP.
BNC is prima als coax en voor videosignaal te gebruiken - want aantal professionele camera's hebben BNC aansluiting. Net als achter je ouwe monitor met 5-BNC aansluiting...
En er zit afgestemde trafo in voor impentantie aanpassing.
twixx schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 13:05:
Welk advies geeft de leverancier van de apparatuur zelf?
Elro is goedkoop merk, en het is gekocht uit kantoorhandel. Dus zal geen goed advies van krijgen...

[ Voor 25% gewijzigd door MrDummy op 18-01-2008 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

MrDummy schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:04:

Ik zou er echt een stel passive balun's tussen gooien, die dingen kosten de wereld niet, en het werkt gewoon prima als ik hier boven al aangaf...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Bij installeren van meuk zijn er positieve en kleine probleempjes tegengekomen.

Eerst positief:
- 85 meter lange utp kabel heeft bijna geen impact op beeld, het is aardig schoon beeld zonder merkbare storingen.
- het is gewoon direct verbonden zonder adapters of converters.

Dan probleem:
- als ik 1 camera over utp laat lopen, is beeld goed.
- als ik 2 cameras over dezelfde utp kabel laat lopen, ontstaat er wel opvallende verticale ghost lijnen, in vorm van enkele delen in de beeld. Het schuift langzaam van links naar rechts, en andere camera beweegt juist andere kant op. Beeld is nog wel herkenbaar, maar toch wil ik eenvoudig beeld verbeteren.

We heeft tip om ghost strepen zoveel mogelijk te elimineren voor weinig geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gok dat je 2e kabel bij moet leggen? Die 2 interfereren kennelijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Dat kan ja, maar ik hoop op ferriet spoelen of zo, en als het niet helpt, maak ik actieve aanpassing met wat ic's, de schema is eerder gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

Zorg dat je die video signalen niet over dezelfde "paren" laat lopen met dezelfde twisting. Dan zal je overspraak krijgen...

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

WouterG

Dit is geen ondertitel

MidiMaze schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:24:
Zorg dat je die video signalen niet over dezelfde "paren" laat lopen met dezelfde twisting. Dan zal je overspraak krijgen...
Als ik het goed zijn de paren in een UTP kabel juist voorzien van verschillende twistings. Misschien toch twee kabels trekken en ze wat uit elkaar leggen. Of de twee paren uitzoeken met het grootste verschil in twisting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Is het ook mogelijk om over ene paar de videosignaal wat hogerop te tillen zodat ze niet elkaar storen?
Dus dat er andere soort signaal loopt dan video signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zal dat 'hogerop' signaal dan niet het andere signaal des te harder storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Signaal hogerop betekent dat het andere frequentie krijgt (dus andere signaal) waardoor zogenaamde resonatie van twee gelijke frequenties met elkaar (d.w.z. twee videosignalen reageren met elkaar over magnetisch veld). Door wat anders te zetten krijg je ook andere magnetische velden en dat wordt minder goed opgepikt (de monitor filtert misschien dat uit of ziet dat niet goed binnen video gebied) zodat het effect kleiner wordt. Aan het eind wordt het weer omlaag gebracht tot de video niveau.

Ik kan ook proberen videosignaal over andere draden lopen om effect de verkleinen, maar het heeft niet veel geholpen.

Wat wel kan: twee videos over 2 pairs. De ene loopt normaal, maar andere loopt overheen met andere frequentie of spanning. Aan het einde worden beide weer uiteen gefilterd. Je kijgt geen storende lijnen naast elkaar omdat beiden over 1 lijn gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250936

Over utp kan je video, audio, voeding en data sturen !

Ideaal voor beveiligingscamera's, indien je camera niet meer dan 300 mA trekt, dan kan je tot 80m ver voeding en video versturen over UTP CAT5. 1 paar voor video, 1 paar voor voeding, ... met andere woorden kan je per UTP kabel, 2 cameras connecteren.

coax : per camera 1 voeding voorzien, 220 zoeken + adapter. en per camera 1 coax kabel trekken.
utp : voeding centraal, 2 camera's per kabel.

natuurlijk heb je de nodige adapters nodig ! coax 75ohm tov utp 100ohm. uitfiltering van de commen signalen.

De reden waarom met utp video over grotere afstanden kan verzonden worden, is het feit dat de kabel getwist is. de interferenties die op de kabel komen, komen evenredig op beide kabels ( wat niet het geval is met coax ! coax heeft een shield met daarin de kern, de shield draagt de storingen weg ), deze commen signalen worden tegengehouden door de baluns die the utp kabels afsluiten.

Bij het trekken van de utp kabel moet je dus heel voorzichtig te werk gaan ! De twist in de utp kabel moet zo gelijkmatig mogelijk blijven. in scherpe bochten trekken van de utp kabel kan bijvoorbeeld storingen veroorzaken in het beeld.

Eveneens te grote stromen ( > 500mA ) in de voedingskabel ( utp ) naast de video kabel (utp) kunnen interferenties doen ontstaan en dus storingen in het beeld veroorzaken.

een CAT6 ( F/FTP ) kabel is steviger, eveneens ook beter beschermd tegen interferenties. ook noodzakelijk indien de utp kabel in een kabelgoot terecht komt, met bijvoorbeeld andere voedingskabels.

Audio kan ook over utp verstuurd worden. is een identiek signaal als video.

Er bestaan eenvoudige omvormers voor deze toepassingen. Een gewone netwerk kabel nemen, langs beide kanten een omvormer, en je kan video en voeding versturen over utp. plug and play.

echter zijn deze omvormers nog redelijk duur. voor een handige harry die thuis zijn eigen camera bewakingsysteem installeert, zou het goedkoper kunnen uitkomen om alles met coax te bekabelen. ( afhankelijk van het aantal camera's )
voor de installateur komen deze omvormers uitermate goed van pas, want je wint er ongeveer 30% aan installatie tijd mee uit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251469

Hey misschien is dit wat voor je...

http://www.rover-security.com/index.php?productID=144

Ik heb een tijdje in de de ontwikkeling van bewakingssystemen gezeten. Wij gebruikten deze dingen om via UTP een videosignaal te versturen. Je kan ook direct de spanning meesturen door de UTP kabel, hierdoor henb je niet direct een spanningsbron nodig bij je camera :) De beeldkwalitijd is uitskekend! Wij bestelden deze onderdelen bij PowerView Europe. Werkt goed tot in ieder geval 100 meter, waar coax een redelijk signaal heeft tot 30 meter ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 251469 op 05-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze

MidiMaze

^^ Een passieve balun in een mooi kastje :)

blabla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:39
op school hebben we voor een optreden een x XLR naar tulp gebruikt voor een afstand van eehm 35 meter en dat zag er gewoon goed uit..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Anoniem: 251469 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:35:
Hey misschien is dit wat voor je...

http://www.rover-security.com/index.php?productID=144

Ik heb een tijdje in de de ontwikkeling van bewakingssystemen gezeten. Wij gebruikten deze dingen om via UTP een videosignaal te versturen. Je kan ook direct de spanning meesturen door de UTP kabel, hierdoor henb je niet direct een spanningsbron nodig bij je camera :) De beeldkwalitijd is uitskekend! Wij bestelden deze onderdelen bij PowerView Europe. Werkt goed tot in ieder geval 100 meter, waar coax een redelijk signaal heeft tot 30 meter ;)
Nou ik wil hier toch wel even aan merken dat er dan waarschijnlijk hele slechte connectoren tussen zitten waardoor je slecht beeld hebt via coax. Want laatst heb ik nog een heel pand van camera's mogen voorzien en de verste camera was op 140meter vanaf de recorder en het beeld via coax was nog steeds even strak als eentje die op 15meter staat. En als opmerking daarbij: rond de 70meter zit er een las in de kabel omdat er vanaf dat punt combi coax kabel hebben gebruikt (2 aders voor voeding in de kabel ;) )
En nog een andere vraag, als jij je camera beeld op 100meter nog steeds goed hebt met utp (dat is best mogelijk..) maar wat is er dan over gebleven van je spanning welke je mee stuurt. Want 12Vdc zwakt over dunne utp aders veel te veel af over een grote afstand.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1