SCSI newbie weet er geen reet van

Pagina: 1
Acties:

• Yigal76
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:49
Ik weet echt helemaal niks van SCSI, maar ik ben toch van plan er eens aan te gaan beginnen.

Stel ik koop een leuk plextorretje 40x CD-rom en een fikker erbij. Wat voor een SCSI kaart heb ik dan nodig? UW, U2W of zo (zegt me niks, wat heb je nog meer?).
Heb ik een andere SCSI kaart nodig als ik daar ook een HD'tje aan ga hangen (nodig => hiermee wordt verstandig bedoeld).

Ik zie namelijk allerlei kaarten te koop staan met prijzen in de range van "leuk prijsje" tot en met "astronomisch hoog". Waar zit het verschil in?

Ik hoop dat jullie medetweakers mij wat kunnen leren.

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01
Fast-SCSI2: 10 MB/sec
Ultra-SCSI2: 20 MB/sec
Wide-SCSI2: 20 MB/sec
UltraWide: 40 MB/sec
Ultra2Wide: 80 MB/sec
U160: 160 MB/sec

Voor een brander is voor zover ik weet alleen Fast-SCSI2 nodig, voor Plextor CDROM's is Ultra-SCSI2 handig. Voor harddisks wordt UW/U2W/U160 interessant. Koop dus echt wat je gaat gebruiken, de prijzen van UW en hoger spul liggen ook een stuk hoger dan van een standaard USCSI kaartje.

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 10:03

Bombonella

En als de Bom valt....

Check
http://www.scsifaq.org/

Verder heb je onder scsi kaarten van zg.volkswagen tot porsche spreiding
en voor een drive/brander combo heb je tegenwoordig van die budget Adaptec kaartjes,

maar ja als je op den duur meer scsi wil (wie niet) wil je natuurlijk ook een porsche,
of ben ik nu te vaag bezig,

naja Bombo heeft nu eenmaal Adappie2940U2W (was :9~, is nu nog altijd :))

Verwijderd

adaptec 2906

Verwijderd

Hi fellas,

Ik gebruik ook al zo'n jaartje een 2940U2W icm een Plxtor cdrom 40x en Plex Writer 8*2*20... en een Atlas V.

Nu vind ik dit traag worden... en ga waarsch. een 2160 kopen. Me Atlas V ondersteund het al, nu allen nog een nieuwe brander... hopelijk zal binnenkort de SCSI 16*10*40 te koop zijn...

Ik moet zeggen, dat mijn Atlas V (LVD U2W) op 80 mb/sec best snel draaid. Dit is geen 80 mb/sec trouwens!!!! Het is zo'n 30 mb/sec !!!

Me brander wordt al weer te oud...

Maar je moet wel eerst goed bedenken wat je precies allemaal wil, en dan de Controller uitzoeken !!! Maar een 2940U2W is een leuke kaart om mee te beginnen...

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Nee man, een AH-2904 is geneog, voor 150 gulden heb je er al een. Als je alleen een brander en Cd-rom eraan hangt heb je echt niet zoveel doorvoer nodig, tenzei je een andere SCIS apparaten op langeren termijn wilt aanschaffen.

een AH-2940 (dus geen AH-2904) is overkill voor 2 SCSI apparaten.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
een plex cdrom en een writer hebben allebij een controller nodig die de 20 mb haald dus een 2904 is niet geschikt hiervoor.

Verwijderd

da's onzin een 2904 loopt prima met een plex 40x cdrom en een plex 12x writer

ja die zijn beide scsi ja :)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Tip: NCR 810 (Fast SCSI2, PCI)

Goedkoop kaartje (+/- 100 piek) maar werkt al s een tierelier!

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

NCR al gespot voor 60 piek en werkt idd perfect!

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
Op donderdag 15 februari 2001 23:21 schreef DynaMikeY het volgende:
Tip: NCR 810 (Fast SCSI2, PCI)

Goedkoop kaartje (+/- 100 piek) maar werkt al s een tierelier!
Gigabyte GA-6BXS (On-board Adaptec 2940UW)
+ added Adaptec 2940UW :) :D :9~ :7

2de scsi kaart gaat er binnenkort wel uit
gaat dan in mijn 2de systeem samen met brander (zodra ik een nieuwe heb

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• meibok
  • Laatst online: 16-10-2020

meibok

a-huh, huhuhuh, huh-huh

Als je een plex40speed gaat combineren met een fikker dan heb je in principe genoeg aan fast scsi-2 (10MB/s), ultra scsi is dan al overkill.

Tel voor de zekerheid je max transferspeed van de cdrom en fikker bij elkaar op et voila: je komt niet boven de bandbreedte van 10MB/sec uit.

Een "gewone" fast scsi-2 is zelfs nog prettiger dan een ultra-scsi omdat je dan minder vatbaar bent voor problemen indien je bijvoorbeeld een externe scsi scanner (/of ander apparaat) aansluit.

Fast scsi-2 jaagt een klok van 10MHz door de kabel en ultra scsi 20MHz. De eisen aan kabellengte en kwaliteit zijn in geval van 20MHz een stuk strenger.
Ik weet het niet uit mijn kop maar ik dacht dat Ultra maximaal 1,5 meter in totaal lang mocht zijn.
Daarnaast ben je verplicht actieve terminatie te gebruiken als je kiest voor ultra scsi. Geen probleem als je alleen je CD-rom en brander aansluit maar met bijvoorbeeld een externe scanner wordt het vaak moeilijker omdat die dingen scsi-2 zijn en alleen passieve terminatie hebben. Jammer want je bus moet aan beide einden actief getermineerd zijn igv Ultra scsi.

Als je kiest voor Wide ultra (68 polig ipv 50 polig) heb je naast het terminatie probleem meestal ook nog connectie/terminatie probleem.
Scanners zijn meestal 50 polig, passief (scsi-2)
Wide ultra is 68-polig en vereist dus actieve terminatie.
Als je hier een scanner op aan sluit heb je een kabel nodig die van 68 polig naar 50 polig gaat en die redundante 18 lijntjes intern actief termineert. De 68->50 kabels bij de vobis zijn dit zeker niet. Dus: een dure kabel. En dan alsnog de bus extern achter je Scanner actief termineren.

Als je SCSI hebt en intern je u2w of u160 harde schijf wil aansluiten en je sluit daarnaast je cd-rom en brander aan dan werkt de bus maximaal in Ultra (-wide) mode met alle beperkingen van dien.
Ik dacht dat er SCSI kaartjes waren waar een U2W/u160 electrisch van een scsi2/ultra(wide) scsi gescheiden zijn. Je kunt dan je HD maximaal uitsturen en toch je CD roms gebruiken.

Als je een u2w/u160 schijf aan een Wide ultra adapter hangt moet je eigenlijk altijd een losse terminator aan het einde van de kabel hangen omdat deze apparaten vaak van huis uit niet met terminatie worden uitgerust. Een vriend van me doet het zonder en dat werkt maar ga er niet van uit. informeer bij je harddisk fabrikant.

Best een lap zwets maar weet waar je aan begint als je scsi neemt. Alles kan in principe maar kabels en terminators kunnen de kosten flink opdrijven. Neerwaartse compatibiliteit eist ook nog al eens zijn tol

Succes,
een tevreden scsi gebruiker

"Oh no! it's mega-maid! She's gone from suck to blow!"

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

uigaande van een 12 speed brander en een 40 speed CD-Rom(zoals aangegeven) dan kom je op 7800KB/s

7800 KB = 7.6 MB, dan heb je dus genoeg aan een 2904

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
Op donderdag 15 februari 2001 23:50 schreef FrankGuthrie het volgende:
uigaande van een 12 speed brander en een 40 speed CD-Rom(zoals aangegeven) dan kom je op 7800KB/s

7800 KB = 7.6 MB, dan heb je dus genoeg aan een 2904
iets verder lezen hij gaf al aan dat hij mischien ook een hdd'tje eraan wou hangen
dan is het toch makkelijker om minimaal een 2940U te nemen aangezien de versies hieronder dus de 2920 & lager geen bios hebben en dus niet vanaf hdd kunnen booten
en ook niet vanaf cdrom (is tegenwoordig wel handig aangezien je OS bij install ook van cdrom boot :)

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Ik heb nu een 2904 kaartje met een brander en een tapedrive eraan. Werkt wel aardig.
Nu ga ik in me nieuwe systeem 2x SCSI HDD en die tapedrive zetten en heb daar 2dehands een mooie 2940UW voor gekocht.

Die 2904 is dan weer alleen voor de brander. Kaartje kost iets van 125,-
En die 2940UW heb ik 2dehands ook voor 125,- gekocht :) Van het weekend ff 2 harddisken (Seagate Baracuda) halen, ook 2dehands.

Duzz... wat ik je zou kunnen aanraden als je brander, lezer en hdd wil aansluiten, kijk eens op 2dehands.nl of ibazar... kan je leuke 2940UW en U2W kaartjes krijgen voor weinig. Leuk om mee te beginnen.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op vrijdag 16 februari 2001 01:00 schreef Barracuda_1 het volgende:

[..]

iets verder lezen hij gaf al aan dat hij mischien ook een hdd'tje eraan wou hangen
dan is het toch makkelijker om minimaal een 2940U te nemen aangezien de versies hieronder dus de 2920 & lager geen bios hebben en dus niet vanaf hdd kunnen booten
en ook niet vanaf cdrom (is tegenwoordig wel handig aangezien je OS bij install ook van cdrom boot :)
En dat klopt dus ook niet, de 2920 heeft wel degelijk een BOOT-ROM.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Yigal76
  • Laatst online: 16-04 21:49
Bedankt gasten!

Ik heb een tweede hands 2940UW met een Plextor 40x op de kop weten te tikken. Dan doorsparen voor een fikkertje en een HD'tje. Kan die verdomde Aopen 36x er iig uit!
Pagina: 1