Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ervaringen: Wonen in Utrecht - werken in R'dam

Pagina: 1
Acties:
  • 2.656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over een klein half jaar zal ik afgestudeerd zijn en ik heb al een baan klaar staan in Rotterdam.

Mijn vriendin woont in Utrecht en zou daar graag willen blijven wonen, en ik heb daar ook wel interesse in. Nu woon ik in een studentenhuis in Delft, maar ik woon al m'n hele leven in de regio Den Haag e.o.

Rotterdam als woonplaats trekt mij niet heel erg, mijn vriendin nog minder. Zij zal sowieso, na haar afstuderen in maart, gaan werken in Nieuwegein en/of Hilversum.

Zoals ik al schreef, Utrecht lijkt me een leuke stad om samen met m'n vriendin te gaan wonen, maar ik vraag me af of het woon-werkverkeer wel goed te doen is?

Mijn werk is in het WTC in R'dam, dus Rotterdam CS of Blaak is prima. In Utrecht willen wij sowieso in de buurt van het centrum wonen, dus ook in de buurt van Utrecht CS. Ook geen probleem. Ik weet ook hoe lang de treinen daartussen erover doen.

De grote vraag is: wie heeft er ervaring met forensen tussen Utrecht en Rotterdam met de trein of auto en wil hier zijn ervaringen met mij delen!?

Alvast bedankt!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb het een jaartje gedaan, op zich prima te doen. Eerst 10 minuten fietsen naar het station, dan de intercity die er toen een minuut of 35 over deed en uiteindelijk nog 5 minuten lopen naar m'n werk. Totale reistijd dus 50 minuten en dat is best acceptabel.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat het minder relaxed is op de fiets als het regent ;) En die intercity zat altijd volledig stampvol, dus de helft van de tijd sta je in het gangpad tegen elkaar aan te schurken. Maarja ik werkte midden in het centrum van R'dam dus de auto is dan niet echt een optie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Zowel met de auto als met het OV zal het geef feest zijn. Je staat in de file of je staat in een tamelijk drukke trein. De reistijd van 50 minuten is voor de één acceptabel en voor de ander niet. Die afweging kan ik niet voor jou maken. Ruim anderhalf uur reizen per dag betekent bijna een volledige werkdag per week extra aan reistijd. Ik zou dat teveel vinden, maar ik mag nu ook wel een beetje verwend met een woning en en een werkplek in het centrum van Den Haag (10 minuten fietsen).

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In Utrecht willen wij sowieso in de buurt van het centrum wonen
Jullie en zowat de rest van de NL bevolking :o

Maw hoe realistisch is deze wens :?

Hou er rekening mee dat je in R'dam in de buurt van CS of Alexander nagenoeg het dubbele aan woonoppervlak voor dezelfde koopprijs kunt krijgen dan in de buurt van Utrecht CS. Bij huur zijn de verschillen veel kleiner, maar dan zit je met wachttijd wat bij student in Utrecht onwaarschijnlijk lang genoeg is om een huis ergens anders dan Overvecht of Kanaleneiland te krijgen.

Wat zijn jullie vervoersmogelijkheden? Nieuwegein is met OV niet zo denderend bereikbaar (ja, die "snel"tram die er ruim een halfuur vanuit Utrecht CS over doet), maar makkelijk per auto (vooral als je de snelwegen kunt vermijden, bijv via de N210). Hilversum weer beter per OV en lastiger per auto vanuit het zuidwesten.

Maar ik zou iig aanraden om te wachten met iets definitiefs te beslissen qua woonplaats totdat je vriendin definitief weet waar ze gaat werken.

Iig om on-topic op je vraag in te gaan- af en toe moet ik vanuit Utrecht naar Capelle a/d Ijssel gaan, en dat bevalt per auto prima, dien verstaande dat ik de vrijheid heb in m'n werktijden om de spits te vermijden. In de spits doe ik liever OV, maar dat is sowieso ellendig omdat je vanaf R'dam Alexander eerst een kwartier metro hebt naar Capelsebrug, dan gemiddeld tien minuten wachten en vervolgens ruim tien minuten naar Rivium promenade, met als gevolg dat je langer bezig bent om op locatie daar te komen dan van Utrecht naar Alexander - maarja, in WTC heb je daar geen last van natuurlijk :z

Oslik blyat! Oslik!

• Marz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10-2024
Het is goed te doen; de treinen rijden zeer regelmatig en ik heb zelf op het traject Utrecht - Rotterdam in 3 jaar tijd weinig noemenswaardige vertraging gehad.

Heb zelf ongeveer 3 jaar tussen Spijkenisse (naast Rotterdam) en De Uithof in Utrecht gereisd als student, daar deed ik 2 uur over (enkele reis) :P Maar dat was natuurlijk niet elke dag.

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:06:
[...]

Jullie en zowat de rest van de NL bevolking :o

Maw hoe realistisch is deze wens :?
Grote zak geld meenemen en geen eisen aan je woning stellen, dan heb je zo een appartementje. Reken op 8-900 euro voor 40m2. Alles meer = mazzel hebben.
Hou er rekening mee dat je in R'dam in de buurt van CS of Alexander nagenoeg het dubbele aan woonoppervlak voor dezelfde koopprijs kunt krijgen dan in de buurt van Utrecht CS. Bij huur zijn de verschillen veel kleiner, maar dan zit je met wachttijd wat bij student in Utrecht onwaarschijnlijk lang genoeg is om een huis ergens anders dan Overvecht of Kanaleneiland te krijgen.

Wat zijn jullie vervoersmogelijkheden? Nieuwegein is met OV niet zo denderend bereikbaar (ja, die "snel"tram die er ruim een halfuur vanuit Utrecht CS over doet), maar makkelijk per auto (vooral als je de snelwegen kunt vermijden, bijv via de N210). Hilversum weer beter per OV en lastiger per auto vanuit het zuidwesten.
Vanuit kanaleneiland ben je heel snel in nieuwegein met de fiets of tram, en met dezelfde tram ook op CS. Huis is een stuk groter en goedkoper als in 't centrum, maargoed, dat komt door de publiciteit rondom de buurtbewoners. Er zijn prima stukken, maar je moet het niet erg vinden in een betonnen jaren 60 flat te wonen (lees: weinig geluids- en warmteisolatie).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 22:01:
[...]

Grote zak geld meenemen en geen eisen aan je woning stellen, dan heb je zo een appartementje. Reken op 8-900 euro voor 40m2. Alles meer = mazzel hebben.
TS heeft het niet over budget, maar dit zijn bedragen die met een starterssalaris behoorlijk problematisch kunnen zijn...

Als je zak met geld groot genoeg is kun je overal wonen :z
[...]

Vanuit kanaleneiland ben je heel snel in nieuwegein met de fiets of tram, en met dezelfde tram ook op CS. Huis is een stuk groter en goedkoper als in 't centrum, maargoed, dat komt door de publiciteit rondom de buurtbewoners. Er zijn prima stukken, maar je moet het niet erg vinden in een betonnen jaren 60 flat te wonen (lees: weinig geluids- en warmteisolatie).
Moet zeggen dat ik zelf in Utrecht gezocht heb in Kanaleneiland-Zuid, lijkt me prima wonen (itt -Noord, dat is hier en daar wat grimmig) - mijn vriendin werkt ook in Nieuwegein namelijk :z

Maar als je van OV afhankelijk bent moet je niet onderschatten hoe lang je bezig bent als je dan naar R'dam moet: 5 min naar tram lopen, 5 min op tram wachten, 10 min in tram zitten, 5 min naar trein lopen, 5 min op trein wachten, 35 min in trein, 5 min naar metro lopen, 5 min in metro, 5 min naar kantoor in WTC: 1u20 min. Dat is een flinke hap uit je dag :o

Met de auto hangt het helemaal af van het tijdstip van reizen. Vanuit Kanaleneiland-Z zit je zo op de A12 of A2, vandaar dat ik juist daar zat te zoeken, in theorie kun je in 30 min bij knooppunt Terbregseplein zijn en binnen 45 min totaal op de Coolsingel. Maar als de A12/A20 weer eens vastzitten en het in R'dam zelf ook niet lekker doorstroomt kun je daar ook het dubbele voor rekenen en ben je anderhalf uur per richting kwijt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ter verduidelijking: budget is geen punt van de overweging. MAar da's een ander verhaal :-)

En in Kanaleneiland: nooit nimmer nooit niet! Wat een waardeloos stuk NL! Mijn vriendin heeft daar 2 jaar gewoond en ik ben blij dat dat was direct bij het winkelcentrum (druk, veel licht), want die 'publiciteit rondom de buurtbewoners' is niets overtrokken! Maar goed, wéér ander verhaal ;-)

Laten we vooral ontopic blijven.

Het gaat dus niet om de kosten van wonen, maar om de ervaringen met het reizen van Utrecht naar Rotterdam (andersom ook natuurlijk).

Dacht zelf altijd dat de treinverbinding tussen, vooral, Utrecht en Gouda echt knudde was. Veel storingen e.d. Maar als ik de ervaringen lees valt dat dus wel mee.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:26:
Dacht zelf altijd dat de treinverbinding tussen, vooral, Utrecht en Gouda echt knudde was. Veel storingen e.d. Maar als ik de ervaringen lees valt dat dus wel mee.
Dat valt inderdaad reuze mee. Bovendien is de frequentie van sneltrienen en IC's behoorlijk hoog tussen Utrecht en Rotterdam waardoor je vertraging nooit veel meer dan een kwartier zal zijn. Mijn ervaring is in ieder geval dat de verbinding tussen Utrecht en Goude behoorlijk goed is. Heb zeer zelden vertragingen gehad op dat traject.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• T-8one
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb een jaartje tussen Utrecht (hoograven) en Rotterdam (rogussenstraat) heen en weer gependeld met de auto/metro.
Ik zette m'n auto bij kralingen neer en ging dan met de metro naar de rogussenstraat.
De heenweg was redelijk te doen, ik vertrok meestal tussen half zeven en zeven uur, kwam rond half acht aan bij de metro en zat rond 8 uur op m'n werkplek. Voor mij best te overleven.
De terugweg was echter veel problematischer (vertrek rond 5 uur vanuit kralingen), en daar deed ik vaak 1,5 uur over (dus exclusief de metro), vooral met een beetje regen stond de A20 meteen vast.

Op zich is het best te doen hoor, maar je moet het niet erg vinden om zo nu en dan er wat langer over te doen, en dan voornamelijk de terugweg.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Qwerty-273
  • Laatst online: 10:00

Qwerty-273

Meukposter

Opzich zijn er redelijk 'vaak' storingen rond Utrecht. Echter komt dit eigenlijk meer omdat er gewoon veel treinverkeer is, meer treinen rijden, en er dus ook meer uit kunnen vallen (terwijl het in procenten gelijk is/kan zijn met de rest van NL). Eigenlijk alleen ervaring in 2004-2005 op het traject van Leiden <-> richting Utrecht. En het zal er slechts een keer of 5 plat hebben gelegen richting Utrecht waardoor de trein eindigde op een aantal stations eerder dan Utrecht (gelukkig wel net die ene waar ik moest zijn).
De treinen zitten, zoals eerder al aangegeven, van en naar Utrecht echt vol - zeker met de spitsuren zal je vaak staan. Of je dat een probleem vind of niet is natuurlijk je eigen voorkeur ;-) Maar als je de mogelijkheid hebt in je nieuwe baan om je start en eind tijd buiten de spitsuren te leggen - lijkt het voor mij geen probleem.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

T-8one schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:19:
Ik heb een jaartje tussen Utrecht (hoograven) en Rotterdam (rogussenstraat) heen en weer gependeld met de auto/metro.
Ik zette m'n auto bij kralingen neer en ging dan met de metro naar de rogussenstraat.
Rochussenstraat zul je bedoelen :z
Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 08:26:
Bedankt voor jullie reacties!

Ter verduidelijking: budget is geen punt van de overweging. MAar da's een ander verhaal :-)
Tja, neem dan een ruime appartement op <5 min lopen van Utrecht CS :z
Het gaat dus niet om de kosten van wonen, maar om de ervaringen met het reizen van Utrecht naar Rotterdam (andersom ook natuurlijk).
Tja, als budget echt een non-issue is kun je idd puur kijken naar reistijden. Dan nog zou ik aanraden om te wachten tot je zeker weet of je vriendin in Nieuwegein of Hilversum gaat werken. Bij Nieuwegein is het misschien zelfs een optie daar te gaan wonen en dan met de auto A27->A15->R'dam te doen. Dat is veel minder filegevoelig dan A12/A20. Bij Hilversum kan ik idd weinig beters bedenken dan Utrecht CS (eh, behalve misschien zelf werk zoeken dat meer in die hoek zit).
Ik heb dat stuk vaak zat bereisd en af en toe kom je wel iets tegen, maar het valt doorgaans enorm mee, zeker sinds de 2000-serie niet meer in Gouda wordt gesplitst, maar er gewoon twee aparte treinen van Utrecht naar Den Haag en R'dm zijn. Het enige jammere is dat er bij flinke storing geen duidelijke "plan B" is (ik woon nu in Nijmegen en als het over Arnhem naar Utrecht niet lukt kan ik met hooguit 10m extra reistijd over 's Hertogenbosch reizen). Maar goed, dat zul je niet meer dan een dag of twee per jaar hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 17:58:

Tja, neem dan een ruime appartement op <5 min lopen van Utrecht CS :z
Dat was eigenlijk zo'n beetje de bedoeling :*)
(eh, behalve misschien zelf werk zoeken dat meer in die hoek zit)
Je zou het niet geloven, maar mijn speelveld ligt in Rotterdam en nergens anders. Vrijwel alle kantoren zitten in Rotterdam (handels-, vervoer- en zeerecht, dan krijg je dat :-) )

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Weet je al je werktijden? Misschien kun je buiten de spits reisen?

Ik reis vaak vanuit het noorden A6 > A27 > A12 enz..naar R`dam, en opzich is utrecht <> r`dam wel te doen. Als ik voor 7 uur op de A12 ben, doe ik er nog zo`n 45 minuten over naar R`dam. Ben je een kwartier later, doe je er 1,5 uur over.. :'(

Maar je moet geen hekel hebben aan auto rijden en ondertussen wat te doen hebben. Ik doe ook wel eens 2 uur over dat stuk; als ik niet goed time of als er wat is gebeurd.

Met de trein heb ik geen ervaring. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door FicoF op 09-01-2008 22:01 ]

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:11
Met de auto zou ik alleen doen als je buiten de spits kan als je zo gunstig zit ten opzichte van stations. Heb ook een tijdje in R'dam gezeten en moest langs Utrecht, maar dat is tijdens de spits echt geen pretje. Centrum van R'dam vond ik ook een drama om te zijn met de auto, maar ook Utrecht kom ik liever niet rond het spitsuur ;)
(en dan ben ik iemand die echt geen hekel aan autorijden heeft en het liefst zo min mogelijk met het OV in aanraking komt)

Flickr | Lego collectie

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-11 21:14

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb het ook twee jaar gedaan, mijn werk in Rotterdam was een kwartier lopen vanaf Rotterdam CS. En in Utrecht moest ik ongeveer tien minuten lopen naar het station (woon in Nieuw-Engeland, tegenover Lombok). De praktijk: 's ochtends rond kwart voor acht weg en de trein van 8 uur halen, ~40 minuten reizen en iets na negenen was ik op mijn werk. Doe je het met de fiets dan kun je er binnen een uur wel zijn denk ik.

's Ochtends kon ik als ik op tijd was vaak wel zitten - al was het soms wat dringen - en als ik te laat was ging ik gewoon op de gang zitten. 's Middags terugreizen vanuit Rotterdam naar Utrecht had ik bijna altijd zitplaats omdat er op twee sporen om-en-om IC's klaar staan.

Aantal storingen is op twee handen te tellen in het afgelopen jaar. Zelden vertragingen, alleen soms moest ik via Den-Haag en Schiphol omreizen, dat is dan wel eens drama.

Reizen vond ik toch wel beetje vervelend worden dus tegenwoordig heb ik een baan in De Uithof/UMC - al had ik bijna de Randstad uitgeweest qua baan, dat is nog even uitgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 10-01-2008 13:26 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Zelf 5 jaar op het Schiekade en later op het Weena gewerkt in R'dam terwijl ik op verschillende locaties in Utrecht heb gewoond in die periode. De werkgever heeft me destijds aangeboden om de verhuizing naar R'dam te betalen zodat ik niet vanuit Utrecht op en neer hoefde te pendelen (wat een standaard aanbieding is overigens bij die werkgever). Dat aanbod heb ik zelf afgeslagen omdat mijn ervaringen met R'dam niet zo heel positief zijn (ik vind het kil, koud en lichtelijk bedreigend bij tijd en wijle). Maar ieder zijn meug wat dat betreft, en waarschijnlijk ben ik wat verwend met 16 jaar Utrecht.

Al die tijd heb ik met het OV gereisd en dat is me prima bevallen. Natuurlijk zijn er vertragingen af en toe (het blijft de NS), maar als ik dat vergelijk met mijn laatste 2 autoritten verleden maand naar Rotterdam (14 en 10 km file), dan kies ik toch voor de trein. Wat ik heerlijk vind is dat ik koffie kan drinken, een krantje kan lezen en dan enigszins wakker aan te komen op het kantoor (voor nog meer koffie!).

Nu reis ik weer met de trein (Utrecht-Eindhoven) omdat dat bijvoorbeeld met de auto zo'n 40 minuten per rit scheelt. Wel moet ik zeggen dat ik tegenwoordig ook het voordeel heb vlak bij het centraal station van Utrecht te wonen (ja, zo'n appartement ja, heerlijk!).

Dus.... Als je geen auto nodig hebt voor je werk en je de huis/werklocaties makkelijk kunt bereiken met fiets of per voet: ga dan niet met de auto. Moet je wel de medeforens kunnen accepteren ;)

Oh, en alvast een funda suggestie :D

[ Voor 4% gewijzigd door Wish op 10-01-2008 13:43 ]

No drama

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

dion_b schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 23:14:
[...]

TS heeft het niet over budget, maar dit zijn bedragen die met een starterssalaris behoorlijk problematisch kunnen zijn...

Als je zak met geld groot genoeg is kun je overal wonen :z

[...]
Zo te zien gaat de TS als advocaat oid aan de slag. Dan start je soms wel op een aantrekkelijker salaris dan gemiddeld. Als je dan ook nog eens goed bent, komt het wel goed, Tel daarbij op een vriendin die ook wel 300 euro incl voor woonruimte aan budget heeft, en je kan fijn een 2 kamer appartementje huren in de buurt van het CS :). Lombok lukt makkelijk, Centrum/pijslweerd is natuurlijk leuker ;).

Ik doe het zelf overigens ook. Ik woon sinds dit jaar in Overvecht tegen het station daar aan. Zelfs dat is prima te doen. Je hebt wel 8 treinen per uur naar het CS. Station Overvecht is vanuit tuindorp ook goed bereikbaar. Ook relaxed voor de trip naar H'sum :).

(ik heb een mooie neergaande wijk-carriere, ooit begonnen op de JP coenstraat, over vier jaar woon ik denk ik in kanaleneiland noord :P)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04:11
danmaarniet schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:38:
Dus.... Als je geen auto nodig hebt voor je werk en je de huis/werklocaties makkelijk kunt bereiken met fiets of per voet: ga dan niet met de auto. Moet je wel de medeforens kunnen accepteren ;)
Dat is het grootste nadeel, in je auto kan je lekker alleen op een ruime plek zitten met je eigen muziek, maar ik zou het ook wel weten met de A12 ;)

Gelukkig rijd ik nu zelf filevrij in m'n eigen 4-zits coupe naar m'n werk :P

Flickr | Lego collectie

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 21:23:
[...]

Dat was eigenlijk zo'n beetje de bedoeling :*)

[...]

Je zou het niet geloven, maar mijn speelveld ligt in Rotterdam en nergens anders. Vrijwel alle kantoren zitten in Rotterdam (handels-, vervoer- en zeerecht, dan krijg je dat :-) )
Dan zou ik haar gewoon overtuigen ergens in Rijnmond aan de slag te gaan :z
Ik heb gewoon een gruwelijke rothekel aan forenseren, heb wel eens 1u20min per enkele reis gehad en vond dat al verspilde halve dagen...

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 10-01-2008 18:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ga inderdaad als advocaat aan de slag ;-) Hoe raad je het zo?

En qua werk van m'n vriendin, tja. Zij heeft straks hoogstwaarschijnlijk 'an offer she can't refuse' in Nieuwegein, dus we moeten schipperen :-)

En ik denk dat het makkelijker mij overtuigen is om naar Utrecht te gaan, dan om haar (en mijzelf) naar Rotterdam te krijgen om te wonen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dion_b schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 14:06:
[...]
Wat zijn jullie vervoersmogelijkheden? Nieuwegein is met OV niet zo denderend bereikbaar (ja, die "snel"tram die er ruim een halfuur vanuit Utrecht CS over doet), maar makkelijk per auto (vooral als je de snelwegen kunt vermijden, bijv via de N210).
Oi, don't diss mijn vorige woonplaats Nieuwegein :( . Het is een half uur tot de eindhalte in Nieuwegein-Zuid (mijn roots, Vreeswijk), maar ik woonde in Nieuwegein-Noord en had maar een kwartiertje nodig. De metro in Rotjeknor deed langer over het stuk Alexander>Dijkzigt.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 11:44:
Zoals ik al schreef, Utrecht lijkt me een leuke stad om samen met m'n vriendin te gaan wonen, maar ik vraag me af of het woon-werkverkeer wel goed te doen is?

Mijn werk is in het WTC in R'dam, dus Rotterdam CS of Blaak is prima. In Utrecht willen wij sowieso in de buurt van het centrum wonen, dus ook in de buurt van Utrecht CS. Ook geen probleem. Ik weet ook hoe lang de treinen daartussen erover doen.

De grote vraag is: wie heeft er ervaring met forensen tussen Utrecht en Rotterdam met de trein of auto en wil hier zijn ervaringen met mij delen!?
Ik heb 6.5 jaar in Nieuwegein-Noord gewoond (bij tramhalte Zuilenstein) en op het Academisch Ziekenhuis Rotterdam (tegenwoordig Erasmus MC) gewerkt. In het begin was het 2 uur 30 min per dag reistijd, en met de laatste wijziging van de dienstregeling werd het 2u45min - 3 uur forensen per dag. Ik gebruikte de volgende route:

Nieuwegein -(sneltram,15 min)-> Utrecht CS -(trein,30 min)-> Alexander -(metro,20 min)-> Dijkzigt.

De aansluitingen waren zeker op de terugweg niet echt fantastisch, waardoor de reistijd opliep. Ook waren de treinen en metro's vaak nogal vol, en treinvertraging was zeker geen uitzondering.

De eerste jaren was het nog wel te doen, maar na een jaar of 4 kwam het forensen mijn strot uit, al die verloren tijd. Auto is niet beter, ik reed wel eens met een collega mee, en dan was het wel een verplichting om buiten de spits te blijven. Ik wil nooit meer zolang moeten reizen per dag, dus begin er niet aan.

* gambieter is geemigreerd, woont op ruim 10 minuten fietsen van het werk en geniet nu elke dag van de reis naar het werk en terug

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:34
Ik heb zeer regelmatig een hele week met de trein tussen Utrecht CS en R'dam CS heen en weer gereist. Met name de trein vroeg richting Utrecht was altijd wel goed te doen qua zitplek. Echter 's middags op de weg terug was het altijd een complete ramp.

Aangezien ik 's middags regelmatig op het station moest wachten op de intercity vanuit Rotterdam naar Vlissingen heb ik het geduw en getrek in de trein van R'dam richting Utrecht CS vaak met plezier van een afstandje staan bekijken. Dus 's middags is het ook vaak zeer druk !!

Even offtopic:

Wat een klote aansluiting tussen de treinen vanuit de richting Utrecht naar R'dam en vanuit R'dam richting Vlissingen.... :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:29:
Ga inderdaad als advocaat aan de slag ;-) Hoe raad je het zo?
Ik ben zelf ook advocaat in Rotterdam en als de arbeidsvoorwaarden van jouw aanstaande kantoor enigszins lijken op die van mij (hetgeen het geval zal zijn als het één van de grote kantoren in Rotterdam betreft) dan kun je gewoon je woon-werkverkeer laten vergoeden. Het gaat dan vaak om een vergoeding voor tweede klas vol tarief, maar als je zelf een kortingskaart koopt kun je eerste klas met korting reizen. Vaak moet je dan wel even met je afdelings personeelszaken kortsluiten dat je dat doet, omdat zij de originele kaartjes ook weer aan de fiscus overleggen, maar het kan vrijwel altijd. Dan vermijd je in ieder geval het probleem dat je in de spits niet kunt staan (mijn ervaring tussen Utrecht en R'dam C 's ochtends en 's middags is dat je eigenlijk altijd moet staan als je tweede klas reist).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 11:56:
[...]
Dan vermijd je in ieder geval het probleem dat je in de spits niet kunt staan (mijn ervaring tussen Utrecht en R'dam C 's ochtends en 's middags is dat je eigenlijk altijd moet staan als je tweede klas reist).
offtopic:
SM? Zitten lijkt me toch prettiger :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een jaar lang tussen Utrecht en Den Haag gereisd met de trein en was het na dat jaar zo zat dat ik een andere baan heb genomen en mezelf heb beloofd dat ik nooit meer in de spitsuren met de trein zal reizen, ook al woon ik 5 minuten fietsen van Utrecht CS.

Ook al reisde ik altijd eerste klas, het was geen pretje. Er was vaak vertraging (door diverse problemen op het spoor rond Utrecht) en ik had niet altijd een zitplaats. Het geduw bij de deuren, rennen om de trein te halen, de mensen die veel te luide gesprekken voeren zelfs in de stiltecoupes, ik kan nog wel even doorgaan, maar ik raakte er echt gespannen van.

Ik had een trajectkaart tweede klas via mijn werkgever, de upgrade naar eerste klas (ongeveer 120 euro per maand) betaalde ik grotendeels van de opbrengst van de geld-terug regeling bij vertraging.

Nu reis ik dagelijks met mijn leaseauto en door de locatie van het project ben ik dagelijks wel iets langer onderweg dan toen ik nog in Den Haag werkte, maar reizen met de auto is voor mij ontspannend, zelfs in de file. Daarnaast is er nog de luxe om te vertrekken wanneer ik dat wil en zeker in de winter is het fijn om niet in de kou te hoeven staan wachten op de trein.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 22:50

Jan20

CMJJKFE

Een jaar terug ben ik voor een bepaalde periode elke dag op en neer gegaan vanuit oog in al en later vanuit de nieuwegracht naar Rotterdam gegaan met de auto.

Het was die periodes vrij druk op de weg (tijdens de spits), vooral als ik Gouda voorbij was en dan bedoel ik vooral de splitsing naar Rotterdam en Den Haag dat was toen een regelrechte ramp. De meeste files waren vooral op maandag en dinsdag.

De terugweg vanuit Rotterdam vond ik persoonlijk een ramp. Ik vetrok regelmatig rond 18.00 en dan was ik rond 20.00 thuis.

Als je de optie hebt zou ik kiezen voor het openbaar vervoer. De gemeente utrecht is ook niet echt happig met het verlenen van parkeervergunningen en dat kan soms weken duren en een extra vergunning is helemaal een ramp.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan20 op 12-01-2008 21:37 ]

CMJJKFE

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je echt niet kunt vermijden om in de spits te rijden moet je ook een stuk creatiever rijden. A20/A12 in de spits is om te janken idd. Dan kun je beter ofwel de N210 (R'dam -> Krimpen -> Schoonhoven -> Nieuwegein) danwel de N228 (Gouda -> Montfoort -> De Meern) danwel nog kleinere wegen binnendoor nemen. Op de snelweg haal je het in theorie in 40 min en op die N-wegen in misschien anderhalf uur, maar in de spits wordt de snelweg opeens twee uur, terwijl de N-wegen nog redelijk doorrijden (O.K., om over de Algerabrug te komen ben je ook >20m bezig vanaf Capelsebrug, maar daarna is het doorkachelen tem Nieuwegein)

Dat gezegd, ondanks de anti-OV sentiment hier zou ik het afraden om het met de auto te doen. Autorijden is leuk, filerijden minder. En als je het budget hebt voor een 1e klas kaart, dan heb je meestal wel zitplek, waardoor je je in kunt lezen en de reistijd niet helemaal verloren tijd is. In de auto kun je zelfs in de ergste files niet je stukken erbij pakken...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ook ik rijd elke dag op en neer van Utrecht naar Rotterdam. Meestal rijd ik om 7 uur weg en doe ik er deur tot deur iets minder dan een uur over. Als je later vertrekt kan je er direct een half uur bij op tellen. De terugweg is over het algemeen erger dan de heenweg. Meestal rijd ik rond half zes weg en ben ik tussen half zeven en zeven thuis.
Conclusie na een half jaar rijden: als je niet van stil staan en/of vroeg op staan houdt, kan je beter ergens anders gaan werken. Daar staat wel tegenover dat het eigenlijk niet uit maakt waar je heen wil vanuit Utrecht, je staat altijd in de file.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dan moet je in Utrecht gaan werken ;)

Verwijderd

Ok, maar volgens mij begrijp je wat ik bedoelde..........

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:42:
Dat gezegd, ondanks de anti-OV sentiment hier zou ik het afraden om het met de auto te doen. Autorijden is leuk, filerijden minder. En als je het budget hebt voor een 1e klas kaart, dan heb je meestal wel zitplek, waardoor je je in kunt lezen en de reistijd niet helemaal verloren tijd is. In de auto kun je zelfs in de ergste files niet je stukken erbij pakken...
Mensen moeten beseffen dat OV en de auto in Nederland voor en nadelen hebben. En die voor en nadelen hangen bijvoorbeeld van het weer af. Als het regent heb je met het OV bijna nooit vertraging (door de regen), maar de kans dat je nat wordt is groter, reis je met de auto dan staan er geheid langere files omdat sommige automobilsten bang zijn in de regen, maar de kans dat je nat wordt is kleiner.

Zelf doe ik Amsterdam <-> Hilversum, waar ik in Hilversum een stukje met de fiets doe. Het is vervelend als je een keer nat wordt geregend maar door 's ochtends 10 - 15 minuten op de fiets te zitten ben je wel een stuk wakkerder op het werk, zelfs zonder koffie.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
ga dan liever in gouda wonen
lekker in het midden :P

Verwijderd

Topicstarter
SonyEricsson schreef op maandag 14 januari 2008 @ 08:24:
ga dan liever in gouda wonen
lekker in het midden :P
Jesses, nee zeg. Da's toch geen serieuze optie? Noch vlees, noch vis, zoals m'n goede vader zou zeggen ;-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:52:
[...]

Jesses, nee zeg. Da's toch geen serieuze optie? Noch vlees, noch vis, zoals m'n goede vader zou zeggen ;-)
Idd. Voor jou misschien geen slechte optie (20 min tot R'dam CS, dus in 35 door to door is te doen), maar als je vriendin in Nieuwegein werkt is ze minimaal 20 min tot Utrecht CS kwijt, dan weer ruim halfuur naar Nieuwegein - voeg daar 5 min voor, 10 min overstap en 10 min lopen op het eind aan toe en zij heeft 1u15 min nodig.

Woerden zou wat dat betreft dichterbij een echte halverwege zijn. Daar komt bij dat het (zeker voor haar) een perfecte sluiproute heeft om de snelwegen te vermijden als zij geen zin heeft in OV. Maar goed, dan moet je in Woerden willen wonen, en dan is zelfs Gouda nog aantrekkelijker :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Woerden - Nieuwegein zou ik lekker met de fiets doen :) De vraag is of je er wil wonen...

Verwijderd

Topicstarter
goed :-) ter verduidelijking: het gaat specifiek om wonen in Utrecht (of Rotterdam, maakt qua reizen natuurlijk niet uit).

Dus geen randgemeenten, andere gemeenten, grefo-dorpen, etc. ;-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:34:

haha, lang genoeg in Putten gewoond blijkbaar?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 18:34:
goed :-) ter verduidelijking: het gaat specifiek om wonen in Utrecht (of Rotterdam, maakt qua reizen natuurlijk niet uit).

Goedzo. Nothing beats wonen in een stad voorlopig. Als je dan toch Yup of Dinky (nog beter :P) bent en van stadsleven houdt, dan zou ik het ook wel weten (en dat doe ik dus ook ;)).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:14:
[...]

haha, lang genoeg in Putten gewoond blijkbaar?
:O flauw hoor ;) Woon inmiddels alweer sinds 2001 in Delft.
JvS schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:22:
[...]

Goedzo. Nothing beats wonen in een stad voorlopig. Als je dan toch Yup of Dinky (nog beter :P) bent en van stadsleven houdt, dan zou ik het ook wel weten (en dat doe ik dus ook ;)).
Tja, nog even een paar jaar genieten van in een leuke stad wonen mét geld (itt studeren) en zónder kinderen. Genieten dus!

Ruimer wonen in dorpjes kan altijd nog de 50 jaar daarna!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 23:33
okok

als je dan toch in de stad wilt wonen dan liever in Rotterdam
ik heb in beide steden gewoond.

Qua rdam heb je ruime keuzes dichtbij het CS
denk aan
blijdorp ( 5 minuten lopen/fietsen)
weena (wel duurdere appartementen als je iets meer te besteden hebt)
of schiekade (5 minuten fietsen/tram van CS)
westkruiskade (liever niet gezien al dat tuig wat daar rondscharrelt)

Qua utrecht....tja...achter het stations bij de gemeentekantoor zijn redelijke wonen en dichtbij het CS
dan verder richting de jaarbeurs , maar dat kan je niet meer makkelijk naar de stad savonds.
wat verder richting stad heb je de witte vrouwen..
met andere woorden je kan niet echt vlakbij Utrecht CS wonen omdat het daar rondgebouwd is door hoog catherijne

liever dan in rotterdam , ben je veel sneller op het station

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probleem alleen is dat z'n vriendin niet op Utrecht CS werkt, maar op ruim driekwartier daarvandaan. Voor hem is R'dam centraal wonen geweldig, maar z'n vriendin heeft dan anderhalf uur door-to-door reistijd. En dat is veel, zeker als hij maar 5 min hoeft te lopen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Vanaf maandag hoor ik ook bij de groep die elke dag met de trein van Utrecht naar Rotterdam gaat en 's avonds weer terug. Ik kan ook kiezen voor een leaseauto maar wil eerst bekijken hoe dit gaat. Ik ben flexibel in mijn werktijden en zou daarom ook graag willen weten wat 's ochtens de no-go treinuren zijn van Utrecht naar Rotterdam en 's avonds terug.

offtopic:
nu nog even snel een nieuwe mp3-speler halen voor maandag in de trein. ;)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-11 21:48
Ik heb een half jaartje gewerkt in Utrecht en Woon nabij Rotterdam CS. Met de trein prima te doen, met de auto geen beginnen aan...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Pagina: 1